Nieuweling met een moeilijke vraag

FP7

New member
Beste iedereen,

Allereerst wil ik even melden wat voor een top-site dit is. Ik heb hier al een tijd rondgekeken, maar nu mij ook echt aangemeld, omdat ik graag veel wil leren en tevens actief wil meediscussieren op dit board.

Ik weet niet of dit gebruikelijk is, maar ik zal mijzelf even kort voorstellen. Mijn naam is FP7en ik ben 20 jaar. Ik heb in 2008 eindexamen gedaan op het VWO. Na mijn VWO ben ik bedrijfskunde gaan studeren. Onder andere door nare persoonlijke omstandigheden ben ik hiermee gestopt. In het studiejaar 2009/2010 ben ik begonnen aan Bestuurs- en Organisatiewetenschappen. Tot op heden is dit ook niet super bevallen.

Mijn moeder is stewardes bij de KLM geweest (in 2002 in de FUT gegaan), en mede daardoor heb ik een indruk van het vliegwereldje (van de KLM dan). Afgelopen week ben ik teruggekomen uit Kuala Lumpur, waar ik een laatste reisje heb gemaakt met mijn moeder, gezien het erg slecht met haar gaat. Op deze reis heb ik (bewust) vele piloten aangesproken, en het over het vliegen gehad.

Vroeger was mijn jongensdroom altijd om piloot te worden, jarenlang. Maar toen ik in de tweede klas van de middelbare school moeite kreeg met natuurkunde heb ik besloten dit vak niet door te zetten. Ik koos voor de makkelijke weg, iets wat ik nu niet meer zou doen. Na mijn VWO wilde ik graag met mensen werken, maar ook daadwerkelijk een uitdaging hebben. Vandaar mijn studiekeuze(s) tot nu toe.

Nu heb ik echter wat besloten. Ik zou het mijzelf namelijk nooit kunnen vergeven om iets in het bedrijfsleven oid. te gaan doen, terwijl mijn werkelijk passie absoluut het vliegen is. Ik ga mijn huidige daarom studie opzeggen, om vol voor het vliegen te gaan! Ik zou namelijk zo graag de opleiding tot piloot gaan doen. Het lijkt me echt geweldig. Ik denk dat ik, mede doordat ik veel piloten in mijn omgeving heb, en ik hier ook veel heb gelezen, een redelijk beeld heb, van hoe het leven van een piloot eruitziet.

Ik heb zelf Wiskunde A1,A2 op VWO niveau, maar geen natuurkunde. Ik ga niet aan mijn selecties beginnen, voor ik mijn natuurkunde heb, al kan dat natuurlijk wel. Dit is puur omdat ik het zo graag wil, en ik graag alles in orde wil hebben voor ik aan de selectie begin. Ik zal daarom eind mei beginnen met een natuurkunde cursus aan het JBI. Hiernaast denk ik erover om ook nog te gaan zweefvliegen, maar dat weet ik niet zeker. Zweefvliegen is immers heel wat anders dat motorvliegen. Ik weet daarom niet in hoeverre het mij zal helpen bij mijn selecties. Maar misschien ga ik het wel gewoon doen, gewoon omdat ik het erg leuk vind.

Ik heb zelf een vraag voor jullie, een redelijk moeilijke vraag wellicht. Ook een vraag waarvoor ik jullie informatie zal geven over mijn jeugd. Misschien ben ik wel te open hieronder, maar ik geef jullie graag een goed beeld van de situatie, zodat jullie mij wellicht een beter antwoord kunnen geven. Het heeft te maken met de de selecties voor de vliegscholen. Laat ik de KLS als voorbeeld nemen. Ik heb een vraag over PO2. Ik heb namelijk zelf geen normale jeugd gehad. Mijn vader is bijna 5 jaar geleden overleden, na een 11 jarige lijdensweg door een hersentumor. Mijn moeder is daardoor zo aangeslagen geraakt, dat ik haar lange tijd heb verzorgd tot nu toe. Binnenkort wordt zij waarschijnlijk opgenomen in een kliniek omdat ze vrijwel niets meer kan. Mede hierdoor heb ik geen goede cijfers gehaald op het vwo, en ben ik ook met mijn eerste jaar studie bedrijfskunde gestopt (tijdens dit jaar is ze geopereerd en heeft ze hevig moeten revalideren waarbij mijn hulp nodig was). Niet alleen omdat ik het niet leuk vond, maar ook omdat ik niet gemotiveerd was. Ik zag immers het doel er niet van, gezien ik niet gemotiveerd ben/was om er later wat mee te gaan doen. Ik ben nu zelf naar psycholoog gegaan, puur om te kijken of ik nog verwerking van deze problemen nodig had, al dan niet coaching bij de huidige situatie. Ik heb het geluk gehad dat ik onlangs deze problematiek in een goede omgeving ben opgegroeid, met de juiste en wijze mensen om mij heen. Deze hebben mij altijd gesteund en richting gegeven aan mijn leven, waar ik soms zelf nog te jong was, om dergelijke besluiten te maken.

