Stella of Hanze

Boedhe

New member
Ik heb al een beetje door het forum gekeken en wat me opviel is dat erg erg veel negatieve punten op te merken aan Stella is.

Dus wil ik dan eigenlijk wel graag weten of ik voor Stella moet kiezen of voor de combi van Hanze met KLS.

Goed zo zou de keuze snel gemaakt zijn maar het zit namelijk zo:
Ik woon op een fietsafstand van 15 min van Stella in Maastricht.
Zou ik naar Hanze moeten gaan dan kost het mij 5 uur met de trein. Natuurlijk bij Hanze krijg je dan wel studiefinanciering en OV maar weegt dat wel op tegenover de nadelen van Stella?

Als alles goed gaat ga ik van school af op me 16e, zo kan ik wel direct beginnen bij Hanze, bij Stella zou ik dan 2 maanden moeten wachten.

Zou iemand mij dus misschien kunnen helpen? Afgaande dat ik door de selectie van KLS en Stella kom. Over selectie gesproken zou ik dit dan voor de opleiding of tijdens de opleiding doen?
 
Er is over schoolkeuze echt enorm veel geschreven. Gebruik de zoekfunctie maar eens.

1 ding:

Reisafstand naar school mag nooit een rol spelen in de keuze voor een vliegopleiding van 150.000 eetjes!!!!!!
Kies een school waar je aan het einde van de tunnel de meeste kans op een baan hebt.
Welke dat is moet je zelf maar bepalen aan de hand van alle info hier, open avonden etc etc. Het zou zomaar kunnen zijn dat de school om de hoek niet de beste keuze is.

Succes ermee!

Ik lees net dat je 16 bent als je van school komt. Ik neem aan dat je HAVO doet dan. Tip: Ga nog lekker even VWO doen......
 
Beste boedhe

1. Ik zou zeker niet voor stella kiezen en zeker niet nu beginnen, zie dit forum!

2. Ik zou eerst maar een andere studie van 4 jaar ofzo doen. Als je 20 bent is het vroeg zat om te beginnen + de kans dat je op 16-jarige leeftijd wordt toegelaten tot de KLS is, lijkt mij, zeer en dan ook zeer klein!

(P.s. De selectie doe je meestal voordat je begin met AP&M.)

Kijk ook even naar andere vliegscholen en natuurlijk de sponsorships etc. (In hoeverre die er zijn.)
 
Er is over schoolkeuze echt enorm veel geschreven. Gebruik de zoekfunctie maar eens.

1 ding:

Reisafstand naar school mag nooit een rol spelen in de keuze voor een vliegopleiding van 150.000 eetjes!!!!!!
Kies een school waar je aan het einde van de tunnel de meeste kans op een baan hebt.
Welke dat is moet je zelf maar bepalen aan de hand van alle info hier, open avonden etc etc. Het zou zomaar kunnen zijn dat de school om de hoek niet de beste keuze is.

Succes ermee!

Ik lees net dat je 16 bent als je van school komt. Ik neem aan dat je HAVO doet dan. Tip: Ga nog lekker even VWO doen......

Oke, maar ik alles goed begrijp wat hier word geschreven kan ik dus beter voor KLS gaan.

Ik ben nu wel 16, maar ik kan geen VWO doen omdat ik geen duits of engels in mijn vakkenpakket heb. Dus dan zou ik gewoon 1 jaar moeten wachten?
 
Beste boedhe

1. Ik zou zeker niet voor stella kiezen en zeker niet nu beginnen, zie dit forum!

2. Ik zou eerst maar een andere studie van 4 jaar ofzo doen. Als je 20 bent is het vroeg zat om te beginnen + de kans dat je op 16-jarige leeftijd wordt toegelaten tot de KLS is, lijkt mij, zeer en dan ook zeer klein!

(P.s. De selectie doe je meestal voordat je begin met AP&M.)

Kijk ook even naar andere vliegscholen en natuurlijk de sponsorships etc. (In hoeverre die er zijn.)

Oke maar ik moet dan ook nog altijd de opleiding voltooien die bij Stella 2 jaar duurt en bij Hanze 4 jaar, de economie zal dan toch wel al hersteld zijn.

