Stalling EHHV en vraag over type kist

HSR

New member
Hallo,
Als prille hobbyvlieger (sinds dit voorjaar mijn RPL) heb ik de grote wens om een eigen kist te bezitten. Dit is vast niet verstandig, maar wel leuk en een grote droom.
De beslissing dat er 1 gaat komen is eigenlijk al genomen; echter er zijn nog een aantal vragen waar jullie mij misschien mee kunnen verder helpen.

1) Het grootste struikelblok lijkt de stalling. Ik vlieg nu vanaf EHHV en dat wil ik het liefste ook blijven doen. Voor mij redelijk in de buurt (40 min) rijden. De andere optie is Lelystad, maar verdient niet de voorkeur ivm reistijd.
Laatst heb ik wat rondgevraagd (op te toren) omtrent stalling, maar het lijkt erop dat er in Hilversum geen stalling beschikaar is. Is er iemand onder julie die weet of er toch ergens een plekje is - en zo ja, hoe ik daar achter kan komen?

2) Iets van totaal andere orde, het type vliegtuig. Ik heb nu RPL TMG/MLA, maar ga dat ASAP omzetten in PPL. Na lekker zelf rondgevlogen te hebben deze zomer, ga ik binnenkort weer de vereiste uurtjes met een FI lessen om PPL examen te doen. De bedoeling is dat ik het komende voorjaar ga beginnen met theorie CPL en dan ook flink uren wil gaan maken. Een SEP-conversie en een SEP- kist lijkt me dus de beste optie. Nu heb ik een aantal hele leuke vliegtuigen gezien, echter dat zijn meestal experimentals (bijvoorbeeld Europa XS).
Ik ben benieuwd of uren op experimentals ook mee tellen voor de ervaringseisen voor het CPL. Zo ja, dan staat mij niets in de weg om een experimental aan te schaffen :)

Bij voorbaat dank voor jullie reactie op twee totaal verschillende vragen,
HSR
 
Voor wat betreft kist zou ik zeker kijken naar een Sportcruiser. Skycastle is de dealer daarvoor in Benelux en Duitsland: www.skycastle.nl (zit op EHLE). Zeer goed (wereldwijd) verkopende kist, heeft ook net een EASA approval (zal wel een tijdelijk permit krijgen in NL tot EASA LSA categorie bestaat), niet duur, erg mooi, zuinig, goede shortfield performance etc. Zit een grote kans is dat ze worden overgenomen door Piper. Ik heb wel wat reviews voor je indien je interesse hebt, moet je even email PMen.

Scheelt reistijd zoveel naar Lelystad vanuit Noord Holland? Vergeet niet dat de baan van Lelystad zelden onbruikbaar is door water en ook in de avond open is (zomer doordeweeks).

Waarom CPL trouwens?
 
Back
Top