Dit hele verhaal zal uiteraard ook ter sprake komen bij PO2, en als ik het haal, ook bij de COVA. Ik ben emotioneel zeker stabiel en heb de problemen tot nu toe goed verwerkt. Uiteraard vind ik het af en toe wel moeilijk, maar het dealen met de situatie gaat mij goed af. Echter ben ik zelf bang, dat gezien deze problemen, een psycholoog mij daarop zal beoordelen. Ze zullen waarschijnlijk liever iemand hebben die een normale opvoeding en jeugd heeft gehad zonder tegenslagen oid. Nu is mijn vraag, kan mijn jeugd en daarmee mijn eigen situatie, mij benadelen in mijn PO2? Het is namelijk zo dat ik betere cijfers had kunnen halen op het vwo. Echter is dat toen niet gelukt door de situatie waarin ik toen verkeerde. Hetzelfde geldt voor mijn 1e jaar studie, ik zat toen ook met dezelfde nare situatie, dag in dag uit.
Ik heb nu echter leren leven met het feit dat de dingen zijn zoals ze zijn. Zelf denk ik dat deze hele tijd in mijn jeugd tot nu toe, mij juist heeft geholpen in mijn leven. Ik denk, hoe negatief de situatie wel niet was en is, ik er ontzettend veel van heb geleerd en daardoor veel volwassener ben geworden.

Indien jullie dit stuk al helemaal gelezen hebben, waardeer ik dat. Ik begrijp dat dit een lastige vraag is, en wellicht weten ook jullie er niet het antwoord op. Ik heb nu echter DE beslissing gemaakt om er alles aan te gaan doen om vlieger te worden.

Groet,
FP7
 
Last edited:
Ik ben geen psycholoog, maar ik weet wel dat ze je beoordelen op je geschiktheid als vlieger. Niet op de stabiliteit van je jeugd.

Het zal er vanaf hangen hoe jij je manifesteert tegenover die psychologen. Als jij je verhaal uitlegt zoals je dat hier doet, is het in ieder geval eerlijk en open en dat is belangrijk.

Niemand zal hier een sluitend antwoord op je vraag kunnen geven, echter er blijkt voldoende motivatie uit je verhaal hier, zorg dat ze dat bij de selecties ook door krijgen.

Kleine tip om kansen te vergroten, is wellicht ook 'even' Wis B bij je Natuurkunde te halen. Vergroot niet alleen je selectiekansen, maar je moet ook nadenken over latere sollicitaties. Hoe meer 'credentials' hoe beter.

Laatste tip; verander je username(ik ga er van uit dat je je echte naam hebt gebruikt).
Scholen lezen hier ook mee, en het zou jammer zijn met een valse start te beginnen aan he selecties.
 
Allereerst welkom op het forum en moedig om dit verhaal zo openlijk te vertellen.
Hoewel ik jou verder niet ken, maakt een eerste indruk wel veel los. Je kent jezelf waarschijnlijk goed en je bent uiteindelijk goed uit deze nare situatie gekomen. Iedereen maakt ook fouten in het leven, al zou ik het eerder een verkeerde beslissing noemen.
Jij weet wat je wilt, je weet wie je bent en hoe je de afgelopen tijd door het leven bent gekomen. Van wat ik lees hoeft dit zeker GEEN negatieve invloed te hebben op je PO2 of elders.
Probeer voor jezelf positieve dingen in dit alles te zien. Waarschijnlijk ben je er sterker door geworden, zelfstandiger, kan je nu makkelijker met moeilijke situaties omgaan en weet je beter hoe je zelf in elkaar zit. Om maar wat voorbeelden te noemen uiteraard. Houd er echter wel rekening mee dat ze hierover vragen gaan stellen én dat je ook negatieve eigenschappen mag (moet ;)) hebben.

