Als je dan toch piloot wil worden:Hier wat opties buiten NL

Ik heb ook nog even zitten zoeken en heb ook nog steeds niks gehoord van Cathay Pacific.

In Engeland zit ook een vliegopleiding genaam CTC Wings, deze hebben meerdere soorten vlieg opleidingen.

Zij hebben een vlieg opleiding met baan garantie bij City Jet. Weet iemand hiervan of er door groei mogelijkheden zijn naar bijv. KLM of Air-france, aangezien City Jet van KLM-Airfrance is.

De opleiding kost 67.000 pond, maar dit krijg je weer terug als je eenmaal bij City Jet werkt, ze willen dat je dit geld overmaakt als security bond.

De opleiding ziet er erg gaaf uit met een praktijk van 12 maanden in Nieuw-Zeeland. Ik heb hier filmpjes van gezien op youtube. Die gasten vliegen over vulkanen, Auckland en de prachtige kustlijnen!

Ik heb mij hiervoor opgegeven, dus zal jullie op de hoogte houden!
 
Hallo Airworkers,

Hierbij mijn eerste bijdrage aan dit forum.

Ikzelf ben me op het moment ook aan het oriënteren op de sponsored routes en heb nog de volgende info gevonden over de eerder genoemde gesponsorde route van Atlantic Airlines:
http://www.multiflight.com/flight-training-centre/cadet-scheme.php

The Atlantic Airlines’ sponsorship scheme is funded fully up front by Atlantic Airlines, with 50 per cent of the initial training costs later paid back by the pilot: but this is only after they have successfully completed the programme and are working and getting paid as a First Officer with the airline. All successful cadets are employed by Atlantic Airlines on completion of the programme, which includes type and line training, as a Commercial Pilot with one of Atlantic Airlines’ aircraft types.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Als je niet wordt geselecteerd heeft Multiflight altijd nog de normale route naar het ATPL:
http://www.multiflight.com/flight-training-centre/fixed-wing-courses/ab-initio-atpl.php

De prijs is erg laag, maar ik geloof dat je daarom ook een deel van de theorie via thuisschool moet doen...
 
@Kompas

Deze had ik ook al gezien. Vind het alleen een beetje een rare club. Er wordt een beetje vreemd uitgelegt waar je terecht komt. Aan die foto's met die oude kisten te zien, word ik niet heel gelukkig. Ik ben ook van mening dat je goed moet kijken waar je gaat beginnen, als je hier eenmaal vliegt kom je niet zo snel meer op een andere plek. De opleidingen in Nederland zijn erg (te)duur, maar het is een investering in jezelf. Ik ben van mening dat je beter 150.000 kan investeren voor een mooie carriere dan de opleiding ergens te doen voor 70.000 en later bij mindere maatschappijen te vliegen voor mindere salarissen.
 
Je moet al wel een PPL in bezig hebben he!

Hallo Airworkers,

Hierbij mijn eerste bijdrage aan dit forum.

Ikzelf ben me op het moment ook aan het oriënteren op de sponsored routes en heb nog de volgende info gevonden over de eerder genoemde gesponsorde route van Atlantic Airlines:
http://www.multiflight.com/flight-training-centre/cadet-scheme.php


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Als je niet wordt geselecteerd heeft Multiflight altijd nog de normale route naar het ATPL:
http://www.multiflight.com/flight-training-centre/fixed-wing-courses/ab-initio-atpl.php

De prijs is erg laag, maar ik geloof dat je daarom ook een deel van de theorie via thuisschool moet doen...
 
@ rein: de Lockheed Electra's van Atlantic Airlines zien er inderdaad niet zo nieuw en betrouwbaar meer uit (voorzover ik dat natuurlijk kan beoordelen, ben helaas nog geen piloot). Ook de beschrijving over deze gesponsorde route van een van die jongens op de site maakt duidelijk dat je allemaal (rare) klusjes moet doen voor het bedrijf!