En dank jullie allebei voor een snelle antwoord.
 
Ik zou de KLS iig proberen ja. Ik dacht alleen dat KLS een VWO eis heeft. Misschien in combinatie met de hogeschool niet. Ben niet zo op de hoogte van dat traject.

Ik wil alleen zeggen dat een school kiezen op basis van reisafstand, hoe handig ook, niet goed is. Er zijn factoren in de keuzebepaling die VEEL belangrijker zijn.
Waar het allemaal op neerkomt is het zo groot mogelijk maken van je kansen op een baan aan het eind van de rit. Betekent dat dat je 5 uur in de trein of zelfs naar het buitenland moet dan is dat maar zo. Ben je niet bereid dit te doen moet je je afvragen of je dan niet nog een paar jaartjes moet wachten of er zelfs helemaal maar van af te zien.
 
Boedhe,
Ooit bedacht dat je ook kan verhuizen als je 4 jaar ergens gaat studeren?
En dat je toekomstige baan wellicht/waarschijnlijk ook niet in Nederland zal zijn, maar ergens anders op de wereld?
 
Oke, maar ik alles goed begrijp wat hier word geschreven kan ik dus beter voor KLS gaan.

Ik ben nu wel 16, maar ik kan geen VWO doen omdat ik geen duits of engels in mijn vakkenpakket heb. Dus dan zou ik gewoon 1 jaar moeten wachten?

Als je geen engels in je vakkenpakket hebt, kun je niet de KLS doen. En als dat kwam door dyslexie dan wordt het denk ik al een stuk lastiger door de testen te komen, maar het kan wel denk ik.

En ik zou niet voor Stella gaan.
 
Als je geen engels in je vakkenpakket hebt, kun je niet de KLS doen. En als dat kwam door dyslexie dan wordt het denk ik al een stuk lastiger door de testen te komen, maar het kan wel denk ik.

En ik zou niet voor Stella gaan.

Havo heeft standaard Nederlands en Engels in zitten. Maar oke zover weet ik al dat Stella geen optie meer is

Boedhe,
Ooit bedacht dat je ook kan verhuizen als je 4 jaar ergens gaat studeren?
En dat je toekomstige baan wellicht/waarschijnlijk ook niet in Nederland zal zijn, maar ergens anders op de wereld?

Ja, ik zal dan daar op kamers moeten gaan dat begrijp ik.

Ik zou de KLS iig proberen ja. Ik dacht alleen dat KLS een VWO eis heeft. Misschien in combinatie met de hogeschool niet. Ben niet zo op de hoogte van dat traject.

Ik wil alleen zeggen dat een school kiezen op basis van reisafstand, hoe handig ook, niet goed is. Er zijn factoren in de keuzebepaling die VEEL belangrijker zijn.
Waar het allemaal op neerkomt is het zo groot mogelijk maken van je kansen op een baan aan het eind van de rit. Betekent dat dat je 5 uur in de trein of zelfs naar het buitenland moet dan is dat maar zo. Ben je niet bereid dit te doen moet je je afvragen of je dan niet nog een paar jaartjes moet wachten of er zelfs helemaal maar van af te zien.

Ik heb dus de mini-test op de site van KLS gedaan en daar kan ik dus aanmelden voor een selectie, zie hier. Maar de 5 uur in de trein is natuurlijk alleen in het weekend wanneer ik terug naar huis ga. Maar dit is voor de vergelijking tegenover Stella.
 
Havo heeft standaard Nederlands en Engels in zitten. Maar oke zover weet ik al dat Stella geen optie meer is


Ik ben nu wel 16, maar ik kan geen VWO doen omdat ik geen duits of engels in mijn vakkenpakket heb. Dus dan zou ik gewoon 1 jaar moeten wachten?



Heb je nou wel of geen engels..? :passed:
 
Denk dat hij duits en Frans bedoelt, dat is niet verplicht op de havo, engels wel.
Op het VWO moet je naast Nederlands en Engels ook duits of frans hebben, dus als je op de havo geen 3 talen hebt, kan je ook geen VWO doen.
 
