Banen, banen, en nog eens banen...

Heel leuk idee Rex! Maar aan wat voor bedrijf denk je dan aan? Als je denkt AI's tijdelijke baantjes te kunnen geven stuit je op hetzelfde probleem, plus het feit dat er al genoeg detachering bureaus zijn.

Het schijnt ook te zijn dat ze weinig tot geen mensen aannemen met gebrek aan ervaring. Of geld het bovenstaande probleem ook voor mensen met relevante werkervaring?

Ik help je graag met het brainstormen naar een leuk idee als op te richten bedrijf, enige inspiratie is daar wel voor nodig!
 
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan als Zweuvert...

Heb voor de vliegopleiding Technische Bedrijfskunde gestudeerd en ben met dat papiertje op zoek naar een redelijke baan in het bedrijfsleven. Mijn CV ziet er interessant uit en daarmee is contact leggen met bedrijven geen probleem, maar als ze doorvragen zien ze die vliegopleiding staan (wat ze erg interessant vinden...) en dan wordt er doorgevraagd waarom ik geen piloot wil worden. Ongeacht dat ik vertel dat er geen werk is als verkeersvlieger en mijn ambities heb bijgeschaafd, zien ze de bui al hangen dat ik over een paar jaar weg kan zijn..... Alleen die gedachte is voor veel bedrijven al aanleiding om gewoon even verder te zoeken en vriendelijk te bedanken....

En je kunt altijd de waarheid verdraaien door te roepen dat je NOOIT piloot zult worden, maar dan krijg je een kritische opmerking dat je veel geld hebt geïnvesteerd en daar geen toekomst in wilt maken... Dat maakt je ook niet sterk omdat je dan blijkbaar je toekomstplannen/ambitie niet goed kunt formuleren..... "Dus waarom nu wel een baan bij ons...?"

In de technieksector heb je bedrijven die personeel leveren voor tijdelijk projecten. Brunel is zo'n bedrijf die personeel voor korte termijn uitlevert aan bedrijven die een tijdelijk project runnen. (bijvoorbeeld tunnel bouwen, eiland baggeren) Maar ongeacht die tijdelijke instelling, zoeken ze personeel die ze daarna (met meer ervaring) op andere projecten kunnen zetten. Dus ook daar investeren ze in je, en zitten ze niet te wachten op iemand die over een jaartje er weer vandoor is....

Vaak wordt hier op dit forum geroepen dat het zo slim is een studie te doen voor de vliegopleiding, maar wanneer ik dit lees vraag ik mij af of dit echt wel zo is.

Want het lijkt nu alsof elke studie vóór een vliegopleiding weggegooide tijd is, waardoor je natuurlijk ook weer minder aantrekkelijk bent voor maatschappijen omdat je ouder bent.
 
Vaak wordt hier op dit forum geroepen dat het zo slim is een studie te doen voor de vliegopleiding, maar wanneer ik dit lees vraag ik mij af of dit echt wel zo is.

Want het lijkt nu alsof elke studie vóór een vliegopleiding weggegooide tijd is, waardoor je natuurlijk ook weer minder aantrekkelijk bent voor maatschappijen omdat je ouder bent.

Weggegooide tijd is het natuurlijk nooit! Je doet veel ervaring op tijdens je studie, en kunt natuurlijk als het echt helemaal niet lukt altijd op terugvallen op het andere vakgebied! (zodat je je schuld nog wel af kan betalen!)

Ik vraag mij af of een leeftijdsverschil van 3-4 jaar echt doorslaggevend is voor maatschappijen?

Dus zoals jij het stelt Falco zie ik het zeker niet!
 
Heb er persoonlijk weinig problemen mee gehad. Ligt volgens mij ook hoe je het verwoord tijdens zo'n gesprek. Het feit dat je uitgenodigd was betekend dat er toch dingen in je CV staan die ze wel beviel.
 
Weggegooide tijd is het natuurlijk nooit! Je doet veel ervaring op tijdens je studie, en kunt natuurlijk als het echt helemaal niet lukt altijd op terugvallen op het andere vakgebied! (zodat je je schuld nog wel af kan betalen!)

Ik vraag mij af of een leeftijdsverschil van 3-4 jaar echt doorslaggevend is voor maatschappijen?

Dus zoals jij het stelt Falco zie ik het zeker niet!

Ervaring is mooi, maar daar heb je ook niet echt iets aan vind ik. Wel is het inderdaad een voordeel dat je er op terug kan vallen als je echt besluit om het zoeken naar een vliegbaan te stoppen.

Maar toch vind ik de voordelen van het doen van een studie vóór een vliegopleiding nog steeds klein, al helemaal als je tijdens de studie weet dat je eigenlijk wilt vliegen en die studie lang niet zo leuk vind.

