KLM Flight Academy

Falco92

New member
Hallo,

Vanavond was ik op een studiebeurs (in Groningen), hier waren natuurlijk ook vliegscholen, namelijk de DFA en Stella. De KLM Flight Academy ontbrak dus. Volgens een Stella student was dat omdat de KLM Flight Academy nu helemaal niet meer opleid. Ik wist dat ze het aantal leerlingen teruggeschroefd hadden maar wist niet dat ze helemaal gestopt waren? Klopt dit?

Verder vroeg ik aan diezelfde Stella student waarom hij gekozen heeft voor Stella en niet voor de KLM Flight Academy. Hij zei dat hij dat heeft gedaan omdat KLS'ers (bijna) alleen bij de KLM terecht komen en bij de andere maatschappijen zelfs een slechte naam hebben. Als voorbeeld noemde hij: een net afgestudeerde van de KLS komt op de bufferlijst van de KLM, maar gaat ook op sollicitatiegesprek bij bv. Transavia, wordt aangenomen maar na een paar maand kan hij bij de KLM werken en gaat dat doen. Volgens die student ontstond hierdoor een slechte indruk van KLS'ers van maatschappijen behalve KLM. Hij zei dat je in deze tijd dus beter Stella kan doen, want de KLM zit simpelweg vol. Nou lees ik altijd hier dat KLM veel hoger aangeschreven staat dan Stella en zeker in deze tijden van crisis. Hoe kijken jullie nou tegen het verhaal van die student aan? Ben benieuwd.

Falco.
 
Falco92:
Om antwoord te krijgen op je vragen geef ik je een paar tips mee. Ten eerste: Achterhaal altijd de feiten uit 1e hand. Omtrent je vraag of de KLM FA momenteel nog studenten opleidt zeg ik: Neem contact op met de school en krijg van hen, het liefst per email, antwoord. Dan heb je je communicatie ten minste zwart op wit. Mijn persoonlijke inschatting is dat de KLM FA gewoon vliegers blijft opleiden, echter in veel mindere mate dan voorheen (60 ipv 180 per jaar). Uit de wandelgangen heb ik begrepen dat de klassen in 2010 al vol zitten. Het kan zo zijn dat die informatie wordt opgevat als: KLM FA leidt geen mensen meer op. Volgens mij is dat echter onzin. Indien je informatie van opleidingsinstelling A wilt hebben ga dan niet af op de informatie die je van een student van opleidingsinstelling B krijgt. En al helemaal niet tijdens een studiebeurs. Die studenten worden daar door hun opleidingsinstelling ingezet om nieuwe leerlingen aan te trekken. Niets meer en niets minder. M.a.w. de student van Stella die jij gesproken hebt geeft op zo'n voorlichtingsavond geen objectieve informatie. Omtrent het verhaal over wel/ niet gewenst zijn van KLM FA studenten bij andere maatschappijen zit wellicht een kern van waarheid in. Maar: Ik weet dat er KLM FA studenten zijn die bij maatschappijen (niet zijnde KLM) prima functioneren, onder andere HV. De stelling van de student dat je beter naar Stella kunt gaan omdat de KLM simpelweg vol zit is niets meer of minder dan een brevet van onvermogen. Heeft deze student aangegeven wat de kracht van Stella is? Hoeveel studenten halen bij Stella de voorgeschreven doorlooptijden? Welk percentage krijgt, na afronding van de opleding, een baan waar je niet voor je TR hoeft te betalen? De zwakte van een andere school aanvoeren als argument om voor jou opleidingsinstelling te kiezen gaat helemaal nergens over. Wat is nou de kracht van Stella? Heeft hij dat uitgelegd? Uit je verhaal maak ik dat niet op. Ik vind het goed van je dat je niet zomaar klakkeloos op het verhaal van deze leerling afgaat maar hier navraag doet.
 
