30 jarige wilt starten

Michel318

New member
Hallo forumleden,
Mijn eerste post en hopelijk niet mijn laatste.

Een leuk lang verhaal komt hier maar ik ben benieuwd naar jullie mening, mijn mening komt in onderstaande ook naar voren maar jullie hebben meer ervaring.
Betreft: piloot worden op 30 jarige leeftijd.

Ik ben Michel, 30 jaar, mijn opleiding is oa MTS-wtb en MTS luchtvaarttechniek (hoofddorp) en ben werkzaam geweest als onderhoudstechnicus-mechanisch bij Martinair waarna ik toch maar HTS heb gedaan en nu in het normale bedrijfsleven ben beland. Vliegtuigen en vliegen trekt mij zo ongelooflijk veel en heb nog steeds mensen om me heen die in de luchtvaart werken. Ikzelf heb ook nog 3 jaar als engineer gewerkt bij een bedrijf die gasturbine motor onderdelen maakte, voornamelijk CFM en CF6 motoren.
Ik sla mijzelf voor mn kop dat ik nooit met de opleiding ben begonnen omdat ik het niet durfde (het was in de tijd na 11 sept 2001). Ik weet dat ik het qua niveau kan afronden de opleiding. Ik ken een piloot bij Arkefly en ik ken een piloot in opleiding bij Stella. Die zeggen dat het nog wel haalbaar is voor mij. Ik ben ook naar een voorlichting geweest van de NLS en dat zou ook de school zijn waar ik mee verder zou willen. Ik heb wat obstakels en dat is financiering en toelating. (andere scholen voor senioren beginners zijn welkom ;-))

Mijn problem(en):
1) NLS zegt: je mag je wel inschrijven alleen je krijg je financiering niet rond want de ABN geeft geen financiering meer boven de leeftijd van 27 jaar, terwijl de piloot in opleiding die ik ken zei dat een jongen in zijn klas zit die 33 jaar is. De piloot in opeiding zei tevens tegen me dat er pas word bepaald door de bank na een gesprek met je of je het wel zal halen. Ik ben niet bang dat ik het niet haal. Ik heb zoveel luchtvaart vakken gehad op de NLC (wetten, instrumenten, basics of flight, etc) en ik heb als monteur gewerkt. Ik weet nu als meer dan die maat van me die bij stella de opleiding doet.

2) ik heb een eigen koophuis samen met mijn vriendin. Alleen op het salaris van mijn vriendin komen we niet rond. Kan ik dit mee-financieren? Het zou gaan om 900 euro per maand tijdens de opleiding (denk dus zo'n 15 a 20-duizend euro extra bijlenen). Klopt het dat je de rente over die lening niet meer kan aftrekken bij de belasting of wel? Zou de abn mij een lening willen verschaffen?

Ik wil niet mijn huis als onderpand laten gelden, en geld in de familie halen zit er niet in.

Tevens heb ik vroeger op jonge leeftijd mij ingeschreven bij piloot worden bij de luchtmacht, ik kwam ver in de selectie. Ik ging ten onder in de simulator "werk-week" en zat al bij de laatste 20 van de 100. Luchtmacht is streng maar omdat ik toen al zover was gekomen ben ik niet bang voor de reguliere toelating.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden of het haalbaar is voor mij en wat mijn kansen zijn als ik over 1,5/ 2 jaar klaar ben. Krijg ik een totale financiering rond?

Groetjes,
Michel
 
Een droom najagen is mooi en goed, maar realiseer je wel dat de situatie nu mogelijk nog slechter is dan rond 9/11.

Misschien heb je het al gedaan, maar lees ook vooral DIT TOPIC even door.
 
Ja idd, ziet er sober uit en gun iedereen een job op de front row.
Heb net de ABN en NLS gebeld: ABN wilt morgen een gesprek met me, ben benieuwd. De NLS zei trouwens (na doorverbonden te zijn) dat ze 29/30+ niet meer aannemen. Puur ter bescherming van mij. Vind ik wel netjes opzich. Hij zei, Stella doet er niet zo moeilijk over, je zou het daar kunnen proberen. Maar bij Stella heb ik geen goed gevoel bij..... werft alsof de markt morgen keihard aantrekt (wel positieve gedachte, maar misleidend).
 
Michel,

Ik zat ongeveer in hetzelfde schuitje dan dat jij nu zit. Enkele jaren gewerkt, huisje gekocht met vriendin en toch bleef het kriebelen.

