Oxford (OAA) of Zweden (SAA)?

davidtt

New member
Zojuist heb ik te horen gekregen dat ik door fase 1 ben bij EPST.

Nu is het moment gekomen om te kiezen voor een eventuele route. Die van Oxford (OAA), of die van Zweden (SAA).

De vesrchillen zijn bijv het verschil in prijs en de leer methodes van beide scholen. Bij de een eerst alle theorie en bij de ander (SAA) gemengd theorie en praktijk.

Ik wil graag een goed onderbouwde keuze maken en daarvoor even checken wat jullie mening is. Wat zijn de voordelen (en nadelen?) van Oxford? Voor de SAA uiteraad ook vice versa.

Alvast heel erg bedankt voor jullie bijdrage.

Groeten,
David ter Telgte
 
Zojuist heb ik te horen gekregen dat ik door fase 1 ben bij EPST.

Nu is het moment gekomen om te kiezen voor een eventuele route. Die van Oxford (OAA), of die van Zweden (SAA).

De vesrchillen zijn bijv het verschil in prijs en de leer methodes van beide scholen. Bij de een eerst alle theorie en bij de ander (SAA) gemengd theorie en praktijk.

Ik wil graag een goed onderbouwde keuze maken en daarvoor even checken wat jullie mening is. Wat zijn de voordelen (en nadelen?) van Oxford? Voor de SAA uiteraad ook vice versa.

Alvast heel erg bedankt voor jullie bijdrage.

Groeten,
David ter Telgte

zou voor Oxford kiezen, eerst theorie helemaal afronden... dan lekker zonder zorgen (maar hard werkend) fladderen!

Oxford is nog steeds een betere naam dan SAA......
dus zorg dat die op je cv komt
 
Wat je ook kunt meenemen in je beslissing is dat OAA heel erg veel levert aan British Airways (62%), en SAA heel erg veel (meer dan 500 meen ik) aan Ryanair.
Natuurlijk wil je je carriere niet settelen bij Ryanair, maar als je daar de kans krijgt om uren te maken...

Je hebt natuurlijk een EPST papiertje maar als je de opleiding bij 1 van die 2 hebt gedaan is dat toch een mooie backup.

Persoonlijk zie ik meer in SAA, vanwege extra theorie en omdat gemengd vliegen/theorie mij meer aanstaat, maar dat zijn persoonlijke redenen.
 
Thnx voor jullie reactie jongens.

Uren maken bij Ryan zie ik wel zitten, maar inderdaad.. het gaat ook op de naam op je CV. Lastige afweging. Als ik zo een rondje airwork doe merk ik wel dat veel mensen (Nederlanders) voor Oxford kiezen.

Wellicht dat er nog ervaringsdeskundigen onder ons zijn?
 
Persoonlijk, zeker in deze tijden, zou ik voor Oxford kiezen. Ik schat de manier van instructie ook een stuk degelijker in bij de Engelsen dan in San Diego (al zou ik daar ook geen probleem mee hebben). Theorie eerst is veel lekkerder en safer, ook financieel gezien mocht theorie niet goed gaan (wat knap is tegenwoordig met de online databases). De theorie is voor het grootste gedeelte naar mijn ervaring niet heel praktijk gericht, dus dat maakt allemaal niet veel uit. Wat basis kennis is handig, maar die heb je al opgedaan als vliegen je passie is voordat je ermee begint.

Maar de Oxford naam geeft veel meer mogelijkheden in Engeland, waar gewoon een zeer grote markt ligt. Ryanair kan iedereen al solliciteren, ook als je Oxford gedaan hebt. Voor de rest heb je de lobby molen (lees: naamsbekendheid) nodig van een school. Je vergroot je kansen denk ik veel meer. En de kansen die je hebt zijn waarschijnlijk ook bij meer degelijke bedrijven. Schat ik zo in althans...
 
Stel nu dat je het niet red, of stel dat je wel je papiertje haalt, maar het lukt niet om een baan te vinden. Wat staat er dan beter op je CV? Een opleiding in Oxford of een opleiding ergens in zweden?

