Jumpseat policy?

Slim

New member
Wat is het jumpseat beleid bij KLM/KLC? Klopt het dat officieel alleen KLMers op vertoon van KLM pas IPB op de jump in de cockpit meemogen en externe kollega's (zelfs in uniform) niet?

Reden dat ik dat vraag: van de week met sneeuwchaos moest ik naar FRA. De laatste KLM vlucht was mijn enige optie om in FRA te komen aangezien de Lufti vluchten allemaal gecancelld waren, net als de laatste KLM vluchten. Trein en auto waren geen optie, dus ik was een beetje desperate. :rolleyes: Bij de gate werd mij een jump echter geweigerd, omdat de (engelse) co zich aan de regels wilde houden en geen niet-KLMer mee wilde nemen op de jump in de cockpit. Ik was nogal 'flabbergasted', op z'n zachst gezegd. Na nogmaal smeken bij de gate om eventueel de klapstoel in de cabine, was het uiteindelijk wel ok. De cockpit collega's hadden niet aan de jump in de cabine gedacht en dat was dan wel ok. Gelukkig.

Sorry, maar als het aan mij ligt neem ik elke collega mee, op vertoon van een airline pas, al helemaal als diegene in uniform is. Dat zie ik gewoon als een ongeschreven regel. Hoe is het beleid bij KLM/KLC?
 
Ik werk zelf niet bij KLC maar wel af en toe eens wat gejumpseat bij KLM.

Een vriend van me vloog met KLM naar AMS, hij even in de cockpit geweest op de grond wat gekletst maar hij mocht niet op de jumpseat. Vervolgens ging hij de cabine in, was zijn stoel bezet. Er was er nog 1 vrij dus hij daar maar gaan zitten, na een minuut kwam een andere passagier die vervolgens surprised was dat zijn stoel weg was. Er was dus een stoel te weinig.

Vervolgens kwam de purser naar hem toe: ja de captain wilt je even spreken loop maar naar voren. Captain: ja we hebben nog even overlegd en we vonden het toch wel flauw om je niet te laten jumpseaten dus kom maar zitten :grijns:.
 
Bovendien hebben we niet echt een jumpseat regeling zoals de meeste maatschappijen kennen. Ik bedoel dan: bij de gate verschijnen, je pasje laten zien en hup mee.
Alleen KLM/KLC vliegers en ca's die niet in nederland wonen kunnen jumpseaten tussen hun woonplaats en amsterdam. Daarvoor moet een formuliertje ingevuld worden en moet ook de gezagvoerder toestemming geven.

Dus nee, ook voor reguliere in nederland wonende KLMers is het niet mogelijk te jumpseaten (voor niks).

Het enige is IPBen en daarvoor heb je een ticket (betaald) nodig en dan mag de gezagvoerder alleen KLM IPBers of aanhang crew accepteren in de cockpit.
 
Last edited:
Hoe is het beleid bij KLM/KLC?

Indien IPB, alleen klm-ers in de cockpit. En,.... en daar komt ie..... mensen die in relatie staan tot de crew... ;)

Van dat laatste zinnetje maak ik (uiteraard safety first) nog wel eens gebruik. Als ik het voorbeeld van die co gebruik die jij beschrijft, zou je kunnen zeggen dat jullie gebasseerd op dat gesprekje van een paar minuten in relatie staan tot elkaar..... Een vorm van creatief boekhouden, maar dan anders.

Dat hij die regel toch anders opvat,.. het zij zo. Verschillende culturen binnen een bedrijf, verschillende gedachten....
 
Ik heb een aantal maal (in BA uniform en pas) bij KLC/ KLM op de jumpseat gezeten. Heb het idee dat de crew dan precies deed zoals Bounty al schreef. Even voorstellen, paar minuutjes praten en dan was het van: 'Zo, nu kennen we elkaar, ga zitten'. Wat mij betreft een pima policy. Zou willen dat het bij BA zo ging.
 
Slim,

De KLM heeft duidelijke regels voor wat betreft het gebruik van jumpseats in de cockpit alsook in de cabine. In het kort:
1. Cockpit beslist over wie er op de cockpit jump zit met inachtneming van in eerdere post beschreven restricties.
2. Cabin seats worden uitgegeven na overleg tussen gezagvoerder en purser. Wie er op de cabin jumps mag zitten bepaald de ground staff aan de hand van IPB volg nummer (heeft de bemanning dus geen invloed op).
3. We hebben geen "amerikaanse" jumpseat regeling. Alle airline staff dient in het bezit te zijn van een geldig IPB ticket. Men vliegt op een passagier stoel of zoals beschreven onder 1. en 2..
4. Uitzondering op 3.: KLM vliegers en Cabine personeel woonachtig in het buitenland. Zij mogen middels een speciale regeling voor een NULL fare vliegen op blauwe toestellen van en naar hun woonplaats.