Om antwoord te geven op je vragen: NLS heb ik geen ervaring mee, maar ik heb me aangemeld bij EPST, na afwijzing bij de KLS na het COVA gesprek(net na de reductie qua intake), en ben door de selectie heen gekomen. Ik ben 1 september begonnen met het FO-programma via SAA en reis 10/10 af naar San Diego. Het is dus mogelijk.

De ABN wil jou heus wel financieren hoor! Ze willen graag verdienen :eek:

Maar...................in mijn geval met een eigen woning was het allemaal net iets lastiger. Je kunt wel vergeten dat je de hypotheek tijdens je opleiding kunt meefinancieren. Er zal iemand garant moeten staan voor dat bedrag gedurende je opleiding plus een x aantal maanden als buffer. In mijn geval waren mijn ouders zo vriendelijk dit te doen. :grijns: Maar als dit niet mogelijk is wordt het een hele hele lastige opgave.

Veel succes bij de ABN en mocht je wat mee willen weten stuur ff een PM.

Groet, Kaizen
 
Stella zou ik persoonlijk dus niet aan beginnen, hoe oud je dan ook bent. Denk dat de opleiding zelf wel goed in elkaar zou kunnen zitten (vwb instructeurs), maar naast het feit dat de opleiding bijna 2 keer zo lang duurt kennelijk als geadverteerd (bedenk even wat voor extra kosten dat oplevert, kwadratisch door de rente) heb ik nog niets gehoord over vervolg programma's en connecties die naar mijn ervaring essentieel zijn.

Voor wat betreft leeftijd, dat zou nog net wel kunnen (zeker via EPST Oxford programma dat niet alleen goed connecties heeft vanwege Oxford bij airlines waar je normaal niets van terug hoort, maar ook omdat die vooral in de UK zijn waar leeftijd geen grote rol speelt). Maar dat is ook heel erg afhankelijk van het persoon, van je papieren (Havo daarvoor?) en de timing (veel bufferjaren heb je niet).

De financiering problematiek is de laatste maanden / weken nog moeilijker geworden (wellicht terecht) dan het al was. Een waarborgfonds zorgt er voor dat mensen kunnen lenen die het eigenlijk niet kunnen betalen. Als ze dat naderhand inderdaad niet kunnen neemt het fonds de betalingen over, maar mag jij nog steeds betalen (al kan je dat niet), maar dan aan de stichting van dat fonds. Je hoeft dus niet aan te tonen dat je het uiteindelijk zou kunnen betalen, maar in feite wil je wel degelijk een solide financieel plan klaar hebben staan. Alleen worden de banken de laatste tijd onder een vergrootglas gehouden en verstrekken ze niet zomaar aan iedereen een lening, zoals dat vorig jaar nog wel het geval was. Dus zelfs al wil je jezelf aan een grote financiële megaschuld helpen zonder enig backup plan dat voorziet in hypotheek en groeiende vliegschuld als je als 33 jarige nog jarenlang bezig bent voor je een beetje job hebt, dan is dat kennelijk tegenwoordig (gelukkig?) een heel stuk moeilijker.

Hou jezelf ook niet voor de gek. Het feit dat je een bijna-luchtmachtselectie-ace bent en veel weet over het technische aspect van een vliegtuig maakt je ten eerste nog geen goede vlieger (als jij weet hoe het hydraulische systeem van een 767 in elkaar zit zegt niets over je vaardigheden om goed te opereren in crewverband) en ten tweede zegt dat nog helemaal niets over je baankansen na je vliegopleiding. Zelfs al lukt het om ergens een selectie van een airline in te komen, ga je die dan ook telkens bijna halen? Of was je bijna jong genoeg? Resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.

Hoge risico's zitten er dus sowieso aan een opleiding, dat wordt nog iets erger als je wat ouder bent (al kan het voordelen bieden, als ook nadelen). Het wordt niet gecompenseerd door technische kennis (dat maakt echt niet veel uit, hoogstens als je eenmaal ergens binnen bent en technisch vlieger / test vlieger zou willen worden) noch door je bijna luchtmacht ding 12 jaar geleden. Een compensatie die telt is een opleiding met genoeg contacten om je genoeg selectie kansen te kunnen bieden (wat dan ook afhankelijk is van economische toestanden en zomaar paar jaar delay op kan leveren). EPST staat daar goed voor aangeschreven en heeft dus vooral dikke armen in de UK, wat ook goed uitkomt. Reken er dus niet op dat je in NL een baan vindt (waar men wel zeikeriger kan zijn over leeftijd en markt is kleiner waarbij jij het moet opnemen tegen VWOers van 20 jaar oud) en dat emigreren een open optie voor je moet zijn als je kans op een vliegbaan wil maken.
 