Nogmaals, ik ken jou verder niet en hoe het met de rest van jou zit. Dat is natuurlijk aan de psycholoog bij PO2. Maar zoals je zelf al aangeeft ben je een stuk wijzer geworden en heb je echt de motivatie. Laat je dus niet tegenhouden door twijfels, maar ga voor die selecties. Mocht je niet geschikt zijn, hoor je het op dat moment. Het scheelt enorm als je jezelf kent en voorbereid bent op de vragen.

Succes en ik hoop meer van jouw kant te horen!
 
Last edited:
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe! Waardeer het erg.

Bedankt voor de tip van die username, heb een mailtje verstuurd met het verzoek hem te veranderen!

DS: zou je mijn voornaam dan nog even kunnen verwijderen uit je post, just to be sure?

Wellicht ga ik inderdaad nog wel de Wiskunde B cursus proberen. Ik had het echter al behoorlijk zwaar met wiskunde A1,A2. Had slechts een 5.5 op mijn eindexamen. Ik ga nu eerst volledig voor natuurkunde, dat is de absolute prioriteit numer one! En ik ga geen genoegen nemen met een mager zesje, al vind ik het een moeilijk vak. Ik ga er alles aan doen het best mogelijk cijfer te halen. Ik doe het tenslotte voor iets wat ik heel graag wil, en dan ga ik wel hard mijn best doen!
 
Heeft dat te maken met de moeilijke tijden of omdat je gewoon echt moeite had met de vakken zelf?

Wees er wel op bedacht dat natuurkunde toegepaste wiskunde is. Misschien handig om je wiskunde dan bij te schaven? Of een vorm van wiskunde B1 bekijken. B1 komt meer overeen met natuurkunde.
 
Heeft dat te maken met de moeilijke tijden of omdat je gewoon echt moeite had met de vakken zelf?

Ik denk persoonlijk, beide. Ik krijg nu een oefeningpakket toegestuurd van het JBI om te kijken of mijn wiskunde kennis up to date is.

Wees er wel op bedacht dat natuurkunde toegepaste wiskunde is. Misschien handig om je wiskunde dan bij te schaven? Of een vorm van wiskunde B1 bekijken. B1 komt meer overeen met natuurkunde.


Ja dat weet ik. Ik ga overigens wiskunde op Havo niveau doen, niet op vwo niveau. Twee redenen;

1. Natuurkunde is niet mijn sterke punt, en het is onlangs met 33% uitgebreid in de nieuwe fase.
2. het JBI heeft mij gemeld dat de havo cursus natuurkunde in het speciaal is voor vliegopleidingen. Vooral dit tweede punt heeft mij doen besluiten het op havo niveau te doen.


Eerst maar eens even kijken of mijn wiskunde kennis up to date is. Maar indien hij dit niet is, ga ik dit denk ik zelf bijspijkeren. De cursus wiskunde en natuurkunde lopen namelijk synchroom, wat betekend dat ik deze niet samen zal kunnen doen. Ik zal dan eerst natuurkunde moeten doen en dan pas eind 2010 aan wiskunde kunnen beginnen. Dan kan ik pas over een jaar de selecties ingaan. Vooralsnog wil ik mijn wiskunde zelf bijspijkeren, de natuurkunde cursus succesvol afsluiten en als ik er 100% klaar voor ben, de selecties van de KLS ingaan!
 
Laatste tip; verander je username(ik ga er van uit dat je je echte naam hebt gebruikt).
Scholen lezen hier ook mee, en het zou jammer zijn met een valse start te beginnen aan he selecties.

Wat bedoel je overigens precies met een valse start?

Zodra Diana het leest zal mijn naam veranderd worden verwacht ik, hopen dat de scholen nog niet hebben meegelezen. :)
 
Nou, dat je geen invloed hebt op wat mensen over je lezen. tekst kan op meerdere manieren worden opgevat. En je weet niet met wie je deze info nu deelt. Ik heb het zelf(gelukkig niet negatief) ook meegemaakt bij zowel KLS als luchtmacht, dat ik werd geconfronteerd met mijn username op Airwork(en dat is nota bene niet eens mijn eigen naam:) ).
 
