Werkloze vlieger bij NOVA: Stuitend!

Het is simpel!!!

Je eerste baan vinden is het moeilijkst! Dus als je iets
vliegends vind gebeuren er een paar dingen
1- typerating
2- uren maken en ervaring opdoen
3- je blijft current ie checks en medical

wil je zelf current blijven kost dat je ook poen.
Ik denk wat hier ook meespeelt is dat zijn klasgenoten
waarschijnlijk wel op een BSJ zitten

k
 
@SlimJim

Dus wat de KLS op dit moment doet vind jij belachelijk? Ze kunnen makkelijk het dubbele kwijt.
Dat o.a. Stella de suggestie wekt dat er banen in overvloed zijn om maar meer studenten te werven vind jij een logische zaak?
 
Dus ktv, jij leent straks 150.000 euro bij de bank op basis van de TelSell praatjes van een vliegschool, komt na 2 jaar met je papiertje van de vliegschool af en gaat vervolgens stampvoeten en met je vingertje wijzen omdat je vind dat je misleidt bent door de vliegschool? Een beetje eigen verantwoordelijkheid en research is nooit verkeerd. Jij kiest er voor om op een bepaald moment een opleiding te gaan doen, niet de vliegschool.

On Topic: Zoals eerder gezegd, hij wist heus wel dat hij geinterviewd zou worden dus ik neem aan dat hij zich wel een beetje had voorbereid. Misschien bedoelde hij het anders maar het kwam erg "ongelukkig" over.....
 
Ik zeg niet dat er geen eigen verantwoordelijkheid is. Wat ik wel zeg is dat ze scholen zelf ook een verantwoordelijkheid hebben en die op dit moment op een enkeling na niet nemen. Ben ik dan de enige die dit vind?
 
even heel duidelijk :
we hebben het tegenwoordig toch over maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)
dan heb je de KLS , die zegt : wij nemen veel minder aan , want meer is niet verantwoord ., hoewel ze makkelijk 6 cursussen a25 man kunnen volboeken.
of :
je zegt , jullie willen piloot worden : kom maar , je bent bij je volle verstand om een anderhalve ton er doorheen te jassen .
Geachte Slim jim : in het Engels doe je misschien je naam eer aan ,maar zeker niet in het Nederlands
 
Laten we wel even stellen dat de huidige crisis veroorzaakt zijn door de excessen van het kapitalisme en de markteconomie. Wel wordt er allemaal in koor gezongen om die verschrikkelijke bankiers allemaal op de brandstapel te gooien. Waar blijft de verantwoordelijkheid van al die werkloze kansarme die allemaal een lening afsloten van enkele tonnen aan dollars??

Dus waarom wordt er gezegd dat de financiële crisis de oorzaak is van de banken, maar de “crisis” voor afgestudeerde vliegers de eigen verantwoordelijkheid is van de persoon. Niemand gaat vrijuit in beide gevallen. Je hebt alle twee je verantwoordelijkheden.

Beste Boss du Manche,

Ik kan niet anders opmaken uit uw verhaal dat u geen enkel benul meer heeft hoe het er voor beginnend vliegers op het moment voor staat. Het roepen dat er in Azië genoeg werk is, is echt na papagaaien zonder enige kennis van de markt aldaar. U heeft menig 1000de uren vliegervaring wat u een ervaren en waardevolle vlieger maakt. Zo heeft elk voordeel zijn nadeel. Het nadeel van uw vele jaren ervaring is dat de tijd dat u als beginnend vlieger begon te lang geleden is.

Grtz Mike5
 
Ktv:

Wat de KLS op het moment doet heeft niets met MVO te maken, want dat doen ondernemers alleen als er een stok van de overheid achter de deur zit of als de publieke opinie zich tegen hen keert (kijk maar naar de banken). De KLS is gelieerd aan de KLM (ook al krijg je geen baangarantie meer), dus als de KLS teveel mensen de markt op pompt die geen baan bij de KLM krijgen is hun unique selling point (de K in KLS) verdwenen en dat schaadt hun bedrijfsresultaat op de langere termijn. Op korte termijn zouden ze veel meer winst kunnen maken door gewoon door te pakken, maar op de langere termijn kost het ze dan veel geld. Uiteraard gebruiken ze hun 'verantwoorde gedrag' om er goede sier mee te maken, maar dat is net zo'n verkooppraatje als Stella dat roept dat ze 'hofleverancier zijn van vele gerenommeerde maatschappijen'.

Stella is nergens aan gelieerd, dus die gaan gewoon door met opleiden want daar verdienen ze geld mee en ze hoeven geen rekening te houden met imagoschade aan hun eigen of moederbedrijf. Zolang mensen die opleiding willen verkopen ze hem, en als mensen dan geen baan kunnen krijgen roepen ze dat het niet aan de kwaliteit van de opleiding ligt want er werken immers vele oud-leerlingen bij gerenommeerde maatschappijen.

Jammer dat je het nu op de persoon gaat spelen, je had al geen argumenten en riep maar wat en mij voor dom uitmaken is het ultieme zwaktebod. Ga eerst maar eens een paar kranten lezen en kom terug als je je losse flodders ook een beetje met argumenten kunt ondersteunen.
 
Last edited:
Precies SlimJim: caveat emptor, oftewel buyer beware!