Maar ja, je mag natuurlijk niet vergeten dat het wel een (deels) gesponsorde route naar het fATPL is met een baangarantie (voorzover dat écht bestaat).

Trouwens nog een update op mijn vorige post:

Als je wikipedia moet geloven is Atlantic Airlines samengegaan met een Zweedse maatschappij en is hun basis, coventry airport, gesloten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Atlantic_Airlines_(United_Kingdom)

@Johny Bravo: jij hebt ze toch recentelijk gemaild, weet je zeker dat deze sponsored route nog bestaat nu ze zijn samengegaan en hun nieuwe basis zelfs in Zweden is?
____________________________________________________________
Maar nog even voor alle duidelijkheid:
Ik zal het ook eerst bij CTC Wings cadets of OAA airline schemes proberen voordat ik het bij Atlantic Airlines probeer.
 
Last edited:
Wat jammer dat dit topic stil is komen te liggen, het is een erg interessant onderwerp!
Daarom, om er weer wat leven in te schoppen.. een vraag!

Ik sta nu ingedeeld bij de NLS, echter ben ik nog steeds aan het rondkijken omdat ik denk dat er een betere deal te halen is in het buitenland. Dan kijk ik niet alleen naar de kosten, maar ook de baankansen die toch al schaars zijn.

Mijn oog is gevallen op FTE, en daarnaast ook op het CityJet programma dat ze aangekondigd hebben. Nu is hier al een topic over, maar ik vroeg me af hoe de ervaringen met FTE zijn? Het lijkt me een erg leuke school, mede door de locatie en de accommodaties. Maar daarnaast lijken de baankansen hier groter dan bijv NLS. Ze hebben nog steeds airline mentored schemes. Weet iemand hoe dit werkt? Solliciteer je in het algemeen en pikken zij de beste eruit, of laat je weten in je formulier dat je je wilt aanmelden voor het programma van bijv. CityJet of FlyBe? Er staat nergens een link naar een apart aanmeldformulier of iets dergelijks.

Ik weet dat het voordeel aan NLS is dat je in Nederland ooit evt kunt komen te werken.. maar ik weet niet of het reëel is om daar je keuze van af te laten hangen. Bovendien zou ik er geen moeite mee hebben om in het buitenland te werken, net zoals ik er geen moeite mee zou hebben om in spanje 2 jaar te studeren :biertje:
 
Wat jammer dat dit topic stil is komen te liggen, het is een erg interessant onderwerp!
Daarom, om er weer wat leven in te schoppen.. een vraag!

Ik sta nu ingedeeld bij de NLS, echter ben ik nog steeds aan het rondkijken omdat ik denk dat er een betere deal te halen is in het buitenland. Dan kijk ik niet alleen naar de kosten, maar ook de baankansen die toch al schaars zijn.

Mijn oog is gevallen op FTE, en daarnaast ook op het CityJet programma dat ze aangekondigd hebben. Nu is hier al een topic over, maar ik vroeg me af hoe de ervaringen met FTE zijn? Het lijkt me een erg leuke school, mede door de locatie en de accommodaties. Maar daarnaast lijken de baankansen hier groter dan bijv NLS. Ze hebben nog steeds airline mentored schemes. Weet iemand hoe dit werkt? Solliciteer je in het algemeen en pikken zij de beste eruit, of laat je weten in je formulier dat je je wilt aanmelden voor het programma van bijv. CityJet of FlyBe? Er staat nergens een link naar een apart aanmeldformulier of iets dergelijks.

