Zaon PCAS MRX

mbkoks

New member
Hallo mede airworkers,

Na dit apparaat bij een mede clublid in actie gezien te hebben wil ik er ook één. Info: http://www.zaon.aero/content/view/2/41/
Maar, niemand in NL levert ze, alleen dat duurdere broertje, de XRX (te koop bij de pilotshop).

Superoplossing voor ons GA-ers. En deze is ook nog wel betaalbaar (relatief tot een dure hobby dan... :grijns: )

Nu ken ik iemand die sinds gisteren dealer is geworden van Zaon in NL (praktische oplossing), met als doel een boel bestellingen te plaatsen en zo forse korting te bedingen.

Dus mijn vraag; wie zou er, als de prijs ok is, interesse hebben in dit apparaat?

Nu het een paar keer in actie gezien te hebben gezien en het feit dat ergens volgend jaar de Amsterdam TMA1 verhaal weer wordt aangepast maakt het voor mij erg interessant. De afgelopen tijd best wel een paar keer een kist dicht in de buurt gehad, dat had ik toch wel iets eerder willen weten dan het moment dat ze onder me door vlogen. :dozey:

Anyway, ik ben alleen maar de interesse aan het pollen, dus laat maat weten...
 
Hallo mede airworkers,

Na dit apparaat bij een mede clublid in actie gezien te hebben wil ik er ook één. Info: http://www.zaon.aero/content/view/2/41/
Maar, niemand in NL levert ze, alleen dat duurdere broertje, de XRX (te koop bij de pilotshop).

Superoplossing voor ons GA-ers. En deze is ook nog wel betaalbaar (relatief tot een dure hobby dan... :grijns: )

Nu ken ik iemand die sinds gisteren dealer is geworden van Zaon in NL (praktische oplossing), met als doel een boel bestellingen te plaatsen en zo forse korting te bedingen.

Dus mijn vraag; wie zou er, als de prijs ok is, interesse hebben in dit apparaat?

Nu het een paar keer in actie gezien te hebben gezien en het feit dat ergens volgend jaar de Amsterdam TMA1 verhaal weer wordt aangepast maakt het voor mij erg interessant. De afgelopen tijd best wel een paar keer een kist dicht in de buurt gehad, dat had ik toch wel iets eerder willen weten dan het moment dat ze onder me door vlogen. :dozey:

Anyway, ik ben alleen maar de interesse aan het pollen, dus laat maat weten...

Ik zou hem gewoon in de U.K. of U.S. bestellen. Gezien de koers kun je er flink op besparen. Ik vind het geweldige systemen. Niet dat ik er ooit mee gewerkt heb, maar het idee staat me erg aan. Ik weet zeker dat het een bijdrage levert aan de vliegveiligheid. Nu nog een combinatie met FLARM en het is perfekt. Dit kan schijnbaar al als je ze aansluit (XRX en FLARM) op je bijv. Garmin 496 of FLYMAP etc.

C.
 
Ik zou hem gewoon in de U.K. of U.S. bestellen. Gezien de koers kun je er flink op besparen. Ik vind het geweldige systemen. Niet dat ik er ooit mee gewerkt heb, maar het idee staat me erg aan. Ik weet zeker dat het een bijdrage levert aan de vliegveiligheid. Nu nog een combinatie met FLARM en het is perfekt. Dit kan schijnbaar al als je ze aansluit (XRX en FLARM) op je bijv. Garmin 496 of FLYMAP etc.

C.

We gaan ze ook uit de US halen, ivm de dollar. :)
Maar we krijgen meer korting met meer apparaten, vandaar...
 
Ik heb N2024 zonet even gesproken. Hij heeft niet exact dit apparaatje, maar wel een sterk vergelijkbare "traffic watch" combi:

TrafficWatch.jpg


Hij meldt het volgende:

Over de Traffic Watch.

Ik heb `m inderdaad (niet die van ZAON) al een paar jaar. Ben er tevreden over, maarrrrr:

- Hij werkt alleen als mensen een transponder aan zetten. Dat is in NL voor een groot gebied dus niet het geval en is het apparaat dus zinloos.
- Onder de 1200ft wordt er nog veel zonder transponder gevlogen.
- Helaas vliegen er veel kisten ook boven de 1200ft zonder transponder.
- Er wordt héél veel traffic weergegeven. Helaas zie je er visueel maar een paar van.

't is maar dat je het weet . . .
 
Last edited:
En van een veelvliegende vriend in de VS die wel een XRX heeft, kreeg ik al eens te horen dat hij anti-collision info zeker zinnig vindt, maar dat het in drukke luchtruimen zoals rond Phoenix, Los Angeles etc. zijn waarde verliest vanwege een overdaad aan info. Ik vraag me daarom ook af hoe zinvol e.e.a. hier is rond de Randstad, vanwege de nabijheid van de Schiphol TMAs met al hun verkeer.

Iemand die hier de praktijk van kent?
 