Als iemand die regels respecteerd c.q. niet bereid is om die regels aan zijn laars te lappen dan is dat toch eigenlijk de juiste gang van zaken? Zo te lezen is dat nl. het geval geweest op door jouw omschreven avond. Blijkbaar vlieg jij bij een maatschappij waar andere regels zijn c.q. waar je als gezagvoerder een ruime mate van vrijheid hebt t.a.v. het respecteren/interpreteren van de regels.

Ik begrijp best dat jij daar op en winterse avond in de stress staat omdat je je laatste vervoersoptie aan je neus voorbij ziet gaan. Maar vervolgens verwacht je dat iemand anders zijn nek uitsteekt om jou probleem op te lossen en gaat daar nu op internet en plain publiek over klagen; vind ik niet profi. Blijf dan zakelijk/professioneel in informeer gewoon naar de regels bij de KLM zonder emotionele poespas.

Zeker bij de KLM (bij de KLC is dat minder) wordt er met een vegrootglas gekeken naar de uitvoer van de diverse IPB regels door cockpit bemanning. Ik heb dit helaas van dichtbij mogen ervaren: Rapporten achter de rug om afkomstig van passage (ground staff) alsmede van cabine collega's. En als ik heel eerlijk ben hadden ze op basis van de KLM regels eigenlijk gelijk. Uiteraard word je dan vanzelf voorzichtiger met het zomaar je eigen regels maken c.q. de regels aan je laars lappen.

Nog een voorbeeld: Een IPB'er met economy class rechten zonder "reden" upgraden naar de Business class kan de purser (je leest het goed) zijn/haar IPB rechten kosten. Stel dat dus gezagvoerder erop staat dat iemand ge-upgrade wordt (vriendje van de stewardess die net een jaartje in dienst is) en vervolgens verliest iemand anders (de purser in dit geval) dus IPB rechten. Hoe komt bedrijf dit te weten: Volbetalende bizz passagier die naast deze oneigenlijke upgrade zit, gaat (terecht??) klagen etc etc etc.

Winglet
 
Nee dat lijkt me sterk, die volbetalende business class passagier zal het allemaal worst wezen, als hij maar op tijd aankomt. Hoeveel van die mensen betalen uberhaupt zelf hun ticket? En van de mensen die het zelf betalen, zou het ze dan veel uitmaken?

Het lijkt me wel duidelijk via wie het bedrijf het te weten krijgt.
 
Talsma, ik begrijp je ongeloof maar helaas zijn het de feiten....dus is niet kwestie of je het denkt....het is al zover:-(
En inderdaad, die andere klikoptie heb ik er niet bijgezet maar die is wel het meest waarschijnlijk.
 
Deze hele gang van zaken was voor mij een behoorlijke ontnuchtering toen ik terug kwam van 2,5jaar vliegen in Zuid-Europa. Daar was het zo zolang je maar een pas had mocht je mee. Heb vluchten gehad dat er meer 'extra`s' aan boord waren dan betalende passagiers. Eenmaal verhuisd van werkgever en nu vliegend vanuit AMS was het een behoorlijke ontnuchtering om te constateren dat er voor collegae onder elkaar niets meer geregeld kon worden. Al zou ik het willen (met alle risico`s van dien) is het zo goed als onmogelijk omdat je er bij de gate niet wordt doorgelaten.
 
Het zal de volbetalende business passagier vaak geen worst zijn, want hij heeft veel geld voor dat ticket betaald en wanneer en dan gezellig enkele meereizende vriendjes van de bemanning pontificaal in de business luidruchtig gaan zitten genieten irriteert dat vreselijk en werd daar in het verleden best vaak over geklaagd. Vandaar ook dat er enige terughoudendheid wordt betracht met het upgraden.
 
Mijn idee is om altijd 'low profile' als IPB-er in de cabine te zitten, zeker als je businessclass rechten hebt of ge-upgrade wordt. De meeste passagiers zullen het ongetwijfeld interessant vinden als je in de luchtvaartindustrie werkt, maar ze moeten niet het idee krijgen dat je voor nop vliegt, terwijl zij zelf het volle pond betalen..... Zekers als het een volle business class is en je met een meute IPB-ers toegang tot de WBC hebt gekregen...

Daarnaast is ook de 'dress-code' nog wel eens een discussie. Al vanaf jongs af aan aangeleerd dat ik netjes gekeeld moest zijn, maar niet iedereen houdt zich daaraan, met vele discussies met de passage tot gevolg...