Ik heb je stuk eens aandachtig gelezen. Als ik jou was zou ik gewoon je droom volgen, ik zie geen belemmeringen! (Behalve dan de belemmeringen die op dit moment gelden voor elke dromer)

Maar waarom ik eigenlijk reageerde was vanwege je vraag of zweefvliegen wel iets zou toevoegen. Ik kan je verzekeren (uit eigen ervaring) dat het zweefvliegen je helpt in de selecties. Ik zeg niet dat je zonder zweefvliegervaring er niet doorheen kan komen (kijk maar eens rond, tal van mensen), maar het helpt wel heel erg: Je hebt het gevoel van vliegen te pakken en je hebt nog eens een goede motivatie voor in het gesprek. Bovendien is het ook nog eens heel erg leuk en een stuk goedkoper dan motorvliegen!

Heel veel succes!
 
Ik heb je stuk eens aandachtig gelezen. Als ik jou was zou ik gewoon je droom volgen, ik zie geen belemmeringen! (Behalve dan de belemmeringen die op dit moment gelden voor elke dromer)

Maar waarom ik eigenlijk reageerde was vanwege je vraag of zweefvliegen wel iets zou toevoegen. Ik kan je verzekeren (uit eigen ervaring) dat het zweefvliegen je helpt in de selecties. Ik zeg niet dat je zonder zweefvliegervaring er niet doorheen kan komen (kijk maar eens rond, tal van mensen), maar het helpt wel heel erg: Je hebt het gevoel van vliegen te pakken en je hebt nog eens een goede motivatie voor in het gesprek. Bovendien is het ook nog eens heel erg leuk en een stuk goedkoper dan motorvliegen!

Heel veel succes!


Marijn, dank je voor je reactie. Ik ga absoluut mijn droom volgen, en hopelijk belemmert mijn jeugd mij niet bij de selecties! Wat betreft de huidige belemmeringen voor vliegers in het algemeen. Ik heb wel een realiteitsbesef, en ik realiseer dat de situatie niet best is. Maar als ik word aangenomen, begin ik pas rond het begin van 2011. Dan zou ik begin 2013 klaar zijn. Ik heb een behoorlijk hoop dat de crisis dan al flink verminderd is en alle wachtlijsters al van een baan voorzien zijn. Maargoed, hoop is geen zekerheid. Maar dat is bijna niets in het leven.

Wat betreft het zweefvliegen, dat wil ik inderdaad gaan proberen. Fijn om te horen dat je er wat aan kan hebben. Ik wilde het sowieso gaan doen omdat het mij gewoon gaaf lijkt. Het enige nadeel is dat alle zweegvliegclubs vrijwel volgeboekt zijn... Heb jij nog een suggestie voor een zweefvliegclub? Zelf neigde ik erg naar de Amsterdamse (gevestigd te Soesterberg) en Kennemer (gevestigd te Noordwijk). Kennemer is al helemaal hopeloos. In Soesterberg kan ik wellicht begin juni beginnen, maar dit ligt aan de bezetting! In Valkenburg zou ik volgens mij wel per direct kunnen beginnen. Dit is echter wel een eind uit de buurt, maar ik heb wel een auto tot mijn beschikking. Lastige keuze dus. Ik denk zelf dat ik even Soesterberg ga bellen, hoe groot de kans is dat ik in juni kan beginnen. Als die kans groot is, ga ik mij hier inschrijven. Is de kans klein, dan ga ik voor zekerheid, en daarmee Valkenburg of een andere zweefvliegclub die nog plaats heeft. :)
 
Ey H,

Nog een fijne vakantie gehad in KUL :cool:?! Dit hele verhaal is zeker niet negatief ten opzichte van studenten met een "normale" jeugd.. Het kan zelfs positief geintreperteerd worden.. Getuigd van levenservaring....

De klassen bij de KLS zitten vol tot en met eind 2011 als ik het goed heb.... Zou wel zo snel mogelijk je natuurkunde deelcertificaat gaan halen. Voor de zekerheid even bellen met de kls want er is recent iets veranderd m.b.t. deelcertificaten en de aanname eisen...

Mischien is het zelfs verstandig om te wachten totdat je bij de KLS weer sollicitatie garantie hebt bij de KLM...

Wat betreft je wiskunde kan je beter wat boeken lezen over selectie procedures en ruimtelijk inzicht, staan genoeg oefen opgaves is... De serie van Jack van Minden is erg goed..