Denk dat hij duits en Frans bedoelt, dat is niet verplicht op de havo, engels wel.
Op het VWO moet je naast Nederlands en Engels ook duits of frans hebben, dus als je op de havo geen 3 talen hebt, kan je ook geen VWO doen.

Zo da's zuur. Wist ik niet. Vroeger was alles toch beter zie ik........
 
Op de HAVO heb je gewoon 3 talen hoor. Op het VWO had ik 4 talen, dus denk dat daar het probleem voor hem ligt. Maar engels, nederlands en frans of duits zit standaard in het pakket bij HAVO.

Verder heb je voor KLS geen VWO nodig, je moet minimaal N&T of N&G pakket van HAVO hebben. Maar kan me zo voorstellen dat ze dit wel prefereren, ik ben namelijk niet door de COVA gekomen door m'n HAVO papiertje met matige cijfers. Dus als je de keuze nog hebt om VWO te gaan doen (ook al betekend dat een cursus frans/duits vooraf) zal ik dat zeker overwegen!

Zoals hierboven al gezegd is moet je keuze voor een school niet van de reisafstand afhankelijk zijn! Lees het forum even goed door en je krijgt al snel een idee wat de betere scholen zijn en waarom je beter eerst een andere studie vooraf kan gaan doen.

Succes ermee
 
Op de HAVO heb je gewoon 3 talen hoor. Op het VWO had ik 4 talen, dus denk dat daar het probleem voor hem ligt. Maar engels, nederlands en frans of duits zit standaard in het pakket bij HAVO.

Hee,

Op de HAVO is alleen engels (en Nederlands natuurlijk) verplicht hoor. Maar volgens mij is het op mijn school zo dat je , als je na de HAVO, VWO wilt gaan doen, je een 'spoedcursus' kunt volgen voor 1 van de 2 vreemde talen (Frans of Duits), want dan heb je nog al wat in te halen!
 
Last edited:
Gewoon niet aan beginnen als je zo jong ben , met een vliegopleiding. Dan ben je 19 als je klaar ben. Verder alleen je middelbare schoolpapier.

Prachtig natuurlijk zo een ap&m of iets dergelijks. Als je uiteindelijk vlieger ben en aangenomen wordt bij een airline , dan kun je soms buiten het vliegen net iets meer betekenen eventueel binnen de maatschappij, zodat je niet meteen ontslagen hoef te worden.

Ik zou meer denken aan een opleiding waar wel je interesse ligt, wat niets te maken heeft met luchtvaart. Dit is al eerder genoemd op dit forum.

Waarom? Nou er zijn hier een aantal piloten die jongstleden nog zijn ontslagen. Stel nou dat je zelf zo één ben op een gegeven moment. Wat dan? Als er geen banen binnen de luchtvaart zijn.

Dan kun je in ergste geval nog fatsoenlijk geld verdienen.

Dan de vraag: Ja maar dan zien ze dat je vliegopleiding heb gedaan en dan toch wel weer weg gaat als er weer banen zijn. Vermeld dan even niets. Soms moet je in het belang denken van jezelf, en vooral die strop die om je nek hangt van 1,5 ton. Die wil je aflossen.

Soms moet je iets minder eerlijk zijn.

Conclusie: Begin nu niet zo jong met een vliegopleiding of combi ap&m en vliegopleiding.
Doe eerst eens even een totaal andere HBO of uni opleiding. Doe wat levenservaring op. Ga studeren in Amsterdam ofzo. Lekker op kamers. Zelfstandigheid krijg je dan snel genoeg onder de knie. Zoals ik jouw verhaal lees Boedhe,, met alle respect ben je totaal nog niet zelfstandig, wat helemaal niet negatief is bedoeld hoor. Maar ga lekker studeren in delft, Amsterdam, Groningen. Doe veel gekke dingen. Wordt lid van een Studentenvereniging. Fix een bestuursfunctie binnen die vereniging. Goed voor je CV. ;).Organiseer evenementen binnen die vereniging. Ga stage lopen in het buitenland om een andere taal te leren en ook weer voor je levenservaring. Dan ben je 20 / 21. Mooie leeftijd om dan aan opleiding te beginnen. Of als het dan nog steeds crap is werkervaring op doen. Je ben jong zat als je met je 22 /23ste begin aan opleiding. Met werkervaring op je CV. Handig weer voor je selecties bij je opleiding.

