Financiele tips / voordelen

Mark_D

New member
Beste Airworkers!

Ik heb mij de afgelopen tijd bezig gehouden om vlieger te worden. Helaas op de GVSS in eelde afgevallen maar, nu toegelaten bij de NLS ( mits mijn bloed goedgekeurd wordt).

Nu heb ik ook een voorbeeld van een financieel plaatje gezien. Ik ben van plan om zeker nog zo'n informatie middag te gaan bijwonen maar ik heb alvast een paar vragen.

Hierbij bedoel ik bijvoorbeeld dat een deel van de kosten belasting aftrekbaar is, ook heb ik gehoord dat je na je opleiding en niet meteen een baan krijgt je in de ww kan vallen, zo zou je het garantie fonds kunnen omzeilen omdat die nog 12 maanden uitbetalen na je opleiding. Ze garanderen dus een uitkering maar je moet er wel rente overheen betalen.

Nu weet ik niet wat hier van waar is. Het laatste lijkt me zoiezo niet verstandig omdat je halverwege de opleiding niet kunt stoppen zonder een enorme schuld te hebben.

Ook wordt er in het voorbeeld een rente van 7.4%(!!!) genomen, dit is in deze tijd helemaal onredelijk. Ikzelf werk op vele boerderijen en ik weet dat men kan lenen tegen minder dan 1% rente. Nu heb je hier natuurlijk wel met vastgoed te maken maar toch vindt ik 7% wel erg hoog, of zit ik hier mis?

Ik zou graag willen weten als jullie ook tips hadden waardoor ik een minder grote schuld op bouw dan 338.000 ( rond om )euro.

Alvast bedankt!
 
Beste Airworkers!

Ik heb mij de afgelopen tijd bezig gehouden om vlieger te worden. Helaas op de GVSS in eelde afgevallen maar, nu toegelaten bij de NLS ( mits mijn bloed goedgekeurd wordt).

Nu heb ik ook een voorbeeld van een financieel plaatje gezien. Ik ben van plan om zeker nog zo'n informatie middag te gaan bijwonen maar ik heb alvast een paar vragen.

Hierbij bedoel ik bijvoorbeeld dat een deel van de kosten belasting aftrekbaar is, ook heb ik gehoord dat je na je opleiding en niet meteen een baan krijgt je in de ww kan vallen, zo zou je het garantie fonds kunnen omzeilen omdat die nog 12 maanden uitbetalen na je opleiding. Ze garanderen dus een uitkering maar je moet er wel rente overheen betalen.

Nu weet ik niet wat hier van waar is. Het laatste lijkt me zoiezo niet verstandig omdat je halverwege de opleiding niet kunt stoppen zonder een enorme schuld te hebben.

Ook wordt er in het voorbeeld een rente van 7.4%(!!!) genomen, dit is in deze tijd helemaal onredelijk. Ikzelf werk op vele boerderijen en ik weet dat men kan lenen tegen minder dan 1% rente. Nu heb je hier natuurlijk wel met vastgoed te maken maar toch vindt ik 7% wel erg hoog, of zit ik hier mis?

Ik zou graag willen weten als jullie ook tips hadden waardoor ik een minder grote schuld op bouw dan 338.000 ( rond om )euro.

Alvast bedankt!

Mag ik vragen hoe je (zelfs met 7,4% rente) op 338000 euro komt?!! Ik doe mijn opleiding bij de KLS en heb eind 2008 een lening bij de ABN afgesloten van 5,4% (uit mijn hoofd) voor de opleidingssom van 118000 euro.

Welke bank heeft jou het voorstel van 7,4% gedaan?
 
Ikzelf werk op vele boerderijen en ik weet dat men kan lenen tegen minder dan 1% rente. Nu heb je hier natuurlijk wel met vastgoed te maken maar toch vindt ik 7% wel erg hoog, of zit ik hier mis?

Uhm......

Ik neem aan dat je nog niet financieel onderlegd bent, want je voorbeeld van 1% is ONMOGELIJK in de commerciële wereld. Als je dat geld op de bank zet krijg je er namelijk meer rente voor terug, dus commercieel geld uitlenen tegen 1% rente is dus niet commercieel, maar zal wel één of andere subsidiëring zijn om moeilijke sectoren te ondersteunen.. (zoals boerderijen..?)

7% is hoog, maar de tarieven worden vastgesteld aan de hand van de risico's die de bank inschat. Als de vliegschool een borgstelling kent, dan heeft de bank iets meer zekerheid en kunnen ze dus mogelijk lagere rentes kunnen aanbieden dan wanneer je naar een willekeurige bank loopt.

Besef daarnaast dat een lening voor de vliegopleiding een PERSOONLIJKE LENING is, en je dus in jezelf investeert. Als je voor diezelfde 100K een woning koopt, dan kan die waarde in de toekomst niet erg gaan dalen, met andere woorden: de bank kan zijn geld waarschijnlijk wel terugkrijgen en loopt minder risico en kan daardoor een lagere rente vragen.