Hoi,
Ik kon het niet meer halen de afspraak met de ABN vandaag, maar ik ben er wel achter dat de abn me best wel wil financieren. NLS word hem niet op basis van leeftijd. Ik zit nu te kijken naar EPST. Ziet er wel goed uit. Alleen ik zit met de thuis situatie. EPST betekent wel veeeeel van huis. Zeker wel 1,5 jaar.
Ik zie de luchtvaart echt aantrekken over 1,5 a 2 jaar, zeker zodra de a350 en 787 op de markt word gezet. Positief gezien kan het alleen maar beter gaan worden, want we zitten echt diep op dit moment.
Ik ga vanavond ff een hartig woordje spreken met het thuisfront hoe zei er tegenover staat met EPST, zo ja dan gaan we er tegenaan.
Het is best een groot financieel risico, dat weet ik. Ik heb een goede opleiding (HBO) en veel werkervaring achter de hand. Mocht het na de opleiding niks worden kan ik het bedrijfsleven weer zo instappen en beginnen aan de financiele verplichtingen.
Wat ik nu zoek is iemand die op latere leeftijd (+/- 30jr) nog met de EPST opleiding is begonnen recentelijk (tot een jaar geleden). Ik wil zijn ervaring weten. Kent iemand iemand?
 
Michel,

De kans dat je na je opleiding veeeel van huis bent is behoorlijk groot. Je kunt maar beter kiezen voor de opleiding met de beste baanperspectieven, zeker vanwege je leeftijd. Thuis op de bank in Nederland met een flinke schuld is ook niet alles.

Overigens denk ik niet dat de markt gaat aantrekken door de lancering van nieuwe kisten.
 
Hoi,
Ik kon het niet meer halen de afspraak met de ABN vandaag, maar ik ben er wel achter dat de abn me best wel wil financieren. NLS word hem niet op basis van leeftijd. Ik zit nu te kijken naar EPST. Ziet er wel goed uit. Alleen ik zit met de thuis situatie. EPST betekent wel veeeeel van huis. Zeker wel 1,5 jaar.
Ik zie de luchtvaart echt aantrekken over 1,5 a 2 jaar, zeker zodra de a350 en 787 op de markt word gezet. Positief gezien kan het alleen maar beter gaan worden, want we zitten echt diep op dit moment.
Ik ga vanavond ff een hartig woordje spreken met het thuisfront hoe zei er tegenover staat met EPST, zo ja dan gaan we er tegenaan.
Het is best een groot financieel risico, dat weet ik. Ik heb een goede opleiding (HBO) en veel werkervaring achter de hand. Mocht het na de opleiding niks worden kan ik het bedrijfsleven weer zo instappen en beginnen aan de financiele verplichtingen.
Wat ik nu zoek is iemand die op latere leeftijd (+/- 30jr) nog met de EPST opleiding is begonnen recentelijk (tot een jaar geleden). Ik wil zijn ervaring weten. Kent iemand iemand?

Dude, als je 1,5 jaar van huis al lang vind moet je er sowieso niet aan beginnen. De kans op een baan is nihil, de kans op een baan in NL is niet bestaand op het moment! D'r gaan echt niet meer mensen vliegen omdat de A350 en 787 geintroduceerd gaan worden! Negatief gezien kun je de eerst komende 4 á 5 jaar ook zonder vliegbaan zitten, lijkt mij een stuk slimmer om niet van het meest positieve beeld uit te gaan voordat je 1,5 ton op tafel gooit.
 
Dude, als je 1,5 jaar van huis al lang vind moet je er sowieso niet aan beginnen. De kans op een baan is nihil, de kans op een baan in NL is niet bestaand op het moment! D'r gaan echt niet meer mensen vliegen omdat de A350 en 787 geintroduceerd gaan worden! Negatief gezien kun je de eerst komende 4 á 5 jaar ook zonder vliegbaan zitten, lijkt mij een stuk slimmer om niet van het meest positieve beeld uit te gaan voordat je 1,5 ton op tafel gooit.

