Sectorwerkstuk over Piloot

Robinn

New member
Voor school moet ik een sectorwerkstuk maken, en ik doe het over piloot omdat ik gewoon meer over het beroep wil weten.

We moesten 1 hoofdvraag en 5 deelvragen bedenken, deze heb ik gekozen:

Welke soorten piloten zijn er te onderscheiden?

De deelvragen zijn:
1 Wat zijn de eisen om een piloot opleiding te volgen?
2 Welke stappen onderga je tijdens de opleiding nog voordat je een piloot bent?
3 Welke soorten activiteiten doet een piloot allemaal tijdens zijn vlucht?
4 Hoe is je leven ingedeeld als je een piloot bent bij de KLM?
5 Welke niveaus zijn er in brevetten?

Ik heb deelvraag 1 als gemaakt, alleen nu zou ik nog wat informatie willen voor de overige vragen. (Hoofdvraag en de 4 deelvragen)
Want een vraag zoals 'Hoe is je leven ingedeeld als je een piloot bent bij de KLM?' zou ik niet op internet kunnen vinden. :)

Alvast bedankt voor de moeite!
 
Hoi Robinn,

De vraag over vliegen bij de KLM zal inderdaad niet zomaar op internet te vinden zijn, de rest wel. Probeer ook goed te zoeken en te lezen hier op het forum en gebruik de zoek functie.

Vraag 1 kan ik in ieder geval voor je beantwoorden, maar probeer dit ook uit te zoeken door te kijken op websites van vliegopleidingen. Om even een handvol te noemen voor vergelijkend onderzoek:

- KLM Flight Academy (KLS)
- Nationale Luchtvaart School (NLS)
- European Pilot Selection & Training (EPST)
- Stella Aviation Academy (SAA)
- Dutch Flight Academy (DFA)
- AIS Flight Academy (AIS)

1. Dit verschilt per vliegopleiding. Doorgaans minimaal een Havo met Natuurkunde en Wiskunde B. Maar bij sommige is juist minimaal een VWO gewenst.

Maar nogmaals, probeer ook meer op internet te zoeken, er is genoeg te vinden. Ook hier op het forum.
 
Hoi Robinn,

De vraag over vliegen bij de KLM zal inderdaad niet zomaar op internet te vinden zijn, de rest wel. Probeer ook goed te zoeken en te lezen hier op het forum en gebruik de zoek functie.

Vraag 1 kan ik in ieder geval voor je beantwoorden, maar probeer dit ook uit te zoeken door te kijken op websites van vliegopleidingen. Om even een handvol te noemen voor vergelijkend onderzoek:

- KLM Flight Academy (KLS)
- Nationale Luchtvaart School (NLS)
- European Pilot Selection & Training (EPST)
- Stella Aviation Academy (SAA)
- Dutch Flight Academy (DFA)
- AIS Flight Academy (AIS)

1. Dit verschilt per vliegopleiding. Doorgaans minimaal een Havo met Natuurkunde en Wiskunde B. Maar bij sommige is juist minimaal een VWO gewenst.

Maar nogmaals, probeer ook meer op internet te zoeken, er is genoeg te vinden. Ook hier op het forum.

De TS geeft in zijn post ook al aan dat hij deelvraag 1 al zelf heeft beantwoord:) Ik denk inderdaad ook dat de rest van de vragen op internet is te vinden. Ik zou als ik jou was wat meer richten op 1 bedrijf om het jezelf makkelijk te maken. Je geeft in één van de deelvragen zelf al aan dat je je op de KLM richt. Doe dit ook voor de andere vragen. Dan kun je duidelijk laten zien wat voor de KLM Flight Academy de eisen zijn, hoe de toelating is enzovoorts. En KLM gerichte informatie is er zeker genoeg te vinden. Ik heb ook wel eens op airwork gelezen hoe een piloot zijn dag omschrijft, ik weet alleen niet meer precies welk topic dit was maar dit kan je dus ook zoeken.

Succes ermee!
 
