Een eigen helicopter exploiteren?

compagnie

New member
Beste mensen,

Al sinds lange tijd ben ik enthousiast over een idee dat ik eens heb gekregen en ik kan er niet meer mee ophouden om erover na te denken.
Sinds 10 jaar ben ik ondernemer in een heel andere hoek van de zakelijke dienstverlening, maar ik wil iets nieuws gaan starten. Niet dat mijn huidige bedrijf niet succesvol is, integendeel en ik heb er een mooi vermogen mee kunnen opbouwen, maar helaas ben ik er niet meer voor gemotiveerd en dan is het tijd voor een nieuwe stap. Geen nieuw idee in de wereld, maar wel voor mij.
Graag wil ik voorop stellen dat ik behalve 1 heli rondvlucht geen enkele heli ervaring heb, dus vergeef me als ik naïef overkom of domme vragen stel. Ik heb me over m’n idee al behoorlijk ingelezen, maar er nog met niemand over gesproken. Hieronder wil ik het globaal uiteenzetten en ik hoop dat er iemand is die serieus mijn plan kan bekritiseren (zowel positief als negatief). Een aantal vraagstukken ben ik al wel redelijk uit, maar die wil ik middels dit forum graag eens vergelijken met wat kenners er van vinden.

Dit is het idee:

Ik wil een Agusta Westland 109 Power gaan kopen of leasen en die binnen Europa zo efficient mogelijk gaan exploiteren voor de zakelijke en overheidsmarkt en indien mogelijk gecombineerd met offshore.
Ik overweeg een thuisbasis net over de grens in Belgie of Duitsland zodat de heli ook buiten de daglichtperioden kan worden ingezet in de landen om ons heen waar dat wel is toegestaan. Denk bijvoorbeeld aan Belgie met alle nieuwe regeringsfuncties waar wel eens een grote behoefte uit voort kan voortkomen. Hoeveel VIP’s zullen er dan wel niet naar Brussel af en aan gaan vliegen?
Uitgangspunt is een transparante tariefstructuur en voorwaarden en zo veel mogelijk inzet.
De maintenance wil ik niet in eigen beheer gaan doen, maar uitbesteden aan een gecertificeerde onderneming.
De heli moet zowel rechtstreeks te boeken zijn als via tussenpersonen.
Zoals ik al zei heb ik zelf geen brevet, maar wil uiteraard graag aan de slag met een passende opleiding. Dus ik zou een of meerdere piloten moeten gaan inhuren. Zelf moet ik natuurlijk eerst beginnen met PPL en IR en TR. Voor zover ik begrepen heb zou ik dan prive met de heli mogen vliegen. Maar dan mag ik nog geen commerciele vluchten gaan uitvoeren. Voordat dat mag moet je een heleboel vlieguren maken en opleiding volgen begreep ik op het forum. Maar in deze specifieke situatie zou het wellicht een mogelijkheid zijn om een piloot aan te nemen binnen de onderneming met instructiepapieren en bij alle vluchten mee te gaan om ervaring op te doen en zo de uren te maken? Of zit ik er helemaal naast.

Zijn er onder jullie mensen die een mening willen geven over de volgende onderwerpen?

1. Markt en inzetbaarheid van een AW 109 Power op de Europese markt?
2. Operationele kosten in verhouding tot de investeringskosten?
3. Kopen of leasen?
4. Maintenance volledig uitbesteden?
5. Papieren behalen?
6. Vergunningen?
7. Piloten inhuren?
 
Goed idee. Ook al eens geprobeerd door ene Adam Curry ons allen wel bekend.

Als jezelf wil vliegen heb je een PPL/Nightrating/IR nodig (althans als je 's nachts wil vliegen) alleen met deze papieren en weinig uren wil niemand je verzekeren of je betaalt echt heel veel. Daarnaast is het niet een machine voor een low-timer.

Voor charterwerk heb je een AOC nodig. Voor een AOC moet je operations handboek schrijven en de onderneming heeft aan aantal post-holders nodig. Betekent vast personeel oa. director of operations, chief pilot, quality manager, maintenance director. Voorst een onderhoudscontract met een EASA part145 organisatie.

De post-holders moeten relevante ervaring hebben en acceptabel zijn voor de Luchtvaart Autoriteit.


