over de European Federation Historic Aviation

EFHA chairman

New member
Als je hart hebt voor historische luchtvaart zouden wij dat graag horen.

Wij, de European Federation Historic Aviation (EFHA) zoeken naar mensen die geïnteresseerd zijn in deze vorm van luchtvaart en verzoeken deze zich gratis en zonder verplichtingen te registreren op www.efha.eu. Door te registreren geef je volume aan de EFHA en dat komt goed van pas als wij gaan lobbyen voor speciale en goede regelgeving voor historische luchtvaart.

Wie zich registreert wordt op de hoogte gehouden van Europese ontwikkelingen aangaande historische luchtvaart in Europa.

Met vriendelijke groeten,

Harry Haas, chairman EFHA www.efha.eu en NFHL www.nfhl.nl
 
Voor het maken van reklame dien je te betalen!!!

Dianaaaaaaaa klandizie!!!
 
PJK, ik kan en zal niet voor Diana spreken, heb ook geen idee of er afspraken gemaakt zijn over deze oproep, maar ik denk dat je te snel de verkeerde conclusie trekt. En da's jammer.

De EFHA is namelijk helemaal geen commerciele club, maar juist een organisatie die probeert de historische luchtvaart levend te houden in Europa. Ze maakt zich o.m. sterk om te voorkomen dat in de nieuwe Europese luchtvaartregelgeving helemaal geen aandacht wordt besteed aan de historische luchtvaart. Het ultieme gevolg hiervan zou kunnen zijn dat het praktisch onmogelijk wordt om in de toekomst nog met historische vliegtuigen te vliegen in Europa. Gelukkig zijn er op dat vlak al een paar successen behaald - zie de website van EFHA.

EFHA zit niet op geld te wachten, maar juist op mensen die de historische luchtvaart een warm hart toedragen. De oproep is dan ook om - geheel gratis - lid te worden van EFHA, zodat ze met, door en voor haar leden de belangen van de historische luchtvaart in Europa kan behartigen. Lees het verhaal even op de site, want daar staat het allemaal beschreven, inclusief de doelstellingen van de organisatie en hoe ze die wil bereiken.

Of je lid wil worden bepaal je natuurlijk helemaal zelf. Maar wij, als beoefenaars en bewonderaars van de (historische) luchtvaart, zijn gebaat bij het werk van de EFHA. En we hebben er dus ook baat bij dat de EFHA groter wordt en zich kan ontwikkelen. Vandaar de oproep.

Voor de volledigheid, mijn commentaar is mijn persoonlijke visie op de EFHA en de oproep hierboven. Ja, ik ben betrokken bij wat fotowerk op de EFHA site, maar verder ook niet. Ik spreek dus niet namens de EFHA. Desondanks kan ik iedereen aanraden lid te worden, want we plukken er allemaal de vruchten van. Ik weet van diverse forumleden al dat ze zich hebben aangemeld. Meer leden zijn zeer welkom.
 
Chaseplane, ik had nog wel meer S-11's en Pa-18-135's verwacht in NL. Er vliegen een aantal van die dingen in prive-eigendom rond.

In de Franse sectie is een Ryan F-AZZY met oranje driehoek, is dat wat er in Indonesie rondvloog? Iaw, een Nederlandse driehoek?
 
Voor het maken van reklame dien je te betalen!!!

Dianaaaaaaaa klandizie!!!

Jammer dat er niet wordt gelezen en snel van de heup wordt geschoten....www.EFHA.eu is GRATIS en wij draaien voor alle kosten op! Als je van historische luchtvaart houdt, gewoon even op de site langsgaan zodat we een goede lobby op kunnen zetten voor het behoud van ons aller erfgoed!

Met nieuwjaarsgroeten aan u allen! En Chaseplane in het bijzonder!

Harry Haas, chairman EFHA.
 
Chaseplane, ik had nog wel meer S-11's en Pa-18-135's verwacht in NL. Er vliegen een aantal van die dingen in prive-eigendom rond.

Klopt ook wel, en er volgen nog wel meer foto's. We hebben inderdaad wel wat meer S-11's en diverse Cub varianten rondvliegen in ons land. Maar in / uit principe worden er alleen foto's van toestellen van de leden op de EFHA site geplaatst. Vandaar dat je nog lang niet alle bekende toestellen tegen komt. Maar wel een mooie beweegreden om de eigenaren aan te sporen ook lid te worden ;)
 
In de Franse sectie is een Ryan F-AZZY met oranje driehoek, is dat wat er in Indonesie rondvloog? Iaw, een Nederlandse driehoek?

Nou, die driehoek is een tijdje als nationaliteitskenteken in Nederland gebruikt, vlak voor de Tweede Wereldoorlog. Op http://www.hubert-herald.nl/NedKLu.htm wordt gemeld: "Naar aanleiding van een aantal incidenten tussen de Duitse Luftwaffe en de LVA in 1939 werd het nationaliteitsteken veranderd in een oranje driehoek met een zwarte rand. Dit werd na WO II weer afgeschaft en vervangen door het nationalitetsteken van 1921".

Ik weet niet meer precies wat die incidenten inhielden, maar ik meen dat het politieke verhaal erachter was dat onze cocarde (de bekende ronde met rood/wit/blauw en oranje stip in het midden) teveel leek op dat van andere naties (Tsjechië?) waarmee Duitsland al in oorlog was. Om het onderscheid duidelijker te maken is de LVA destijds die driehoek gaan voeren, zowel in Nederland als in Nederlands Indië.

Tijdens de oorlog zijn twee squadrons (320 en 322) binnen de RAF opgebouwd met Nederlandse bemanningen. De toestellen vlogen in volledige RAF kleuren, maar vaak werd die driehoek in het klein bij de cockpit geplaatst als teken dat het toestel door Nederlanders werd gevlogen.
 
Last edited:
Met het onderwerp heb ik geen moeite, wel met het feit dat het in drie fora is geplaatst. Men leest hier over het algemeen alle fora (al was het al via "Nieuwe berichten"). Ik laat het hier staan, de andere twee versies zijn verwijderd. Verder veel succes met de federatie.
 
Diana, jij zou je ook moeten aanmelden, de ASK-13 behoort bijna tot de categorie historische vliegtuigen, hout, staal, linnen.......
 
aan Diana

aan Diana

Bedankt voor je reactie en begrip Diana! Ook ik ben ooit op een ASK-13 begonnen op Haamstede maar dan in 1987(luchtdoop); toen de K-13 nog nieuw was!
 
Back
Top