Hoewel ik zelf liever de combinatie van theorie en praktijk zou doen, omdat ik mijn eigen leerstijl ken en weet dat dat beter bij mij past, zou ik derhalve toch zeker voor Oxford kiezen, zeker in deze tijd waar de banen niet voor het oprapen liggen.
 
Hoewel ik zelf liever de combinatie van theorie en praktijk zou doen, omdat ik mijn eigen leerstijl ken en weet dat dat beter bij mij past, zou ik derhalve toch zeker voor Oxford kiezen, zeker in deze tijd waar de banen niet voor het oprapen liggen.

stel je nou het ergste voor dat je de theorie niet hackt en je wordt er uit geknikkerd door EPST (happend before), dan heb je iedergeval niet je vlieguren (200euro?per uur) terug te betallen !

En de Oxford kruiwagen is heel groot en heel bekend!

En instructie at oxford zowel op de grond als in de lucht is echt hele goeie kwaliteit!

succes iedergeval met je keus!

groetjes van een oud Oxford (geen epst) student.
 
Thanks jongens.

Als ik jullie tips en ervaringen hoor neig ik naar Oxford. San Diego is mooi, maar ik denk dat de naamsbekendheid en kwaliteit van de opleiding belangrijker zijn.

Dit weekend het application form invullen en een sollicitatie brief schrijven. Mochten jullie daar nog tips voor hebben, altijd welkom (ik ben in het bezit van het boek "de lucht in, maar waarom met u":)).
 
some top-tips voor interviews

1. wees je zelf
2. kan ik met jouw 5 uur in een kleine bezemkast zitten een kopje lauwe thee drinken en een te makkelijke crossword oplossen?
3. waarom vliegt een vliegtuig?
4. waarom deze vliegschool?

er is een liedje van Doemaar wat mij altijd helpt voor interviews:
.....knoop je jas dicht, recht die schouders denk aan je tanden...
...stel je netjes voor, eet zoals het hoort en zeg u!!!
;p
succes
 
Thanks jongens.

Als ik jullie tips en ervaringen hoor neig ik naar Oxford. San Diego is mooi, maar ik denk dat de naamsbekendheid en kwaliteit van de opleiding belangrijker zijn.

Dit weekend het application form invullen en een sollicitatie brief schrijven. Mochten jullie daar nog tips voor hebben, altijd welkom (ik ben in het bezit van het boek "de lucht in, maar waarom met u":)).

CV: http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=10072

Voor de rest, zet op een rijtje je goede punten en een enkel slecht punt (dat je weer om kan draaien naar iets dat toch niet zo slecht is), zet bij elk punt 1 of meerdere voorbeelden om te onderbouwen, en voor elke vraag die je krijgt verwijs je naar 1 van die punten met een voorbeeld. Eigenlijk is het niet zo moeilijk ;).
 
Wat extra info over SAA (EPST)

Wat extra info over SAA (EPST)

Hoi!

Ik kan me voorstellen dat de keus best lastig kan zijn nu, helemaal omdat het een persoonlijke keuze is die je moet afstemmen op jouw individuele situatie.

Ik zat met hetzelfde (luxe-)'probleem' een halfjaartje geleden en zit inmiddels 3 weken in San Diego :)

Wat het papiertje betreft... vergeet niet dat je in beide gevallen bij EPST de laatste fase doet, waarin je wordt klaargestoomd voor het echte werk. Je bent hoe dan ook een EPST-student. Het eindresultaat zou gelijk moeten zijn, alleen de weg die je hebt bewandeld om er te komen is anders.

Mij leek het vliegen & studeren een groot voordeel, het houdt de motivitie hoog en je kunt sommige dingen meteen toepassen in de praktijk. Ik kan er nu nog weinig over zeggen natuurlijk, maar ik heb absoluut nog geen spijt van m'n keuze. Hier in San Diego is alles goed voor elkaar, iedereen is erg aardig, behulpzaam en professioneel en ook van SAA zelf heb ik een positieve indruk gekregen.