Bedankt voor de linkjes! Hier kan ik zeker mee verder! Nogmaals bedankt. ;)

Als ik nog ergens vast kom te zitten, dan zeg ik het wel.

EDIT:

Ik kom vast te zitten bij informatie over de praktijkfase bij mijn 2e deelvraag.
 
Last edited:
Bedankt voor de linkjes! Hier kan ik zeker mee verder! Nogmaals bedankt. ;)

Als ik nog ergens vast kom te zitten, dan zeg ik het wel.

EDIT:

Ik kom vast te zitten bij informatie over de praktijkfase bij mijn 2e deelvraag.

Je kan ook even wat blogs gaan lezen, ik weet dat een paar van mijn klasgenoten een blog bij houden over het vliegen hier in Amerika.
 
Ik heb alleen nog informatie nodig bij deelvraag 3:

Welke soorten activiteiten doet een piloot allemaal tijdens zijn vlucht?

Alvast bedankt.
 
Robinn, ik heb laatst het genoegen gehad om op een KLM vlucht Schiphol - Milaan Linate - Schiphol mee te mogen in de cockpit (standaard tijdens KLS opleiding). Ook hier heb ik een blogje over geschreven, zie de tweede post op http://elpontier.blogspot.com/ ''A day in the life''. Misschien dat je hiermee wat verder komt.

Succes!
 
EDIT:

Ik heb deelvraag 4 veranderd in:
Wat is het verschil als je piloot bent via de KLM of via de Luchtmacht?

Want ik weet namelijk ook dat je via de Luchtmacht piloot kan worden en met MBO-4 al kan instromen. Alleen wat is hier het verschil tussen? Ik weet wel dat je uitgezonden kan worden, maar verder ook niet meer.
 
Last edited:
De verschillen tussen een burgervlieger en militair vlieger? Wow, where to begin...

Mach 3 in tegenstelling tot Mach 0.82
In je eentje vliegen, in tegenstelling tot altijd met een ander.
Mensen moeten afmaken, in tegenstelling tot nadenken hoe mensen rustig kunnen blijven tukken.
En zo zijn er nog velen anderen, denk zelf maar eens even rustig en lang na...
 
Robinn, ik heb laatst het genoegen gehad om op een KLM vlucht Schiphol - Milaan Linate - Schiphol mee te mogen in de cockpit (standaard tijdens KLS opleiding). Ook hier heb ik een blogje over geschreven, zie de tweede post op http://elpontier.blogspot.com/ ''A day in the life''. Misschien dat je hiermee wat verder komt.

Succes!

Leuk blog heb je toch, Ss. In plaats van een email subscribe, heb je niet toevallig een twitteraccount (eraan gekoppeld) die men kan volgen voor updates?
 
Nope, helaas. Is echter denk ik wel de moeite waard, vooral nu Hyves zijn voorpagina heeft veranderd en niemand meer de recente blogs daarop ziet. Ik ga er eens naar kijken, maar dan moet ik eerst even Twitter ontdekken ;)
 
Zou iemand mij nog meer informatie kunnen geven over het verschil tussen piloot worden bij de KLM, en piloot worden bij de Luchtmacht?
 
Om het maar even simpel uit te leggen. KLM is een werkgever die zoekt naar piloten die al hun papieren hebben (Voor het behalen daarvan ben je aangewezen op de luchtvaartscholen). De luchtmacht zoekt ´geschikten (zonder papieren)´ en leidt deze intern op. Ook is het misschien handig om mee te nemen dat de opleidingskosten bij de reguliere opleiders voor eigen handen zijn en bij de luchtmacht is dit voor de belastingbetaler.

Als opleider pak ik even voor het gemakt de KLS. Lees DIT artikel uit de kennisbank eens door en vergelijk dat met DEZE artikelen. Bedenk wel dat zodra je klaar bent met de KLS je geen KLM´er bent. Je zult gewoon moeten solliciteren bij de luchtvaartmaatschappijen.

Veel succes met je sectorwerkstuk
 
Last edited:
Back
Top