ATPL: Financieel probleem

fenerus

New member
Beste,

Ik ben 19 jaar, houder van Belgisch ASO diploma (VWO) en zou graag piloot worden.

Mijn vader is in september overleden en mijn moeder wil logischerwijs geen borg staan voor de ZEER HOGE lening.

Weten jullie raad?

Kan je met zo'n pilotenloon wel rondkomen om zo'n reusachtig bedrag af te betalen?

Een klein probleem dus...

Groeten
 
Epst en een paar andere scholen hoeven je ouders niet mee te tekenen, dus ben je zelf verantwoordelijk.
Of je met een pilotenloon wel rond kan komen om alles af te betalen, laat ik wel aan de ervaren air-workers over:grijns:
 
Fenerus,

De banen liggen op dit moment niet voor het oprapen, sterker nog, er vallen hier en daar ontslagen bij luchtvaartmaatschappijen, dus beginnen aan een vliegopleiding zonder zekerheid op een baan is op dit moment erg dom. Gezien je leeftijd adviseer ik je om een bachelor te halen in een (semi) technische hoek. Denk hierbij aan technische bedrijfskunde bijvoorbeeld.

Naast het feit dat je na je bachelor alsnog een vliegopleiding kan beginnen (en de markt er wat beter voor kan staan zodat je je baankansen vergroot) heeft het hebben van een bachelor als voordeel dat je bij eventuele (medische) ongeschiktheid altijd nog een kantoorbaan kan krijgen en niet terug hoeft te vallen op het spreekwoordelijke "vakkenvullen".

Verder zijn er in Nederland een aantal scholen met een garantiefonds. Dit fonds staat borg voor de lening die je aangaat bij de bank waardoor je ouders niet hoeven te tekenen voor een lening. Uit mijn hoofd gaat het om: NLS, KLS, EPST, AIS Flight Academy, Stella Aviation Academy en de Martinair Vliegschool. Misschien zijn er wel meer, maar dan kunnen anderen mij aanvullen.

Lees verder het forum eens goed door, dan zie je dat er een hoop gesproken is over het uitstellen van een vliegopleiding en waarom dat zo verstandig is.

Succes,

Immortal
 
Fenerus,

Uit mijn hoofd gaat het om: NLS, KLS, EPST, AIS Flight Academy, Stella Aviation Academy en de Martinair Vliegschool. Misschien zijn er wel meer, maar dan kunnen anderen mij aanvullen.

Dacht dat dit niet op ging voor de NLS. Verder helemaal mee eens.
 
Geloof dat ik begrepen heb dat garantiefonds bij Martinair op een laag pitje staat nu. De bank ziet het niet zitten om met de huidige markt maar geld te blijven steken in ab-initios. Maar misschien heeft iemand betere informatie daarover?
 
Studeer of werk verder (of allebei tegelijkertijd), en doe modulair je opleiding. Als je zuinig leeft kan je binnen 4 jaar je PPL en +- 150 vlieguren bij elkaar gesprokkeld hebben. De benodigde lening zal dan weer een flink stuk kleiner zijn. En als je het goedkoper wil houden, doe je opleiding dan in Belgie ipv Nederland (no offence voor de nederlanders hier ;) )

Doe je PPL in een vliegclub, niet bij een vliegschool, dat zal ook weer 40% goedkoper zijn. Zorg dat je wel een goede instruceur hebt dan (bij voorkeur iemand die ook beroepspiloot is).

Maar als 19 jarige je enkel focussen op lijnpilootopleiding? quite risky...
 
Dacht dat dit niet op ging voor de NLS. Verder helemaal mee eens.

Toevallig heb ik twee weken geleden een mailtje gestuurd naar de NLS met een vraag over de borgstelling.

Mijn vraag:
-Ik lees bij het financieringsgedeelte dat mijn ouders geen borg hoeven te staan voor de opleiding. Wel moet er getekend worden door de ouder(s). Waarom is dit? Ik wil namelijk dat mijn ouders op geen enkele manier aansprakelijk zijn bij eventuele moeilijkheden

Antwoord NLS:

Beste Sander,

Je ouders tekenen mee als regresmogelijkheid. Betekent dat er altijd een verantwoording blijft naar je ouders. Wij, als Stichtingsbestuur, vinden het niet wenselijk dat jonge mensen zelfstandig voor €150.000,- lening kunnen tekenen
.

Nog een vraag:
Mijn ouders zijn best bereid om mee te tekenen, maar hebben geen koophuis. Welke meerwaarde heeft dan de handtekening van mijn ouders?

Antwoord NLS:

Beste Sander,

Er wordt hierin niet gekeken naar inkomen of kapitaal. Dus geen probleem. Het is een verantwoordelijkheid welke ouders jegens hun kinderen nemen.


Ik hoop dat je hier iets aan hebt, Fenerus. Verder wil ik je de tip geven dit forum eens goed door te lezen op een regenachtige zondagmiddag. Je zult er veel aan hebben.

