Conversie naar JAA?

Wing of Cock

New member
Een veelbesproken onderwerp op Airwork. Vooral bij wannabees like me, die graag buiten Europa hun opleiding willen doen omdat ze dan lekker naar het buitenland kunnen en bovendien een hoop geld kunnen besparen op de opleiding.

Maar dan wil je weer terug naar Nederland, want daar wonen toch al je vrienden en familie. Op dat moment komen alle moeilijkheden van de conversie om de hoek kijken. Iets waar ik ook al een tijdje onderzoek naar doe. Naast dat dit een hoop geld en tijd kost, vertelde het IVW mij vandaag dat je er ook ervaring voor nodig hebt. Namelijk >700 u voor je CPL en >1000 voor je IR

Is het dus gewoon onmogelijk voor een beginnend piloot -ook al heb je bakken met geld en zeeën van tijd- om een opleiding in het buitenland te doen (non-JAR) en dan terug te keren naar NL om aan de conversie te beginnen, zonder daar eerst 3 jaar gevlogen te hebben???

- Dirk
 
Ik zeg al jaren dat het je marktwaarde verhoogt als je "dubbel" gebrevetteerd bent.
Het is jammer dat er zoveel verkeerde informatie rondzwerft over FAA > JAA.

DGM, wat het IVW je vertelde is een "validation", geen conversie.
De korte versie:

Onder ICAO erkennen ICAO lidstaten elkaars brevetten.
Ajs je in de VS wilt vliegen kan je een "validation" aanvragen van je JAA brevet.
Je krijgt dan een "restricted FAA Certificate based on Foreign certificate".
Er zijn verder geen uren eisen en het hele aanvraag proces is GRATIS.

Hier is de JAA versie van de validation:
  • 100 uur PIC extra voor een PPL
  • 100 uur PIC IFR extra voor een IR
  • 700 uur PIC extra voor een CPL
  • Voor ATPL zijn nog meer bizarre eisen

Met een "validation" kan je alleen vliegen op kisten die geregistreerd zijn in het land wat je de validation verstrekt heeft.

Of IVW heeft je vraag niet begrepen of je hebt je vraag niet goed gesteld:
Wat je wil naa een opleiding in de VS is geen "validation" maar een "conversion".
Je komt terug uit de VS met een FAA CPL ME IR;
Dit is wat je moet doen:

  • 14 ATPL examens
  • 10 uur training voor CPL
  • 15 uur training voor IR
  • Examen vluchten

Deze conversie kost ongeveer 20K Euro, give or take.
Met een FAA opleiding van 50K Euro en een conversie van 20K Euro ben je goedkoper uit dan een trainings traject in Europa.
Doe maar een search op mijn username en je zal zien dat ik dit al de hele tijd verkondig.
 
Goh vandaar al die tegenstrijdige informatie. Ik had het in mijn mail aan het IVW over 'omzetten', misschien niet 100% dudielijk. Maar in ieder geval bedankt voor je reply Imo, dit schept wel helderheid in de zaak. Ik ben overigens een opleiding in NZ van plan a 35k.

Ik vraag me alleen af wat de baankansen zijn na een conversie, aangezien je nauwelijks netwerk hebt als je weer terugkomt na een opleiding in het buitenland.
 
Ik vraag me alleen af wat de baankansen zijn na een conversie, aangezien je nauwelijks netwerk hebt als je weer terugkomt na een opleiding in het buitenland.

Kwestie van opinie, met een opleiding in het buitenland kan je een netwerk opbouwen van kontakten in het buitenland.

Hate to burst your bubble....maar NL is een heeel klein land.
Als je een opeliding in avaition wil doen zal je toch echt je horizon wat moeten vergroten. Wachten op alleen een baan in NL (of Europa) kan lang duren.
Werk elders in de wereld om je baan kansen in Europa te vergroten.
Een FAA brevet is daar misschien beter voor geschikt dan een NZ.
 
Dat is waar je maakt overal contacten natuurlijk. NZ is natuurlijk wel echt een uithoek en dus zijn de contacten die je maakt misschien beperkter dan als je in de VS zou vliegen. Het feit is dat er persoonlijk voor mij meer redenen zijn om naar NZ te gaan, ik ben ook al aangenomen daar dus het ligt vrij vast dat ik erheen ga. In ieder geval is het goed te weten dat ik ook direct na mn opleiding terug naar Europa kan (als ik zin heb om 20k uit te geven:)). Bedankt voor de informatie Imo!
 
