Instrument Approaches (practice)

FAACFI

New member
Kan iemand mij vertellen waar een goede plaats is om instrument approaches te oefenen. Met goed bedoel ik niet te duur, maar wel een klein beetje variatie. (ik vlieg vanaf EHLE)
 
Niederrhein (EDLV) net over de grens bij Venlo.
Geen VOR appr. maar wel ILS en LOC rw 27 en een NDB rw09.

ivm restricties NL luchtruim wat net tegen de CTR ligt is het best een uitdagend veld om te trainen.
 
Onze eerste clubkist heeft vanaf vandaag een Garmin 430. Wat ik me afvroeg (ik moet de trainer nog door), kan je een eigen approach in die GPS programmeren? Zo ja, dan lijkt het mij dat je makkelijk een nep "ILS" ergens boven de noordoostpolder kan schieten toch? Vanaf Pampus (of een virtueel waypoint boven de noordoostpolder) kan je makkelijk een eigen VOR DME approach ontwerpen / vliegen, alleen LLS kan je helaas niet dichtbij naderen voor de volledige NDB approach. Maar er staat vast wel een AM radio zender in de Flevopolder of bij Hilversum die je kan misbruiken voor een home brewed NDB approach (of kan je de Garmin ook laten displayen als RMI?). QDM, QDR kan natuurlijk vanaf wat verder. Maar goed, is het mogelijk om zelf een approach met glijpad in de Garmin te zetten? Kaartje maken met wat hoogtes en afstanden en zogenaamde DA en je bent er, voor helemaal niets, als dat zou kunnen :D.
 
@Nosig
Normaal gesproken geef je best nuttige adviezen en ideeen, maar ik zou toch iedereen afraden om zelf approaches te gaan ontwerpen en die willekeurig ergens te gaan vliegen onder de noemer "oefening". Aan 'echte' approaches gaan surveys vooraf m.b.t. obstacle clearance.
Ik zou niet graag iemand tegen komen in het luchtruim die zijn eigen approach heeft ontworpen en zich dus onderwerpt aan IFR procedures terwijl niemand anders daarvan op de hoogte is.
 
Ik heb het helemaal niet over het onderwerpen aan IFR procedures, maar over het gebruik van de 430 om in VFR (!) condities zogenaamde (!) approaches te laten oefenen door leerlingen. Of je nu op een virtuele localizer boven Urk vliegt of via de dijk maakt natuurlijk niets uit, zolang er maar iemand naar buiten kijkt. Je kan deze approaches laten eindigen op 2000 voet (of welke hoogte dan ook) met bijvoorbeeld een zogenaamde DA van 2200 (ik noem maar wat), dus obstacle clearance (je doet het toch in VMC, leerling kan onder een hood net als met normale IFR training) doet er helemaal niet toe. En niemand hoeft er van op de hoogte te zijn.

Dat is er vanuit gaande dat zoiets kan, wat ik helemaal niet weet (nog). Ik raadt natuurlijk niemand aan een daadwerkelijke eigen approach naar een echte baan te ontwerpen om zodoende op eigen inschatting in slechte condities nog ergens binnen te komen, dat is vragen om moeilijkheden.

Tot nu toe echter van wat ik zo heb gelezen in het manual, kan je geen hoogtes bij user waypoints zetten, dus blijft het bij gesimuleerde VOR of LOC approaches, waarbij de LOC gevoeligheid waarschijnlijk niet overeenkomt met een echte LOC. Dus het doet er niet echt toe (naast het feit dat je natuurlijk niet veel mee krijgt van IFR RT en gewoontes).
 