Falco92:
Om antwoord te krijgen op je vragen geef ik je een paar tips mee. Ten eerste: Achterhaal altijd de feiten uit 1e hand. Omtrent je vraag of de KLM FA momenteel nog studenten opleidt zeg ik: Neem contact op met de school en krijg van hen, het liefst per email, antwoord. Dan heb je je communicatie ten minste zwart op wit. Mijn persoonlijke inschatting is dat de KLM FA gewoon vliegers blijft opleiden, echter in veel mindere mate dan voorheen (60 ipv 180 per jaar). Uit de wandelgangen heb ik begrepen dat de klassen in 2010 al vol zitten. Het kan zo zijn dat die informatie wordt opgevat als: KLM FA leidt geen mensen meer op. Volgens mij is dat echter onzin. Indien je informatie van opleidingsinstelling A wilt hebben ga dan niet af op de informatie die je van een student van opleidingsinstelling B krijgt. En al helemaal niet tijdens een studiebeurs. Die studenten worden daar door hun opleidingsinstelling ingezet om nieuwe leerlingen aan te trekken. Niets meer en niets minder. M.a.w. de student van Stella die jij gesproken hebt geeft op zo'n voorlichtingsavond geen objectieve informatie. Omtrent het verhaal over wel/ niet gewenst zijn van KLM FA studenten bij andere maatschappijen zit wellicht een kern van waarheid in. Maar: Ik weet dat er KLM FA studenten zijn die bij maatschappijen (niet zijnde KLM) prima functioneren, onder andere HV. De stelling van de student dat je beter naar Stella kunt gaan omdat de KLM simpelweg vol zit is niets meer of minder dan een brevet van onvermogen. Heeft deze student aangegeven wat de kracht van Stella is? Hoeveel studenten halen bij Stella de voorgeschreven doorlooptijden? Welk percentage krijgt, na afronding van de opleding, een baan waar je niet voor je TR hoeft te betalen? De zwakte van een andere school aanvoeren als argument om voor jou opleidingsinstelling te kiezen gaat helemaal nergens over. Wat is nou de kracht van Stella? Heeft hij dat uitgelegd? Uit je verhaal maak ik dat niet op. Ik vind het goed van je dat je niet zomaar klakkeloos op het verhaal van deze leerling afgaat maar hier navraag doet.

Bedankt voor je reactie!

Vond het nogal verrassend nieuws dat de KLS helemaal niet meer aanneemt. Had google geraadpleegd maar daar stond alleen dat de klassen ingekrimpt zijn, niet dat ze helemaal niet meer aannemen. Dus ik dacht: ik vraag het hier even. Maar goed, zal morgen even een mailtje sturen.

Moet wel zeggen dat hij niet letterlijk zei: ''KLM zit vol dus ga maar naar Stella'' maar daar kwam het wel op neer. Verder vond ik het wel een aannemelijke theorie over het niet gewenst zijn van KLS studenten bij andere maatschappijen, iemand die weet of dit echt zo is in de praktijk?

Verder heeft hij de kracht van Stella niet uitgelegd.. Hij kon ook niet echt een goed antwoord geven op mijn vraag waarom nou juist voor Stella te kiezen. Hij had ervoor gekozen omdat ''een vriendin van een vriend en daar weer de vader van'' er werkte. Ofzo.

Welterusten,
Falco
 
Last edited:
De jongen bij Stella heeft inderdaad zijn eigen keuze zo te horen niet echt goed doordacht en is van geruchten uitgegaan. De KLS heeft totaal geen behoefte aan reclame omdat ze voor die paar kleine klassen de komende jaren op dit moment al meer dan genoeg mensen hebben die door de selectie zijn (en nu al een tijdje wachten voordat ze kunnen beginnen). Logisch dus.

Over die bufferlijst, daar zit wel wat waarheid in. Die jongens hebben een garantie om te beginnen bij KLM, ze zijn al door de selectie. Dat maakt het meteen heel moeilijk voor hen om ergens aan de bak te komen, of ze moeten een airline heel goed weten te overtuigen dat ze zullen blijven (wat denk je zelf?). Er zijn echter ook KLSers die niet op de bufferlijst staan omdat ze niet door de klm selectie kwamen. Eigenlijk zou je enkel daar naar moeten kijken. Voor wat betreft niveau heb ik geen slechte dingen daarover gehoord. Maar ik weet wel dat bepaalde airlines niet blij waren met de meute KLSers (niet allemaal) die (door hun toenmalige baangarantie) weg gingen, dat verpest wel een beetje de naam. Daarentegen kan een airline dat van te voren ook wel verwachten lijkt mij.

