De positie van de KLM Flight Academy als preferred supplier van de KLM

Guys, lekker KLS'ertje bashen?
Als hij 'wachten' gebruikt, dan kan dat toch gewoon betekenen dat je wacht tot je bovenaan de bufferlijst staat?
Waarom wordt dat gelijk opgevat als 'helemaal niets doen'...

Hij noemt eerlijke bedragen(tuurlijk is het veel, daar geef ik verder geen mening over). Lees even wat hij zegt, niet wat je wil dat hij zegt.

groet, een ex-kls'er die zonder WO/HBO en zonder baan bij KLM z'n lening kan betalen ;)
 
Interessante discussies hier...

Punt blijft dat het smerig veel geld is en dat de banken bijzonder blij met ons zijn. Ikzelf mag ook maandelijks een stevig bedrag afstaan...

ALS ik tot de 95% ga horen en wordt aangenomen bij de KLM.

ik sta al op de bufferlijst en ben nog niet aan het solliciteren.

Weet je dat zeker? Je komt op de bufferlijst als je door de COVA heen bent, en daarvoor zul je toch echt moeten solliciteren. En je bent pas halverwege de opleiding want je moet nog een jaar zag ik? Dus ik betwijfel dat jij op de bufferlijst staat, maar correct me if i'm wrong...

na 1 jaar na afronding van de opleiding wordt de rente overgenomen door het garantiefonds

Hou er ernstig rekening mee dat ze niets óvernemen, maar dat je ieder kwartaal een DEEL van de rente kan declareren bij het fonds. En dat deel is afhankelijk van je inkomen. (bijv. bruto inkomen 2000,- euro, eigen bijdrage 193,- euro p.m.)
Je zal dus sowieso steeds 3 maanden moeten voorschieten en daarna hopen dat je wat terug krijgt. (wil je de gehele tabel met inkomens vs. eigen bijdrages zien, dan kan ik je die eventueel mailen)
 
ja sta al op de bufferlijst. op plek 299 om precies te zijn. op de bufferlijst staan namelijk alle afgestudeerden die gesolliciteerd hebben en positief advies hebben gehad aangevuld met alle afgestudeerden die nog niet hebben gesolliciteerd en alle studenten die inmiddels zijn begonnen met de opleiding. Dat zijn dus de studenten t/m 9-2. In oktober komt daar nog 9-3 bij en zoals bekend komen de studenten vanaf 2010 niet meer op deze bufferlijst.

Over het garantiefonds heb je inderdaad gelijk, maar als ik zou gaan studeren heb ik dus geen inkomen of hooguit een bijbaantje waarbij ik de ondergrens vanaf dat je mee moet gaan betalen niet ga halen, dus dan kan ik alles terugvragen nadat ik inderdaad steeds dat kwartaal heb voorgeschoten.
 
Forgive my ignorance, maar was het dan niet slimmer geweest om eerst te gaan studeren?:1855:
 
geeft niks.
ik begon nog in de tijd dat het goed ging met de economie. Ben met mn selecties begonnen in maart 2008 en ben met de opleiding gestart in oktober 2008. Als ik nu van de middelbare school zou komen zou ik inderdaad eerst gaan studeren ja.
 
Studeren, goed plan! Collegegeld is iets van 1.500 euro en dan moet je ook nog ergens gaan wonen. Maar ja, collegegeld stelt niets voor, want dat is bij elkaar maar 6.000 euro. :passed:

De jaar die je nu hebt voordat je klaar bent, zou ik ook ernstig gaan gebruiken om een plan te creeren om zo snel mogelijk een baan te vinden waar je je studieschuld mee kunt aflossen, en als het mee zit, zoek naar een baan als piloot, want zo hou je je brevet ook current, en je blijft bij met je skills.

En kom niet met een argument dat je alleen bij KLM wilt vliegen, parce que c'est un argument à la poupée...
 
