Naar aanleiding van arrestatie JP

Het gesprek met correspondent Cees Elenbaas op de link van de RNW die Wright onder meer vermeldde is de moeite van het beluisteren meer dan waard!
Hierop in klare taal uitsluitsel dat Julio niet over goederen en vermogens beschikt ter waarde van 128 miljoen euro, maar dat dit een symbolisch bedrag is, gelijk aan een miljoen Argentijnse pesos dat per slachtoffer aan schadevergoeding kan worden opgelegd.

Tevens wordt gememoreerd dat de Argentijnse onderzoeksrechter zich niet alleen baseert op getuigenverklaringen van Julio's vroegere Transavia-collega's maar ook op Argentijnse verklaringen.
Nog twee opmerkelijke details:
  • Volgens de Argentijnse berichtgeving hebben de voormalige collega's van Julio hun verhalen niet ingetrokken.
  • Julio wordt niet gezien als de piloot die de weerzinwekkende vluchten uitvoerde maar als onderdeel van de bemanning. Als hij al dienst deed als piloot dan als co.

In de berichtgeving van de NOS waar Wright naar verwijst is nog het volgende te lezen:
Onderzoeksrechter Torres gelooft dat mensen ook uit goederenvliegtuigen of -helikopters zijn gegooid en dat Poch mogelijk als passagier heeft meegedaan aan het naar beneden gooien van tegenstanders van het regime.
Gelooft???
Geloven is iets heel anders dan zich baseren op feiten, toch?
Verkeerde verslaglegging/interpretatie door de NOS of ...... ???

Ik ben het met Maria eens dat de de media duidelijker zouden moeten berichten.
Heldere communicatie lijkt mij een belangrijke stap op weg naar het vinden van waarheid.
 
Last edited:
Op 26/06 jl. wijdde NRC-Handelsblad een artikel aan de slechte omstandigheden in Latijns-Amerikaanse gevangenissen. In Argentinië, waar Julio in hechtenis zit, zitten 36 Nederlanders opgesloten. In Peru zitten samen met Joran van de Sloot nog 117 Nederlanders achter slot en grendel. In de Domicaanse Republiek zijn het er maar liefst 166. In Brazilië zijn 95 Nederlanders gedetineerd, in Venuzuela 42, in Colombia 26, in Ecuador 23 en in Bolivia 15. Verhalen over kakkerlakken die voortdurend over de gevangen heenkruipen: het ongedierte is weliswaar weg te slaan, maar komt altijd weer terug. Verhalen over een oneetbare gevangenishap: stenen door de rijst die wordt aangevoerd in nauwelijks gereinigde emmers.
Op 28/06 jl. plaatste NRC-Handelsblad een artikel van Hans Crombag. Ingegaan wordt op de ervaringen van Lucia de Berk, toen zij als verdachte nog, aan de zorgen van het Openbaar Ministerie was toevertrouwd en verbleef in de penitentiaire inrichting voor vrouwen in Breda. Lucia moest de eerste twee weken van haar voorlopige hechtenis doorbrengen in een koude, vochtige isolatiecel, met in de hoek op de stenen vloer een matras, en licht dat dag en nacht blijft branden. De eerste week van haar verblijf daar geen boek, tijdschrift of krant; geen radio, tv of post, zelfs geen potlood en papier. Maar godbetert wel een bijbel.
Eerder in zijn artikel schrijft de emeritus hoogleraar van de universiteiten Antwerpen, Leiden en Maastricht:

Dat de jaren in voorlopige hechtenis geen pretje geweest moesten zijn, kon ik mij zonder veel moeite voorstellen. Maar omdat zij in dat stadium nog enkel een verdachte was, zou je een redelijk mild regime verwachten. Trouwens, ook voor veroordeelde daders verwachten wij dat zij tijdens hun verblijf in de gevangenis op menswaardige wijze behandeld worden en dat aan het verblijf aldaar geen strafverzwarende elementen worden toegevoegd. In alledaagse woorden uitgedrukt: wij verwachten dat tijdens voorlopige hechtenis niet alvast wat van de straf wordt uitgedeeld die men verwacht dat de rechter te zijner tijd zal opleggen. En ook dat een door de rechter opgelegde gevangenisstraf enkel verlies van vrijheid inhoudt en dat daar niets aan wordt toegevoegd dan wat het verlies van vrijheid onvermijdelijk maakt.

In mijn bijdrage waarmee ik dit topic dd. 27/09 jl. opende, stelde ik dat:

(...) JP, onafhankelijk van het feit of hij wel of niet de betreffende dodenvluchten heeft uitgevoerd tijdens de Vuile Oorlog, een eerlijk proces dient te krijgen. Niet alleen voor het geval hij toch onschuldig blijkt maar ook omdat dat een blijk is van menselijke beschaving. Anders gezegd: verlaag je niet tot het niveau waar je een ander (terecht of onterecht) om veroordeelt.

Niet alleen een eerlijk proces krijgen, maar ook het menswaardig behandelen van gevangenen zoals Hans Crombag voorstaat, is een blijk van menselijke beschaving.
In hoeverre offeren we de menselijkheid op als we het terecht vinden dat mensen worden bekropen door ongedierte, rijst met stenen te eten krijgen, met alleen een matras op een stenen vloer in een vochtige koude isolatiecel op worden gesloten?

