Petitie Luchthaven Twenthe !!

G

Guest

Guest
http://www.petities.nl/petitie/voor_het_behoud_van_de_luchthaven_twente/


Dames en Heren,

De kleine minderheid onder leiding van Herman "Fabeltjes krant" Finkers, krijgt erg veel exposure op Radio en TV met de boodschap om van luchthaven Twenthe een geiten-wollen-sokken paradijs te maken.
Vrij recent, voor de zoveelste keer bij Pauw en Witteman, terwijl een van de voorstanders van Twenthe, Han ten Broeke, bij dit programma geweigerd werd.

Als je de luchtvaart en de luchthaven Twenthe een warm hart toedraagt, teken dan deze petitie online en stuur de link door aan al uw vrienden, familie en kennissen.


ph-gjk

PS: Diana kun je deze thread in ieder geval voor een aantal weken sticky maken?
 
Hoewel humoristisch, is het niet zo verstandig en het doet de geloofwaardigheid van de petitie geen goed.
Het was een vriend van mij ook opgevallen en hij heeft daarom besloten niet te tekenen, wat ik me kan voorstellen.
 
Ach de meeste mensen in Twente weten dat hij al zeker 10 jaar niet meer in Almelo woont maar onder de rook van Denekamp in een klein gehucht waar geen stoplichten zijn. Hij is nu eenmaal graag alleen op de wereld. Ik zou je de Lat Long kunnen geven maar dat is de goden verzoeken en raken z'n kippen van slag!
De meeste dorpelingen daar hebben het wel gehad met hem.
Trouwens de meeste tukkers (voorstanders van luchthaven Twente) ook!
Het zou daarom mooi zijn als we voor de 16e december ruim meer dan die 16000 handtekeningen van die paar tegenstanders binnen krijgen. De gemeente
Enschede is voor Den Haag ook maar provinciale staten kunnen het nog tegenhouden vandaar het belang dat zwijgende meerderheid middels deze petitie van zich laat horen
 
Ondank s dat ik natuurlijk pro luchtvaart ben, moet ik wel toegeven dat het een beetje een kansloos plan is. Zelf ben ik het wel met Finkers eens dat je beter van 1 luchthaven (en er is er dus al een in Duistland) een joint venture kan maken (Zoals Maastricht Aachen, Basel-Mulhouse-Freiburg) dan vele miljoenen te steken in dit kansloze plan. Economisch levert het ook veel meer op om dat geld te steken in deze joint venture. Twee luchthavens voor dat gebied is ook veel te veel! De concurrentie gaat dan ook verloren worden van de Duitsers.

Je moet er natuurlijk wel objectief naar kijken. Dat Finkers in een gehucht woont waar geen stoplichten zouden zijn, en al dan niet populair is, heeft natuurlijk totaal niets met het plan te maken.

Ik begrijp de luchtvaart in Nederland echt niet. We doen altijd het verkeerde. We sluiten Valkenburg (bij mij om de hoek) wat de ultieme luchthaven voor business aviation zou zijn. We luisteren naar een aantal milieu fundamentalisten en jagen TNT van Maastricht naar Luik. En nu ineens moet luchthaven Twente een lokale mega hub worden! Met Osnabruck om de hoek......

Het zou wel aan mij liggen, maar ik begrijp het totaal niet.

Grtz Mike5
 
Welke - if any - maatschappijen tonen eigenlijk interesse in vliegen vanaf vliegveld Twente?

Ik denk dat Osnabrück niet echt een "probleem" of een concurrent hoeft te zijn. Met de auto is vliegveld Osnabrück vanaf het centrum van Enschede bijna 1.5 uur rijden (dat denkt de routeplanner in elk geval) en met het OV naar vliegveld Osnabrück gaan lijkt me vanuit NL al helemaal niet handig. Maar er moet dan wel een duidelijk plan liggen met een exploitant en maatschappijen die er willen vliegen.
 
De afstand van luchthaven naar luchthaven is 58 min en heeft een afstand van 85km. Gezien het aantal inwoners per km2 lijkt mij dit geen onwijze afstand. Als er echt zo veel mensen vanaf Twente willen vliegen, en het is dus commercieel haalbaar is. Waarom heeft Transavia er dan maar een enkele vlucht vandaan in het zomer seizoen, en is er inderdaad nog geen exploitant? Door juist te zorgen voor betere verbindingslijnen met Osnabruck en er ook een belang te nemen haal je er in mijn ogen economisch veel meer uit.

Nu is het op het moment enorm trendy om onder het mom van economische crisis, belasting geld te verspillen aan grote luchtkastelen. Wij denken ook allemaal dat het niet ons geld is, maar dat van de overheid, so who gives a fuck! Maar helaas... het is wel ons geld, en WIJ mogen het straks met ze alle d.m.v. belasting verhogingen weer terug gaan betalen. Ik heb dan liever dat mijn belasting centen goed besteedt worden, zodat ik straks niet zo veel hoef terug te betalen.