Ik weet dat het voordeel aan NLS is dat je in Nederland ooit evt kunt komen te werken.. maar ik weet niet of het reëel is om daar je keuze van af te laten hangen. Bovendien zou ik er geen moeite mee hebben om in het buitenland te werken, net zoals ik er geen moeite mee zou hebben om in spanje 2 jaar te studeren :biertje:

Voor zover ik weet staat FTE goed bekend, aantal jongens vanuit die school zaten in mijn typerating. Ook bij hun natuurlijk problemen om een baan te vinden, net als overal. Maar zeker niet minder als de NLS lijkt me, met Thomas Cook, Ryanair, Flybe, Easyjet e.a. als (vroegere) afnemers van AI's. Verder hebben ze volgens mij een goede locatie in Jerez, in ieder geval een ILS op het eigen veld.

NLS geeft inderdaad wel het voordeel dat je "ooit" bij een Nederlandse maatschappij aan de slag zou kunnen, maar dan moeten die wel eerst beginnen met aannemen, en daarbij honderden wachtenden voor u. Voor wat betreft de 2 jaar in Spanje.... 2 jaar is een lange tijd.....
 
Last edited:
Mijn oog is gevallen op FTE, en daarnaast ook op het CityJet programma dat ze aangekondigd hebben. Nu is hier al een topic over, maar ik vroeg me af hoe de ervaringen met FTE zijn? Het lijkt me een erg leuke school, mede door de locatie en de accommodaties.

Ik ben zelf vorig jaar afgestudeerd bij FTE. Ik heb het er ontzettend naar mijn zin gehad!! Het is hard werken, maar het was echt de tijd van mijn leven.
Even in het kort de opleiding:
De opleiding wordt grof gezegd in 3 fases ingedeeld. 1e fase is grondschool. Deze wordt afgerond met schriftelijk examens. Daarna fase 2: 1 dag grondschool en 1 dag vliegen. Om en om dus. Dan weer schriftelijke examens. Daarna is het puur vliegen.
In totaal duurt de opleiding zo'n 14 maanden.
Het is gewoon een degelijke en erg goede opleiding.

De omgeving is ok. Je verblijft op de campus op het vliegveld. Om in Jerez zelf te komen kun je de schoolbus huren of via de bus vanaf de terminal naar de stad te gaan.
De accomodatie is gewoon goed. Nette kamers, die wekelijks worden schoongemaakt. Je hebt eigen douche en toilet.
Daarnaast natuurlijk een kantine, waar redelijk eten geproduceerd wordt. Maar na een maand komt het je neus al uit...;)
Dan zijn er natuurlijk ook nog het zwembad, een volleybalveld, de tennisbanen en een veld om te voetballen. Elke dag vanaf 1700 uur gaat de Social Club open. Dit is gewoon de bar waar je wat kunt drinken. Naast de Social Club is de tv-kamer waar je bijv. films of voetbal kunt kijken.

FTE is nu voornamelijk bezig met het opleiden van cadetten via schemes. Er zijn al aardig wat cadetten van MEA, Qatar Airways en nu sinds kort ook van Emirates bezig met de opleiding.
Ook CityJet gaat er binnenkort weer mee beginnen.

Bericht me maar als je meer wilt weten!

Groet,

Rogier
 
Dat was dan voor 1999...

De KLM heeft hierna nooit meer ervaren vliegers aangenomen die niet van de KLS of NLS kwamen.

Promotie verhalen in de telegraaf kunnen we een boek overschrijven, dus laten we daar maar over ophouden.

Back on topic.

Grtz Mike5

Ps TOF sorry had nog niet verder naar beneden gelezen, en jij was me al een paar uur voor!;):eek:

Ik moet je toch wel corrigeren denk ik: zie:
http://www.oaa.com/pages/training_courses/ab_initio/employment_stats.php
En wat zien we staan bij KLM? Dat zelf in HET crisisjaar 2009, vorig jaar dus, één iemand daar geplaatst is door Oxford Aviation Academy...
Maar ook in de jaren ervoor: 7 in 2008 en zelf 9 in 2007...
Oeps?:)

M
 
Zolang die informatie van een vliegschool afkomstig is, en niet van de maatschappij zelf, zou ik er kanttekeningen bij zetten.