Grtz
 
Ze verwoorden het erg mooi. Maar als ik het even uit mijn hoofd zeg (de vliegende jurist zou mij wel verbeteren mocht ik het fout hebben), zijn je ouders mede verantwoordelijk voor jou schuld. Mocht het dus allemaal fout gaan, komt de bank eerst bij jou. Is hier niet genoeg te halen, maken ze gebruik van de regresmogelijkheid en gaan ze verder bij je ouders. Als die niets hebben zijn ze snel klaar. Maar een afbetaald koophuis is toch een mooi bezit......

Toch wel hartverwarmend hoezeer de Stichting betrokken is bij de enorme verantwoordelijkheid voor zo’n grote schuld voor die arme student. Nu is het ‘t fonds van de NLS, maar dit had net zo goed een ander fonds kunnen zijn.

Beste Fenerus,

Je bent nog erg jong. Zoals al eerder hier geschreven is en ook al heel vaak geadviseerd wordt, ga eerst een andere studie doen. Na je studie ben je nog jong zat om te beginnen met een vliegopleiding.

Grtz Mike5
 
Dit komt mij over als mooie juridische spraak voor: "je ouders staan tevens borg", of zie ik dat verkeerd?
 
Regressiemogelijkheid = kaalplukken tot de laatste veer.......

Dit onderwerp is al eerder de revu gepaseerd waarbij het garantiefonds slechts een tussenpersoon/stichting is om de bank tevreden te stellen, maar dat het garantiefonds de betalingsverplichtingen kan overdragen op jou en/of je ouders.......

In feite neemt het garantiefonds een deel van de risico's bij de bank weg door als financiële buffer te fungeren. Mocht de bank geld willen zien, dan zal het garantiefonds in eerste instantie inspringen, maar zullen zij vervolgens alle gemaakte kosten terug proberen te verhalen (zie voorwaarden).

Zonder garantiefonds zouden de banken individueel veel meer problemen kennen met risico's waardoor het afsluiten van een lening nog problematischer zou zijn.
 
Beetje dubbel eigenlijk zo. We verkondigen hier dat het stom is dat jongeren zich vastbinden aan mega schulden voor een vliegopleiding, maar verkondigen ondertussen dat ze dat het beste kunnen doen bij een opleiding waarbij er absoluut geen bewijs nodig is dat ze het uiteindelijk in een worst case scenario (via ouders of suikeroom) toch kunnen betalen?

Leningen aangaan zonder borg in feite (want de school met het fonds haalt het altijd bij jou met of zonder je ouders), dat is precies wat de wereld in deze financiële crisis heeft doen belanden, toch? Je kan wel stoer zeggen dat je het allemaal op jezelf wil nemen, maar ondertussen heb je zelf totaal geen assests (en vaak geen skills / diploma's) wat zo'n beslissing zonder support / borg / financieel plan alleen maar dommer maakt mijns inziens.

Vanuit CAE zal het waarschijnlijk een financiële overweging zijn, tenslotte weten zij al van te voren dat je van een kale kip naderhand niet kunt plukken waarbij kennelijk Stella, MVVL, AIS en EPST het nog wel uit de leerling denken te kunnen halen uiteindelijk. Een waarborgfonds zorgt er voor dat onze tak van werken geen elitesport wordt, maar je kan je afvragen hoe slim het is om jongeren zo'n lening te laten aangaan, zonder borg en bij genoemde scholen zelfs zonder medeweten van de ouders / guardians. Hoe verantwoordelijk is dat?
 
maar je kan je afvragen hoe slim het is om jongeren zo'n lening te laten aangaan, zonder borg en bij genoemde scholen zelfs zonder medeweten van de ouders / guardians. Hoe verantwoordelijk is dat?

Ja, we kunnen het ook zo draaien dat vliegscholen het uit een moraal en ethisch besef doen..... Dat is net zoiets als het konijntje dat besluit het nu maar eens niet te doen, omdat er al zoveel konijntjes zijn. Konijntjes en vliegscholen zijn beide genetisch precies hetzelfde geprogrammeerd. Namelijk zo veel mogelijk naaien, om zo veel mogelijk konijntjes te krijgen....

Natuurlijk is het niet verstandig of verantwoord om een jong persoon zo’n grote schuld te laten dragen, maar dat zou het opleidingsinstituut een zorg zijn. Het gaat om keiharde cash en het interesseert helemaal niemand of het verstandig is of niet.

Laat ik wel even duidelijk hierbij stellen dat dit niet alleen geldt voor CAE!!

Het is goed dat vliegen geen elite sport meer is. De bijwerking is alleen dat we hierdoor een overschot aan vliegers creëren, omdat het aantal opleidingsplaatsen niet gereguleerd wordt. Juist dit kan desastreuze gevolgen voor de financieel minder draagkrachtige. Wat het weer een elitair beroep maakt.

Grtz Mike5
 
Last edited:
Je kan natuurlijk altijd nog de sponsorships afgaan, al zijn die niet in Nederland, weet ook niet zo zeer hoe ze in het buitenland ervoor staan.
Wat kost een opleiding in belgie dan? Is dat zoveel goedkoper? Waar zit dat in? De directeur rijd niet audi maar opel?
 