Mischien is het daarnaast toch het beste om te blijven studeren zodat je iets achter de hand hebt en iets te doen hebt totdat je bij een vliegschool kan beginnen.. ( staat ook zeker goed op de CV als je na je vliegopleiding gaat solliciteren.. )

Mail me nog even de foto's van het wakeboarden... :yeehaa:!!

Veel succes!
 
Ey H,

Nog een fijne vakantie gehad in KUL :cool:?! Dit hele verhaal is zeker niet negatief ten opzichte van studenten met een "normale" jeugd.. Het kan zelfs positief geintreperteerd worden.. Getuigd van levenservaring....

De klassen bij de KLS zitten vol tot en met eind 2011 als ik het goed heb.... Zou wel zo snel mogelijk je natuurkunde deelcertificaat gaan halen. Voor de zekerheid even bellen met de kls want er is recent iets veranderd m.b.t. deelcertificaten en de aanname eisen...

Mischien is het zelfs verstandig om te wachten totdat je bij de KLS weer sollicitatie garantie hebt bij de KLM...

Wat betreft je wiskunde kan je beter wat boeken lezen over selectie procedures en ruimtelijk inzicht, staan genoeg oefen opgaves is... De serie van Jack van Minden is erg goed..

Mischien is het daarnaast toch het beste om te blijven studeren zodat je iets achter de hand hebt en iets te doen hebt totdat je bij een vliegschool kan beginnen.. ( staat ook zeker goed op de CV als je na je vliegopleiding gaat solliciteren.. )

Mail me nog even de foto's van het wakeboarden... :yeehaa:!!

Veel succes!

HAHA! :D

NEE JOH!

Ik wist niet dat jij hierop zat man. Wat een toeval! Ja ik ga je die foto's van het wakeboarden mailen. Als je even een pm stuurt met je email en 06. Gaan we binnenkort even een pilsje drinken? Ik heb je groene handdoek overigens nog, van het wakeboarden, meegenomen uit KUL.

Verder heerlijke tijd gehad, veel gegolft en verder lekker aan het zwembad liggen zonnen. Wel echt grappig dit zeg. Mede door jou ben ik onzettend veel co co's, co's en piloten aan gaan spreken gedurende de rest van de week.

Wat naar dat de klassen bij de KLS tot en met eind 2011 vol zitten! Dat wist ik helemaal niet. Dus stel ik word eind 2010 aangenomen, dan is de kans groot dat ik wellicht 1.5 jaar moet wachten voordat ik de opleiding kan beginnen? Ik heb er overigens over gedacht om Aviation te gaan doen, maar na de vakinhoud te hebben vergeleken met de KLS, toch besloten dit niet te doen. Ik heb wel technisch inzicht, maar ik ben gewoon niet zo'n techneut. Aviation is naar mijn mening ook een stuk technischer dan de KLS. Ik neem uiteraard niet deel aan deze opleidingen, maar dit is wat mijn huidige en wellicht subjectieve beeld mij zegt.

Maar wachten tot ik sollicitatie garantie heb.. Hoelang kan dat nog wel niet duren?! Wie zegt dat dat er ooit weer gaat komen? En mijn huidige studie heb ik nu dus opgezegd, ik vind het echt absoluut niet bijzonder. Ik wil gewoon vol voor het vliegen gaan. 31 mei begint mijn cursus natuurkunde! Tot 31 mei ga ik veel boeken lezen over het vliegen, wiskunde bijspijkeren en natuurkunde voorbereiden.

Blijven studeren is niet echt een optie. Indien ik dat wil gaan doen, dan zou ik iets zoals fysiotherapie willen gaan doen of bewegingswetenschappen. Niets met het bedrijfsleven en geen aviation, gezien dit mij echt TE technisch is.... En of het nou zo goed staat om na mijn vwo een hbo fysiotherapie te gaan doen? I don't know.. Dan zou ik pas per 1 september kunnen gaan beginnen, middels ik bijna 21 zal zijn. Tel er vier jaar bij op en ik ben 25 als ik afgestudeerd ben. Dan ben ik al bijna weer te oud voor de sollicitaties...

Edit: met certificaten kan gewoon, omdat ik vwo heb gedaan. Voor havo mensen is dit niet meer mogelijk. Ik kan zelfs selecties doen, op voorhand, dat ik bij aanname, natuurkunde ga halen. Maar dat doe ik iig niet, wil optimaal voorbereid zijn en alles in orde hebben!
 