Crombag sluit zijn artikel als volgt af:

De zaak van Lucia de Berk geeft, dunkt mij, aanleiding tot indringend praten over de intimiderende wijze waarop het Openbaar Ministerie pleegt om te gaan met verdachten.

Hiermee raakt hij aan een andere reden die mij eerder deed schrijven dat ik van harte hoop dat Julio onschuldig is. Ik denk aan de intimiderende wijze waarop hij op de luchthaven van Valencia werd gearresteerd – nota bene op de laatste vlucht voordat hij met pensioen zou gaan.
En citeer voor deze gelegenheid ook nog even een alinea uit de Volkskrant dd. 23/09/09:

Het OM in Nederland wil evenmin de vraag beantwoorden of er sprake was van een opzetje tussen de Argentijnse, Spaanse en Nederlandse autoriteiten. Wel is duidelijk dat Nederland ingewikkelde juridische procedures bespaard is gebleven. ‘Dit is voor ons een ideale situatie’, beaamt de woordvoerder van het Landelijk Parket.

Zie: http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1293615.ece/Aanhouding_in_Spanje_kwam_OM_goed_uit

Op deze plaats wil ik ook heel duidelijk aantekenen dat ik zeker geen stelling wens te nemen tegen de mannen die Julio hebben aangegeven. Net zo min ik weet of Julio wel/niet schuldig is aan hetgeen waarvan hij wordt verdacht, weet ik of deze aangifte wel/niet terecht is. In diverse van mijn eerdere bijdragen heb ik (in lijn met Morning Glory) ingebracht dat mijn begrip uitgaat naar deze mensen, mits het in hun ogen duidelijk was dat Julio (mede)schuldig is aan het uitvoeren van de dodenvluchten en alle overige en minder directe stappen door hen zijn genomen of op zijn minst overwogen.

Verder.

RNW besteedde dd.01/07/10 aandacht aan de zaak van Julio. De berichtgeving sluit aan bij een eerder bericht in het Noordhollands Dagblad, maar is uitgebreider:
In een 758 pagina’s omvattend document betoogt onderzoeksrechter SergioTorres dat de ontkenningen van Julio tijdens de afgelopen drie hoorzittingen niet relevant zijn: ‘Alle vroegere militairen loochenen hun rol (…) Hij heeft bekend in sociale kring. ’
De melding door Nederlandse media dat een van de voormalige collega’s van Julio geweigerd zou hebben zijn verklaring onder ede te herhalen, wordt door Liesbeth van Zegveld, advocate van deze vliegers, weersproken. De verklaringen wegen dus nog altijd mee voor Torres. Dat deze verklaringen gebaseerd zouden zijn op zowel een misverstand ten gevolge van het niet perfecte Nederlands van Julio als op jaloezie vanwege zijn vliegensvlugge carrière bij Transavia, is wat betreft Torres niet aan de orde.
In het dossier van Julio worden de namen van meer dan 600 slachtoffers genoemd waarvan sommigen hun detentie overleefden.
‘Als de rechter Poch beschuldigt van het laten verdwijnen van mensen, hoe kan hij dan terechtstaan voor misdaden begaan tegen mensen die het overleefd hebben?’, reageert Julio’s Argentijnse advocaat Gerardo Ibañez strijdbaar.
Hij noemt het merkwaardig dat de onderzoeksrechter de getuigenverklaringen over vermeende bekentenissen tijdens het Baliediner combineert met het verleden van Julio als marinevlieger in de periode van de Argentijnse dictatuur en die combinatie vervolgens als voldoende bewijs beschouwt om Julio in arrest te houden.
Torres memoreert dat de junta zeer zorgvuldig te werk is gegaan om een straffeloosheid te organiseren waardoor individuele deelname aan de doodsvluchten moeilijk is te bewijzen.
‘Iedere militaire functionaris uit die tijd is verantwoordelijk voor de onderdrukking in die tijd’, stelt hij.
Maar… geldt hetzelfde dan niet voor alle politici uit die tijd?

Zie:
http://www.rnw.nl/international-justice/article/poch-stand-trial-over-death-flights

In dit artikel is er ook een moment sprake over Emir Sisul Hess, waarvan eveneens gezegd wordt dat hij in zijn sociale kring uitlatingen gedaan heeft over zijn verleden. Emir wordt hier echter geschreven als Hemir. Reden voor mij ook maar eens op de naam van Hemir Sisul Hess te googelen. Dat leidt tot nog enige informatie. Met enige slag om de arm, want ik maak gebruik van Spaans Nederlandse vertalingen via google en dat is niet alles!

Federico Delgado, officier van justitie, is belast met onderzoek naar alle hoeken van de luchtmacht. Hij heeft reeds met meer dan 300 getuigen gesproken. Een soldaat heeft verteld dat mensen in groepen en met de handen aan elkaar gebonden werden ingeladen in vliegtuigen van het type Fokker F-27. Na zo’n twintig à dertig minuten kwamen de toestellen altijd leeg terug. Over de bestemming werd nooit gesproken. De soldaat ging ervan uit dat de gevangenen naar een andere gevangenis werden overgeplaatst. Een variant op 'ich habe es nicht gewusst'?

