Kliko, de DC10's die we bij Gemini hadden (en nu ook in de woestijn staan weg te rotten) voldeden aan alle RNP eisen. De INS units waren allemaal vervangen door KLN91 GPS units (3 totaal dus)en de info kon op de HSI worden weergegeven via de ouderwetse INS-VOR/ILS switch. Ipv INS dus GPS. Bij de invoering van de EGPWS hebben ze de weerradardisplays die links van de captains knie / rechts van de f/o knie zaten vervangen door een multi-function display waarop je of terrain/course of weather/course info kon weergeven.
Het grootste voordeel van electronische schermen is zoals eerder genoemd de MTBF (main time between failures). Wij hadden een 3500 lbs spares kit aanboord. Main tire, nose tire, attitude indicator, stby att. indicator, EGT gauge, N1, N2, altimeter (voor RVSM compliance) en nog wat ander spul.
Ik heb in de 4 jaar vliegen een behoorlijk aantal motorinstrumenten gezien die vervangen moesten worden, 3 attitude indicators, 2 stby att. indicators. Elk instrument is zo'n 30 to 40 cm lang en weegt tussen de 1.5 en 10 kg.
De DC10 kan nog heel lang mee, er zijn echter 4 dingen die hem de nek omdraaien: geluid (onderste regionen van stage III), brandstofverbruik, bedrading (isolatie begint uitelkaar te vallen) en beschikbaarheid van reserve onderdelen, vooral cockpitinstrumenten en motoren. Bij mijn laatste werkgever hadden we een groot probleem om motoren te vinden (1.5 maand was het langste dat we moesten wachten) en de kwaliteit van de vervangende motoren was ook niet om over naar huis te praten