Ik denk dat als wij de luchtvaart in Nederland willen helpen, we beter ons energie in zaken kunnen steken die het daadwerkelijk helpen.

Grtz Mike5
 
Er is de laatste tijd al genoeg waardevols naar de kloten gegaan om Wim Sonneveld te citeren.

De argumenten van economische crisis raken kant nog wal, daar de sluiting van de militaire basis en burger doorstart al vele jaren(2003/2004?) speelt. Telkens weer hebben onderzoeken aangetoond ook die van tegenstanders dat het open houden van Twenthe haalbaar is naast de behoefte die er is onder de regionale bevolking. 75% is voorstander.

Exploitanten waren er maar zijn voorlopig afgehaakt daar Minister Bos ze destijds een wurgcontract voorschotelde met geen enkele zekerheid dat de basis alsnog gesloten zou worden indien de overheid in Den Haag daartoe zou besluiten. Nu de verantwoordelijkheid bij de Gemeente Enschede ligt hoeft Den Haag zich daarover geen zorgen meer te maken.

De luchtvaart maatschappijen gaan pas nadenken over EAT als blijkt dat het veld openblijft. De exploitanten wachten eveneens af. Denk hierbij aan Dik Wessels, Reggeborgh beheer en Strikwerda die in een eerder stadium ook al interesse hadden. De laatste genoemde heeft al vaker regionale velden succesvol in Europa opgestart en geëxploiteerd. In het verleden werd met name door de aanwezigheid van de militairen de burgerluchtvaart belemmert.

FMO heeft in het verleden zich überhaupt niet druk gemaakt over Twenthe en haar bevolking, maar nu hun eigen baanverlenging niet doorgaat en een doorstart van Twenthe erg nabij komt, halen ze oneigenlijke argumenten naar boven om het publiek mee te bespelen.
"Kannibalisme op korte afstand bevindt zich een goed geoutilleerd veld (FMO)" Dat op vergelijkbare afstand ook Dortmund en Düsseldorf liggen laat men voor het gemak maar even achterwege. Deze velden bijten elkaar in het geheel niet maar nu Twenthe komt blijkt men ineens erg bezorgt! FMO wil de kip met de gouden eieren, het Oosten van Nederland geheel voor zich zelf. In andere landen zie ik vergelijkbare situaties waar de vliegvelden elkaar niet bijten, bijv. Blackpool Liverpool Manchester allemaal op vergelijkbare afstand van elkaar.

Correct me if I'm wrong maar de exploitatie van Eelde is volgens mij ook succesvol zonder dat FR of Easy er opereert. (zou beter kunnen met baanverlenging)
Ik kom op vele velden in Europa en zie hoe regionale velden succesvol als paddenstoelen uit de grond schieten. Er is dus duidelijk behoefte aan regionale velden. Dat Valkenburg en Soesterberg gesloten zijn is erg jammer en wederom m.i. een blijk van kortzichtigheid en kapitaalvernietiging door de Nederlandse Overheid
 
Last edited:
@Mike5: Correct me if I'm wrong, maar naar mijn weten was het plan zo min mogelijk overheidsgeld te gebruiken voor de financiering, en het zoveel mogelijk door het bedrijfsleven te laten doen.

Ik denk dat Weeze wel een goed voorbeeld is van hoe je een oude luchtmachtbasis die op het eerste gezicht misschien niet strategisch gelegen is en waar ook andere vliegvelden in de buurt zijn (Düsseldorf en Eindhoven) kan omtoveren tot een aardige en rendabele luchthaven. Deze foto uit 2003 van de "terminal" van EDLV geeft een goeie indruk van hoe simpel het begin wel niet was: http://www.airliners.net/photo//0356632/L/

Vandaag de dag zijn er al 10 luchtvaartmaatschappijen actief op Weeze (als ik wikipedia mag geloven), is het een van de snelst groeiende luchthavens in Europa (1.8 miljoen pax in 2008) en staat er een mooie, moderne terminal.
 
Zo, dat is inderdaad wel een verschilletje met hoe het er nu uit ziet.
 
Ja mensen,

En dan te benken dat Weeze een hele ouwe afgejakkerde basis was van de Engelsen waar nog een HELE hoop moest gebeuren.

Twenthe daarintegen heeft vlak voor de sluiting ALLES nog nieuw gekregen.