432407461_3b83bf389f.jpg


Een andere voormalige dienstplichtige heeft aangegeven dat er over ‘scheiding’ werd gesproken als zogenaamde ‘subversieve elementen’ geboeid en geblinddoekt werden afgevoerd. Er werd dus geselecteerd zonder dat deze selecties werden aangemerkt als moord.
Weer een ander heeft uiteengezet dat mensen in vrachtwagens werden geladen en dat er altijd drie militairen en politie bij was. Deze man heeft bericht dat er voor de dodenvluchten een Fokker F-27 Tango Charlie werd ingezet die normaliter voor vervoer van parachutespringers werd gebruikt.
Ook is er een historische open brief dd. 24/03/1977 gevonden van een door de junta gevangen genomen schrijver en journalist, Rodolfo Walsh. Hij sprak het regime aan op schendingen van de mensenrechten. Dat heeft hij een dag later met de dood moeten bekopen.

Zie onder meer:
http://www.aporrea.org/imprime/n160132.html
http://notas.desaparecidos.org/2010/06/la_fiscalia_le_informo_a_defen.html
http://www.cubadebate.cu/opinion/20...uevas-revelaciones-sobre-vuelos-de-la-muerte/
http://www.chacodiapordia.com/noticia.php?n=41106

Inmiddels is de laatste militaire president van Argentinië, Reynaldo Bignone, veroordeeld tot 25 jaar cel voor misdaden tegen de menselijkheid. Hij maakte zich daaraan schuldig in zijn tijd als commandant van een militaire basis waar gemarteld werd. Hij verklaart dat het laten verdwijnen van een persoon in vredestijd een misdaad is maar in een ongewone oorlog een ander verhaal is.
Kan/mag het zo zijn dat sommige verhalen het opofferen van menselijkheid legitimeren? Wanneer dan?

Zie: http://nos.nl/video/152082-argentijnse-juntapresident-de-cel-in.html

Terug naar Julio. Volgens de Nederlandse media zal het beroep tegen de beslissing van Torres twee maanden in beslag nemen. Volgens de Spaanstalige drie à vier maanden. Afwachten.
Als zich nieuwe ontwikkelingen in deze kwestie voordoen zal ik opnieuw ‘uitvliegen’.
Dank Q-Nimbus en Maria voor jullie woorden van waardering.
Zoals ik al eerder berichtte vind ik het bepaald niet eenvoudig over deze zaak verslag te doen. Ook vandaag met zoveel schokkende berichten was het voor mij behalve een moeilijke ook een zeer aangrijpende bezigheid. Maar het is nodig dat alle facetten in het licht komen. Zodat de schaduw zichtbaar wordt. En dat werkelijke rechtdoening en diepgaande groei het gevolg zal zijn. Imagine....
Brasileiro, hiermee heb ik mijn antwoord op jouw vraag nog verder verhelderd.
 
Last edited:
Boeing747. wat is eigenlijk je motivatie om hier zoveel aandacht aan te besteden? Je schrijft dat het je aangrijpt, staat het zo dicht bij je?

grt

Q.
 
Het feit dat mijn bijdrages over Julio veel worden gelezen en bovendien gewaardeerd blijken te worden, werkt voor mij als een stimulans om dit topic niet alleen up to date te houden maar ook de hele kwestie als zodanig in een iets bredere context te blijven plaatsen. Dat vraagt speurwerk, voorstellings- en inlevingsvermogen. Daardoor krijg ik steeds meer een beeld van de afschuwelijke gebeurtenissen uit die donkere periode die zowel verleden tijd is als ver van mijn bed, maar desondanks aan pijnpunten in mijn eigen leven raakt. Daarbij Julio indachtig. Nogmaals, ik weet niet of hij schuldig is of niet, maar door alles wat ik tot op heden over zijn arrestatie en de ontwikkelingen daarna heb meegekregen, ben ik wel met hem begaan.
 
Last edited:
Tja, ik ben geen verkenningsvliegtuig dus mis als Boeing 747 wel eens wat! :D
En ja, mister white moet mijn vliegvergunning natuurlijk niet intrekken ;)

Al eerder berichtte ik over allerlei lijntjes die er lopen tussen Argentinië, Duitsland en Nederland. Dat die lijntjes er zijn blijkt ook weer uit de uitzending waar jij naar hebt gelinkt, Maria.
In deze uitzending een interview met Marjan Smits en Hans Vogel, respectievelijk schrijfster en Argentiniëkenner. Centraal staat de vraag of de arrestatie van Julio een politieke kwestie is.
Dat juist Julio werd gearresteerd terwijl er zoveel meer piloten betrokken waren bij de doodsvluchten wordt als niet toevallig gezien. Over (H)Emir Sisul Hess wordt met geen woord gerept.
Belicht wordt dat de Argentijnse president Christina Kirchner er veel belang bij heeft dat het proces tegen Julio een succes wordt en de oud-vlieger wordt veroordeeld. Daarmee kan Kirchner namelijk laten zien dat mensenrechten bij haar hoog in het vaandel staan. Op de achtergrond speelt echter nog iets heel anders. Het botert niet tussen Kirchner en prinses Maxima. Als Julio, een kleine vis, schuldig wordt bevonden, kan ook de vader van Maxima, een grote vis, worden veroordeeld.
‘Mooi!’, zou je kunnen zeggen.
Ware het niet dat de Kirchners berucht zijn vanwege het bedreigen en financieel ruïneren van niet-vrienden. Derhalve ligt het in de lijn der verwachting dat Julio voor vele jaren achter de tralies verdwijnt terwijl voor de vrijheid van Jorge Zorreguieta het koningshuis financieel zal moeten bloeden.

