Klu GVSS

Nimrod

New member
Ik moet 30 november opkomen voor de GVSS. Ik ben het boekje nu aan het leren en heb twee vragen.

1. Over de instrumenten checks. Als er staat koers/tijd of hoogte/tijd wat wordt dan bedoelt? Waar moet je dan op letten? Bedoelen ze dat je moet weten hoe lang je handeling ongeveer duurt en dat je moet kijken of je het juiste schema hanteert? Of bedoelt men met hoogte/tijd je vertical speed indicator? Maar waar slaat koers/tijd dan op?

2. Hoe zit het met trimmen in bochten? Heb boekje geeft aan dat je nooit moet trimmen in bochten maar bij de beschrijving van de klimmende bochten staat dat je, na het inrollen en de nose pitch, drie slagen nose up moet trimmen om in de trimrange te komen. Hoe zit dit?

Ik kon de antwoorden niet vinden in andere topics.
 
http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=10209

probeer het daar eens :kerst:

Bij Koers/tijd wordt bedoelt dat je kijkt of je precies uitkomt uit de bocht. Als jij 90 graden moet draaien in 30 seconden (bijvoorbeeld) Dan controleer je na 10 seconden dat je op 30 graden zit. Zo niet dan kan je je hierop aanpassen door iets scherper te vliegen of het juist iets te laten vieren.
 
Daar staat niet zo veel wat ik nog niet wist. Bedankt in ieder geval voor je antwoord op vraag 1. Weet iemand een antwoord op mijn tweede vraag?
 
Bij een vlakke bocht trim je niet (zodoende kun je je eigen uitgeoefende kracht op de yoke reguleren), bij een klimmende bocht geef je 3x nose up trim. Dat vergemakkelijkt de oefening. Je houdt dan een beetje druk over om mee fijn te regelen.

Als je in een vlakke bocht zou trimmen , dan wordt het uitrollen van de bocht snel een zooitje. Dan zou je moeten gaan drukken en wel méér zodra de bank minder wordt. Het is voor ons vliegers fijner om niet te trimmen in de vlakke bocht.

So far de theorie. Gewoon doen wat in het boekje staat. Instructeur tevreden, jij tevreden. Of beter nog. Doe het 1x fout en daarna altijd goed. Is goed voor je prestatiecurve.;)

suc6
 
Back
Top