Tailstrike Transavia @ SPL

G

Guest

Guest
"A Transavia Boeing 737-800, registration PH-HSW performing flight HV-663 from Amsterdam (Netherlands) to Las Palmas,CI (Spain), scraped its tail on the runway surface while taking off Schiphol Airport's runway 36L. The crew continued the takeoff and climbed to FL290 before deciding to return to Amsterdam, where the airplane landed safely on runway 06 about one hour after departure."

Hele artikel: http://avherald.com/h?article=425b61a2&opt=0

Bron: Avherald.com

Heb hier nog niks overgelezen verder op internet, iemand meer info?
 
Stond gisteren een stukje op luchtvaartnieuws, daar stond niet bij dat ze naar FL290 waren geklommen.

Staat er in de tailstrike procedure van de 738 niet iets van do not pressurize of iets in die trend.. kan het me niet meer precies herinneren.
 
Overigens zijn de reacties onder het artikel weer zeer vermakelijk:D.

Enkele "toppers":

ze doen het allemaal op die manier , start bijna op de staartbaan , tot er ooit mis gaat .
[...]
Door dat de vliegtuigen snel op hoogte moeten komen wegens het lawaai doenen ze het zo stijl mogelijk dan onstaat er de kans dat het staart gedeelte de baan kan raken.
[...]
Twee mogelijkheden: 1. de baan was te glad. 2. De piloten waren te enhousiast en wilden te steil stijgen. Beide gevallen waren te voorkomen! Onderzoek is dus gewenst.
[...]
Volgens mij zijn vliegtuigen daar op getest. Heet tailstrike. Kan geen kwaad hoor.
 
Echt snugger om tot FL290 te klimmen na een tailstrike...not
Amateurs hebben we overal
 
Echt snugger om tot FL290 te klimmen na een tailstrike...not

Vraag me ook echt af of dit wel klopt.

De reacties zijn om te smullen!

Niet genoeg snelheid dus.. Hoe is het mogelijk op een Schiphol baan? Ze hebben in ieder geval flink aan de knuppel/ het stuur getrokken.

Was dit zeer recent ook al niet het geval met een ander vliegtuig van Transavia?Er gaat zo langzamerhand geen maand voorbij of een Transavia-piloot staat slecht in het nieuws
 
Maar er zitten gelukkige ook reacties tussen die wel precies snappen wat er gebeurd is :grijns:

Volgens mij ging deze vlucht niet naar La Palma, transavia vliegt op woensdag niet op La Palma!


En sommigen zijn dan weer oprecht grappig bedoeld :p

Met de staart over de startbaan, dan was het meer een staartbaan!

dat zal voor de piloot nog wel een staartje krijgen

Nou, dit akkefietje zal nog wel een staartje hebben, schande, zoals de piloten dit toestel op zijn staart getrapt hebben.

This is Captain Schuurmans speaking...we have a problem.

met de staart over de baan?wist niet dat ze onderste boven de lucht ingingen, ach bij transvertragia weet je het nooit!!!!

Ok en dan voor ik de hele pagina heb gequote nog eentje die ook spreek van zeer hoge intelligentie:

Tja, afgelopen zomer moest ons toestel ook terugkeren naar Amsterdam, terwijl we al bijna aan de landing in Griekenland begonnen waren. Hoorde toen een van de stewardessen vertellen dat het geen wonder is dat er vaker iets mis is met de toestellen van Transavia: er wordt per passagier slechts 2 euro (!) winst gemaakt... En dat is als er niets mis gaat, dus je kunt wel op je vingers natellen dat er hier en daar flink wordt bezuinigd op het technisch onderhoud e.d.

Het brengt altijd een verhoogd risico met zich mee, wanneer zowel vetrekkende als aankomende toestellen gebruik maken van de landingsbaan.
 
Stond gisteren een stukje op luchtvaartnieuws, daar stond niet bij dat ze naar FL290 waren geklommen.

Staat er in de tailstrike procedure van de 738 niet iets van do not pressurize of iets in die trend.. kan het me niet meer precies herinneren.

QRH HV:

qo66fb.jpg


Waarom ze naar 290 geklommen zijn snap ik niet echt, ga ik nog eens even achter aan.
 
Tsja, wisten ze wel dat ze een tailstrike hadden gehad? (voordat ze in de buurt van FL290 waren)

Zoiets zal het wel geweest zijn. Het was geen erstige tail strike en klimmen naar 290 met een 73NG, daar doe je zo'n 20 min over gok ik? Op FL290 kun je echter niet je outflow valve helemaal open gaan zetten.. ;)
 
Hoe is het eigenlijk afgelopen voor de HV vliegers van RTM? Ik mag hopen dat deze ervan bespaart blijven in elk geval.
 
Deze intelligente telegraaf reactie vond ik ook nog wel aardig:

Achterop zo'n vliegtuig zit een z.g. skid-block.Als dat geraakt wordt tijdens take off is er gewoon te snel en rigoreus opgetrokken.Normaal krijgt de piloot daarvoor op zijn lazer, maar als de kist er helemaal voor terug moet komen zwaait er écht wat!

:D :D
 
Back
Top