Ok duidelijk. Maar als je de COVA niet haalt heb je er dus niets aan dat je op de lijst stond. Sta je dus alsnog niet blind op KLM, 95% of niet.
Een brief met een negatief advies is een bijzonder zure appel, geloof me... :niet_bli:

Declaren bij het fonds kan overigens alleen als je ook je sollicitatie-inspanningen of een aannamebrief KLM meestuurt. Die brief krijg je volgens mij niet zolang je op de bufferlijst staat dus ik ben benieuwd hoe het fonds er mee om gaat als je verder nergens solliciteert.

Maar goed, eind van dit jaar zijn alle problemen in de luchtvaart opgelost en is er een wereldwijd pilotentekort!

Toch...?

:biertje:
 
@Julien
hoe ik die financien rondbreng doet er niet heel veel toe natuurlijk, maar ik kan je zeggen dat ik voor een 'gewone studie' na mn vliegopleiding geen lening nodig heb. Verder voor het levensonderhoud zoals ergens wonen kan ik studiefinanciering aanwenden en een bijbaantje zoeken. Dat is het plan als zou gaan studeren.

Om weer naar optie 2 te gaan. open vraag aan jou omdat jij meer ervaring in het wereldje hebt dan ik: Denk je dat maatschappijen mij interessant vinden als ik al aangenomen ben bij de KLM. De maatschappij in kwestie dan weet namelijk al dat ik na een paar jaar wegga bij hun. Ik kan me dan voorstellen dat ze bijvoorbeeld liever iemand anders hebben die ze wel bij hun kunnen houden. Hoe kijk jij daartegen aan? Als ik kan vliegen zou dat wel het beste zijn uiteraard met het oog op inderdaad het current blijven. Nou heeft de KLM/KLS gelukkig een pakket gemaakt voor afgestudeerden om current te blijven maar het is natuurlijk mooier als dat kan door gewoon te werken.
 
Ok duidelijk. Maar als je de COVA niet haalt heb je er dus niets aan dat je op de lijst stond. Sta je dus alsnog niet blind op KLM, 95% of niet.
Een brief met een negatief advies is een bijzonder zure appel, geloof me... :niet_bli:

Klopt en uiteraard kan ook ik bij de 5% gaan horen. Daarom zei ik ook ALS in mn comment. Maar natuurlijk hoop ik bij de grote meerderheid van 95% te gaan behoren!

Maar goed, eind van dit jaar zijn alle problemen in de luchtvaart opgelost en is er een wereldwijd pilotentekort!

Toch...?
haha laten we het hopen!
 
Last edited:
Ik raad je het absoluut niet aan om ook nog eens studiefinanciering te gaan lenen! Dat moet je ook nog eens afbetalen. Dat is toch geen valide plan?

Maargoed, hoe ik het zou doen. Zolang ik op de bufferlijst sta zou ik alle maatschappijen afgaan die aannemen; op dit moment (voorzover ik weet) zijn dat Swiss International Airlines ( Voilà ), Austrian Airlines ( Voilà ) , Ryanair ( Voilà )

Er zijn nog wat maatschappijen met schaarse baankansen, maar het is nu middennacht, en ik ga naar mijn bedje toe ;)
 
Als ik jou was zou ik regelrecht gaan zoeken naar een baan! Ze zijn schaars geloof me, en Ryanair zal vast wel te min zijn voor KLS'ers,

Tsja, als er nog ergens wordt aangenomen (als klm niets doet staat de rest van de wereld meestal ook al stil) is het bij Ryanair. Maar als ik op de bufferlijst van KLM zou staan zou ik geen 35.000 euro gaan lenen om wellicht heel even voor hen te gaan vliegen. Trans wil je wel loslaten na 2 jaar, maar dan mag je ook weer deel typerating gaan betalen. Wat dat betreft ben je er beter aan toe als je niet door de COVA komt, dan weet je waar je aan toe bent ;).
 