Toevallig ken ik een jongen die wel heeeeel veeel geluk had en hard gewerkt heeft om op zn 18de een baan te krijgen bij Denim. Daar een TR moeten betalen van 40000 eukies. Vervolgens vliegt hij nu 5 jaar waarvan nu 3 jaar bij Transavia. Zo kan het natuurlijk lopen. Maar das uitzondering op de regel. Een airline zit echt niet te wachten op jonge net afgestudeerde binkies van 18 /19.

Succes met het maken van je keuze .

Mvg,

JB
 
Oke dankjewel,

Dus ik zou gewoon eerst even een andere opleiding zodat ik wat ouder ben en meer levenservaring heb opgedaan. Daarna de opleiding voor piloot te doen.

En het klopt inderdaad dat je voor Havo Engels en Nederlands hebt, Duits of Frans is niet verplicht. Voor het VWO heb je daarvoor wel Duits of Frans nodig. Heb je die vakken niet gevolgd op Havo dan kun je, in ieder geval bij mij op school, niet meer naar het VWO gaan.

Maar zou het niet kunnen dat ik dan eigenlijk alvast een brevet haal voor "plezier vliegen",de eisen om daar binnen te stromen is veel lager en dan heb ik zeg maar al een kleine voorsprong als ik mijn ATPL wil halen. Natuurlijk wil ik het brevet naast mijn HBO opleiding doen dan.
 
Das natuurlijk hardstikke leuk om je PPL of RPL te halen. Kost alleen een hoop geld ook. Ongeveer 12500 eu. Die uren is natuurlijk leuk. Maar tijdens selecties kijken ze ook naar je leercurve voor vliegen. Als je al heel veel ervaring heb dan is die leercurve niet zo heel groot.

Wat wel een aanrader is en wat je nu al kan doen is lekker gaan voor zweven. Als er wel iets is wat echt PUUR vliegen is, dan is het wel zweefvliegen. Dus je GPL. Dat mag je nu al doen op jouw leeftijd. Ik las laatst iets over I Fly. Das voor jonge wannabees.

Bijkomstig voordeel bij zweefvliegen>> Je sta meteen boven aan de status piramide hier op Airwork.haha Zie even die piramide. Bij kennisbank staat ie geloof ik ergens.

Succes man,

JB
 
Oke lijkt me inderdaad heel erg leuk dat zweefvliegen maar helaas ligt de club in Schinveld dat betekent dat ik 3 uur op de fiets moet, maar lijkt me inderdaad heel erg leuk. Misschien als ik op het HBO zit en meer tijd over heb zal ik dat dan in het weekend doen.
 
Via iFly kunnen 'wannabe's' met heel veel korting leren zweefvliegen: www.ifly.zweefportaal.nl voor meer info. Aanmelden kan nog tot 15 januari dus je moet er snel bij zijn ;)
En als je te weinig tijd hebt om in 't weekend te vliegen, moet je eens hier kijken: www.zweven.eu . Je kan bij deze club in elke schoolvakantie heel veel zweven in frankrijk (met nederlandse instructeurs) en zo maak je vaak veel meer progressie en ben je eerder solo dan wanneer je bij een reguliere club op een weekenddag slechts een paar startjes maakt :)
 
Ik heb me al voor Ifly aangemeld :)

Maar stel dat ik AP&M zou gaan doen, dan begin ik op mijn 17e, en dan ben je 19 als je op de KLS begint. Dan heb je ook al 2 jaar kennis kunnen maken met het studentenleven! Op je 21ste zou je dan bij een luchtvaartmaatschappij kunnen werken, en als je dan geen werk kunt vinden in de luchtvaart heb je een diploma Bachelor of Engeneering achter de hand. Ik vind dit dus best een goede oplossing.

En kennen jullie nog wat leuke studies die WEL met de luchtvaart te maken hebben buiten piloot om? :rt:
 
Back
Top