JAA CPL IR ME -> FAA CPL IR ME

Updraft

New member
Kan iemand info verschaffen mbt het omzetten van een JAA CPL IR ME naar een FAA CPL IR ME?

Concrete procedure en eventuele kosten?

Thanks in advance!
 
Zomaar omzetten kan niet.

Er zijn wel twee andere mogelijkheden:

1. Je doet een foreign license validation bij de FAA, het hoogste wat je daarmee krijgt is een PPL ME-IR gelijkstelling. CPL kan niet. Voor de IR moet je dan ook nog een theorie examen doen. Je hebt dan een gelijkstelling die is alleen geldig is als ook je JAA brevet en (class) ratings geldig zijn. Geen kosten behalve ca. $90 voor de IR theorie test.

2. Je doet gewoon examens voor de betreffende brevetten en class ratings. Let wel op dat je dan het fingerprinting/TSA/alien student flight program moet doen (ca$300), 3 theorie examens (PPL, CPL, IR)(ca. $300) en 4 praktijk examens moet doen (PPL, IR, CPL, ME)(kisthuur+examiner fee totaal ca $2000, je moet dan wel een supervlieger zijn die zonder extra les direct de FAA pratical test standards haalt, zoniet komt er ook extra vliegles+instructiekosten bij). Je hebt dan wel een volledig en unrestricted FAA brevet. Dit is wat ik zelf heb gedaan.

Waarom wil je eigenlijk een CPL? Heb je een Green Card of een Amerikaanse partner? Anders mag je sowieso niet werken in de VS.
 
Last edited:
Helaas niet helemaal waar:

1. Foreign Pilot Instrument Written Test $90.
Rest van het validation proces is gratis.
Je krijgt een FAA PPL-IR-ME gebaseert op je Europese brevet.
Hiermee kan je geen Commerciele operaties uitvoeren, het is bedoeld voor recreatie vliegen. Voordat je als PIC mag optreden eerst een Flight Review en IPC met FAA isntructeur afleggen. Kosten variabel.

2. Je hoeft geen examen te doen voor PPL, wel voor IR.
Je gebruikt je "based on" brevet voor je FAA instrument rating.
vervolgens je "based on" met " Instrument US test passed" gebruiken voor je CPL SE en ME.
Dan heb je een onafhankelijk US CPL IR SE & ME

Proces voor de gelijkstelling wordt hier uitgelegd:
http://www.faa.gov/licenses_certificates/airmen_certification/foreign_license_verification/
 
Last edited:
Even een andere hypothetische vraag,

Absoluut niet reëel maar misschien interessant: Stel een bedrijf heeft allemaal JAA piloten en besluit voor wat voor reden dan ook om over te gaan op FAA geregistreerde vliegtuigen (zeg 737,A320 etc). Geld bovenstaande dan ook, of is er een makkelijkere weg om bijv alleen CPL te doen en dan een profcheck voor je TQ, ME & IR ineen op een FFS simulator? Of kun je de CPL evt weglaten en een validatie krijgen op je profcheck?
 
CPL kan niet.
Wat wel kan is dat je de FAA ATPL checkride doet op basis van je Europese CPL-IR.
Google 61.153 d (3)
Je moet natuurlijk wel aan de uren eisen voldoen (1500 TT 500 XC etc)
En een schriftelijke test ( ja goed gelezen 1 als in een)
 
Ok, dus als je toevallig je profcheck doet met een examinator die ook FAA is zou hij deze af kunnen tekenen mits je het schriftelijk examen afneemt? Dat valt dan best wel mee eigenlijk... Zijn er buiten de test, en de ureneisen nog meer haken en ogen?
 
Maar hoeft toch niet persé in de states, als de sim maar gecertificeerd is??? Zolang je maar die examitor hebt toch??
 
Ja maar die sim moet wel FAA gecertificeerd zijn.
Gaat een beetje ver om het hele vers hier neer te zetten maar google 14 CFR 61.64.
Sim moet onderdeel zijn van een 141 of 142 certificering.
Mischien Flight Safety in Le Boerget (?) Parijs.
 
Back
Top