KLM 737 opgestegen van taxibaan

Wat jij willl evir..Ik verwijder mijzelf niet, maar wel mn tekst.. Happy nu?Sjonge jonge..

Ernstig is het zeer zeker.

Maar zo als een ieder mag een klein beetje sarcasm best. Wacht.Ow neej.Ik ben wannabee. En die mogen dat niet. Vergeten.Oprechte excuses. Zal het noooit meer doen. Weledele EVIRdinges.
 
Last edited:
Wordt eerder een MC700 :grijns:

En Johhny Bravo; Serieus! verwijder jezelf van het forum!

Maargoed. Ernstige zaak dit. Ben benieuwd
 
haha, altijd dat afgeven op klm. Heerlijk! Ooit een afwijsbrief gehad jongens?
@ JohnyBravo: kijk, dit is nou juist wat ik bedoelde met geklaag in je andere topic ;)

Idd erg slordig voorval zeg. MC1000 zal het inderdaad wel worden.

groet!
 
haha, altijd dat afgeven op klm. Heerlijk! Ooit een afwijsbrief gehad jongens?
@ JohnyBravo: kijk, dit is nou juist wat ik bedoelde met geklaag in je andere topic ;)

Idd erg slordig voorval zeg. MC1000 zal het inderdaad wel worden.

groet!

Ik klaag niet alleen.

http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=10652
Doe ook nog wel eens wat goed.

Verder mag ik toch wel uiten dat ik het heel vervelend vind de situatie van deze heren en blij ben dat dit alles goed is afgelopen?
 
haha, ik bedoel ook niet dat jij klaagt. Ik bedoel dat er altijd mensen zijn die nu dolgraag naar KLM zouden willen maar dat niet kunnen omdat ze destijds bewust kozen voor een goedkopere opleiding (zie jouw topic)...klagen en leedvermaak is het gevolg

nu weer on topic
 
Je hebt helemaal gelijk all thumbs je kan je beter groen en geel betalen aan een dure blauwe opleiding (die duidelijk niet werkt in dit geval dus moeten we hem nog duurder maken) en een lange tijd rood staan op je rekening.

Mischien wel een goede manier dat men de volgende keer weet dat de kleuren zijn van de taxi baan verlichting.

Hier in Hong Kong is vorig jaar ook zo'n geval geweest met een parallele taxibaan, ik vraag me serieus af of het niemand op valt in de cockpit dat de belijning of verlichting, breedte anders is dan de echte startbaan. Afgezien nog van het feit dat je een mooie LS button op de 73 hebt.
 
Hey luister dan,

Ik heb het hier ook helemaal niet over prijs-kwaliteitverhouding in opleidingen gerelateerd aan dit voorval. Ik had het hier specifiek naar JohnyBravo gericht omtrent een ander topic, doelende op de hoon naar KLM en bijhorend leedvermaak van gefrustreerde mennekes.
Ik wil niets goedpraten of excuses zoeken voor deze gebeurtenis. Je hebt ook gelijk dat markeringen weldegelijk verschillen tussen taxi- en landings/startbanen, echter hoe hipperdepip modern schiphol ook kan zijn, ik had vorige maand met de slechte sneeuwruimingen ook weleens moeite om te zien waar ik nou reed, rustig rijden dus.

Bovendien zie je overdag zonder baanverlichting dus geen verlichting en met een intersectie T/O dus ook geen RWY nummers. Nogmaals, ik praat niets goed.

All Thumbs?
 
Last edited:
vanaf nu alleen aannames bij selectie als je een afwijking van -1 en +1 hebt, want dit gaat nergens over.

Come on Firekiddo.. Jij bent zeker ook iemand die vertelt dat je nooit met je gear omhoog zou landen?



Ben benieuwd wat de reacties geweest zouden zijn als de luchtvaartmaatschappij niet genoemd zou zijn. Persoonlijk maakt het me geen f*ck uit wie er de fout in is gegaan, echt niet. Hou op met het afzeiken van KLM en probeer op niveau te dicussieren (voor zover dat op het moment kan), wat je ook van KLM vindt. Het aannamebeleid van KLM doet er al helemaal niet doe.

Zoals een wijs instructeur tegen me zei:

"You are all gonna make mistakes during your carreer in aviation, actually, flying is one big serie of mistakes."