Het dilemma bufferlijst is echter voorbij voor de jongens die gaan beginnen, aangezien er geen selectie garantie meer zal zijn (die er nu wel is, ook als er niet opgeleid wordt bij klm). In de toekomst zal een KLSer dus veel makkelijker een airline kunnen overtuigen dat hij daar heen wil, omdat hij niet meer die bufferlijst positie kan hebben. Natuurlijk zal een KLSer nog steeds prefered zijn als er uiteindelijk opgeleid wordt bij KLM, maar zo waren er ook zat NLSers die bij Trans weg gingen op het moment dat KLM vacatures had (voor enkel KLS, NLS, KLu of MLD). Die KLSer zal in de toekomst dan echter, terwijl hij bij Trans of wherever vliegt, nog steeds de complete selectie bij KLM eerst moeten doen, hij kan dus nooit zo weg zijn.

Tjsa, en over Stella valt al genoeg te vinden op airwork.
 
Mooi samengevat Nosig :)

@ Falco92; die reactie van de Stella student lijkt mij nogal op jaloezie en op 'indoctrinatie' vanuit de schoolleiding gebaseerd. Het gegeven dat hij jou niet kan vertellen wat er goed is aan Stella, maar het moet hebben van het 'zwart maken' (op basis van wazige roddels) van een andere school, zegt wat mij betreft genoeg over Stella..
 
Ik stel even voorop dat ik Stella geen betere school vindt dan de KLS (in hoeverre ik dit momenteel kan beoordelen).

Maar wat betreft de status van van KLS-studenten tov andere maatschappijen:

Een goede vriend van mij is afgestudeerd bij de KLS maar wel met een aantekkening dat hij niet goed naar gezag kan luisteren door een incidentje tijdens de opleiding.
Hierdoor is hij niet bij de KLM zelf aangenomen. De eerste reactie die andere maatschappijen dan hebben zijn:
- KLM neemt hem niet aan, dus er is iets mis met die jongen,
- KLS studenten zijn blauw opgeleid.

De enige baan die hij later kon vinden was bij een kleine maatschappij in Luxemburg (waar nu niet meer werkzaam is door de economische crisis).

In zoverre kan het dus wel een nadeel zijn om bij de KLS te studeren, maar ik vindt niet dat dit Stella een hogere positie geeft.

Douwe
 
Bedankt voor jullie reacties. Heb een mailtje naar de KLM FA gestuurd met de vraag hoe dat nou zit met die (gestopte?) opleidingen. Zal de reactie in dit topic zetten, misschien dat ik hier ook andere wannabee's mee help.

Falco
 
Tja Douwe K, no offense maar, ik vind het niet echt goed om met een individuele ervaring te komen, dat creëert een verkeerd beeld van de werkelijkheid. Dit gebeurd echter heel veel op airwork waardoor de feiten vertroebelen.

Als we alle treurige verhalen van Stella opsommen, lijkt er niets goeds aan deze opleiding terwijl de werkelijkheid anders ligt denk ik.

KLM FA blijft een heel gedegen opleiding, waar ook wel eens iets fout gaat. Uit mijn klas is er een aantal o.a. bij Trans en Ryan Air aangenomen omdat ze niet bij KLM werden aangenomen. Geen probleem met het predicaat KLM FA.
Dus de werkelijkheid met aanname bij andere maatschappijen van KLM FA mensen ligt niet zo negatief, lees gelijk aan andere opleidingen.

De visie van de vliegschool is belangrijk: Denkt men al haar mensen af te kunnen zetten op de markt of niet? Zo niet, moet men minder gaan opleiding om integer te blijven vind ik. KLM FA heeft gezegd dat zij dit niet kunnen en zijn minder gaan opleiden, geen volledige sluiting want dat zou o.a. gevolgen hebben voor de werkgelegenheid op de FA zelf.
Stella en DFA gaan door met volledige opleidingsaantallen, in mijn optiek is dat niet integer omdat deze hoeveelheid mensen de komende tijd niet snel aan een baan komt met voldoende salaris.

conclusie: niemand weet wat wijsheid is. Je zult zelf moeten kijken hoe jouw toekomstvisie het beste past in het toekomstbeeld in de luchtvaart. Daarnaast zul je moeten kijken hoe de Vliegscholen zich profileren en gebaseerd op feiten (de toekomst is een feit, hoe die eruit ziet niet).
 