Stel dat je door alle selecties door bent en tóch moet wachten. Die tijd zou je goed kunnen gebruiken voor het volgen van een natuurkundecursus of het pakket aangeboden door de KLS. De natuurkunde en wiskunde heb je tijdens de selectie zelf niet nodig, alleen het inzicht op PO1. Dit inzicht kan je trainen met behulp van boeken die daarvoor bestemd zijn.

Gewoon een idee, want kan wel begrijpen dat je wiskunde en natuurkunde op orde wilt hebben vanwege tegenvallende resultaten? Ze kunnen natuurlijk altijd vragen naar je resultaten en je theoretische opleidbaarheid bekijken. Je moet alleen niet denken dat er op de opleiding alleen mensen met achten en negens zitten en je met een zesje niet doorkomt.
 
Last edited:
Stel dat je door alle selecties door bent en tóch moet wachten. Die tijd zou je goed kunnen gebruiken voor het volgen van een natuurkundecursus of het pakket aangeboden door de KLS. De natuurkunde en wiskunde heb je tijdens de selectie zelf niet nodig, alleen het inzicht op PO1. Dit inzicht kan je trainen met behulp van boeken die daarvoor bestemd zijn.

Gewoon een idee, want kan wel begrijpen dat je wiskunde en natuurkunde op orde wilt hebben vanwege tegenvallende resultaten? Ze kunnen natuurlijk altijd vragen naar je resultaten en je theoretische opleidbaarheid bekijken. Je moet alleen niet denken dat er op de opleiding alleen mensen met achten en negens zitten en je met een zesje niet doorkomt.

Ja, maar ik wil gewoon heel erg graag gaan vliegen. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Indien de KLS selecties niet lukken, zal ik absoluut niet het bijltje erbij leggen. Dan ga ik een andere luchtvaartschool proberen. Tenzij uiteraard blijkt dat ik gewoon absoluut niet geschikt ben voor het beroep vlieger, en dat ik als een dolle stier in de simulator zit. Dan zal ik realistisch moeten zijn en kiezen voor wat anders. Maar daar ga ik vooralsnog in ieder geval niet vanuit. :)

Voor alle scholen geldt dat je natuurkunde nodig hebt. Daarom wil ik dat vak gewoon op orde hebben. Ook geloof ik dat het mij bij de selecties kan helpen. Zeker bij PO1, en daarnaast laat het ook mijn motivatie zien. Indien ik op een lange wachtlijst kom te staan, ga ik wellicht nog wel aan de studie. Maarja, daar zijn we nog lang niet. Eerst maar eens natuurkunde halen, en de selecties ingaan!
 
Je voornaam staat nog steeds in je 1e post...;)

Toen in m'n COVA bij KLS deed, flapte ik er ook uit dat ik weleens op airwork zit. Vervolgens keken ze beetje raar en maakten ze een notitie. Uiteindelijk ben ik niet door COVA gekomen. Nu wil ik niet beweren dat dit de reden was, maar ik denk dat het zeker invloed heeft gehad. Al wisten ze niet eens wie ik was.
 
Dat laatste lijkt me heel sterk, aangezien ik mensen uit de COVA commissies ken die airwork zelfs hebben aangeraden als voorbereiding op je selecties.
 
Hoi,

Allereerst welkom hier natuurlijk :)

Maar volgens mij kan je met een deelcertificaat niet meer bij KLS gaan.
Ik heb het ergens gelezen misschien dat ik het later weer tegenkom.
Maar natuurlijk veel succes gewenst!


Oh mijn fout, met een HAVO diploma mag je geen deelcertificaten hebben maar op het VWO dus wel.

Zie bron: http://www.pilootworden.nl/hasflash/10/page/6330/
HAVO/VWO zonder Wis-en Natuurkunde in je pakket?
Vanaf 2009 is het voor HAVO kandidaten niet meer mogelijk om met deelcertificaten deel te nemen aan de opleiding. VWO-ers mogen maximaal 1 deelcertificaat halen, mits je een intentie verklaring tekent, waarin je aangeeft dat bij positieve afronding van de selectie, je alsnog het deelcertificaat voor het desbetreffende vak gaat halen. Dit deelcertificaat mag op HAVO- niveau gehaald worden.
 
Last edited:
Back
Top