Maar denk je niet dat die maatschappijen liever iemand aannemen die niet op de bufferlijst van de KLM staat (en deze mensen zijn er genoeg) die dus veel langer bij hun zal blijven vliegen? En ik voel me zeker niet te goed om voor dit soort maatschappijen te vliegen omdat ik op de KLS zit, maar mijn doel is KLM, dat lijkt me duidelijk voor een KLS'er. Antwoord mag ook morgen;) slaap lekker.

oja en 4 jaar studiefinanciering krijg je en leen je niet!;) (tenzij je na 10 jaar je studie niet hebt voltooid, dan moet je het terugbetalen)
 
Tjaa, je zit vaak aan een bond vast, maar mocht ik de kans krijgen om in deze tijd op selectie te komen bij Swiss en ik word aangekomen, zou ik daar lekker blijven vliegen en laat ik KLM links liggen. Dit heb ik ook gedaan met AF en KL. Ik ben een ex NLS'er en na mijn Easy tijd heb ik gesolliciteerd bij KLM en AF. Ben toen bij beide aangenomen, maar heb voor Air France gekozen, waar ik na 4 jaar nog steeds met ontzettend veel plezier werk :)
 
Ik weet het bijna wel zeker... (dat maatschappijen liever geen bufferlijst kls'ers aannemen).
Zo'n maatschappij voelt zich ook 'te goed' om kls'ers aan te nemen, waarvan ze weten dat die op de wachtlijst bij KLM staan, en die ze dus na 2/3/4 jaar weer kwijt zijn!
Tussentijdse oplossing moet dus gezocht worden in óf:
Een studie, met behulp van studiefinanciering (en garantiefonds), die bij mijn weten niet terug betaald hoeft te worden als je de studie gewoon afmaakt, of stopt na je propedeuse.
Of je gaat tussentijds ander werk zoeken en maakt (deels) gebruik van het garantiefonds voor de tussentijdse rente.
Om current te blijven heeft de KLS een mooi programma ontwikkeld voor niet al teveel geld (1000€ pj.), dus dat zou ook geen reden hoeven te zijn om persé ergens anders aan als vlieger aan de bak te gaan, zou natuurlijk wel de mooiste/fijnste/beste/leukste oplossing zijn!
 
ik denk dat als ik word aangenomen bij de klm ik ga studeren en gebruik maak van het programma van de kls/klm, maar ik heb nog een jaar bedenktijd. Heb het even nagezocht en studiefinanciering hoef je in principe niet terug te betalen inderdaad. Maar het kan over een jaar er ook weer een stuk beter uitzien, laten we het hopen! Eerst maar eens het belangrijkste deel van mn opleiding gaan voltooien; het jaar praktijk!;)
en even offtopic: Julien, ik ben wel nieuwsgierig waarom je toendertijd voor AF hebt gekozen?
 
en even offtopic: Julien, ik ben wel nieuwsgierig waarom je toendertijd voor AF hebt gekozen?

Beter salaris... :biertje:

Haha, nee, persoonlijk (en ik wil geen AF KL discussie voeren) vind ik AF een mooier bedrijf om voor te werken; tijdens mijn Easy tijd had ik een freelance baantje bij Air France op kantoor (commute vanaf CDG) en daardoor heb ik ook de hele bedrijfscultuur leren kennen. Toen ik de selectie had afgerond en ik dus als het ware kon kiezen (had eerst van KLM positief advies gekregen en daarna van AF) bood AF mij een andere nevenactiviteit aan waar nu nog steeds voor werk. Ik vlieg ook 75% en 25% op kantoor (en soms 50 / 50). Maar bovenal heb ik er voor gekozen omdat mijn vrouw en kinderen in Frankrijk woonden en ik ook als ik niet eens hoefde te werken of op standby stond ;)

En nu woon ik al zo'n 7 a 8 jaar in Frankrijk met Franse nationaliteit, and I love it! :biertje:
 
Voor 2009 zit bij AF de opleiding op slot. Als het goed is (komt nog een vergadering over) wordt 2009 helemaal overgeslagen en kan men zich pas inschrijven voor de pré-sélection vanaf midden maart 2010. AF voelt de hete adem van de crisis nu ook, en de jongens en meiden die klaar zijn met hun opleiding worden veelal geplaatst op kantoorbaantjes en dat kost ook wat. Immers, in het contract staat dat als ze niet geplaatst kunnen worden voor de TR klas / op de lijn, dan worden ze geplaatst op door AF aangewezen functies.
 
Back
Top