Prijzen die ik gehoord heb schommelen rond 75k eur voor het hele traject, of max 50k eur als je al ppl en 150 vlieguren hebt (ongeveer).
 
Je kan natuurlijk altijd nog de sponsorships afgaan, al zijn die niet in Nederland, weet ook niet zo zeer hoe ze in het buitenland ervoor staan.
Wat kost een opleiding in belgie dan? Is dat zoveel goedkoper? Waar zit dat in? De directeur rijd niet audi maar opel?

Ostend Air College 77000
BaFA 75000
SFA 84000
HubAir 75000
Ecole Pilotage Belge 75000
Alfako 75000

en in Turkije bij AYJET 54000.
Bij Ayjet proberen? Of geraak je dan niet binnen bij Europese? Ayjet vraagt wel diploma hoge school / unief.
 
Toevallig heb ik twee weken geleden een mailtje gestuurd naar de NLS met een vraag over de borgstelling.

Mijn vraag:
-Ik lees bij het financieringsgedeelte dat mijn ouders geen borg hoeven te staan voor de opleiding. Wel moet er getekend worden door de ouder(s). Waarom is dit? Ik wil namelijk dat mijn ouders op geen enkele manier aansprakelijk zijn bij eventuele moeilijkheden

Antwoord NLS:

Beste Sander,

Je ouders tekenen mee als regresmogelijkheid. Betekent dat er altijd een verantwoording blijft naar je ouders. Wij, als Stichtingsbestuur, vinden het niet wenselijk dat jonge mensen zelfstandig voor €150.000,- lening kunnen tekenen
.

Nog een vraag:
Mijn ouders zijn best bereid om mee te tekenen, maar hebben geen koophuis. Welke meerwaarde heeft dan de handtekening van mijn ouders?

Antwoord NLS:

Beste Sander,

Er wordt hierin niet gekeken naar inkomen of kapitaal. Dus geen probleem. Het is een verantwoordelijkheid welke ouders jegens hun kinderen nemen.


Ik hoop dat je hier iets aan hebt, Fenerus. Verder wil ik je de tip geven dit forum eens goed door te lezen op een regenachtige zondagmiddag. Je zult er veel aan hebben.

Grtz

??????????????????
regresmogelijkheid dus hoofdelijk aansprakelijk....
Je ouders gaan hiermee dus een behoorlijk risico aan.
Niets mis mee maar de manier waarop ze het verwoorden is wat mij betreft een beetje vreemd.

Koophuis of niet, je ouders zijn hiermee dus verantwoordelijk en zullen indien je geen baan kunt vinden voor de kosten opdraaien.
Gr
Eelco
 
Nee ik vind hier ook niets mis mee maar de manier waarop de NLS het brengt is inderdaad wel een beetje apart(misleidend) te noemen.

Dit staat letterlijk op de site:

De NLS heeft een financieringsplan in het leven geroepen zodat de persoonlijke borgstelling of borgstelling door de ouders niet nodig is.

Veelgestelde vragen over het financieringsplan *.

Q: Moeten mijn ouders nog borg staan?
A: Nee, uw ouders hoeven geen borg te staan voor de geldlening. Wel vraagt de stichting de ouder(s) mee te tekenen


En als je dan vervolgens doorvraagt blijkt dat de handtekening van je ouders gebruikt gaat worden als regresmogelijkheid, m.a.w. een mogelijkheid op schadeverhaal bij je ouders. Dus mijn ouders hoeven geen borg te staan maar als ik m`n lening niet meer kan betalen kunnen ze wel de centen komen ophalen bij mijn ouders:dozey:......
Jammer dat dit niet gewoon duidelijk op de site staat.
 
off-topic;

iemand een idee om een goede, nette uitgebreide mail te schrijven naar de NLS over dit toch wel misleidende onderwerp.

-boschr
 
Beste,

Ik ben 19 jaar, houder van Belgisch ASO diploma (VWO) en zou graag piloot worden.

Mijn vader is in september overleden en mijn moeder wil logischerwijs geen borg staan voor de ZEER HOGE lening.

Weten jullie raad?

Kan je met zo'n pilotenloon wel rondkomen om zo'n reusachtig bedrag af te betalen?

Een klein probleem dus...

Groeten
je droom verwezenlijken zou ik zeggen: doen! Doe eens een selectie, kost relatief weinig als je het haalt, en mocht je niet geschikt zijn dan kost het vaak niets.
Het is op zich nu een goeie tijd om te starten zou ik zeggen: rustig aan de selecties doorlopen en dan starten, voordat je klaar bent is het 2012 en is de markt echt wel aangetrokken.
Je vraag over pilotenloon? Een beetje verkeersvlieger heeft het in het begin redelijk moeilijk ivm het aflossen, in het begin hield ik minder over per maand dan een rabobankmedewerker, maar dat trekt wel bij. Je moet er wat voor over hebben
 
Back
Top