Ook wordt ingegaan op Nederland als handelspartner in de tijd dat de junta in Argentinië aan de macht was. Op de Verenigde Staten na de grootste. Vooral Philips, Gasunie, Albert Heijn en Fokker deden in die periode goede zaken. Fokker leverde F 27-s en voorzag deze kisten ook van speciaal op maat gemaakte luiken voor het lugubere doel.

Aandacht is er verder voor het feit dat de KLM veel oorlogsmisdadigers naar Argentinië heeft overgevlogen. Samen met Swiss Air bleek dit de enige luchtvaartmaatschappij te zijn die over toestellen beschikte om in één ruk de oceaan te bevliegen, de DC-4.

Nog een saillant detail dat in de uitzending de aandacht krijgt: de tante van de baas van Jorge Zorreguieta is getrouwd met een oudoom van prins Claus.

In weer een andere uitzending wordt eveneens gesproken van een politiek proces waarbij de Argentijnse justitie onder druk van de regering niet meer terug kan. Terwijl de zaak in Argentinië nauwelijks leeft is er in het buitenland veel meer aandacht voor. Alle mediadrukte, de bemoeienis van de Nederlandse en Spaanse justitie om Julio uitgeleverd te krijgen naar zijn geboorteland, zouden het moeilijk maken om nog anders te beslissen dan het vast blijven houden van de oud-vlieger.
Zijn er ook nog dagboeken. Informatie die hierin zou zijn aangetroffen over de F-27’s waarmee de vluchten werden uitgevoerd, dient als bewijs op grond waarvan Julio nog langer zou kunnen worden vastgehouden.
Hij wordt niet gezien als piloot maar als lid van de bemanning. Ook wordt gesteld dat hij deel heeft uitgemaakt van de terreurgroep in ESMA, het martelcentrum van de marine.
De procesgang gaat dus door waarbij het zal gaan over een periode van meerdere maanden, zo niet van een jaar.

Julio is boos en gedesillusioneerd nu er niet geluisterd is naar de zaken die hij samen met zijn advocaat heeft aangedragen.

Eerlijk gezegd lijken mij de kaarten van Julio niet best. En die van Nederland zijn het evenmin wat betreft de handelwijze in de periode dat de junta in Argentinië aan de macht was. Voor de kaarten die Christina Kirchner op tafel legt pas ik ook graag. Want wat is het opkomen van mensenrechten waard als er met verschillende maten gemeten wordt en het in feite om iets heel anders gaat?

Bronnen dus:
http://radio.tros.nl/?page=detail&p=41896&type=uitzending&col=right&userPage=nieuwsshow
en ook nog:
http://nos.nl/audio/166969-julio-poch-vervolgd-voor-misdaden-tegen-de-menselijkheid.html
 
Bedankt Boeing747!

Ik vraag me af wie je berichten lezen. Zijn dat mensen die jou gewoon volgen, overtuigd zijn van Julio's onschuld dan wel vinden dat de rechtsgang grove fouten heeft gemaakt in de zaak Julio Poch?

Moeilijk achter te komen. Wat jammer is.

Het ziet er slecht uit voor Julio. Iedereen die in hem gelooft of vindt dat Julio een eerlijke behandeling zou moeten krijgen, zou dat moeten gaan verkondigen. De mening van het volk is dusdanig beïnvloed door de media dat Julio ook hier in eigen land bij voorbaat heeft verloren.

Julio heeft hulp nodig.

Maria
 
Ik ken Julio niet, ik ken de feiten niet, ik ben geen rechter. Een eerlijke rechtsgang zal een antwoord geven, alleen of daar sprake van kan zijn is twijfelachtig. Ik volg het omdat ik perplex sta over hoe de Nederlandse regering met hun eigen Nederlandse verkeersvliegers omspringt. Heb je een beetje de schijn tegen door een voorval, wordt je keihard de rug toegekeerd en doortrapt uitgeleverd aan een ander land zonder verdere hulp. Schuldig totdat (door twijfelachtige rechtsgang) onschuld is bewezen? Dit staat los van het feit hoe Julio zich vroeger gedragen zou kunnen hebben. Een boeiend verhaal dus sowieso.
 
Bedankt Boeing747!

Ik vraag me af wie je berichten lezen. Zijn dat mensen die jou gewoon volgen, overtuigd zijn van Julio's onschuld dan wel vinden dat de rechtsgang grove fouten heeft gemaakt in de zaak Julio Poch?

Moeilijk achter te komen. Wat jammer is.

