NOTAMs METARs en TAFs

Ik heb IPPC nog niet kunnen betrappen op problemen met NOTAMs. Zelf heb ik meer moeite met de NOTAMs die van de USAF komen. De staan vaak vol met vreselijk achterhaalde info en items met een kopje [DoD Procedural NOTAM] met restricties die de USAF aan zichzelf heeft opgelegd. Het mooie van IPPC is het filter: 30 dagen en alles wat ouder is staat ongetwijfeld al in de Jepps. Ook lekker dat alles per veld bij elkaar staat. Scheelt weer heen en weer bladeren.

Erik.
 
Ik heb IPPC nog niet kunnen betrappen op problemen met NOTAMs.

Ik heb zelf al meerdere malen gezien dat bepaalde notams betreffende EHLE of biddinghuizen niet op IPPC te vinden waren, ook niet op de USAF site, enkel op de homebriefing (LVNL) en Eurocontrol (EAD) sites (na gratis login). En na onze uitgebreide ATC avond vorige week op de club was ook duidelijk dat de LVNL notams minder duidelijk / compleet zijn als die van de EAD site.

Ik heb een lid gehad die keurig de IPPC notams gelezen had, maar daardoor niet had gezien (omdat het daar niet in stond) dat er zweefvliegkampioenschappen bij Biddinhuizen waren op een niet weekend dag, waardoor hij de boel daar bijna in de ware stuurde. Nou moet ik zeggen dat het conflict allemaal naderhand bleek mee te vallen, maar om maar aan te geven dat je heel makkelijk nuttige informatie kan missen door de verkeerde bronnen te gebruiken (voorheen was ik ook liefhebber van IPPC, daarna van LVNL, maar nu enkel nog maar eurocontrol / EAD). Jammer (en gevaarlijk) dat het allemaal niet uniform is zoals met meteo.
 
Ik heb IPPC nog niet kunnen betrappen op problemen met NOTAMs. Erik.

Kijk maar eens op IPPC NOTAM's en maak maar een uitdraai van de NOTAM's waarbij je een vlucht maakt van EHTX naar EHRD en als FIR EHAA. Dan vind je de SRZ Schiphol niet terug. Probeer gerust zelf uit het is al vele maanden fout, zelfs na telefonisch overleg met IPPC is het nog steeds niet opgelost.

Is dat fout of niet ???


Groet, Hans.
 
Cool :). Ik hoop dat je hier wat actiever kan worden, je inzichten, ervaring en connecties zijn zeker handig. En je zal verbaasd staan hoeveel mensen hier lezen, slechts een klein gedeelte post. En als vliegers googlen op bepaalde vragen komen ze vaak hier terecht, dus alle info die je post is voor veel meer mensen een referentie dan je vermoed. Naast het mond op mond gebeuren, ook binnen airwork, dat zo z'n effect heeft. Wellicht, omdat het interactief is, hebben bepaalde dingen hier nog meer effect dan via AOPA.

Ik was die kale, dunne achterin bij de bar (pal naast het bier :biertje:).
 
Ik was die kale, dunne achterin bij de bar (pal naast het bier :biertje:).

Daar had ik toen ook wat meer moeten zijn. Bij een volgende gelegenheid moeten we maar een keer een biertje nemen.

Maar OK terug on topic, de NOTAM's op de IPPC site bevatten dus fouten waarbij essentiele informatie niet vertoond wordt. Probeer het zelf maar uit zoals ik eerder heb beschreven.
Ook de LVNL AIS website is niet foutloos en daarom is mijn advies gebruik alleen de website van Eurocontrol want daar heb ik nog geen hiaten in ontdekt.


Groeten, Hans.
 

De GASEL die de CAA regelmatig uitgeeft heeft ook altijd dat soort grafiekjes, van Nederland is dit de eerste keer dat ik ze zie. Erg interessante informatie, volgens mij zou dit voor velen een eye-opener kunnen zijn...

Ik zie via de site van de SIDN dat deze site niet van LVLN/IVW is, dat roept de vraag op waar die informatie wegkomt en hoe betrouwbaar het is? Ik trek met deze vraag niets in twijfel, wil gewoon even de bron achterhalen.

Wat opvalt is de enorme stijging infringements in 2007, welke in 2008 doorzet. Enig idee waardoor deze stijging is veroorzaakt?
 
Wat opvalt is de enorme stijging infringements in 2007, welke in 2008 doorzet. Enig idee waardoor deze stijging is veroorzaakt?

Deze data is afkomstig van het onderzoek wat ik gedaan heb binnen LVNL en is dus werkelijke data.

De stijging in 2007 is voornamelijk in Beek en wordt veroorzaakt doordat de TMA Beek in 2007 van klasse E naar klasse D is gegaan en er dus voortaan contact opgenomen moet worden met Beek approach voor een klaring. Helaas gebeurd dit heel vaak niet en vandaar de forse stijging.

groet, Hans.
 
Even een vraag over de website van Eurocontrol. Ik heb me daar aangemeld voor dat OneSky online. Waar kan ik nu het weer vinden? Ik kan me aanmelden voor online services, maar welke daarvan is voor het weer?

Alvast bedankt!
 
Even een vraag over de website van Eurocontrol. Ik heb me daar aangemeld voor dat OneSky online. Waar kan ik nu het weer vinden? Ik kan me aanmelden voor online services, maar welke daarvan is voor het weer?

Ik heb er al tijdje niet gekeken en weet niet wat OneSky is, maar voor zover ik weet is EAD voor notams en vliegplannen, niet voor meteo (lopen 2 onderwerpen wat door elkaar heen in deze thread).
 
Ik heb er al tijdje niet gekeken en weet niet wat OneSky is, maar voor zover ik weet is EAD voor notams en vliegplannen, niet voor meteo (lopen 2 onderwerpen wat door elkaar heen in deze thread).

Hmm... misschien dat ik me aangemeld heb voor het verkeerde gedeelte van Eurocontrol? Dit is de lijst van dingen waar ik uit kan kiezen:


833 Survey (info)
ADR - Altitude Deviation Report (info)
AIS AGORA - the Aeronautical Information Forum (info)
AIXM Forum (info)
ARDEP (info)
ATS Messaging Management Centre (AMC) (info)
Aeronautical lexicon (info)
Airport CDM Forum (info)
CFMU ATFCM Statistics (info)
DDR - Demand Data Repository (info)
DOORS (info)
ICARD Browser (info)
MADaMS (info)
MADaMS for National Civil Aviation Authorities (info)
Pagoda (info)
SA Forums (info)
SAAM (info)
SIGMA (info)
SJU Service Management (info)
Training Consulting Group (TCG) (info)
eTOD Forum (info)
 
Beste Airworkers,
Onlangs kreeg ik te horen dat de meest betrouwbare site voor de NOTAMs die van Eurocontrol is. Voor die site moet je je registreren maar dan heb je ook heel overzichtelijk de meest recente en acurate NOTAMS per vliegveld en FIR.
Nu vroeg ik me af, weet iemand of er ook zoiets bestaat voor de meteo? Normaal kijk ik altijd op IPPC maar ik hoorde dat die dus niet zo betrouwbaar is, gaarne uw reacties...

De IPPC site is niet betrouwbaar voor NOTAM's, dat is een uitspraak die ik gedaan heb na eigen constateren.
Of de IPPC site ook niet betrouwbaar is voor meteo durf ik niet te zeggen.
Wellicht de meteo op IPPC bekijken en de NOTAM's bij de Eurocontrol EAD site.
 
Back
Top