Vind dat iedereen zijn transponder moet uitzetten ivm te veel warnings op de PCAS van de privevliegers :grijns:
 
En van een veelvliegende vriend in de VS die wel een XRX heeft, kreeg ik al eens te horen dat hij anti-collision info zeker zinnig vindt, maar dat het in drukke luchtruimen zoals rond Phoenix, Los Angeles etc. zijn waarde verliest vanwege een overdaad aan info. Ik vraag me daarom ook af hoe zinvol e.e.a. hier is rond de Randstad, vanwege de nabijheid van de Schiphol TMAs met al hun verkeer.

Iemand die hier de praktijk van kent?

Ja, ikzelf.
Onder de TMA1 akkoord, maar dat gaat veranderen volgend jaar. Ik denk dat halverwege 2010 in het hele land transponders weer verplicht zijn.

Je ziet heel snel het hoogte verschil en afstand. Ignore en doorgaan wanneer NVT. ALs ik iets zie op mijn (transponder) hoogte ga ik toch ff oppassen.

Het is ook geen perfecte oplossing, maar nu zie je echt alles pas op het laatste moment, of helemaal niet. In mijn ogen draagt het bij aan de veiligheid en is het redelijk betaalbaar. De keren dat ik het ding in actie heb gezien was ik behoorlijk onder de indruk.
 
Over het teveel aan informatie kan ik nog wel een tip geven hoor. Op mijn systeem zit een knopje voor Nearby. Dus alleen verkeer wat echt in de buurt zit wordt dan weergegeven en geen verkeerskisten die bijv. 10.000ft hoger vliegen.
 
Ik heb de Zaon XRX sinds een paar jaar en heb 'mixed feelings' over het apparaat. Enerzijds hardstikke waardevol vanwege de traffic-meldingen, maar ik merk ook dat het een effect heeft waar ik niet op verdacht was, zeker wanneer de detection-range horizontaal/verticaal te ruim staan ingesteld:

Door de vele meldingen vind ik het dan erg lastig om het ding puur en alleen als HULPJE te gebruiken tijdens mijn cockpit routines. Wanneer de detectie-ranges te ruim zijn ingesteld, dan roept de XRX zo nadrukkelijk om aandacht dat je snel en sterk geneigd bent om elke melding te verwerken tot een visuele waarneming, waardoor de rest van de cockpit routines, waaronder SEE and AVOID (!), minder dan gebruikelijke/benodigde aandacht krijgen.

Voor de mensen die van plan zijn zo'n ding aan te schaffen ook nog even een 'waarschuwing': de XRX geeft ook een richting aan naar traffic dat getecteerd wordt; neem de aangeduidde richting met een GROTE KORREL ZOUT!

Ik adviseer je nadrukkelijk het stuk uit de handleiding waar de gebruikte techniek om richting te bepalen wordt uitgelegd zeer goed te lezen en te BEGRIJPEN. Snap je de techniek niet, dan loop je het risico dat je de nauwkeurigheid groter inschat dan die in werkelijkheid is, en je vervolgens een te klein gebied scant voor visuele waarneming.
Juist om deze reden denkt dan ook geen haar op mijn hoofd eraan de XRX te koppelen met wat voor moving map dan ook, je gaat jezelf dan namelijk een nog grotere schijn-nauwkeurigheid voorspiegelen met alle mogelijke risico's vandien...
 
Ik heb de Zaon XRX sinds een paar jaar en heb 'mixed feelings' over het apparaat. Enerzijds hardstikke waardevol vanwege de traffic-meldingen, maar ik merk ook dat het een effect heeft waar ik niet op verdacht was, zeker wanneer de detection-range horizontaal/verticaal te ruim staan ingesteld:

Door de vele meldingen vind ik het dan erg lastig om het ding puur en alleen als HULPJE te gebruiken tijdens mijn cockpit routines. Wanneer de detectie-ranges te ruim zijn ingesteld, dan roept de XRX zo nadrukkelijk om aandacht dat je snel en sterk geneigd bent om elke melding te verwerken tot een visuele waarneming, waardoor de rest van de cockpit routines, waaronder SEE and AVOID (!), minder dan gebruikelijke/benodigde aandacht krijgen.

Voor de mensen die van plan zijn zo'n ding aan te schaffen ook nog even een 'waarschuwing': de XRX geeft ook een richting aan naar traffic dat getecteerd wordt; neem de aangeduidde richting met een GROTE KORREL ZOUT!

Ik adviseer je nadrukkelijk het stuk uit de handleiding waar de gebruikte techniek om richting te bepalen wordt uitgelegd zeer goed te lezen en te BEGRIJPEN. Snap je de techniek niet, dan loop je het risico dat je de nauwkeurigheid groter inschat dan die in werkelijkheid is, en je vervolgens een te klein gebied scant voor visuele waarneming.
Juist om deze reden denkt dan ook geen haar op mijn hoofd eraan de XRX te koppelen met wat voor moving map dan ook, je gaat jezelf dan namelijk een nog grotere schijn-nauwkeurigheid voorspiegelen met alle mogelijke risico's vandien...

misschien mrx toch een betere en goedkopere optie?

