Beste mensen,
Al sinds lange tijd ben ik enthousiast over een idee dat ik eens heb gekregen en ik kan er niet meer mee ophouden om erover na te denken.
Sinds 10 jaar ben ik ondernemer in een heel andere hoek van de zakelijke dienstverlening, maar ik wil iets nieuws gaan starten. Niet dat mijn huidige bedrijf niet succesvol is, integendeel en ik heb er een mooi vermogen mee kunnen opbouwen, maar helaas ben ik er niet meer voor gemotiveerd en dan is het tijd voor een nieuwe stap. Geen nieuw idee in de wereld, maar wel voor mij.
Graag wil ik voorop stellen dat ik behalve 1 heli rondvlucht geen enkele heli ervaring heb, dus vergeef me als ik naïef overkom of domme vragen stel. Ik heb me over m’n idee al behoorlijk ingelezen, maar er nog met niemand over gesproken. Hieronder wil ik het globaal uiteenzetten en ik hoop dat er iemand is die serieus mijn plan kan bekritiseren (zowel positief als negatief). Een aantal vraagstukken ben ik al wel redelijk uit, maar die wil ik middels dit forum graag eens vergelijken met wat kenners er van vinden.
Dit is het idee:
Ik wil een Agusta Westland 109 Power gaan kopen of leasen en die binnen Europa zo efficient mogelijk gaan exploiteren voor de zakelijke en overheidsmarkt en indien mogelijk gecombineerd met offshore.
Ik overweeg een thuisbasis net over de grens in Belgie of Duitsland zodat de heli ook buiten de daglichtperioden kan worden ingezet in de landen om ons heen waar dat wel is toegestaan. Denk bijvoorbeeld aan Belgie met alle nieuwe regeringsfuncties waar wel eens een grote behoefte uit voort kan voortkomen. Hoeveel VIP’s zullen er dan wel niet naar Brussel af en aan gaan vliegen?
Uitgangspunt is een transparante tariefstructuur en voorwaarden en zo veel mogelijk inzet.
De maintenance wil ik niet in eigen beheer gaan doen, maar uitbesteden aan een gecertificeerde onderneming.
De heli moet zowel rechtstreeks te boeken zijn als via tussenpersonen.
Zoals ik al zei heb ik zelf geen brevet, maar wil uiteraard graag aan de slag met een passende opleiding. Dus ik zou een of meerdere piloten moeten gaan inhuren. Zelf moet ik natuurlijk eerst beginnen met PPL en IR en TR. Voor zover ik begrepen heb zou ik dan prive met de heli mogen vliegen. Maar dan mag ik nog geen commerciele vluchten gaan uitvoeren. Voordat dat mag moet je een heleboel vlieguren maken en opleiding volgen begreep ik op het forum. Maar in deze specifieke situatie zou het wellicht een mogelijkheid zijn om een piloot aan te nemen binnen de onderneming met instructiepapieren en bij alle vluchten mee te gaan om ervaring op te doen en zo de uren te maken? Of zit ik er helemaal naast.
Zijn er onder jullie mensen die een mening willen geven over de volgende onderwerpen?
1. Markt en inzetbaarheid van een AW 109 Power op de Europese markt?
2. Operationele kosten in verhouding tot de investeringskosten?
3. Kopen of leasen?
4. Maintenance volledig uitbesteden?
5. Papieren behalen?
6. Vergunningen?
7. Piloten inhuren?
Al sinds lange tijd ben ik enthousiast over een idee dat ik eens heb gekregen en ik kan er niet meer mee ophouden om erover na te denken.
Sinds 10 jaar ben ik ondernemer in een heel andere hoek van de zakelijke dienstverlening, maar ik wil iets nieuws gaan starten. Niet dat mijn huidige bedrijf niet succesvol is, integendeel en ik heb er een mooi vermogen mee kunnen opbouwen, maar helaas ben ik er niet meer voor gemotiveerd en dan is het tijd voor een nieuwe stap. Geen nieuw idee in de wereld, maar wel voor mij.
Graag wil ik voorop stellen dat ik behalve 1 heli rondvlucht geen enkele heli ervaring heb, dus vergeef me als ik naïef overkom of domme vragen stel. Ik heb me over m’n idee al behoorlijk ingelezen, maar er nog met niemand over gesproken. Hieronder wil ik het globaal uiteenzetten en ik hoop dat er iemand is die serieus mijn plan kan bekritiseren (zowel positief als negatief). Een aantal vraagstukken ben ik al wel redelijk uit, maar die wil ik middels dit forum graag eens vergelijken met wat kenners er van vinden.
Dit is het idee:
Ik wil een Agusta Westland 109 Power gaan kopen of leasen en die binnen Europa zo efficient mogelijk gaan exploiteren voor de zakelijke en overheidsmarkt en indien mogelijk gecombineerd met offshore.
Ik overweeg een thuisbasis net over de grens in Belgie of Duitsland zodat de heli ook buiten de daglichtperioden kan worden ingezet in de landen om ons heen waar dat wel is toegestaan. Denk bijvoorbeeld aan Belgie met alle nieuwe regeringsfuncties waar wel eens een grote behoefte uit voort kan voortkomen. Hoeveel VIP’s zullen er dan wel niet naar Brussel af en aan gaan vliegen?
Uitgangspunt is een transparante tariefstructuur en voorwaarden en zo veel mogelijk inzet.
De maintenance wil ik niet in eigen beheer gaan doen, maar uitbesteden aan een gecertificeerde onderneming.
De heli moet zowel rechtstreeks te boeken zijn als via tussenpersonen.
Zoals ik al zei heb ik zelf geen brevet, maar wil uiteraard graag aan de slag met een passende opleiding. Dus ik zou een of meerdere piloten moeten gaan inhuren. Zelf moet ik natuurlijk eerst beginnen met PPL en IR en TR. Voor zover ik begrepen heb zou ik dan prive met de heli mogen vliegen. Maar dan mag ik nog geen commerciele vluchten gaan uitvoeren. Voordat dat mag moet je een heleboel vlieguren maken en opleiding volgen begreep ik op het forum. Maar in deze specifieke situatie zou het wellicht een mogelijkheid zijn om een piloot aan te nemen binnen de onderneming met instructiepapieren en bij alle vluchten mee te gaan om ervaring op te doen en zo de uren te maken? Of zit ik er helemaal naast.
Zijn er onder jullie mensen die een mening willen geven over de volgende onderwerpen?
1. Markt en inzetbaarheid van een AW 109 Power op de Europese markt?
2. Operationele kosten in verhouding tot de investeringskosten?
3. Kopen of leasen?
4. Maintenance volledig uitbesteden?
5. Papieren behalen?
6. Vergunningen?
7. Piloten inhuren?