Maria

O.a. ik lees de berichten van Boeing. Ik ben niet overtuigd van zijn onschuld en ook niet van zijn schuld, maar ben wel van mening dat iedereen een eerlijk proces verdient en betwijfel of dit wel het geval is bij Julio.
Ook vind ik het laf van de Nederlandse autoriteiten dat ze zich zo op afstand houden zoals Nosig al zegt in zijn post. Misschien dat achter deze keuze van Nederland het verleden van de schoonvader van onze kroonprins een rol speelt? Maar ik had al eens vernomen dat daar niet zoveel over gesproken mag worden op dit board:eek:.


Piloot B kwam met een veel uitgebreider verhaal. Hij vertelde dat het gedrag van Julio grote indruk maakte, dat Julio verdedigde dat hij mensen uit het vliegtuig had gegooid alsmede de motieven waarom dit gebeurde. “Hij denkt dat hij gelijk heeft”, verklaarde piloot B, “Ik zie het in zijn gezicht, in zijn wreedheid.” Piloot B ergerde zich aan de lichaamstaal van Julio, aan zijn handgebaar. “De beweging met zijn hand alsof het vliegtuig omklapte om zich van de lading te ontdoen. In dit geval ging het om mensen. Dit gebaar maakte me kwaad.

Als het waar is wat B zegt over dat handgebaar van een kantelend vliegtuig, dan kan ik me voorstellen dat hij zich enorm geërgerd moet hebben aan Julio op dat moment. Aan de andere kant denk ik ook dat we misschien allemaal weleens iets stoms zeggen, wat niet persé de waarheid hoeft te zijn. Julio heeft misschien gedacht dat zijn collega-vliegers het wel een stoer verhaal zouden vinden. Al dan niet waargebeurd. Sommige mensen denken nu eenmaal anders over stoere uitspraken dan anderen. Denk maar eens aan Joran die het stoer vond om tegen een crimineel te vertellen dat 'ie een meisje weggewerkt had in zee (sorry, slecht voorbeeld, maar mijn punt is duidelijk hoop ik).

Hoe dan ook, stel dat het allemaal bluf(wilde hier eerst poch schrijven) is geweest tijdens dat vliegers-onderonsje op Bali. Probeer dit dan maar eens uit te leggen aan een Argentijnse rechter.
Maar hoe betrouwbaar is het om af te gaan op de verklaring van zijn (ex)collega B? Hoe moet een rechter omgaan met een tekst als: "Ik zie het in zijn gezicht, in zijn wreedheid"? Het blijft een ingewikkelde zaak die in mijn ogen smeekt om een goede rechtsgang.

Ga verder zo door met posten over Julio!. Erg handig ook dat alle gebeurtenissen in één draadje staan. Ik blijf het met interesse volgen.

grtz San
 
Ook ik houd de verhalen van Boeing bij. Ben niet overtuigd van schuld of onschuld. Het is eigenlijk bizar. Het bevindt zich in een soort aluhoedjesachtige complottheorie. Tot en met regeringen en het koningshuis aan toe wordt erbij gesleept. Wat is waar? Ik geef het je als rechter te doen om hierover te oordelen.

Het is allemaal ook een hoop speculeren. Als je leest dat Fokker zijn F-27's speciaal voorzag van op maat gemaakte luiken (misschien simpel gesteld, maar ik veronderstel dat luiken aan de onderkant van een kist zitten. Anders is het een deur toch?) en aan de andere kant dat zijn collega op Bali beweert dat hij een beweging maakte met zijn hand alsof het vliegtuig omklapte om zich van de lading te ontdoen dan rijmt dat ook niet met elkaar... Maar dit is pure speculatie op berichtgeving uit tigste-hand. Punt is dat je allerlei theorieën gaat ontwikkelen en meningen gaat krijgen bij weer een volgende berichtgeving. Bovendien schommelt die mening dan weer van links naar rechts. Het is eigenlijk triest, maar het is net een soort thriller. Zo'n tv serie die je volgt, waarvan je denkt dat je nu wel weet hoe het gaat aflopen, maar vervolgens een plotwending krijgt.
 
F-27 Mod

F-27 Mod

De 'luiken' in kwestie zijn niet meer dan fairings die in de achterste deursponningen geplaatst worden. Hierdoor krijg je minder lucht turbulentie in de cabine als je met open deuren vliegt.

Deze fairings zij niet speciaal voor deze vluchten gemaakt/ontworpen, maar zijn fairings die geplaatst worden bij Para vluchten. Ik heb ook met deze fairings gevlogen bij Harer Majesteits F-27's destijds. Ze werden door Fokker Ypenburg vervaardigd bij de afdeling composites en als ze kapot gingen beyond repair, werden er nieuwe besteld (partnummer stond gewoon in het IPC).

Niet echt een spannende Modificatie, je moest alleen wat limitswitches jumperen via een switchje zodat je in de cockpit wist dat alleen de achterste 2 deuren open stonden en niet toevallig een derde (of vierde).
 