Klopt als een bus. Stop met zeuren en veroordeel ze niet te snel.
 
Ik heb Morning Glory net gebeld, hij zit even te poepen maar hij komt zo.

Bedankt Chuck. Kun je ook nog even m'n reet afvegen?

No shit, Sherlock.

Ah thanks.

Ik hoop toch zo dat het 1 van de speculanten was van afgelopen week, maar ik vrees het ergste. Ik blijf mijn hoop herhalen dat de genen die dit incident veroordelen, de volgende zal zijn met een zwaar gedeukt ego.

Greetings hufter MG.

P.S. JohnyBravo: Jij bent wat we noemden een shitmagnet! Begin maar weer onder een andere naam. Zou volgens mij niet de eerste keer zijn;)
 
Hmmm ik woon op 51 hoog ik discussieer altijd op niveau Naudjuh:grijns:

Maar voor een goede redenatie is het noemen van de maatschappij wel degelijk van belang zodat men de geschiedenis van de maatschappij (en de bedrijfscultuur) er bij kan halen voor mogelijke factoren.

- KLM Tenerife ramp pilot error oorzaak bekend
- KLS (minder) recente ongevallen niet volgen SOP's (formatievliegen niet
toegestaan) en ook als zodannig vermeld in RLD/IVW rapporten.
- KLC Saab 340 ongeval pilot error rapport ook bekend

Uit bovenstaande ongelukken/incidenten blijkt dat de meeste gevallen toch pilot error zijn en dat het merendeel is veroorzaakt door niet volgen van SOP's.

Je mag verwachten dat een crew de baan identificeert voor de line up. In dit geval heeft men dit niet gedaan anders waren de gele centerline (ja ook 's nachts) en de groene centerline verlichting opgevallen.

Ik ben persoonlijk erg geneigd om te zeggen dat er een bepaalde mate van complacency was mischien veroorzaakt door fatique of gezien het verleden van KLM niet volgen van SOP's.


@ Thumbs ON FLY sorry voor de typo ik moest denken aan all thumbs
 
Het enigste wat ik me bij dit vage voorval kan voorstellen is dat wellicht de sneeuw een grote rol zou hebben kunnen gespeeld. Als je kijkt naar deze Trondheim video (effe vooruit spoelen naar 5:00 ) zie je dat de baan en taxibaan praktisch niet echt te onderscheiden zijn. Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het op EHAM nu zo wit is, al heb dan nog niet sinds de laatste sneeuw gevlogen. [ / speculatie mode off ]

- KLM Tenerife ramp pilot error oorzaak bekend
- KLS (minder) recente ongevallen niet volgen SOP's (formatievliegen niet
toegestaan) en ook als zodannig vermeld in RLD/IVW rapporten.
- KLC Saab 340 ongeval pilot error rapport ook bekend

Ik ben persoonlijk erg geneigd om te zeggen dat er een bepaalde mate van complacency was mischien veroorzaakt door fatique of gezien het verleden van KLM niet volgen van SOP's.

Wow, dat is nog eens een speculatie die nergens op slaat zeg.

Tenerife: bijna 40 jaar geleden, waarna de luchtvaartwereld en speciek KLM de term CRM zijn gaan gebruiken en vooral de factor hiërarchie (wat daar de factor "pilot" error betrof) tot op polderniveau hebben laten zakken, met succes.

KLS: zeker niet recent en zeker niet te koppelen aan dit incident omdat KLM niet voor de meerderheid uit KLSers bestaat (ok, da's een beetje een gok, maar er is zoveel luchtmacht, NLS en "vrije markt" uit het verleden dat de link echt te ver gaat). Daarbij werd er bewust voor gekozen om een formatie vlucht te doen (al was het dan niet goed voorbereid en niet toegestaan), terwijl we met dit incident waarschijnlijk wel op zeker kunnen zeggen dat de crew hier niet expres van de taxibaan opsteeg.

Saab 340: het trainingsniveau van de Netherlines vliegers werd hier gezien als een factor, waarna er ook daadwerkelijk vliegers het veld hebben moeten ruimen door een stricte toepassing van eisen.

