Voor opleiding ATPL toch een RPL halen?

nee dat zegt Talsma helemaal niet. Als je je 1motorig traject hebt afgerond heb je officiel een PPL, maar dit papiertje krijg je niet tijdens de opleiding zodat je niet rond gaat vliegen. Je krijgt alles pas als je de hele opleiding af hebt gerond. En je mag met een PPL gewoon beginnen met de KLS..
 
Precies. Als je al een PPL of RPL hebt heb je natuurlijk gewoon een brevet om naast school mee te blijven vliegen en dat zou ik dan gewoon lekker doen.
 
Haal je trouwens niet je RPL-TMG daar op EHVB en doe je daarna pas (eventueel) een conversie naar RPL/PPL?
 
ehm, ik vind je vraag een beetje onduidelijk maar, ik ga een twee jarig RPL opleiding doen(incl. RT) en om de week een uurtje vliegen met een instructeur, dit in een Grob 109. Verder zit er ook een half jaar theoretisch bij..

hopelijk kun je hieruit een antwoord op je vraag halen..

hoihoi...
 
De Grob109 is toch een motor-zweefvliegtuig? Waarom ga je dan voor een TMG-brevet ipv een SEP? Als je toch verkeersvlieger wilt worden is beginnen met SEP toch vele handiger?
 
Het deed mij denken dat je dacht een volledig RPL te halen. Met een Grob 109, motorzweefkist, haal je bij mijn weten een RPL-TMG brevet. Voor een RPL(A) zul je nog een vervolg stapje moeten doen. Overigens goede taildragger om op te leren. Maareh goed offtopic...
 
hmhm, maar in valkenburg kan je niet de hele opleiding van RPL-SEP doen.. grotendeels wel trouwens..btw ik denk dat teun inderdaad nog steeds op goed advies wacht..PRO's!? waar zijn jullie!?

en ehh JustMe, op jouw vraag heb ik gewoon geen antwoord en ik weet niet of dit in positieve zin is.

asta la vista
 
De Grob staat volgens mij op de profielfoto van A(b)IR, da's geen taildragger. Tevens wil hij alleen wat vlieg ervaring opdoen, dat is niet goedkoper te vinden dan met zo'n motorzwever. Inderdaad, behalve om je motivatie wellicht iets te ondersteunen, om van anderen daar meer te weten te komen over vliegen en luchtvaart en gewoon voor de leuk, niet echt ter voorbereiding op een grading (dat is veel meer gericht op IR).

Ik heb niet het idee dat Teun na zijn eerste en laatste bericht sowieso de input van de airworkers hier aan het lezen is, hij is wel erg rustig. Maar goed, mijn mening is dus dat de enige voorbereiding op een vliegschool grading een training is op een IR simulator, bijvoorbeeld bij IST Flighttraining, thuis achter de pc (mits je iemand kent die je de juiste dingen kan aanleren en kan laten zien) of wellicht zeer binnenkort via de sim divisie binnen de klm aeroclub.
 
't is een diamond dimona, maar ik heb geen verkeerde verwachtingen hoor, ik ben er prima over geïnformeerd en heb meerdere ervaren piloten om advies gevraagd en uiteindelijk is mijn keuze hier op gevallen en ik denk ook dat het de beste keuze is..

CYA
 
Heel heel heel erg bedankt voor de reacties allemaal!

Ik zit al even de berichten te lezen en mijn eerste reactie is echt; wooh! wat een geweldige site! Zo snel antwoord en zoveel goede antwoorden! Echt heel erg bedankt!

Ik wil mijn RPL halen uit pure ''liefde'' voor het vliegen. Niet om een voorsprong op te doen bij de KLS of welke school dan ook. Naast vliegtuigen beoefen ik ook paragliden (schermvliegen), wat ook een luchtsport is. De motivatie is er dus zeker wel. Het lijkt me gewoon geweldig om te kunnen vliegen! Microsoft Flight Simulator X is mooi, maar het blijft maar een spel eigenlijk.

Ik ga zeker verder informeren bij de Eac-m (lokale vliegclub Eindhoven). Weet iemand een andere goede vliegschool in de omgeving van Eindhoven? Tevens met een redelijke prijs (ik heb op internet al vaak zat gelezen dat ze veel te veel vragen soms?)

groetjes,
Teun
 
ik had al eerder aangegeven dat ACV een hele goedkope en goede club is; www.ac-valkenburg.nl

de afstand kan wel een probleem voor je zijn dus ook de reiskosten, maar omdat de kosten bij de club heel laag zijn, bespaar je meer dan dat je in Eindhoven vliegt.

CYA
 
Last edited:
TMG uren zijn gewoon vlieguren die gewoon overal meetellen en ook meetellen voor de verlenging van je SEP.
MLA uren bestaan niet EASA wise en tellen dan ook nergens voor mee, behalve voor de verlenging van je MLA zelf.
Let wel op, als je voor je RPL vlieguren met een RFI maakt, tellen deze uren niet mee als instructie uren als je later een hoger brevet wilt.
 
Hi Thermiekvogel,

Goed om te lezen dat je zo gedreven bent! Maar zelf zou ik liever het geld toch wel sparen dan uitgeven, want het motorische vliegen ga je toch wel leren. Kan je beter sparen zodat je na de opleiding ergens een goede start kan maken (lees: meubels voor het huis, etc etc).
 
Als je voor een brevet zou gaan (ik zou ook eerder het geld in je zak laten, voor een integrated opleiding moet je sowieso die uren opnieuw doen en het geld kan je later goed gebruiken) zou ik meteen voor een ppl gaan. Met rpl mag je niet de grens over. Met een paar uur meer heb je meteen een Europees brevet, bespaart je ook de kosten voor het rpl examen. Rondjes over de NL wadden gaat een stuk sneller vervelen dan al die prachtige (en goedkopere) veldjes over de verschillende grenzen.
 
Back
Top