Volgens mij is deze stella student een beetje in de war, er is namelijk wel een perbericht door de KLM FA zelf de wereld ingestuurd met de mededeling dat er sinds januari 2009 geen mensen bij KLM zijn aangenomen, en dat de mensen die nu en in 2010 aan de opleiding bij de KLM FA (gaan) beginnen geen enkele verwachting mogen hebben na hun opleiding in het selectieproces voor piloten bij de KLM te komen.

http://pilootworden.nl/hasflash/10/page/7568/

Eerlijke berichtgeving, iets waar stella iets van kan leren. Wel iets wezenlijks anders dan helemaal niet opleiden dus.
 
Was inderdaad onzin wat die Stella student mij verteld heeft. Dit kreeg ik terug van KLM FA:

Beste,



Er gaan inderdaad geruchten dat de KLS geen nieuwe studenten meer aanneemt, daar is echter niets van waar.

Onze selectieprocedures gaan gewoon door en wij blijven nieuwe studenten aannemen.

Wij hebben op het moment echter wel een bufferlijst voor onze opleiding, dit is uiteraard te wijten aan ons nieuwe beleid van 60 studenten per jaar.

Zou je op dit moment door onze selectie heenkomen, dan zou je pas in 2011 met onze opleiding kunnen beginnen.



Met vriendelijke groet,


KLM Flight Academy
 
Hallo Falco92,

ik begin zelf over 2 weken, in November met mijn Selectie procedure bij de KLS.

Het lijkt me dus niet dat ze gestopt zijn met opleiden, als ze mij nog selectie laten doen.

Wel denk ik, omdat ze minder studenten aannemen, de norm v.d. selectie hebben opgeschroefd maar dit hinderd mij niet om toch selectie te doen.

Piloot wil ik worden, en Piloot zal ik worden.

Met vriendelijke groeten,

DiezeL
 
Piloot wil ik worden, en Piloot zal ik worden.

Oei, dat weet je nu al zeker? :wegkwijt:


Lijkt mij dat de mail van de KLM FA het allemaal duidelijk uitlegt, ze zijn niet gestopt met opleiden maar als je nu selectie doet kun je pas in 2011 beginnen met de opleiding

Ikzelf heb mijn selectie rond december, maar ben er ook bang voor dat ze de norm hebben opgeschroefd.

Falco.
 
Jongens, deze man is gewoon ambitieus, wie zijn jullie om zijn droom te bekritiseren terwijl jullie zelf nul ervaring hebben?
 
Haha,

ok idd, dat was maar een luchtige opmerking, vat het niet al te zwaar op jonges!

Vriendelijke groeten,

DiezeL
 
Oei, dat weet je nu al zeker? :wegkwijt:


Lijkt mij dat de mail van de KLM FA het allemaal duidelijk uitlegt, ze zijn niet gestopt met opleiden maar als je nu selectie doet kun je pas in 2011 beginnen met de opleiding

Ikzelf heb mijn selectie rond december, maar ben er ook bang voor dat ze de norm hebben opgeschroefd.

Falco.

Denk niet dat dit voor AP&M'ers geldt (Airline pilot & management; combinatie met HBO Technische bedrijfskunde voor 1.5 jaar waarna je, als je de selectie doorkomt, begint op de KLS) want dan zijn er gewoon plekken gereserveerd in de klassen.
 
Haha,

ok idd, dat was maar een luchtige opmerking, vat het niet al te zwaar op jonges!

Vriendelijke groeten,

DiezeL

Denk dat elke piloot in spe die gedachte wel stiekem in zich heeft, maar laat het niet te veel blijken!:)
:airforce:
 
Piloot ben je ook met een PPL ;)

Maargoed, ik kan je vertellen dat de norm al omhoog is gegaan sinds januari dit jaar. Weet alleen niet of ie daarna wéér omhoog is gegaan..

Succes met je selectie in ieder geval!
 
Back
Top