Nee begrijp me goed. Ik vind niks te lang van huis, ik denk even aan het thuisfront. Ik ben altijd al losgeslagen figuur geweest en voor mij apart zet je me op een DC-2 in Columbia voor 3 jaar. Als ik na EPST een baan als vrachtvlieger in Engeland of Ierland kan krijgen, geweldig! Het gaat me om het vliegen en niet dat ik klm'ertje wil worden of transaviaatje omdat ik dan dicht bij huis ben. Na de ervaring in buitenland kijken we wel in NL.
Je heb gelijk dat er niet meer mensen gaan vliegen als er een nieuwe kist word geintroduceerd, maar die kisten zijn een stuk efficienter dan de huidige kisten, dat geeft op den duur een verbetering in de markt. Er valt in europa nog veel te halen qua commuting zoals we dat in azie en us kennen. Massa transport (a380) geloof ik niet in, wel in transport van regionaal vliegveld naar regionaal vliegveld. Ik zie dat niet in europa, wel een beetje in de UK. OK de infrastructuur in Europa is wel stukker beter maar ik zie het echt positief in voor de luchtvaart over 2 jaar. Tevens moeten die oude piloten er ook nog steeds uit, maar die blijven nu plakken om hun pensioen nog verder op te bouwen. Het komt echt goed...
 
Voorzitter, als ik even de microfoon mag?
Ik zou je dus aanraden om een opleiding in de VS te doen met daarna een conversie in NL of Engeland.
Twee grote voordelen:

  • Het is goedkoper
  • Je bent dual-rated, FAA en JAA/EASA

Bij een goede school in de VS ben je in 6 maanden klaar en kost het ongeveer $60.000, met de huidige wisselkoers is dat 41K Euro.
Reken 45K Euro met verblijfskosten en levensonderhoud.
Conversie naar JAA/EASA is ongeveer 25K Euro.
Bij elkaar 70K, met een reserve voor onverziene extra kosten, 80K.
Dat scheelt je 10K tot 30K met een opleiding in NL.

Dual-rated geeft je in principe de mogelijkheid om overal ter wereld te vliegen.
Je lage aantal uren zal je in het begin flink tegenzitten, je eerste baan is het belangrijkste en het moeilijkste te krijgen.
Maar je zit wat dat betreft toch in een betere positie als je dual-rated bent.
Vergeet ook niet ,dat als je nu begint, de wereld er anders uit ziet over 1,5 jaar.

Vragen altijd welkom.
 
Steekt het handje op.

Voorzitter, als ik even off topic mag, is er buiten de V.S. een land dat mijn Europees brevet afwijst ten faveure van het Amerikaanse? Met andere woorden, wat heb ik aan een dubbel brevet?

En nu het thuisfront, mevrouw de voorzitter, in zes jaar tijd heb ik twee kansen gehad om te reintegreren in de Nederlandse luchtvaart. De eerste kans loonde carrieretechnisch niet vanwege mijn leeftijd (promotie op mijn 50ste?), de tweede kans was al niks voordat ik het aangeboden kopje thee ophad. En dan heb ik het, voorzitter, nog niet eens over de gemiste kans van onze Koninklijke om honderden supergekwalificeerde en ervaren mannen en vrouwen te evalueren, puur om het feit dat ze niet op de juiste 'kleuter'school hebben gezeten. Voorzitter, het is van essentieel belang dat het thuisfront zich deze zaken realiseert. Dat men zich realiseert dat eenmaal in het buitenland, de weg terug heel moeilijk kan zijn. Maar ook van belang is, dat men zich realiseert dat met enige flexibiliteit en voorspoed, ook heel veel valt te halen uit dit feit. Skien in de ochtend, zwemmen in de middag en als manlief thuiskomt na zijn dubbele Napels, avondeten met zicht over Lago Maggiore behoort tot de alternatieven, of zo u wilt, het genieten van de beste curries in Luton. Vader des huizes wekelijks op Schiphol afzetten voor vijf dagen buitenlands werk is ook een optie. Kortom, flexibiliteit is geboden mevrouw de voorzitter, zo ook het besef dat, hoe flexibel, star, jong of oud je ook bent, het aangaan van een vliegcarriere een regelrecht avontuur is zonder bestemming, maar dan wel eentje met een enorme prijskaart. Dank u.
 
Michel, ik begrijp niet dat 1.5 jaar buitenland een probleem zou zijn maar daarna een paar jaar (/ hele carrière) in het buitenland niet? NLS is ca. een 1 jaar in buitenland (Phoenix), KLS ca. 4 maanden (Phoenix, zelfde school). Zelfs Stella (niet aan beginnen) willen geloof ik praktijk in Florida opstarten.