1. Nieuwe baan van bijna 3000 Meter (moet even opzoeken hoe lang die is)
2. Baankoppen extra verstevigd om zwaardere kisten te kunnen handelen.
3. Nieuwe drainage aangelegd
4. Nieuwe Baanverlichting en APP verlichting
Totale kosten van bovenstaande meer dan 60 000 000.- gulden toentertijd!

5. Nieuwe Brandweer Kazerne op het veld. (ook wel een miljoen gekost)
6. MEGA fuel storage aangelegd welke er uiteraard ook nog steeds staat. (Ook MILJOENEN gekost)
7. Nieuwe SAR radar welke nu nog steeds gebruikt word door Dutchmill maar waar een toekomstige Twenthe APP prima mee uit de voeten kan.(als Mill het niet gaat doen)
8. Nieuw hoofdgebouw welke gewoon weer gebruikt kan worden voor toekomstige bedrijven.

Kortom, ZONDE als we dat allemaal gaan slopen omdat een paar treehuggers lekker in hun tuin willen zitten.

En dan nog te bedenken dat men doet alsof het een continue komen en gaan van ouwe Boeing 707's is, want dat zijn de filmpjes welke ze altijd gebruiken om hun zaak kracht bij te zetten.

Ga eens kijken op Weeze, dan zal je zien hoeveel, of beter gezegd hoe weinig een kistje of 6 per uur eigenlijk is! En helemaal als het over nieuwe moderde 737's en A320's gaat.

Nou ja, ik ben in iedergeval voor behoud van dit prachtige veld. En hoop dat Ryanair er een MEGA basis van gaat maken. Met als klapper op de vuurpijl haar eerste transatlantische lijndienst van Amsterdam- east naar New York-Teterborough!

Groeten

:radar: André :radar:
 
Ik weet ook best wel dat Twente een mooie luchthaven is, en dat het goede faciliteiten heeft. Ik denk alleen niet dat gezien al de luchthavens er om heen en de bevolkingsdichtheid van het gebied zo veel extra te bieden heeft. Maar als het bedrijfsleven genoeg geld kan opbrengen om het vliegveld open te houden, juich ik dat natuurlijk alleen maar toe.

De luchtvaart krimpt op het moment nog steeds. Als Weeze 1,8 miljoen passagiers heeft verwerkt in 2008. Dan betekent dat ergens anders minder passagiers van zijn vertrokken.

Beste Andre, een beetje of topic. Maar ik denk dat Teterboro iets te klein is voor een Boeing. Daarbij doe je 90% van de keren een visuele manoeuvre die erg uitdagend is, en niet gemaakt voor grote vliegtuigen. Alleen dichter bij Manhattan dan KTEB kan bijna niet. Dat is 35 min met de bus naar 5th avenue.

Grtz Mike5
 
Mike5,

Ja, ik weet niet hoe het daar zit, maar aangezien die US Airways kist naar Teterborough wou zat ik te denken dat het er wel heel dichtbij moet liggen. Maar goed, dat moet jij beter weten! Gezien de kisten waar jij op vliegt, en ik ben bang dat ik nooit in die buurt ga komen bij mijn huidige baas :D.

Je zegt dat als er 1.8 Miljoen vanaf weeze vertrekken dat ze dan ergens anders niet vliegen. Tot op zekere hoogte waar. Ik denk dat zeker 35% van deze mensen niet zouden vliegen als ze niet zo makkelijk en zo goedkoop in de buurt een vliegtuig kunnen pakken.

Laat ik het zo zeggen, ik ga zeker 2 keer per jaar naar Italie met Ryanair. Als die er niet waren op Weeze en zo goedkoop vlogen, ja, dan zou er ik niet 2 keer per jaar heen gaan voor een weekend. En ik weet vanuit mijn kennissen kring dat er zo meer mensen zijn. Dus het is wel gedeeltelijk waar, maar niet helemaal.

En ik denk dat het met Twenthe niet anders zou zijn. En wat mij betreft hoeft het geen MEGA hub te worden hoor, als ze zichzelf maar kunnen bedruipen, dan hebben we in ieder geval nog een vliegveld open in NL. Ryanair, Wizz en wat Cargo, dan ben ik al blij. En als ik er dan met een klein kistje zo af en toe kan landen tegen normale tarieven net als op Weeze, dan ben ik helemaal blij.

Moet toch kunnen mensen, wat mij betreft op de noordkant nog een Luchtmacht gedeelte voor 336 SQN, zetten ze daar mooi de Hercules neer, hebben ze daar in Eindhoven geen last meer van. Kan de Klu mooi de ATC doen en de brandweer regelen, hebben we dat ook weer geregeld.

Kijk we komen er wel! :D

Groeten

:radar: André :radar:
 
Dames het wordt zeker geen Mega Hub. Max 1,5 miljoen pax per jaar, te bereiken in 2020 of zoiets. Langzaam groeien dus.