Zoals Tampie het schetst heb je er bij het zoeken naar een vliegende baan namelijk ook nog niets aan.
 
Ervaring is mooi, maar daar heb je ook niet echt iets aan vind ik.

Maar toch vind ik de voordelen van het doen van een studie vóór een vliegopleiding nog steeds klein,

Ik heb gestudeerd en gewerkt voordat ik begon aan mijn vliegopleiding. Een maand nadat ik klaar was met de opleiding had ik geen vliegende baan maar wel eentje die goed betaaldde. Omdat ik veel werkte voordat de opleiding begon en zelfs tijdens, kon ik de rente in de 2 jaar gewoon betalen en de studieschuld beperkt houden.

Zoals Tampie het schetst heb je er bij het zoeken naar een vliegende baan namelijk ook nog niets aan

Het zou kunnen liggen aan de manier waarop de studie/ervaring gepresenteerd wordt. Het gaat in mijn opinie hoe je het verkoopt.
 
Ik ben van mening dat je beter een opleiding voor dan na je vliegopleiding kan doen!

Ik heb nu toch een mooi aantal centen gespaard waardoor ik minder hoef te lenen en daar nu dus de vruchten van ga plukken.

In de sector waar ik aan afgestudeerd ben is niet populair en daarom kan ik, zelfs in deze tijden gewoon een baan vinden. (die ook nog niet eens slecht betaald is!)


Ik ben erg blij dat ik mijn huidige pad heb gekozen, en wat de rest natuurlijk doet is ieder voor zich.

Ik hoop dat iedereen de juiste keuze maakt!
 
wat noem je MTS dan? LTS zwakstroom Plus? Moet ik even weten voor het geval de KLM ooit vliegers aan gaat nemen die over de 35 zijn, geen kls gedaan hebben (immers daar word je niet toegelaten met LTS zwakstroom Plus) en een FAA brevet hebben met T/Q's op antieke jets en turboprops....... Het c.v. moet natuurlijk up-to-date zijn met de nieuwe versie van het ABN.
 
Ben net als jij zo'n KLS-er die 2mnd in die B737NG sim heeft gezeten en het IVW TypeRating examen heeft gehaald, maar nog niet de basetraining heeft gedaan...

Zit nu nog in dat traject van 60 dagen dat ik mag beslissen om voor 8000 euri's de basetraining te doen voor die 6 landingen. Het ene kamp roept DOEN met als argument dat je dan een TR hebt... tegenover een kamp dat roept NIET DOEN omdat er geen enkele relatie is tot een directe baan.

Het is gelukkig nog altijd minder dan de 30K die ik moet investeren (KLS is wel een duurdere opleiding....) bij andere 737-operators, maar die jongens hebben dan wel een baanperspectief. Als KLS-ers die basetraining doen zijn ze nog steeds aangewezen op de vrije markt als Ab Initio zonder ervaring tegenover zat jongens die wel ervaren zijn.... En daarnaast zijn er operators die verlangen dat ik weer een volledige 737 rating bij hun ga doen onder het motto "andere company SOP's..." en dus alsnog die 30K moet neerleggen....

Bij voorkeur ben ik op zoek naar een deal bij een 737-operator zodat ik alsnog die basetraining ga doen... Was helaas een weekje te laat klaar om op de aanbieding van JetairFly in te kunnen gaan.... en nu dus druk zoekende in de markt...

Wat je aangeeft qua 30k investeren en KLS duurder dan andere opleidingen is misschien wel een interessante voor newbees, die zich blind staren op de "TQ"
Is de KLS niet ongeveer 20k duurder dan bijvoorbeeld de NLS? En maakt die 20k duurder + 8k voor de basetraining niet ongeveer de kosten voor een TQ, zeg bij Ryanair?
 
Nu loop ik dus al langer met het idee, om een bedrijf te beginnen speciaal voor vliegers die geen werk kunnen vinden als piloot. Om toch een baan voor ze te vinden al is het tijdelijk. Dus geen standaard recruitment bureau, maar een bureau die op zoek gaat naar bedrijven die wel brood zien om werkloze vliegers aan werk te helpen. En zoals mw Kroes als zei dat er best bedrijven geïnteresseerd zijn in in de opleiding en investering die we gedaan hebben om alles te halen. Alleen moet er een knop om.

Ik heb een briljant idee voor je dat ook in de luchtvaart heeft gewerkt! Stel je salariseisen in zoverre naar beneden dat ze je wel aan moeten nemen! Laten we de gewone arbeidsmarkt ook verzieken door werkloze piloten aan te bieden voor een schijntje! :stapelge:

Gewoon lekker niet in je CV vermelden dat je een werkloze piloot bent en zoek vooral iets buiten de luchtvaart. Daar krijg je tenminste nog betaald!
 
