NLS Financiering Banken

Menthu

New member
Beste Airworkers,

Aangezien ik binnenkort ga beginnen met de opleiding in samenwerking met de NLS moet ik een lening afsluiten.

Ik kreeg heel keurig samen met een informatie envelop van de NLS een aantal A4tjes van de ABN AMRO met daarop de uitleg van hun financieringsplan. Zonder al te veel aandacht eraan te besteden heb ik dit enkele dagen naast mij laten liggen. Nu dagen mij echter de volgende vragen:

1. Dient er "verplicht" een lening afgesloten te moeten worden met de ABN AMRO of willen ze dit doen lijken? (Ja, ik realiseer dat een simpel telefoongesprek met de NLS uitkomst geeft hierover alleen gaat dit de komende dagen niet lukken :bwah: )

2. Zijn er NLS (ex-)studenten die hun lening bij een andere bank dan de ABN AMRO hebben afgesloten?

3. Zijn er studenten die dit (zie vraag 2) recent hebben afgesloten bij een andere bank dan de ABN AMRO? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

4. Ik heb gelezen dat het aanbod van de ABN AMRO gelijk is voor iedere student van dezelfde klas. Zijn er (ex-)studenten die een gunstiger aanbod hebben gekregen dan hun medestudenten?

Ik heb al meerdere onderwerpen gelezen op het forum maar ik kwam hier toch niet volledig uit. Aangezien het om een forse lening gaat zou ik graag jullie ervaringen willen horen. Mits deze vragen al reeds beantwoord zijn in andere topics dan hierbij mijn excuses daarvoor.

Met vriendelijke groet,

Menthu
 
Last edited:
Hier het antwoord:

1.
Je bent tot niets verplicht, echter je kunt dan geen gebruik maken van het "waarborgfonds". Als je zelf een bak geld heb zou je het ook zelf kunnen financieren of vragen aan Leen van Frisia of iedere willekeurige andere bank. Echter het waarborgfonds heeft dusdanige voordelen dat ik niet zo snel voor een andere bank zou kiezen![/LIST]
2. Vast wel.
3. -

4. Je spreekt jezelf tegen. Iedereen krijgt hetzelfde aanbod betreffende rentepercentages. Wat betreft eigen inbreng is dat natuurlijk wel verschillend, de een hoeft 1 ton en de andere 1,5 ton te lenen. Verder is alles hetzelfde en is het take it or leave it.
 
@ Altitu:

4. Is niet waar. Dit verschilt wel degelijk. Afhankelijk van het onderhandelen en je eigen financiele middelen kan het rentepercentage worden beinvloed. Verschillen van meer dan 2% zijn mogelijk.

p.s: Doet ING dit tegenwoordig niet meer?
 
Djanello dat is precies wat ik zeg, je moet natuurlijk wel appels met appels vergelijken. Voor dezelfde lening krijg je hetzelfde rentepercentage.
 
Je spreekt jezelf tegen. Iedereen krijgt hetzelfde aanbod betreffende rentepercentages.

Allereerst bedankt voor de reactie.

Dat iedereen hetzelfde aanbod krijgt is duidelijk alleen of iedereen uiteindelijk ook hetzelfde contract heeft (over hetzelfde te lenen bedrag) in de praktijk dat is mijn vraag. Ik neem aan dat het "Take it or leave it" gebaseerd is op een aantal gevallen dan wel niet de meeste. Wellicht zijn er studenten die het wel zijn gelukt hier iets anders van te maken. Aan hen de vraag om dat hier te willen melden.

Met vriendelijke groet,

Menthu
 
Last edited:
Godzijdank. Misschien gaat er dan toch iets veranderen. Ruecksichtlos 150,000.- uitlenen zonder een serieus uitzicht op een baan. Ik begreep al langer niet waarom banken dit nog doen.
 
Allereerst bedankt voor de reactie.

Dat iedereen hetzelfde aanbod krijgt is duidelijk alleen of iedereen uiteindelijk ook hetzelfde contract heeft (over hetzelfde te lenen bedrag) in de praktijk dat is mijn vraag. Ik neem aan dat het "Take it or leave it" gebaseerd is op een aantal gevallen dan wel niet de meeste. Wellicht zijn er studenten die het wel zijn gelukt hier iets anders van te maken. Aan hen de vraag om dat hier te willen melden.

Met vriendelijke groet,

Bastiaan

beste bastiaan,


je staat op het punt 150.000, eetjes te lenen.
mag ik jou dan deze vraag stellen;
wat zijn jou verwachtingen voor de komende jaren?
en wanneer denk jij dat je deze complete schuld hebt terug betaald?

kijk goed om je heen en zie hoe en welke kant het op gaat met de luchtvaart / betalingen van de vliegers.. de mooie tijden zijn voorbij

sterkte de komende periode!
 
beste bastiaan,


je staat op het punt 150.000, eetjes te lenen.
mag ik jou dan deze vraag stellen;
wat zijn jou verwachtingen voor de komende jaren?
en wanneer denk jij dat je deze complete schuld hebt terug betaald?

kijk goed om je heen en zie hoe en welke kant het op gaat met de luchtvaart / betalingen van de vliegers.. de mooie tijden zijn voorbij

sterkte de komende periode!