Sorry André je zult 336 Sqn ergens anders moeten stallen dan op noord (noord west van de baan)
Komt de Terminal met aansluiting op A1 en nog te bouwen NS station tussen Hengelo en Oldenzaal.
Het oude luchthaven gebouw en alle rand zaken verdwijnen daar helemaal. Word weer terug gegeven aan de natuur. Jaaaa ....nog meer terug aan de natuur en het was al het grootse natuur gebied van Twente. Die Finkers wordt straks nog helemaal happy ook al blijkt dan waarschijnlijk dat het hem daar niet om te doen was.
Het blijft een kleine luchthaven in het groen met een landings baan van 3000m en een terminal punt.
 
Last edited:
1. IK VIND dat de mensen de plannen door moeten laten gaan. Zet ze één keer achter het roer van een vliegtuig of in een simulator en ze zeuren niet meer. Dan zijn ze verkocht.

2. Zelfs als ze de petitie wel tekenen, dan zal misschien blijken dat het niet zo'n goed idee was (joint venture beter..?) en zal uiteindelijk vanzelf het vliegverkeer afnemen/niet toenemen. Dus geen extra geluidsoverlast o.i.d. .

Dat zijn dus 2 plusjes erbij voor waarom de baan er wel mag komen in jip en janneke argumentatie.
 
Correct en voor de twijfelaars het kan ook anoniem! Je naam is weliswaar bekend maar word dan niet op het internet geplaatst.
 
Geen tweifelaar maar een zeikerd:
Dutch Mil is met één 'L' ...Zou jij toch nmoeten weten André, you of all people! :grijns:
 
Geen tweifelaar maar een zeikerd:
Dutch Mil is met één 'L' ...Zou jij toch nmoeten weten André, you of all people!

Tja, het zal ongetwijfeld zo zijn, ik ben heel slecht in Nederlands om eerlijk te zijn, weet wel dat Twente zonder H is maar dat wanneer het over het vliegveld gaat dat weer wel moet. Dus FC Twente maar de luchthaven Twenthe. Dat is ooit eens aan me uitgelegd bij de verplichte "basis introductie" door "buro inlichtingen" op de vliegbasis inmiddels bijna 20 jaar geleden. :huilt:

Groeten

:radar: André :radar:
 
1. IK VIND dat de mensen de plannen door moeten laten gaan. Zet ze één keer achter het roer van een vliegtuig of in een simulator en ze zeuren niet meer. Dan zijn ze verkocht.

2. Zelfs als ze de petitie wel tekenen, dan zal misschien blijken dat het niet zo'n goed idee was (joint venture beter..?) en zal uiteindelijk vanzelf het vliegverkeer afnemen/niet toenemen. Dus geen extra geluidsoverlast o.i.d. .

Dat zijn dus 2 plusjes erbij voor waarom de baan er wel mag komen in jip en janneke argumentatie.
Ik vind het wel heel erg Jip en Janneke, vind het zelfs een beetje raar.

Ooit bij stilgestaan dat er ook mensen zijn die niet gek zijn van vliegen (voor of achterin?) Mensen die echt gene piloot willen zijn en echt niet een harde plasser krijgen bij een laag overvliegende 757. En zeuren? Beetje kortzichtig. Een vliegveld brengt nu eenmaal overlast met zich mee en bezorgt zijn dat de nadelen de voordelen overheersen lijkt mij niet zeuren, maar terecht sceptisch zijn.

En als het allemaal geen succes wordt, dan zal vast het geluid wel weer afnemen, maar tot die tijd? Een hoop herrie zonder voordelen. Een gat waarin vele euro's gedumpt worden zonder resultaat (in dat geval)

Let wel, ik zeg niet of het er wel of niet moet komen, maar als ik een petitie teken, dan wil ik op zijn minst een mening kunnen vormen gebaseerd op feiten, niet op mijn affiniteit met het fenomeen luchtvaart, iemands hart voor de luchtvaart of één beurtje in de simulator. Verder vind ik mensen die tegen de luchthaven zijn niet per se zeuren, men kan zeer valide redenen hebben om tegen te zijn.

Net zoals de natuur geen vrijkaart heeft (zou moeten hebben) om alles maar te blokkeren als het op luchtvaart aankomt, is de passie voor vliegen ook niet de reden om elk luchtvaart plannetje maar te ondersteunen. Als het een goed gefundeerd plan is en de baten overstijgen de kosten (en dan heb ik het niet alleen over kale euro's) dan ben ik voor en teken ik. Aangezien ik op het moment te weinig ervan af weet, teken ik dus niet, ook al draag ik de luchtvaart een warm hart toe en vind ik vliegen een leuke bezigheid..
 
Back
Top