Bottomline, geld verdienen met 1 Agusta op een AOC is vrijwel onmogelijk.

Het gezegde : 'if you want to make a little money in Aviation, you have to start with a lot.' Gaat bijna altijd op.
 
Ik ken iemand die de moeite heeft gedaan om zelf een AOC op te stellen en geldig te krijgen. Heeft jaren tijd en erg veel moeite gekost om dat voor elkaar te krijgen . . . Is 'm overigens wèl gelukt en hij mag dan ook trots zijn op zijn vliegbedrijf Kammair!

Als je het niet zelf wil doen moet je meeliften op een bestaande AOC van een ander relevant vliegbedrijf en als onderdeel van dat bedrijf opereren. Uiteraard strikt volgens de regels van die AOC. Ik denk dat de keuze beperkt is.

In ieder geval succes, en laat zeker even weten hoe het loopt met je plannen. Altijd interessant om te horen hoe dit proces loopt.
 
Dank voor jullie beide serieuze reacties.
Er stonden een aantal zaken in waar ik nog niet zo van op de hoogte was. Qua verzekering zal het dus moeilijk worden aangezien ik een beginner ben en dat alle functies verschillende personen (post-holders) moeten zijn vergt natuurlijk een gigantische investering die maar moeilijk met 1 toestel is terug te verdienen. En om mee te liften op iemand anders AOC zal ook niet meevallen, dan moet die ander wel heel veel vertrouwen hebben en dat vertrouwen kan ik nog nergens op bouwen.
Ik geef het zeker nog niet op en ga eens uitzoeken of ik met deze zaken een weg kan vinden.
Anders overweeg ik nog steeds het alternatief om een opleiding tot piloot te gaan volgen en vervolgens ergens in dienst te gaan (als ze me willen hebben tenminste). Op die manier kan ik dan eerst een boel ervaring opdoen, het wereldje beter leren kennen en een netwerk opbouwen. Dat zou wellicht de mogelijkheden voor de toekomst kunnen vergroten.

In elk geval nogmaals dank voor jullie reacties!
 
PPL met veel uren betekent geen CPL. Als ik jou was zou ik me dan al die moeite besparen en gelijk gaan voor een CPL en IR (eventueel met ATPL theorie). Mits je daar tijd voor hebt natuurlijk...

Over puntje 4. Het lijkt mij het makkelijkste om dat uit te besteden, zeker als je maar 1 helikopter operatief hebt. Je kunt toch moeilijk een technician in dienst nemen, die constant zit te wachten tot hij eindelijk eens wat onderhoud mag doen. Dan moet je er dus rekening mee gaan houden dat je een externe 'werkplaats' kunt vinden die goedgekeurd is voor een AW109, of kiezen voor een ander type...
 
Een enkele A109 helikopter rendabel (m.a.w. met winst) exploiteren is denk ik moeilijk tot op het godsonmogelijke af.

De vaste lasten van het exploiteren van zo een duur stuk techniek zijn gewoon te hoog als je die niet over meerdere toestellen kunt uitsmeren. Daar komt nog bij dat je met een enkel toestel regelmatig klanten zal moeten teleurstellen als je al iets anders op de agenda hebt staan.

Neem nou de offshore. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat olie maatschappijen enorme bedragen uitgeven om toestellen 24/7 beschikbaar te hebben. Als je die een keer nee verkoopt bellen ze nooit meer terug.

Mijn advies: ofwel groots uitpakken, dat wil zeggen, voor een paar miljoen twee a drie A109's op je eigen AOC zetten en ervaren mensen weg huren bij de concurrentie om die dan een geheel helikopter bedrijf van de grond af voor je in elkaar te laten zetten.

Ofwel klein beginnen, met een JetRanger bijvoorbeeld, op iemand anders z'n AOC. Je zal er op inleveren maar daar staat tegenover dat je de helikopter kunt gebruiken om je brevetten te halen en de lokale markt kunt leren kennen.

Succes ermee,
 
Van Vliet heeft altijd rare spullen staan. Ik reed er een paar jaar geleden regelmatig voorbij toen ik nog daar in de buurt woonde. Verbaasde me vaak over de gekke dingen die hij had. Hij rijd/reed ook mee in de Dakar (heet dat nog Dakar?) rally.
 
Back
Top