Beste Clipper,

Het heeft zijn ups en downs. Ik denk zeker dat het weer gaat aantrekken maar wanneer is de grote vraag. Aangezien ik de komende 2,5 jaar bezig zal zijn met de opleiding denk ik dat het tegen die tijd al wat beter gaat.

Wanneer denk ik de complete schuld te hebben terug betaald? Er staat een periode voor van 25 jaar maar in praktijk is dit vaak 10 a 15 jaar. Als het de intentie was om te zeggen dat er geen werk zal zijn of dat het erg moeilijk zal worden dan denk ik daar anders over. We zijn dan alweer 3 jaar verder.

Uiteraard zitten er risico's aan vast. Het is ook een enorm bedrag maar helaas is dat overal zo. "De mooie tijden zijn voorbij"....klopt maar denk je dat het altijd zo zal blijven? Het is een periode en het verleden leert dat dit al meerdere keren is voorgekomen. Dan is er weer een overvloed aan vliegers en dan staan ze opeens weer te springen om ze te krijgen.

Ik begrijp uiteraard goed wat je bedoelt met je post. Ik zie het zelf positiever in voor de toekomst. De "sterkte" zal ik tot mij nemen en ook zeker gaan gebruiken ;) !

Sterkte mits je je ook op de leerweg bevindt en anders sterkte in deze zware tijden van het werk.

Met vriendelijke groet,

Menthu
 
Last edited:
Ik sluit me bij deze aan bij Bastiaan. Ik begin zelf ook in maart aan een vliegopleiding. En ik ben me wel degelijk bewust van de financiële risico's en eventuele consequenties. Maar iedereen heeft last van de economische crisis. Of je nou piloot, timmerman of bakker bent. Ik begin met goede moed en een grote gok... Ik wil nogmaals benadrukken dat niemand op dit moment zeker is van zijn baan. En dat het mij nu de goede tijd lijkt om de gok te wagen, juist nu er veel mensen afhaken. De tijd zal het leren, maar 1 ding is zeker: niet geschoten is altijd mis! ;l)
 
Heren,(de laatste twee)

Met alle respect, jullie hebben geen idee wat er gaande is in de vliegwereld. Deze economische crisis zal weer voorbij gaan, maar er is al jaren een hele anders trend gaande. In de eerste plaats wil ik duidelijk maken dat er NOOiT een tekort aan ab initio vliegers zal zijn geweest is of zal komen. De trend die al jaren zichtbaar is, is een verwatering van de terms en conditions. Dit zal niet stoppen ALS de crisis over is. Als je dus een baan kunt vinden (en die kans is klein) dan moet je je afvragen tegen welk salaris.

Groet KL
 
Het heeft zijn ups en downs. Ik denk zeker dat het weer gaat aantrekken maar wanneer is de grote vraag. Aangezien ik de komende 2,5 jaar bezig zal zijn met de opleiding denk ik dat het tegen die tijd al wat beter gaat.

De markt zal zeker wel weer gaan aantrekken. Er zijn denk ik wel 2 belangrijke vragen die gesteld moeten worden:
1) gaat de markt net zo hard "groeien" als in 2004 - 2007; en

2) als de markt al groeit, groeit hij dan echt zodat er nieuwe vliegers aangenomen kunnen gaan worden of voorzien de maatschappijen in hun behoefte door:
a) eerst de vliegers die part time zijn gaan vliegen (o.a. netjets, austrian) weer full time laten vliegen; en​
b) vliegers die ontslagen zijn eerst terug te nemen​
 
Heren,(de laatste twee)

Met alle respect, jullie hebben geen idee wat er gaande is in de vliegwereld. Deze economische crisis zal weer voorbij gaan, maar er is al jaren een hele anders trend gaande. In de eerste plaats wil ik duidelijk maken dat er NOOiT een tekort aan ab initio vliegers zal zijn geweest is of zal komen. De trend die al jaren zichtbaar is, is een verwatering van de terms en conditions. Dit zal niet stoppen ALS de crisis over is. Als je dus een baan kunt vinden (en die kans is klein) dan moet je je afvragen tegen welk salaris.

Groet KL

Beste KL,

Als ik een baan kan vinden (wat niet makkelijk zal worden) denk je dat het salaris niet hoog genoeg zal zijn om naast het afbetalen van de lening ook in je onderhoud te kunnen voorzien?

Ik zie het dus niet zo slecht in en helaas heeft niemand een kristallen bol. Je kan gissen welke kant het op gaat.

Ja ik heb meerdere familieleden die werkzaam zijn in de luchtvaart en dit ook zien.
Ja ik ken studenten die klaar zijn met de opleiding en op dit moment geen baan kunnen vinden.

Ik probeer zoveel mogelijk het bij te houden welke kant het opgaat en natuurlijk hoor ik ook veel van hen. Aan het eind van de rit blijft het een tricky business daar ben ik het zeker mee eens.

Ik denk dat het gesprek ook een beetje offtopic gaat. Wel zo bedankt voor het uiten van de zorgen. Laten we hopen dat het wat positiever is over een aantal jaar.

Met vriendelijke groet,

Menthu

PS: Ik heb volgens mij gelezen dat je zelf ook in een moeilijke periode zit qua werk in de luchtvaart? Al verandering in gekomen?
 
Last edited:
Back
Top