Last edited:
Ja dat kan. Wij deden dat in Portugal. Gewoon een bestaande approach nemen, alle hoogtes 1000 tot 2000 voet hoger leggen en gaan met die banaan.
Let wel op dat je de nauwkeurigheid van de indicator een beetje realistisch zet (dus niet op 0.1 NM)
 
Emden EDWE : NDB approach : 6 euro (aangeven dat je aan het trainen bent)
Munster/Osna EDDG : ILS + verschillende non-pri : 8 euro (aangeven dat je aan het trainen bent + wel een trainingsslot aanvragen bij Langen)
Bremerhaven EDWB: GPS approach : 10,65 Euro (kan je de 430 gebruiken)

Niederrhein (EDLV) al genoemd: Ook een trainingsslot aanvragen bij Langen

Tip: als je van EHLE vliegt doe dan ook eens de VOR DME voor de 04 op EHKD.... (baan offset) - ook goed voor nachtvliegen... wel even bellen vooraf...
 
Callais, LFAC, ik geloof dat ze 5 euri voor een approach rekenen (praat ik wel over een tijd terug). 's avonds kun je onbeperkt landingen maken dan is er geen verkeersleiding op het veld je word dan door lille approach afgehandeld. Ook lekker voor je nachtlandingen te oefenen.
 
NOSIG,

in de GNS430 kan je de CDI zelf aanpassen. Vervolgens kan je EHLE de runway selecteren en dan bijv. op 0.3NM accuracy binnen vliegen...

Uiteraard mag dit niet:kerst:

Stukje uit de user manual:

RAIM is an acronym for Receiver Autonomous Integrity Monitoring, a GPS receiver function that performs a consistency check on all tracked satellites. RAIM ensures that the available satellite geometry will allow the receiver to calculate a position within a specified protection limit (2 nautical miles for oceanic and en route, 1 nm for terminal, and 0.3 nm for non-precision approaches).

During approach operations the CDI scale gradually ramps down even further, to 0.3 nm. This transition normally occurs within 2.0 nm of the final approach fix (FAF). If a lower CDI scale setting is selected (i.e., 1.0 nm or 0.3 nm) the higher scale settings will not be selected during ANY phase of flight. For example, if 1.0 nm is selected, the GNS 430 will use this for the en route and terminal phase and ramp down to 0.3 nm during an approach.

Voor meer leesvoer:
http://safemanuals.com/annexe_SUPPLEMENTARY GUIDE_GARMIN_GNS 430-_E.htm
 
NOSIG,

in de GNS430 kan je de CDI zelf aanpassen. Vervolgens kan je EHLE de runway selecteren en dan bijv. op 0.3NM accuracy binnen vliegen...

Uiteraard mag dit niet:kerst:
ik denk wat hij bedoelt, en wat ik zou proberen, is om een app aan te maken ver van vliegvelden vandaan. Gewoon een GPS punt aanmaken boven Drenthe en dan met behulp van die garmin een "localizer" en "glidepath" aanmaken. Begin op 4000ft, maak je MDA/DA op 2200ft en je hebt je practice app...
 
ik denk wat hij bedoelt, en wat ik zou proberen, is om een app aan te maken ver van vliegvelden vandaan. Gewoon een GPS punt aanmaken boven Drenthe en dan met behulp van die garmin een "localizer" en "glidepath" aanmaken. Begin op 4000ft, maak je MDA/DA op 2200ft en je hebt je practice app...

Precies (maar dan niet boven Drente, daar ligt EHGG ook al), boven oost Flevoland moet ook al kunnen.

Flying Pizza Service, ik neem aan dat je die approach niet in zijn geheel kan verplaatsen naar de door jou gewenste locatie, toch? Maar als je een glijpad kan aanmaken naar dat punt en de CDI gevoeligheid in kan stellen zoals met een ILS, dan zou je een ideale trainingtool hebben die een hoop geld bespaard lijkt mij.
 
Het is al een tijdje geleden so bear with me.
Ik kan me niet herinneren dat er een GP functie in zat maar wij vlogen er met name VOR approaches mee.
En om dan jou vraag te beantwoorden ja dat kan. Je maakt namelijk een punt aan wat dan dient als "VOR". Je kunt dat punt laten gelden als direct route to of als omni interceptable punt.
Heb er genoeg approaches mee gevlogen. Zelfs nog een aantal TACAN approaches om meer te kunnen arcen.
 
Back
Top