ppl(h) halen als je cpl hebt + TR a320

skydiver

New member
stel dat ik in een gekke bui ben en wil leren heli vliegen. stel dat ik mijn ppl(h) wil halen, wat moet ik daarvoor doen als ik al mijn cpl + frozen atpl + typerating a320 heb. Ik vraag dit omdat ik sinds kort een nieuwe hobby heb en dat is RC heli vliegen. En ik merk dat ik het toch wel heel leuk vind. En nu zit ik toch eens na te denken om een lesje te nemen ofzo. (als ik weer eens geld heb met die lening).

trouwens nog meer mensen die hier RC vliegen?
 
Dit komt uit de FCL 2: http://www.ivw.nl/Images/JAR - FCL 2_A6_tcm247-197764.pdf
Subdeel C

Ik kan niet precies vinden hoe het zit met de theorie. Ik neem aan dat je de PPL theorie moet halen. Dat moet geen al te groot probleem zijn voor je.

Een kandidaat voor een PPL(H) dient tenminste 45 uur vliegtijd ervaring te hebben als bestuurder
van helikopters; een totaal van 5 uur van deze 45 uur mag in een FNPT of een vluchtnabootser zijn
voltooid. Aan houders van vliegbewijzen of equivalente bevoegdheden met betrekking tot
vliegtuigen, ultralichte vliegtuigen met vaste vleugels en beweegbare aërodynamische
bedieningsoppervlakken die volledig driedimensionaal functioneren, ultralichte helikopters, of
autogyro's en zweefvliegtuigen, zweefvliegtuigen met motor alleen voor horizontale vlucht of
zelfstartende zweefvliegtuigen, mag 10% van hun totale vliegtijd in de hoedanigheid van eerste
bestuurder (gezagvoerder) van zulk een luchtvaartuig tot een maximum van 6 uur, ten behoeve van
het PPL(H) worden toegekend.
 
dank je LNralph,

nou ook de moeite waard, ik heb tt van 800 uur, en dan mag je max 6 uur meenemen? nou nou. Maar ik ben toch benieuwd of ik met mijn ervaring met fixed wing en rc heli, hoe snel ik de echte heli zou kunnen. Misschien dat ik het wel een keer probeer.
 
Ik denk dat het maximaal 6 uur is omdat je die 39 uur wel nodig hebt om zo'n koffiemolen goed onder bedwang te krijgen. Ik heb nog nooit fixed wing gevlogen, maar ik kan me voorstellen dat het heel anders is, alleen al om hem stil te houden en succesvolle autorotaties uit te voeren. Succes!
 
Het enige wat je meeneemt van de fixed-wing ervaring is navigatie en communicatie, Het vliegen is totaal anders en niet te vergelijken. Overigens hebben de meeste fixed-wing vliegers een aantal slechte gewoontes, bijvoorbeeld als de low-rotor rpm waring afgaat de stick vooruit duwen, verwarren dit me de stall warning in een vliegtuig.

Overigens hoef je niet de gehele PPL(H) theorie te doen alleen helicopter specifieke vakken.
 
Toch knap dat je met zo'n laag IQ je opleiding hebt weten af te ronden! :p:

Vergeet je overigens niet dat helikopter vliegen echt hard werken is?!

Greetz,
PH-FLY


shit:mad: je hebt me door PH-FLY. maar toch bedankt dat je het knap vind. gelukkig stijgt mijn IQ wel volgens de berekening (uh denk ik, .... te moeilijk :1855:)

en is het echt hard werken? nou laat dan maar, dan blijf ik wel in de bus zitten.

het lijkt me alleen een keer leuk om te doen, gewoon kijken hoe moeilijk het is.
 
Doe een proefles, dan zie je meteen dat heli vliegen 'echt' vliegen is en veel, veel moeilijker dan fixed-wing.

Hou wel rekening met het feit dat het verslavend werkt :)
 
Back
Top