afrika

vogel

New member
beste vliegers,

ik wil graag een vliegreis van enkele weken maanden naar afrika ondernemen. Zijn er mensen met ervaring op dit gebied die mij wat tips kunnen geven. Ik heb een ultralight en wil reizen van dag tot dag.
 
Je zou eens contact kunnen zoeken met organisaties als de MAF, AMREF etc. Die vliegen veel daar, misschien kunnen ze je wel helpen met het plannen van je vlucht (ivm met oorlogsgebieden bijv.) of ze weten wel een piloot die daar werkt(e).

Op het forum lopen ook een paar (ex) bush/afrika vliegers rond volgens mij (Gliderpilot, VanFan). Kijk ook eens in dit topic: Klikerdeklik

I.
 
Als ik zo kijk naar je wensen en de tijd die je hebt, is het dan niet een idee om inderdaad contact op te nemen met zo iets als AMREF, maar dan niet als ondersteuning bij jouw vluchtplanning, maar om aan te bieden een tijdje voor hen te werken (wellicht als vrijwilliger?)?

Geen idee wat voor brevet je hebt en wat voor brevet je daar voor nodig hebt, maar als je dan toch door afrika wilt gaan dwalen lijkt dat me wel een heel gave manier. Wellicht dat het de kosten ook wat binnen de perken houd, waardoor je langer weg kunt blijven.
 
Zorg er iedergeval voor dat je de overflight permits hebt. Kwestie van minder leuke ervaringen te vermijden.

succes
 
Geen idee wat voor brevet je hebt en wat voor brevet je daar voor nodig hebt, maar als je dan toch door afrika wilt gaan dwalen lijkt dat me wel een heel gave manier. Wellicht dat het de kosten ook wat binnen de perken houd, waardoor je langer weg kunt blijven.

Ik heb me daar ook al eens in verdiept. De vliegeisen die ik voorbij zag komen zijn in ieder geval minimaal CPL met IR en afhankelijk van de organisatie minimaal 500 uur, 1000 uur of 500 uur PIC. Kortom, dit ga je dus niet even doen met alleen een PPL-etje en goede wil.

Maar daarnaast kunnen er nog andere eisen zijn. Mensen die ook een toestel kunnen onderhouden (certified mechanic) of bewezen kennis en ervaring hebben met bushflying hebben zeker een pré. In het geval van kerkelijke vliegende instanties worden soms ook nog eisen gesteld aan je godsdienst danwel openstaan van beleving daarvan door anderen . . .
 
Goedemiddag Vogel,
Gewoon doen, houd rekening met het seizoen (regen-droog). Zelf vlieg ik al een 8-tal maanden in Botswana, kort geleden een vlucht over de Okovango Delta gemaakt, een vlucht over de Kalahari dessert, Africa vliegen is een geweldige ervaring, krokodillen die op de zandbanken een zonnebad genieten, olifanten die in grote getallen onder je vleugels lopen, giraffen die omhoog kijken, gnoe's die in hele horders er vandoor gaan en stofwolken opwerpen die van verre te zien zijn, de nijlpaarden die de rivieren doorkruizen, een groep leeuwen die verstoord rondkijken omdat je vliegtuig ze van op hun jacht op een zebra verstoord, de zon die langzaam ondergaat en haar zonnestralen op de rivier laat schijnen en een oranje gloed in de lucht achterlaat. Geweldig.
Het beste lijkt mij om je kist naar Zuid Afrika te brengen via KLM of Air Brussels met een vracht vlucht, kosten ongeveer 2 euro per kilo, het scheelt je weken vliegen en allerlei procedures want in verschillende landen doen ze geweldig moeilijk betreffende visa's en speciaal met het overvliegen. Corruptie, allerlei regels en verschillende interpretaties van de locale luchtvaart wetgeving maakt het niet eenvoudig. ZA is een stuk eenvoudiger en vandaar kan je verschillende kanten op. Vergeet niet de voorbereidingen, vliegen in afrika is totaal anders dan n Europa. Heftige termiek, snelle ontwikkelingen van Charlie Bravo's met zeer heftig onweer en een noodlanding in een gebied met loslopende hongerige leeuwen, krokodillen, slangen en meer van dat soort gespuis, is geen pretje. In de afgelopen 10 jaren in meer dan 22 landen in Afrika gewoond en gewerkt en in sommige landen was dat een avontuur wat je in geen enkel jongensboek terug vindt.
Succes en mocht je wat contacten willen hebben, gewoon even een mailtje sturen.
Met vriendelijke groet,
 
Back
Top