What about FLARM? Alleen goed voor zwevers, of ook iets voor VFR met motor? Als iedereen in de "kleine" luchtvaart dat gebruikt heb je ook het transponder probleem opgelost en je krijgt geen ongewenste warnings van verkeerskisten. Kost 680 euro. Bijna alle zwevers hebben hem al. Zijn er mensen met FLARM ervaring?
 
misschien mrx toch een betere en goedkopere optie?

What about FLARM? Alleen goed voor zwevers, of ook iets voor VFR met motor? Als iedereen in de "kleine" luchtvaart dat gebruikt heb je ook het transponder probleem opgelost en je krijgt geen ongewenste warnings van verkeerskisten. Kost 680 euro. Bijna alle zwevers hebben hem al. Zijn er mensen met FLARM ervaring?

wellicht voor luchtruim G, maar in C,D,E,(F- duitsland) zal je ook VFR toch een een transponder moeten hebben en je zit al snel in een van deze klasse als je wat rond vliegt.
 
Zie: http://www.streckenflug.at/shop/product_info.php?products_id=742&PHPSESSID=aovtrftf.
FLARM/Mode-S/ADS-B in 1 apparaat.
Heb zelf een Zaon gehad. In het geval van de Zaon had ik een veel onrustiger gevoel, omdat het apparaat regelmatig begon te piepen terwijl niet te zien was en vice versa.

Mooi spul. Onrustig gevoel, maar je weet wel dat er iets rondvliegt. Ik denk dat het mensenlevens kan redden. Zoals het geval met de Hudson (heli vs. piper) had voorkomen kunnen worden, misschien. Wat ik ook een lifesaver vind zijn ballistische reddingssystemen. Maar dat is een ander onderwerp.
 
Helemaal mee eens, echter komt naar mijn mening de MRX de SA niet ten goede, omdat slechts afstand en hoogteverschil wordt weergegeven.
Dan liever een grafische weergave met een XRX (eventueel gekoppeld aan een 396/496) of bovenstaand voorbeeld.

:eek:fftopic:
Over een ballistic recovery system: daar zijn ze met MLA's (zeker in Duitsland) een stuk verder mee. Daar zou de overheid eens mee aan de slag moeten in plaats van onze (veelal) recreatieve vliegers latig te vallen met mode S, ELT, Natura 2000 (is dat overigens een ontmoetingsplaats voor naturisten?), 8,33 radio e.d.
 
Helemaal mee eens, echter komt naar mijn mening de MRX de SA niet ten goede, omdat slechts afstand en hoogteverschil wordt weergegeven.
Dan liever een grafische weergave met een XRX (eventueel gekoppeld aan een 396/496) of bovenstaand voorbeeld.

:eek:fftopic:
Over een ballistic recovery system: daar zijn ze met MLA's (zeker in Duitsland) een stuk verder mee. Daar zou de overheid eens mee aan de slag moeten in plaats van onze (veelal) recreatieve vliegers latig te vallen met mode S, ELT, Natura 2000 (is dat overigens een ontmoetingsplaats voor naturisten?), 8,33 radio e.d.

Dus MLA vliegers zijn geen recreatieve vliegers?

-Kees
 
:eek:fftopic:
Over een ballistic recovery system: daar zijn ze met MLA's (zeker in Duitsland) een stuk verder mee. Daar zou de overheid eens mee aan de slag moeten in plaats van onze (veelal) recreatieve vliegers latig te vallen met mode S, ELT, Natura 2000 (is dat overigens een ontmoetingsplaats voor naturisten?), 8,33 radio e.d.

Shhhhht... Wil je bij die luizige 450kg limiet ook nog eens een BRS van 13kg duwen? En een investering van 4000 Euro? :bwah: Nee dank je, ik kijk liever gewoon goed naar buiten.

Wanneer je aan die handle trekt ben je overigens plotseling geen piloot meer, maar passagier. Daar pas ik voor.
 
Wil je bij die luizige 450kg limiet ook nog eens een BRS van 13kg duwen?

Jazeker en je krijgt een MTOW van 472,5 kg. Toch mooi 9,5 kg extra MTOW.

Nee dank je, ik kijk liever gewoon goed naar buiten.

Ik liever ook en ik verwacht dat eenieder die met een BRS vliegt liever ook goed naar buiten kijkt.

Wanneer je aan die handle trekt ben je overigens plotseling geen piloot meer, maar passagier. Daar pas ik voor.

Liever passagier van een vliegtuig aan een parachute, dan van een vliegtuig waarin je het niet gaat overleven.
Voorbeeld met BRS: Filmpje 1 en Filmpje 2 en Lives saved.
Voorbeeld zonder BRS: piloot heeft geen YouTube filmpje nagelaten...

Overigens is dit onderwerp :eek:fftopic:
Was niet mijn idee om een BRS te introduceren.
 
Last edited:
Back
Top