Wat ik niet snap is hoe men in 2010 nog steeds totaal naief een pilotenopleiding kan beginnen. Een paar keer klikken met de muis en men kan via Airwork en PPrUne in contact komen met duizenden piloten over de hele wereld die precies weten hoe de markt in elkaar steekt, maar blijkbaar hecht men toch meer waarde aan de verkoopsverhaaltjes ("pensioengolven, de markt trekt binnenkort weer aan, duizenden bestellingen bij Airbus/Boeing"") van een willekeurige vliegschooldirecteur die waarschijnlijk zelf nog nooit één uur als commercieel piloot gevlogen heeft. :cool:
 
Ik heb de afgelopen jaren bij een bekende blauwe luchtlijn 300 tot 400 uur gemaakt. Ik vraag me inderdaad ook af of dat zichzelf heeft geloond... :wegkwijt:
 
Ik snap het niet helemaal. Die jongen komt op TV om zijn verhaal te doen over het feit dat hij een werkloze vlieger is. Hij is niet uitgenodigd als woordvoerder van het cluppie vliegers-zonder-baan, hij zit daar op persoonlijke titel en aldus heeft hij al het recht om gewoon voor zijn opvattingen uit te komen. En dat jouw buurman dan een verkeerd beeld zou krijgen van de gemiddelde werkzoekende vlieger, dat is dan jammer, maar hem niet aan te rekenen. Waarom zou hij zijn eigen mening moeten verbergen?
Dit is nu eenmaal wat hij wil, of dat nu slim is of niet in de huidige markt. Maar hij kan het toch nooit goed doen, voor hetzelfde geld was hem gevraagd of hij het prima zou vinden een halve ton neer te leggen voor een typerating. Ongeacht zijn antwoord zouden we hier weer over elkaar heen buitelen om hem al dan niet voor gek te verklaren.

Hij zit daar op persoonlijke titel en zo moet je de uitspraken ook interpreteren. Dat er dan bij sommigen een verkeerd beeld ontstaat, is bijna onvermijdelijk...
 
Hij zei ook niet dat hij een baan voor 400 uur op een private jet niet zou accepteren, maar dat je je (altijd) moet afvragen hoe het zich loont. Wellicht bedoelt hij daarmee dat het afhangt van wat je voor de TR moet betalen en of je er een tijdelijk contract mee krijgt, maar daar kreeg hij de kans niet voor. Alleen vermoed ik dat hij niet beseft hoeveel 400 uur nog is en heeft ie wellicht de 900 uur per jaar van Ryanair in zijn hoofd ofzo. Nog naast het feit dat het "of het zich loont" klinkt alsof zo'n baan al geen mooi doel op zich is, alsof het een opstap moet zijn. Maar goed, het blijft speculatie om uit te vogelen wat hij daar wellicht echt mee bedoelde.

Ik zie hem zeker niet als vertegenwoordiger en hij zat er duidelijk op eigen titel, maar krijg de indruk (wellicht onterecht) dat hij een verkeerd beeld voor ogen heeft gekregen door de vliegschool.

In de ogen van het kijkend publiek, zo werkt generalisatie nou eenmaal, vertegenwoordigt hij natuurlijk wel het no-airwork cluppie. Zo heeft hij vast wel wat vooroordelen bevestigd.
 
Ik heb de afgelopen jaren bij een bekende blauwe luchtlijn 300 tot 400 uur gemaakt. Ik vraag me inderdaad ook af of dat zichzelf heeft geloond... :wegkwijt:

Een F50 moet wel 6000 euro* per uur opbrengen. Er van uitgaande dat een vlucht 1 uur duurt en er gemiddeld 35 passagiers (van 50) aan boord zijn.

Dan is de gemiddelde ticketprijs (6000/ 35 =) 171 euro. Daarin zitten alle kosten en een (bescheiden) winst voor KLM.

* http://www.klm.com/passage/cityhopper/nl/index.html
(zie Producten en diensten, rondvluchten)
 
Een F50 moet wel 6000 euro* per uur opbrengen. Er van uitgaande dat een vlucht 1 uur duurt en er gemiddeld 35 passagiers (van 50) aan boord zijn.

Dan is de gemiddelde ticketprijs (6000/ 35 =) 171 euro. Daarin zitten alle kosten en een (bescheiden) winst voor KLM.

* http://www.klm.com/passage/cityhopper/nl/index.html
(zie Producten en diensten, rondvluchten)

Alleen zie je dan over het hoofd dat de voornaamste rol van cityhopper die van feeder voor KLM is. De tickets voor de transfer richting AMS zijn vaak (relatief gezien) gratis, maar er wordt genoeg verdient met die intercontinentale tickets. Big picture, daar gaat het om.

Wat ik zelf bedoelde was of die 300 tot 400 uur per jaar voor mij lonend waren (retorische vraag).
 
Alleen zie je dan over het hoofd dat de voornaamste rol van cityhopper die van feeder voor KLM is. De tickets voor de transfer richting AMS zijn vaak (relatief gezien) gratis, maar er wordt genoeg verdient met die intercontinentale tickets. Big picture, daar gaat het om.

Wat ik zelf bedoelde was of die 300 tot 400 uur per jaar voor mij lonend waren (retorische vraag).

:)

-
 
Back
Top