Er staat b.v. niet expliciet bij dat deze mensen als vlieger aangenomen zijn.
 
Zolang die informatie van een vliegschool afkomstig is, en niet van de maatschappij zelf, zou ik er kanttekeningen bij zetten.

Er staat b.v. niet expliciet bij dat deze mensen als vlieger aangenomen zijn.

Als je naar de afzetrecord kijkt van OAA moet deze toch ook wel een goeie naam hebben, niet? Singapore Airlines, British Airways, enz enz... behoren allemaal tot het lijstje... Wikipedia spreekt van een van de beste vliegscholen ter wereld? Raar dat deze dan hier op airwork nagenoeg nergens wordt besproken...
 
Als je naar de afzetrecord kijkt van OAA moet deze toch ook wel een goeie naam hebben, niet? Singapore Airlines, British Airways, enz enz... behoren allemaal tot het lijstje... Wikipedia spreekt van een van de beste vliegscholen ter wereld? Raar dat deze dan hier op airwork nagenoeg nergens wordt besproken...

Ik zou zeggen pak een stoel en ga er eens lekker voor zitten:

http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=9070&highlight=oxford

http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=3918&highlight=oxford

http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=6710&highlight=oxford

http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=8630&highlight=oxford


http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=8580&highlight=oxford

Dit is nog maar een kleine selectie. Gebruik de zoekfunctie om nog meer threads te vinden over de beste school ter wereld(volgens Wikipedia;)).

Grtz
 
De mensen die Oxford noemt die naar de KLM zijn gegaan zijn hebben hun opleiding bij Oxford via EPST gedaan, en EPST heeft ervoor gezorgd dat ze bij KLM terecht zijn gekomen, hier heeft Oxford dus niks mee te maken.
 
Een andere sponored opleiding die nog niet is genoemd maar wel een onmisbare is die van Austrian Airlines.

Zowel voor AI's als Ready Entries zoeken ze daar mensen.

http://www.pilotrecruitment.at/main_de.htm

1 maar mocht je de selectie niet halen vervallen ook je kansen om bij lufthansa deel te nemen aan het selectieproces voor de LFT.

Je mag dan wel als je je ATPL haalt via een 'normale' school ik noem bv RWL,NLS etc. Dan zou je wel nog 1x de DLR mogen proberen of voor Austrian of voor Lufthansa.


ps. Ik ben er bijna 100% zeker van dat mijn info klopt maar aangezien mijn duits niet dermate goed is kan er een foutje in zitten.
 
Als je dan toch binnen Oostenrijk wilt kijken :), zou ik ook eens kijken naar Aeronautx.
Austrian leidt op via de ÖLS (oudste vliegschool van Oostenrijk) en AeronautX is weer nauw verbonden geloof ik.

Kennis van mij zet nu binnen deze school ook een NL opleiding op welke bestaat uit enkel NL/BE leerlingen en NL instructeurs. (dus ik wil niet teveel reclame maken, anders moet hij me maar gaan betalen) :)
Weet het fijne er niet precies van, maar opleidingskosten schijnen de helft van de NL kosten te zijn en de opleidingsduur is erg kort.
Ze hebben namelijk een nieuw ATPL theorie systeem, waarmee je veel sneller door de theorie kan.

Weblinkje naar de school is http://www.aeronautx.nlen de link naar de Oostenrijkse school is http://www.aeronautx.at (maar neem aan dat ze je dan weer doorverwijzen naar NL als je daar contact zoekt.
 
Weet het fijne er niet precies van, maar opleidingskosten schijnen de helft van de NL kosten te zijn en de opleidingsduur is erg kort.
Ze hebben namelijk een nieuw ATPL theorie systeem, waarmee je veel sneller door de theorie kan.

Ik hoop niet dat je daarmee CBT, oftewel databases uit je hoofd leren mee bedoelt?
 
Back
Top