Opgelet car-tax ontduikers!

Hannibal

New member
Ik hoorde vandaag van onze base-admin dat de politie op STN bezig is met het aanleggen van een database van buitenlands-geregistreerde auto's (auto's met buitenlands kenteken). Naar het schijnt ben je, als je auto langer dan 6 maanden per jaar in de uk bent, verplicht om (ook?) in de UK cartax te betalen.

Omdat ik regelmatig NLse kentekens zie, even een waarschuwing!

gn
Hans
 
klopt...je mag half jaar rond tuffen op een nl plate... en maar 1 jaar op NL rijbewijs
heb 2 autos omgezet met UK-plates des tijds...maar dat rijbewijs wacht maar even (2012 exp.date)

op Manchester airport zijn ze ook een database aan het aanleggen, aldus het gerucht in de staffbus...
 
Heb toch bijna 5 jaar zonder problemen in de UK rond getuft met m'n Nederlandse auto's (en rijbewijs), simpelweg omdat ik te lui was deze op engelse plaat te laten om zetten.
Qua wegenbelasting (diesel) zou dat zeker een enorme verbetering zijn geweest t.o.v. Nederland. Een extra bonus is dat je de BPM kunt terugvorderen van de Nederlandse fiscus. Mocht je weer terug gaan naar Nederland kun je, mits je een bepaalde periode in de UK woonachtig bent geweest, je auto als "inboedel" invoeren in Nederland zonder daarover BPM te betalen.
Nadeel is natuurlijk dat je bij overtredingen, in de UK, punten op je rijbewijs krijgt en dat je je snelheids bekeuringen dient te betalen!


succes
GJ

"Left the island for pastures green"
 
Heb met de het NL consulaat hier gebeld en oa de vraag gesteld hoe lang ik met mijn NL rijbewijs in de UK mag rondtuffen en het antwoord was 3 jaar max. Daarna moet je een UK (punten)rijbewijs aanvragen. Alleen een paper excersice, geen praktijk. Ga je weer terug naar NL dan kan je hem gewoon weer omzetten naar een NL bewijs. Maar dat moet ik in NL nog even bevestigd krijgen.

Maar positief is weer dat de benzine lekker goedkoop is hier! (1 pond! p.l:biertje:)
 
Als je maar eens in de zes maanden met je auto in Nederland komt, zit het wel goed. Verder mag je als Nederlander niet in Nederland met een Engels rijbewijs rijden. (vraag me niet waarom) Daarom heb ik de mijne niet omgezet.
 
Voor de RDW is dat ene tripje in de 6 maanden misschien voldoende, maar check wel even de kleine lettertjes van je verzekering! Die staan meestal maximaal 3 maanden per jaar in het buitenland toe (cumulatief, welteverstaan, dus niet ff iedere 3 maanden een rondje NL). Dusss: tenzij je een speciale expat-deal hebt ben je dan onverzekerd en betalen ze niksnoppesnada, en daar wil je niet pas achterkomen op het moment dat je een ongeluk hebt gehad...
 
Klopt. Dat was voor mij de reden om uiteindelijk een Engelse auto te kopen. Veel mensen nemen echter het risico en claimen dat ze net een paar dagen in Engeland waren met die auto.... Ik weet ze daar achter komen.
 
Yup, zoals overload al zegt, ze komen er achter. Dat is ook de reden dat ze op het Stansed een database aan het aanleggen zijn.

Volgens mij is het hebben van een nederlandse auto niet het probleem van de STN-police, maar wel dat je geen cartax betaald. Maar goed, ik heb geen nl-auto, dus ik ben niet helemaal op de hoogte. Als je wilt kun je natuurlijk een tax-disc gaan halen en die op je nederlandse auto plakken, of werkt da nie zo?
 
Dutchbird757,

Als je op de website van het consulaat kijkt dan staat er het volgende.

http://www.netherlands-embassy.org.uk/home/index.php?i=209

Houders van een rijbewijs afgegeven in een van de landen van de EER mogen dit blijven gebruiken in het VK zolang de geldigheid van het rijbewijs niet is verlopen tot de langste van de twee volgende perioden: (i) het bereiken van de leeftijd van 70 jaar of (ii) totdat zij drie jaar in het Verenigd Koninkrijk woonachtig zijn.



Omzetten naar een Engles rijbewijs is inderdaad een paperwork excercise alleen moet je wel een paspoort of ID kaart meesturen. Deze word dan weer met de gewone post (niet aangetekend!!) naar je terug gestuurd. Heb al verschillende verhalen gehoord waar het paspoort of ID kaart nooit meer bij de eigenaar is aangekomen terwijl de DVLA claimt dat ze hem opgestuurd hebben.
 
Last edited:
Je kunt ook met je rijbewijs en paspoort of ID kaart naar de DVLA gaan. Ze zitten in London Wimbledon. Daar laat je je gegevens zien en een week later krijg je je rijbewijs opgestuurd. Op die manier hoef je je paspoort niet op te sturen en achter te laten.

Ben benieuwd trouwens wat Overload zegt over rijden in Nederland met een Engels rijbewijs. Als jij uitgeschreven bent uit Nederland en alleen de nationaliteit Nederlander draagt, dan is er toch geen verschil met rijden in Nederland met een Engels rijbewijs of rijden in Engeland met een Nederlands rijbewijs?

Zal eens kijken op de IVW site.

PS'99
 
Dat verhaal van overload mbt engels rijbewijs in nederland klinkt me een beetje een raar verhaal. Europees is geregeld dat lidstaten elkaars rijbewijzen moeten respecteren. Gevalletje Europeesch hof?
 