Ik ben van mening dat je beter een opleiding voor dan na je vliegopleiding kan doen!

Ik heb nu toch een mooi aantal centen gespaard waardoor ik minder hoef te lenen en daar nu dus de vruchten van ga plukken.

In de sector waar ik aan afgestudeerd ben is niet populair en daarom kan ik, zelfs in deze tijden gewoon een baan vinden. (die ook nog niet eens slecht betaald is!)


Ik ben erg blij dat ik mijn huidige pad heb gekozen, en wat de rest natuurlijk doet is ieder voor zich.

Ik hoop dat iedereen de juiste keuze maakt!

Ben ook van die mening aangedaan en doe net hetzelfde als jou voor het moment :)
 
Metrodriver schetst een duidelijk beeld van hetgeen werkgevers zich kunnen permitteren als ze meer dan genoeg keuze hebben. Probleem is dat velen een afwijzing op een sollicitatie uitsluitend (intra) psychisch duiden in plaats van psychosociaal. Een voorbeeld ter verduidelijking.
Je bent op zoek naar een zwarte trui met een ronde hals. Je stapt een winkel in en vindt er meerdere in jouw maat. In die winkel hangen echter ook zwarte truien met V-halzen. En met col. En donkerblauwe truien, zowel met ronde hals als met V-hals als met col. En lichtblauwe. En rode. En roestbruine. En gele. En ..... Te veel om op te noemen. Maar nee, je hebt een zwarte trui nodig. Met een ronde hals. Alleen de truien die daaraan voldoen neem je mee de paskamer in. En je kiest uiteindelijk die trui die je het beste past en staat én die bovendien niet kriebelt. Niet dat die andere truien niet goed waren. Er waren er zelfs bij die je maar wat graag óók had gekocht. Maar je kan je geld nou eenmaal maar één keer uitgeven.
Moraal van dit verhaal: het hoeft helemaal niet aan jou(w presentatie) te liggen dat een werkgever je niet aanneemt. Daarmee bedoel ik niet te zeggen dat je je niet goed zou moeten presenteren, maar wél dat het volstrekt onterecht is een afwijzing op een sollicitatie uitsluitend op jezelf te betrekken.
Overigens lanceert San'85 naar mijn idee een goede vraag: wat zet je wel/niet op je c.v.? En in het vervolg daarvan: wat zeg je wel/niet in een gesprek?
Aan sommige zaken ontkom je niet om ze te vermelden. Ik herinner me het voorbeeld van een vijftiger die was uitgenodigd voor een gesprek. Zijn gesprekspartners hadden zijn c.v. voor zich op tafel liggen. Hij zag dat er achter het blokje met zijn personalia iets was bijgeschreven. Jong geleerd is oud gedaan geldt natuurlijk ook voor het goed kunnen spieken. LFTD las hij. Dat kon niet anders betekenen dan 'leeftijd'. Hij werd niet uitgenodigd voor een tweede gesprek. Je kunt je afvragen: waarom dan wel voor een eerste? Werkgevers mogen niet aan leeftijdsdiscriminatie doen. Er is altijd wel een andere reden te vinden om de afwijzing te verantwoorden. Om maar wat te noemen: het klikte beter met de sollicitant waar we wel mee zijn doorgegaan. Niets tegenin te brengen!
Het kan een keus zijn je vliegopleiding inderdaad niet te vermelden. Alleen rest dan wel de heikele vraag wat je al die tijd 'in het buitenland hebt gedaan', zeker omdat het niet over slechts enkele maanden gaat.
Maar die werkloze vlieger die bij NOVA het achterste van zijn tong liet zien is, wat mij betreft, illustratief voor het niet echt handig bezig zijn. Niet alleen richting zijn beroepsgroep maar zeker ook niet voor zichzelf. Kijk alleen al naar de reacties hier op het forum! Ik zie mezelf ook het liefst links zitten op de 74... Maar.... (Dutchbird-757 schreef het ooit elders) ook een AVRO is een bjoetifoel pleen en zo zijn er nog vele bjoeties meer. Bovendien... als je echt voor het vliegen gaat... dan hoeft het niet per se groot. In een kleine kist is het immers lekker veel opstijgen en landen. Overigens puzzelt het me wel wat de beweegredenen zijn geweest van deze jongeman om te zeggen wat hij zei: dat komt in de uitzending verder niet aan de orde.
Terug naar de banenmarkt.
Tip: Jack van Minden heeft op het gebied van solliciteren en psychologische testen publicaties op zijn naam staan die beslist de moeite van het lezen waard zijn.
Ik wens dat de economie en daarmee ook de luchtvaartsector zich spoedig herstelt met een garantie voor banen, banen en nog eens banen!
 
Last edited:
Back
Top