Laat ik nog maar eens enkele spelers ten tonele voeren: de officieren van justitie Ward Ferdinandusse en Hester van Bruggen. Het tweetal stuurt het Team Internationale Misdrijven aan, de kleinste en tevens jongste club binnen het Landelijk parket. De naam van Ferdinandusse duikt meermaals op in relatie met de zaak van Julio. De naam van Van Bruggen kwam ik dit weekend tegen in NRC Weekblad.
‘Internationale Misdrijven heeft de ambitie een krachtig signaal af te geven dat Nederland voor oorlogsmisdadigers geen veilige haven is’, stelt Van Bruggen. ‘Plegers van de meest gruwelijke misdrijven, massamoordenaars, mogen niet straffeloos onderduiken in het Westen.’
Informatie over mogelijke oorlogsmisdadigers die in Nederland vrij rondlopen, krijgt Internationale Misdrijven in overvloed. De hoofdmoot van de informatie komt van de Immigratie- en Naturalisatiedienst in de vorm van 1F-dossiers van asielzoekers die met een internationaal misdrijf in verband zijn gebracht. Aanwijzingen komen ook van slachtoffers, mensenrechtenorganisaties, internationale tribunalen en buitenlandse collega’s.
Het belangrijkste criterium bij het bepalen welke informatie nader onderzoek rechtvaardigt en kan leiden tot een strafzaak, is de bewijspositie, de kans van slagen. Hoe sterk zijn de aanwijzingen en hoeveel bewijs kan er worden vergaard om de verdachte veroordeeld te krijgen?
Van Bruggen typeert de zaken waar het Team Internationale Misdrijven zich mee bezighoudt als ‘cold cases op wereldformaat’. De misdrijven zijn gepleegd in een ver verleden, in een land ver weg. Harde bewijzen zijn niet meer te vinden. Archieven zijn vernietigd of ontoegankelijk of ongeorganiseerd. ‘Je moet elke keer het wiel uitvinden’, is haar bevinding.

Ik ga even terug naar 22 september 2009, die dag waarop Julio een feestelijke afscheidsvlucht zou maken maar in plaats daarvan voor de ogen van zijn gezin en zo’n 150 passagiers in de boeien werd geslagen. De kranten stonden er vol van. Ook in Spanje. Nu ik een vertaalprogramma heb gevonden dat weliswaar niet alles is maar me toch in staat stelt deze berichtgeving in hoofdlijnen te kunnen volgen, kom ik nog wat meer informatie tegen. Behalve dat deze krant meteen al met een foto van de arrestatie van Julio aankomt waarbij de Udyco-agenten onherkenbaar zijn gemaakt en Julio niet – en zelfs zijn complete adres wordt genoemd, vermeldt het dagblad ook dat Ward Ferdinandusse in 2008 naar Buenos Aires afreisde om informatie uit te wisselen. Aan het eind van datzelfde jaar kwam Torres naar Nederland en werden de inmiddels oud- collega’s van Julio verhoord. In februari 2009 ging er een internationaal arrestatiebevel uit. Nederland kon Julio, zoals we inmiddels allemaal weten, niet rechtstreeks uitleveren. Zeven maanden later, kort voordat Julio samen met zijn zoon de terugvlucht vanaf luchthaven Manises naar Nederland zou gaan realiseren, verscheen de politie bij hem in de cockpit met de vraag: “Bent u Julio Alberto Poch?”
‘In plaats van te kunnen gaan genieten van een gouden oude dag in het Spaanse Levante moet hij terugkeren naar zijn zwarte verleden in Argentinië', verklaart de bron Elmundo hem meteen schuldig. Met één zin wordt daarbij het feit afgedaan dat Julio zelf van Transavia de bestemming had mogen uitkiezen waarop hij voor het laatst als verkeersvlieger dienst zou doen.
Wat een samenloop van omstandigheden.
Julio vloog erin.
Door wie allemaal is willens en wetens, of onder druk, aan die vooropgezette val meegewerkt?

De naam van Ferdinandusse komt opnieuw in beeld als Spong inzage in de logboeken van Julio eist. "Die worden angstvallig door officier van justitie Ward Ferdinandusse afgeschermd. Waarom toch?”, is Spong aan het woord in de Televaag dd. 03/12/2009. “Net zo vreemd is het dat de officier mij gisteren schreef. Cliënt zou vanuit Madrid e-mails hebben gestuurd naar collega-vliegers bij Transavia. Dat zou strafbaar zijn, getuigen werden zo beïnvloed. De officier heeft de politie opdracht gegeven zeer oplettend toe te zien, meldde hij mij. Uiterst opmerkelijk, al die opwinding bij het landelijk parket terwijl de minister van Justitie heeft gezegd dat er hier geen strafzaak komt."
Zoals bekend is alleen de slag om toch over (kopieën van)zijn in beslag genomen logboeken te kunnen beschikken door Julio gewonnen.