Is het niet standaard dat commutende cockpit (null-fare, woon-werkverkeer) bij voorkeur in de cockpit moet zitten?
 
Even losstaand van het onderwerp; Ik heb me XXDHC ook wel eens doodgeërgerd aan een M-class passagier naast me die echt een onwelriekende Franse blauwe kaas geur aan haar voeten had. En buiten mij hing ook in de rest van de hele A-zone deze luft. Deze mensen betalen ook een hoop geld. Moet je er dan wat van zeggen?
 
Even losstaand van het onderwerp; Ik heb me XXDHC ook wel eens doodgeërgerd aan een M-class passagier naast me die echt een onwelriekende Franse blauwe kaas geur aan haar voeten had. En buiten mij hing ook in de rest van de hele A-zone deze luft. Deze mensen betalen ook een hoop geld. Moet je er dan wat van zeggen?

Aparte topic switch ;). Mensen raken snel gewend aan geur, vooral hun eigen (je ruikt je eigen knoflook kegel ook niet). Je kan redelijkerwijs aannemen dat het persoon niet bewust is van de verspreidende geur en het wellicht erg op prijs zou stellen als iemand haar inlicht dat de hele sectie mee geniet, om haar nog meer beschaming te besparen. Maar ja, als ze het niet weet schaamt ze zich ook niet. Of het per se aan jou is om dat te vertellen, tsja. Met discretie, wellicht. Situatie, persoons, geur en tijdsduur afhankelijk lijkt mij.
 
Wat betreft het gebruik van de jumpseat staat er dit over on het BOM:

Flight Procedures 12.1 Admission to flight deck:

KLM staff, persons related to the active crew, observers:
- These persons shall remain in the flight deck any time passengers are on board.
- They may leave and return to the flight deck, for reasons of personal care, under escort of an active crew member.
- They must wear a valid KLM ID or a flight deck permit at all times.

Wat mij betreft kun je onder het kopje observer dus iedereen plaatsen, ook degene die net binnen komt lopen. Het is een beetje vaag en misschien wel met opzet, zodat de captain wat zelf initiatief kan gebruiken. Die bewuste cockpit permit heeft de captain bij klm en die kan hij ter plekke uitschrijven.

Dit alles natuurlijk wel voor mensen met een ipb ticket, want echt jumpseaten kan alleen voor XCM/XFA (hierboven beschreven)

Hope it helps, Fortuna
 
Wat mij betreft kun je onder het kopje observer dus iedereen plaatsen, ook degene die net binnen komt lopen. Het is een beetje vaag

Niet echt, er staat (KLC BOM althans) duidelijk bij diezelfde zin over observers deze verwijzing: ... and observers according to BOM 8.3.12-3.

De pagina daarna (8.3.12-3) staat vervolgens uitgelegd wat observation flights zijn en wie daar specifiek op meemogen (NLS / KLS instructeurs, Surferboys, KNMI weermannen etc) en wie dat regelt. Isnievaagnie...
 
@NOSIG,

Aparte topic switch . Mensen raken snel gewend aan geur, vooral hun eigen (je ruikt je eigen knoflook kegel ook niet). Je kan redelijkerwijs aannemen dat het persoon niet bewust is van de verspreidende geur en het wellicht erg op prijs zou stellen als iemand haar inlicht dat de hele sectie mee geniet, om haar nog meer beschaming te besparen.

Over een paar jaar ben je CO op de 777 en ga je de 587 naar Lagos doen en de 588 terug.

Doe dat een paar keer, en lees dan dit topic nog eens :yeehaa:

Groeten

:radar: André :radar:
 
@NOSIG,Over een paar jaar ben je CO op de 777 en ga je de 587 naar Lagos doen en de 588 terug.

Doe dat een paar keer, en lees dan dit topic nog eens :yeehaa:

Groeten

:radar: André :radar:

Oh, de Lagos heb ik al meerdere keren afgehandeld. Ik ken de geuren en kleuren in de cabine (na de vlucht) alsmede wat er onderin ligt. Blanke mensen wassen zich met zeep, dat stinkt pas echt (vinden zij)!
 
Als mensen echt enorme zweetvoeten hebben en hun schoenen uit, zeg ik( ik ben purser) er altijd wat van : zo in de trant van dat ze beter hun schoenen weer aan kunnen trekken. ( wel wel zo dat niemand anders het hoort) Meestal geen probleem. of ik geef ze een paaar extra sokken uit de comfortbag en een extra dekentje over de voeten
 
Back
Top