Daarnaast is het ook financieel aantrekkelijker en moet je even kijken of het programma (1 jaar in de USA) je aanstaat. Zelfdiscipline is overigens wel belangrijk!! Dat wordt er na aankomst meteen goed ingewreven door de studenten die hier al wat langer zitten...

Ik hoop dat je zo een beetje een idee hebt gekregen van het SAA-programma. Ik vond het ook een moeilijke keus en heb lang zitten twijfelen. Uiteindelijk toch voor SAA gekozen omdat ik vond dat de opleiding het beste bij me paste en ik denk nog steeds dat ik een goede keuze hebt gemaakt!

Mocht je nog vragen hebt, stuur me dan maar ff een berichtje, of kijk anders of je bij EPST met wat mensen kunt spreken.

Met alle verschillende meningen moet je vast een goede beslissing kunnen maken ;)

Veel succes met de volgende fases!!!
 
Nouja, houdt de motivatie hoog,
misschien kun je daar later meer over vertellen?
Ikzelf kan me namelijk voorstellen dat er meer discipline voor nodig is, tegelijk vliegen en weten dat je morgen een theorie examen hebt...
 
Kan je niks over SAA vertellen maar als ex-EPST student via OAA, (toen heette het trouwens nog OAT) zou ik je aanraden naar OAA te gaan. Zeker in deze crap economische tijden. Degelijk, gerespecteerd, betrouwbaar en een zeeeeer groot netwerk in de UK.

Succes! (en natuurlijk ook gefeliciteerd zover :biertje: )
 
OAA heeft niet alleen een enorm netwerk in de UK, maar in de hele wereld. En Parc Aviation (een van de grootste 'piloten-uitzendburo's) valt ook onder die vlag.

Ik zou die euro's niet besparen en voor OAA kiezen.
 
ik ben benieuwd hoe het je nu vergaat. Al 2de fase gehad? Al beslissing genomen? Ben mezelf nu ook meer aan het richten op EPST, zou dan ook OAA kiezen als ik jouw was om de bekende redenen(naam, kwaliteit, etc.)

good luck en laat het ff weten als je verder bent in de selectie (als je er even tijd voor hebt ook een verhaaltje erbij hoe de 2de fase verliep(vind ik leuk voor bij de koffie))
 
OAA of SAA

OAA of SAA

Persoonlijk zou ik zelf voor SAA kiezen omdat ik het 'blended learning principe', (Theorie en het direct toepassen i/d praktijk) Heel erg intressant vind.

Het houdt je motivatie hoog en je zal de dingen volgens mij beter begrijpen.

Maar dat hangt natuurlijk af van persoon tot persoon.
 
Het eeuwig gezeik dat je bij Ryanair wel eventjes uurtjes maakt ben ik meer dan spuugzat. Mensen met die instelling verpesten het voor de rest. Verwacht als NL-er daar voorlopig ook maar niet binnen te komen.

Verder is Oxford enorm leuk, moet er niet aan denken vliegen & theorie tegelijk te doen. Eerst 6,5 maanden de ballen uit de broek werken en vervolgens lekker in Phoenix elke dag aan het zwembad liggen lijkt/leek mij een stuk fijner.
 
Het eeuwig gezeik dat je bij Ryanair wel eventjes uurtjes maakt ben ik meer dan spuugzat. Mensen met die instelling verpesten het voor de rest. Verwacht als NL-er daar voorlopig ook maar niet binnen te komen.

Ik ben ook niet pro-Ryanair. Het is gewoon vreemd dat die er zo veel aannemen.. Aftroggelaars
 
Ik ben ook niet pro-Ryanair. Het is gewoon vreemd dat die er zo veel aannemen.. Aftroggelaars

Sorry? Ik zeg nergens dat ik niet pro-Ryanair ben, sterker nog, ik heb er meerdere malen gesolliciteerd. Waarom zijn het aftroggelaars?

Iedereen moet ophouden met roepen dat je er 'wel even uren gaat maken.' Zo verpest je het voor anderen die wel over een serieuze carriere bij Ryanair nadenken.
 
Back
Top