Ik haal dit zojuist van de website van verkeer en waterstaat.

Buitenlands rijbewijs in Nederland
Tijdelijk verblijf
Bestuurders die tijdelijk in Nederland verblijven, bijvoorbeeld in het internationale verkeer, kunnen in veel gevallen volstaan met een rijbewijs uit het land van herkomst. Voor tijdelijk verblijf, kunt u met een rijbewijs afgegeven in één van de Europese Unie landen, IJsland, Liechtenstein, Noorwegen of Zwitserland de weg op. Bestuurders met een rijbewijs dat is afgegeven in een ander land dan hierboven, moeten in sommige gevallen een internationaal rijbewijs kunnen laten zien.

Wonen in Nederland
Als u zich in Nederland vestigt, dan kunt u nog een periode gebruikmaken van uw buitenlandse rijbewijs. Indien het rijbewijs is afgegeven in de Europese Unie of in IJsland, Liechtenstein, Noorwegen of Zwitserland, dan kunt u er gewoonlijk nog tot tien jaar na afgifte mee blijven rijden mits het rijbewijs nog geldig is. Wanneer deze overgangsperiode voorbij is, moet u in het bezit van zijn van een Nederlands rijbewijs. Is uw rijbewijs afgegeven in een ander land dan hierboven, dan kunt u nog tot 185 dagen na vestiging in Nederland aan het verkeer deelnemen met dat rijbewijs.

Omwisselen of examen?
In sommige gevallen kunt u het rijbewijs omwisselen; in andere gevallen zult u een examen moeten doen. Dit heeft te maken met het land van afgifte van het rijbewijs. Alles wat u hierover moet weten is te vinden op de site van de RDW.

bron: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/o...uden/120_rijbewijs_in_het_buitenland/#alinea1
 
gewoonlijk nog tot tien jaar na afgifte

lekker vaag.. Zolang je rijbewijs geldig is, kun je het gebruiken. Je kunt je NLse rijbewijs ook niet verlengen tenzij je in nederland ingeschreven staat. Je kunt je ook herinschrijven (bij vrienden/ouders oid, verlengen en weer uitschrijven, als je echt geen engels vodje wilt)
 
Ik heb ze ooit aan de lijn gehad en toen werd me dat verteld. Het ging er toen om dat ik als Nederlander die in Nederland ingeschreven staat (maar in de UK woont) niet op een Engels rijbewijs mag rijden in Nederland. Weet ook niet hoe en waarom.....
 
Ik snap ook niet waarom mensen die voorlopig in Engeland blijven en een Engelse auto hebben hun rijbewijs niet willen omzetten. uitzondering dan van Overloads case.

Er wordt vaak gesuggereerd dat je geen punten kunt krijgen op je Nederlandse rijbewijs, maar als jij geflitst wordt in een Engelse auto dan komt de rekening thuis en die punten mag je op een drivers licence supplement zetten of je kunt voorkomen bij de magistry court. I have been there done that......, wanneer jij 12 punten hebt, dan wordt er een verbod voor rijden in Engeland voor jouw opgelegd.

Ten tweede: Stel je rijdt iemand in een rolstoel met je Engelse auto en je hebt met je Nederlands rijbewijs langer dan 3 jaar rondgereden in de UK, dan hoop ik dat de verzekering niet moeilijk gaat doen met uitbetalen.

Voor mij zijn dit allemaal redenen geweest om het gewoon allemaal omtezetten als er wat gebeurd, dan ben ik in al deze opzichten gecovered. Mocht ik weer terug gaan naar Nederland, dan zetten we het weer om in Nederlands rijbewijs.
 
Ik heb idd ook gewoon punten op mn Nederlandse rijbewijs. Ik wil overigens proberen hem toch binnenkort om te zetten om hier een motorrijbewijs te kunnen halen.
Nog iemand die een BMW 530 wil met alle opties? Ik maak je een erg goeie deal want ben dr zat van. (82k Mls/2004)
 
Of jij met je rijbewijs langer dan drie jaar in de UK rondrijd maakt voor de verzekering niets uit. Toen je de verzekering afsloot heb je aan moeten geven welk rijbewijs je hebt en aan de hand hiervan wordt je verzekeringspremie berekend.

Verder kan je op de link in mijn eerste post zien dat volgens de overheid je gewoon met een nederlands rijbewijs kan rijden. Dit staat ook op de website van het nederlands consulaat, zie link in mijn post hierboven. Je bent geheel legaal als je met een NL rijbewijs in de UK rijd. Ook al woon je er al langer dan drie jaar. Net een 'nieuwe' auto gekocht en mijn verzekering over de telefoon geregeld en daarbij ook vermeld dat ik een NL rijbewijs hebt en het maakt niets uit. Je bent gewoon verzekerd, ook al rij je iemand een rolstoel in.

En ik wil mijn NL rijbewijs niet kwijt omdat ik bezig ben met verschillende rijbewijzen te halen in NL. Dat je gewoon punten kan krijgen ongeacht je rijbewijs ben ik met je eens.
 
Autoverzekeraar Achmea doet niet moeilijk met NL auto's die fulltime rondtuffen in Engeland. Ik had mijn auto daar verzekerd en er was geen maximale periode die ik mocht verblijven in de UK met die auto.
 
Last edited:
Kan allemaal wel zo zijn qua verzekering, maar je moet - blijkbaar- ook in eng-land wegenbelasting betalen. Houd daar rekening mee.
 
Back
Top