A350 en 787 zullen net als de toekomstige CRJ's en ongetwijfeld andere kisten allemaal zuiniger en lichter worden. En dus zijn dat mooie VERVANGERS (niet uitbreiders) van A330's, A321's, 757's, 767's, Fokker 100's, 737's etc. etc. En als de A380 in de praktijk waar maakt voor dezelfde running costs van een 747 1.5 keer zoveel pax te kunnen meenemen, zal ook die de jumbo's gaan vervangen. Of er nog plek is voor uitbreiding terwijl er nu al gevochten wordt om een slotje op een populair veld is maar zeer de vraag. Wellicht dat dezelfde lijn tegen die tijd gevlogen wordt door een wat grotere kist (LCY nu met BA146 ipv F50) om optimaal het slot te benutten, maar daar zijn nog steeds dezelfde 2 vliegers voor nodig.

Daarbij zijn er dit jaar alleen al weer honderden afgestudeerde VWOertjes op de markt verschenen met hetzelfde papiertje, dat gaat nog wel eventjes een paar maanden door. Ook zijn er plenty airlines die vliegers ontslagen hebben, die allemaal uiteindelijk dolgraag weer wat geld willen verdienen. Dan kom jij aan met MTS, in de 30 en een vrouw die je liever niet voor langere tijd in buitenland ziet (geloof ik?).

Voor wat betreft modulair / vrije markt verhaal via USA (lees: niet een "brand name" vliegschool), zie o.a. deze thread: http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=10183
 
is er buiten de V.S. een land dat mijn Europees brevet afwijst ten faveure van het Amerikaanse? Met andere woorden, wat heb ik aan een dubbel brevet?

Zuid Amerika, Afrika, Azie.
En ieder bedrijf wat met een Amerikaans geregistreerde kist vliegt.

En zelfs in het minste geval heb je er financieel voordeel van. Het is GOEDKOPER om het zo te doen.
 
Huis verkopen, vriendin eruit, low budget gaan leven en minimale opleidingskosten en/of maximale baangarantie.

Dan maak je best een kans.
 
Hoe dan ook ik verklaar iedereen voor gek om uberhaupt nog aan een vlieg 'carriere' te beginnen. Als je niet binnenkunt komen bij de paar fatsoenlijke bedrijven die er zijn laat het dan......en als je met 30 nog moet beginnen kom je alleen terecht bij bedrijven waar je eigenlijk niet de rest van je loopbaan wilt zitten.......

Als je dan toch perse wilt gaan vliegen, ga lekker zondags rondcrossen in een 172 ....

Oja ga je met de ABN in zee, kijk in ieder geval eens naar de RWL in Duitsland, daar haal je dezelfde papieren voor de helft van het geld en in jouw geval moet je de kosten zo laag mogelijk houden. (binnen Europa interesseert het geen enkele maatschappij behalve de Nederlandse waar je je opleiding hebt gedaan!)
 
Hoe dan ook ik verklaar iedereen voor gek om uberhaupt nog aan een vlieg 'carriere' te beginnen.

Ik weet niet of dit is omdat wij al vliegen en weten hoe het werkelijk in elkaar steekt en dat het gewoon een (leuke) baan is, maar:

Als je dan toch perse wilt gaan vliegen, ga lekker zondags rondcrossen in een 172

Ben het hier helemaal mee eens !!!! Dat is veel leuker dan een airliner vliegen !
 
Nee.

Het is toch ook veel leuker om al sideslippend een visual te knallen in een warrior ergens in een mooi gebied dan door kutweer inicing en cumulus-ellende te zitten om op een veld aan te komen waar je binnen een uur weer weg bent?

Ok, misschien eenbeetje gepolariseerd gesteld maar de kern zal toch wel ergens kloppen. Als je net begint als F.O. is het inderdaad allemaal een hele tijd kicken, maar als je al 10+ jaar bezig bent en baas bent op de 320 kan ik wel begrijpen dat je het gewoon ziet als werk. Net zoals elke andere baan die brood op de plank brengt.

Cessna crossen doe je voor de lol en 320 doe je voor de doekoes. (Buzzer?)
 
Het is toch ook veel leuker om al sideslippend een visual te knallen in een warrior ergens in een mooi gebied dan door kutweer inicing en cumulus-ellende te zitten om op een veld aan te komen waar je binnen een uur weer weg bent?

Ok, misschien eenbeetje gepolariseerd gesteld maar de kern zal toch wel ergens kloppen. Als je net begint als F.O. is het inderdaad allemaal een hele tijd kicken, maar als je al 10+ jaar bezig bent en baas bent op de 320 kan ik wel begrijpen dat je het gewoon ziet als werk. Net zoals elke andere baan die brood op de plank brengt.

Cessna crossen doe je voor de lol en 320 doe je voor de doekoes. (Buzzer?)

Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden :D
 
Back
Top