Terug naar het artikel in NRC Weekblad. Naast een foto van Hester van Bruggen, de directe collega van Ward Ferdinandusse, een lijstje met mensen die inmiddels gearresteerd zijn en vervolgd worden. Frans van A, de Nederlandse zakenman die in de tachtiger jaren chemicaliën leverde voor de productie van gifgas staat erbij. De Rwandezen Joseph M en Michel B, beiden verdacht van genocide en oorlogsmisdrijven. De Afghanen Hesamuddin H en Habibullah J, allebei op verdenking van oorlogsmisdaden en foltering. Helemaal onderaan staat, niet bij name of initialen genoemd, ‘een 57-jarige Nederlandse verkeersvlieger op het vliegveld van Valencia, verdacht van het uitvoeren van dodenvluchten tijdens de vuile oorlog in zijn geboorteland Argentinië’.
“Nederland is geen vrijhaven voor oorlogsmisdadigers”, stelt Van Bruggen. En na een diepe zucht: “Maar vanuit het perspectief van de slachtoffers doen we nooit genoeg.”
Rechtvaardigt dat de manier waarop Julio is gepakt?
En wat betekent deze handelwijze van de Nederlandse regering, zoals Nosig inbrengt, voor de Nederlandse verkeersvliegers?

Julio heeft de schijn tegen. Oké. Maar hoe sterk zijn de aanwijzingen?
Wat is er inmiddels al allemaal beweerd?
Dat hij wel degelijk vliegtuigen heeft bestuurd waarin de doodsvluchten werden uitgevoerd. Er wordt echter ook betoogd dat hij juist niet wordt gezien als piloot maar als lid van de bemanning. Wat was hij nou???
De vraag die Wutang opwerpt past hier ook bij: hoe valt het op maat maken van de luiken van de F 27’s te rijmen met het met de hand nabootsen van bewegingen om het vliegtuig te laten kantelen om mensen in de oceaan te kunnen dumpen? Zie daarbij vooral ook de verheldering die NKAWTG geeft.
Van de filosoof Ludwig Feuerbach is de uitspraak: ‘Er zijn geen feiten, er zijn interpretaties’. Als je de vraag die San ’85 voorlegt, namelijk hoe moet een rechter omgaan met een tekst als ‘Ik zie het in zijn gezicht, in zijn wreedheid?’, eens in dat licht plaatst?
Wat is de bewijspositie in deze zaak?
Rechercheur v.d. Geest spreekt van ‘schoonheidsfoutjes’ in het onderzoek naar de moord op mevrouw Kolstee waar Ina Post onterecht voor in de gevangenis belandde: hoe is het in deze zaak met de schoonheidsfoutjes gesteld?
Wat maakt dat de woorden van de piloten T en B zwaarder (lijken te) wegen dan bijvoorbeeld de verklaring van collega H (die stelt dat Julio, in de Balidiscussie zoals hij zich die herinnert, nooit heeft gezegd dat hij deel heeft genomen aan de doodsvluchten)?
Zo veel vragen…
En als mens heb je vooral ook jezelf te bevragen. Zie de inbreng waarmee ik dit topic opende. En kijk vooral ook even naar het volgende plaatje: hoeveel poten heeft deze olifant? Zie je hoe verschillend een mens, jij in dit geval, ergens naar kan kijken? Wie zegt dat jouw kijk de (enige) juiste is?

images



Over olifanten gesproken…. Binnen dit kader voer ik bovendien graag het verhaal op van de olifant en de blinden:

Er was eens een dorp waar alleen blinden woonden. Op een dag kwam er een olifant het dorp in lopen en iedereen wilde natuurlijk te weten komen wat een olifant was. Omdat de inwoners blind waren, moesten zij naar het beest geleid worden en de drijver liet hen de olifant ervaren door deze te laten betasten. Natuurlijk raakte ieder een ander deel aan. Ten slotte kwamen de blinden bij elkaar om elkaar van hun ervaringen te vertellen. Hij die de poot gevoeld had zei dat de olifant was als een zuil en hij die de staart had betast, zei dat het beest was als een stok en zo ging het door met de oren, de slurf, de slagtanden, de dikke buik, enzovoort. Elke persoon beschreef de olifant overeenkomstig een eerder opgedane ervaring, iets waarmee zij hem konden vergelijken. Toen begonnen zij te discussiëren. ‘Jouw olifant was niet de echte, de jouwe was illusie, de mijne is de enige echte, enzovoort.’ Later legde de drijver hun uit: ‘Niemand kan een volledig beeld van de olifant hebben. Het enige wat jullie kunnen doen is al jullie verschillende ervaringen van ‘olifant’ bij elkaar brengen en uit al deze ervaringen kunnen jullie je een beeld vormen van een nieuw schepsel dat bekend staat als ‘olifant’. Maar het is de som van al deze delen en iets meer dat het hele schepsel ‘olifant’ vertegenwoordigt.’

Het is de som van al die vele verschillende aspecten en nog iets meer dat de hele zaak van Julio vertegenwoordigt.

Julio heeft hulp nodig.

Aan wat voor hulp denk je, Maria? Wie zou wat kunnen doen?
Julio heeft goede advocaten, denk ik zo.
Wat stel je je erbij voor als iedereen die in Julio gelooft of vindt dat hij een eerlijke behandeling moet krijgen, dit moet gaan verkondigen?
Met mijn bijdragen hoop ik in ieder geval te bewerkstelligen al die vele verschillende aspecten en nog iets meer dat de hele zaak van Julio vertegenwoordigt, onder het voetlicht worden gebracht. Dat mensen - opnieuw - aan het denken worden gezet. Bereid zijn te blijven kijken. En vooral dat het recht op humane wijze zal zegevieren.
Vraag blijft - zoals Maria al stelde - wie deze berichten lezen. Ook mensen die direct betrokken zijn bij deze zaak, eronder lijden, erover gaan??