Het feit is dat er persoonlijk voor mij meer redenen zijn om naar NZ te gaan, ik ben ook al aangenomen daar dus het ligt vrij vast dat ik erheen ga

Mogen we weten wat die redenen zijn? Familie, vrienden?
Je bent bij de school aangenomen, heb je daar een assesment gedaan?
Of ben je "aangenomen" nadat je informatie hebt aangevraagd?
Hoeveel uren in wat voor kisten krijg je voor die 35K (Euro?)
Welke school is het (linky?)?
 
Natuurlijk, ik heb niks te verbergen ;) Ik ben zelf sinds kort Nieuw-Zeelander, ben er alleen nog nooit geweest, maar het lijkt me een supermooi land en fijn om te wonen. At least for a while. Daarnaast wilde ik al een tijdje voor langere tijd naar het buitenland, dus dit en mijn ambities voor het vliegen leken me een goede gelegenheid om te combineren. Daarnaast krijg ik daar ook studiefinanciering voor de opleiding. Geen drive, maar wel een extra reden om voor dat land te kiezen.

De school is Nelson Aviation College (http://www.nelson-aviation.co.nz/). Voor ruim 62000 NZD krijg je daar ruim 200 uur. Daarin haal je je PPL, CPL en IR in ongeveer een jaar. Op de website staan foto's van hun (kleine) vloot, Cessna's en een Piper Seneca en een Robinson R22 voor de heli studenten.

Ik ben daar aangenomen nadat ik mijn CV, een motivatiebrief en diploma's had opgestuurd. Daarna vroegen ze me een medische keuring te doen en een verklaring omtrent gedrag aan te vragen en op te sturen. Na dit en een hoop heen en weer gemail mag ik deelnemen aan de opleiding daar. Zoals de meeste NZ vliegscholen is er geen echte assesment zoals ze dat hier in NL kennen bij oa de KLS.
 
Altijd handig, een dubbele nationaliteit. Ik vermoed dat NZ net als Aussieland meer general aviation kent en dat je er makkelijker uren maakt (die daar waarschijnlijk ook wel nodig zijn). Ik zou je daarna echter richten op een baan daar, niet hier. De markt is klein en met de status gelijk aan de gemiddelde Stella / AIS / DFA / MVVL / ASL student of modulaire vlieger (dan ben je overigens net zoveel kwijt als de VS weg, maar mooi dat je de kans voor studiefinanciering in NZ hebt) zijn je kansen in Europa toch weer een stuk kleiner. Zeker niet onmogelijk, maar als je je kansen wil vergroten op een baan in de Europese grote vaart zit je nog steeds wat veiliger als je van bepaalde scholen komt (al verandert dat wel langzaam denk ik). Voordeel is natuurlijk dat je schuld minder is en je het langer kan uitzingen.

Laat een "aanname" bij een vliegschool echter nooit een reden zijn om daar te beginnen. Ook hier in NL zijn er tal van scholen waar je na 1 keer hikken "aangenomen" bent. Als je betaalt, zijn zij blij. Ook in NZ zal er ongetwijfeld een verschil in kwaliteit van school en instructeurs zijn. Heb je je licht opgedaan bij www.pprune.org waar je het beste kan zijn in NZ (ook voor carrière stappen daarna!)? Dat zijn veel belangrijkere vragen, wat er na je opleiding allemaal gebeurt (of juist niet omdat je niet een bepaalde naam op je cv hebt).
 
Last edited:
Bedankt voor de tip Nosig. Ik kan me goed voorstellen dat zo'n aanname, zonder echte assesment niet altijd wat betekent. Vantevoren had ik al op pprune wat onderzoek gedaan en er zijn veel positieve geluiden over de NAC. Bovendien is het kleinschalig en persoonlijk, iets wat mij heel erg aanspreekt (op het moment doe ik een studie waar veelteveel studenten per docent zijn). Slechts een enkeling is er negatief over, maar die vind je overal wel natuurlijk. Maar dit gaat allemaal over de opleiding zelf, niet zozeer over wat erna gebeurt, daar probeer ik nog een beetje onderzoek naar te doen.
 
Goh nosig hartstikke bedankt voor het compliment!!! Altijd fijn om te horen hoe goed onze status en prestaties zijn van iemand die daar nog nooit naar gekeken heeft!! Puur omdat deze mensen op een school zitten waar hier slecht over word gesproken...
 
Last edited:
Goh nosig hartstikke bedankt voor het compliment!!! Altijd fijn om te horen hoe goed onze status en prestaties zijn van iemand die daar nog nooit naar gekeken heeft!! Puur omdat deze mensen op een school zitten waar hier slecht over word gesproken...

Heb daar wel degelijk naar gekeken, maar je hebt gelijk. Post aangepast.
 
Back
Top