Natuurlijk zijn human factors hier ongetwijfeld een grote factor, dat zijn ze in 80% of meer van alle ongelukken. Maar om even zo te zeggen dat er KLM breed niet echt aan SOP's wordt gehouden, gebaseerd op een bijna 40 jaar oud ongeluk waarbij de betreffende factor niet meer terug is te vinden in de maatschappij, een ongeluk bij een vliegschool die totaal anders gerund werd dan de maatschappij en een 16 jaar oud ongeluk van zelfs een andere maatschappij (cityhopper was toen nog meer dan nu echt een andere airline) gevlogen door vliegers die hun achtergrond hadden bij weer een andere airline? Als je dan toch gaat gokken, doe het dan wat realistischer.
 
Last edited:
Het is niet de eerste keer dat dit gebeurd, (en even speculeren) ook niet de laatste keer.
Het zou de wereldwijde luchtvaart zeer blij maken als het wel de laatste keer was.
Om het op je thuisbasis te doen.... da's wel een hele sterke
 
Helemaal mee eens Nosig,

Ik heb geprobeerd mij voor te stellen hoe ik in zo'n situatie terecht zou kunnen komen op SPL....dat lukt me even niet, maar daardoor ben ik des te meer benieuwd wat er is gebeurd.
Ik geloof ook zeker dat er human errors zullen zijn gemaakt, welke, door wie, en hoe, geen idee.:confused:

Als mensen dan hun ongegronde mening mogen spuien over de KLM, welke natuurlijk een maatschappij is waar je toch nooit van je leven voor zou willen vliegen. Stelletje arrogantie vliegers die teveel geld verdienen met hetzelfde werk als dat jullie doen, dan mag ik dat nu toch ook wel even? Komt ie dan.

"Welke onzekere afgekeurde 2derangsvliegers halen het in hun hoofd om dergelijke ongezoute uitspraken op dit forum te zetten. Causale verbanden kun je soms uit haar verband rukken, maar verkrachting ervan getuigd van onwetendheid en gebrek aan opleiding.
Als je zo gefrustreerd bent dat je niet bij KLM mocht komen werken, ga dan naar een psych en laat je behandelen.
Zoals al cynisch werd opgemerkt zullen het wel vrijemarkters zijn geweest...hoe had KLM ooit zo stom kunnen zijn die mensen aan te boren, dat is vragen om problemen in kwaliteit en houding....":mad:

....

Toch niet leuk als je dit leest en je denkt dat dit op jou slaat, toch?
Het is ook niet waar en nergens op gebaseerd...het slaat ook nergens op, ik meen hier ook absoluut niets van, maar toch is het vervelend om te lezen....;)

Nou dat vind ik ook als je een dergelijke mening over KLM vliegers hier post om welke reden dan ook.
Als je een professioneel vlieger bent, mag je best speculeren (dat is tenslotte 1 van onze kwaliteiten, je kunt het ook "van gedachten wisselen noemen") maar kijk dan uit wat je zegt over een groep mensen.

Zoals ik er nu naar kijk, heeft Schiphol er een baan bijgekregen, zonder te bouwen...iedereen blij?!:biertje:
 
Nee ik zat bij vrouw en kinderen! Helaas. Wie weet heb je nog wat andere mensen die je een luchtvaart ongeluk toewenst vriendelijke man.
 
Reach: volgende keer niet uit de heup schieten aub. Je zat niet op de jumpseat op de vlucht in kwestie, dus kraam geen onzin uit alsof dat wel zo was. Ik kan van iedere grote maatschappij ter wereld wel drie willekeurige ongelukken op een rij zetten, maar dat zegt geen f*ck over de huidige (safety)cultuur binnen dat bedrijf.

Jij gelooft zeker ook dat het morgen mooi weer wordt als je drie keer moet niezen!

SJ
 
Last edited:
Hè slim,

geef mij eens 3 ongevallen van cathay of dragonair!!
En niet diegene die is neergeschoten!!

Ok on topic!
Ik denk dat we blij moeten zijn dat er niemand voor taxiede
opweg naar W5!!
Wat mij opvalt dat het op de thuisbasis is gebeurt, ervan uitgaande
dat beide vliegers honderden zoniet duizenden keren daar getaxied en op
gestegen zijn!
 
Back
Top