Bronnen:
NRC Weekblad 3 – 9 juli 2010
http://www.elmundo.es/elmundo/2009/09/24/internacional/1253800500.html
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5477363/__Piloot_Poch_wil_naar_Nederland__.html
http://www.arsfloreat.nl/uit-goed-gezelschap.html
 
Last edited:
En als mens heb je vooral ook jezelf te bevragen. Zie de inbreng waarmee ik dit topic opende. En kijk vooral ook even naar het volgende plaatje: hoeveel poten heeft deze olifant? Zie je hoe verschillend een mens, jij in dit geval, ergens naar kan kijken? Wie zegt dat jouw kijk de (enige) juiste is?

Ik snap dat je deze opmerking maakt maar dit speelt altijd, in elke strafzaak. En dat is in deze zaak niet anders. Zelfs 'feiten' die vast lijken te staan worden verschillend geinterpreteerd en / of opgeslagen in het menselijk brein. Daar heb je geen misleidend plaatje voor nodig; vraag maar eens aan de mensen om je heen wat ze vorige week maandag hebben gegeten.

Deze thread moet niet gaan over het al dan niet falen van het rechtsysteem, dat is een grotere discussie. Natuurlijk is het mensenwerk en daar kunnen fouten gemaakt; er zijn inmiddels (ook binnen Nederland) genoeg slechte voorbeelden van. Dat is trouwens ook dé reden om tegen de doodstraf te zijn maar dat is weer een andere discussie...
 
Als iedereen VNV's instelling zou hebben (quote: De VNV heeft zich niet met Julio’s zaak bemoeid of kunnen bemoeien omdat het niet te maken had met zijn functioneren als vlieger) .... hm...

En Boeing747 in antwoord op jouw vraag wat ik me erbij voorstel dat mensen zouden moeten doen als zij in Julio geloven of vinden dat hij een eerlijke behandeling moet krijgen: ik denk dat wat jij doet heel mooi is. En ik hoop dat veel mensen je berichten lezen. Maar er moet meer gebeuren. Julio moet in het nieuws blijven bij voorbeeld. Nu rot hij weg in Marcos Paz. En als er niet snel iets gebeurt, zit hij daar nog jaren. Enkel omdat de Argentijnen geen haast hebben en bovendien waarheidsvinding niet belangrijk vinden. De Nederlandse Politiek, ze kunnen zich er zogenaamd niet mee bemoeien, want het is nu een Argentijnse zaak. Maar ik vraag me wel eens af of de Kamer niet alsnog aan Hirsch Ballin vragen kan stellen. Wist Hirsch Ballin hiervan af? Onder wiens verantwoordelijkheid is het gegaan zoals het is gegaan?
Julio Poch heeft nooit de gelegenheid gekregen zich te verweren tegen de aantijgingen. Een fundamentele fout! Zelfs nu, in Argentinie, wordt er niet naar hem geluisterd. Dit moet veranderen.
 
Op basis van een paar minuten durende discussie tijdens een diner op Bali in 2003, is er 3 jaar later door een aanwezige bij dat diner, iets gezegd tegen iemand die niet aanwezig was. Die man heeft vervolgens zijn eigen verhaal verzonnen door Internet te raadplegen. Daarmee ging hij naar Prof van Boven en die vond het verhaal wel interessant. Want het paste zo goed in de geschiedenis!
Toen kwam het OM erbij die wilde zijn vingers niet branden, haalde Argentinie erbij etcetera.

Sinds de herroeping van de gratiewetten (eind 2005) zijn er velen rechtszaken en berechtingen geweest. De regering is actief opzoek naar mogelijke misdadigers tegen de mensheid en zij doen er alles aan om processen te starten. Er worden zelfs beloningen uitgereikt aan degenen die mogelijke misdadigers aangeven. Nieuwe verkiezingen vinden plaats in oktober 2011 en in december 2011 zal er dan een andere regering zijn. Ben benieuwd.
Ondertussen rot Julio dus lekker weg. Het wordt echt tijd voor actie.
Want was Julio eerst nog de piloot, nu is hij opeens crewmember.
Nog even en iemand heeft hem zien duwen.
Fijne waarheidsvinding daar.
Ik vind het onverteerbaar!

De familie Poch is inmiddels dankzij hoge juridische rekeningen in geldnood. Terwijl de meeste processen nog moeten beginnen.
Ik geef geld, elke maand. Want ik strijd voor gerechtigheid.
En jullie? Als ik een rekeningnummer zou noteren, geven jullie dan geld?
 
En jullie? Als ik een rekeningnummer zou noteren, geven jullie dan geld?

Ik denk niet dan het forum hier de plek is voor een liefdadigheidsactie. Zoiets kun je beter aanpakken door het opzetten van een eigen website.

Zou ik persoonlijk geld geven? Nee. Niet omdat ik een bepaald standpunt heb in de zaak Julio P, maar eerder omdat er op die manier nog duizenden gevallen genoemd kunnen worden van mensen die ook (onschuldig) vast zitten en hun proces kosten niet kunnen betalen. Vanuit dat perspectief is deze zaak niet uniek.
 
Back
Top