Maar als je die 100K in jezelf investeert, dan is dat geen waarde die de bank kan terugvorderen. Dus als jij vervolgens geen baan kunt vinden en ook niet kunt betalen, dan heeft de bank moeite om van die kale kip te plukken. Vandaar meer risico voor de bank en daardoor een hogere rente.

Wat betreft de belastingvoordelen; je investeert 100K in jezelf, en hoopt daar in de toekomst een baan voor te krijgen. Door nu die 100K te betalen voor je loopbaan, sta je 100K in de min (bij de belastingdienst) en hoef je (globaal) over de eerstvolgende 100K aan inkomsten (om weer op 'nul' te komen) geen belasting te betalen.

Als je er zelf niet de ballen verstand van hebt, dan adviseer ik je om contact te zoeken met een belastingadviseur die bekend is in de vliegwereld. Bijv. Jan Kamps van Solid Advies. Veel KLS-ers zijn klant bij hem, en ongetwijfeld dat ie ook een klantenkring onder de NLS-ers heeft.
 
Nee dit was geen voorstel maar een voorbeeld berekening die ik bij alle papieren heb meegekregen.Ze nemen een afbetaal termijn van 300 maand, dit vindt ik persoonlijk ook erg lang. En er staat dan dat je in totaal 338.000 euro hebt afbetaald.

@ Tampie : Erg bedankt voor de info! Ik zal zeker contact opnemen, ik had zelf al een belastingsadviseur gevraagd in de kennissenkring maar hij moet zich er eerst in verdiepen. Aangezien deze man die je noemde zich er mee bekent is lijkt me dit zeker de moeite waard! Erg bedankt!

Btw: Je kon je geld plus minus 5 jaar terug zetten voor 4/5% rente , nu kun je een lening afsluiten (commercieel voor 3%) Dit gebeurt ook daadwerkelijk want ZONDER subsidie regeling ken ik er een aantal die dit jaar geen aflossing hebben gedaan maar hun geld op een spaarrekening hebben gezet! ( wel in de boerensector) en zo financieel beter uit zijn.. Maar off topic!

Maar voor alsnog bedankt voor de tips!


:airforce:
 
Hey Mark,

Ik ben ook net aangenomen bij de NLS. Moet ook nog medische keuring doen enzo, maar dat zien we dan wel weer.

Ik heb net zoals jij ook die informatie gekregen over de leningen en dergelijke. Die 3% rente lijkt mij ook nog zeer onwaarschijnlijk. Je neemt als toekomstige piloot een persoonlijke lening en niet een hypotheek, persoonlijke leningen hebben altijd een veel hoger rente percentage, omdat dit veel risico geeft voor een bank. Die 3% is misschien voor een hypotheek wat ik zelfs al erg laag vindt. Volgens mij kan je nu bij de ABN, de bank waarmee NLS graag samenwerkt een lening afsluiten van 6,8% uit me hoofd. Piloot worden kost nou eenmaal wat. Ik ga ook nog zo'n informatie dag bijwonen, want ik heb net zoals jij het idee dat je allemaal veel goedkoper uit kunt zijn.
 
Hallo Mark_D,

Hou er goed rekening mee dat je geen recht/mogelijkheid hebt of belastingvoordeel, als je niet in Nederland aan de slag komt. Veel landen kennen geen belastingvoordeel voor vliegers. Ook zie ik niet hoe je recht zou hebben op WW als je na je opleiding geen werk krijgt. Hoewel ik hier nooit mee te maken gehad hebt, meen ik dat je eerst gewerkt moet hebben en b.v. onvrijwillig ontslag gehad moet hebben, voordat je in de WW kunt komen.

Hoe kom je precies aan een bedrag van € 338,000.-? Dit lijkt me financiële zelfmoord.
 
(..) Ik zou graag willen weten als jullie ook tips hadden waardoor ik een minder grote schuld op bouw dan 338.000 ( rond om )euro.

Alvast bedankt!

Modulaire opleiding? Zelfs in NL doe je dat al voor €60.000 .
Beetje flauw antwoord misschien, want je geeft aan dat je NLS gaat doen. Maar in deze tijden wellicht het overwegen waard.
 
Hij zegt dat hij aan het eind vd looptijd, inclusief rente, 338K heeft betaald.
Eerste 2 jaar geen rente betalen, dus bouw je al 22K schuld extra op.
Er van uitgaande dat je elke maand je rente betaald (en dus geen rente op rente hebt):

171735K * 1,07% * 25 jaar = 300536. Dan ben je er al bijna....

Hallo Mark_D,


Hoe kom je precies aan een bedrag van € 338,000.-? Dit lijkt me financiële zelfmoord.
 
voorbeeldfinanciering.jpg


Ik hoop dat het te lezen valt. Maar dit was enkel een voorbeeld het gaat mij niet zozeer om het bedrag 338.00 het is immers een voorbeeld. Ik was meer op zoek na bijvoorbeeld wat Koning Lucht zei dat je alleen in Nederland een belasting voordeel zou hebben. Erg bedankt voor de reactie voor dusverre!
 
voorbeeldfinanciering.jpg


Ik hoop dat het te lezen valt. Maar dit was enkel een voorbeeld het gaat mij niet zozeer om het bedrag 338.00 het is immers een voorbeeld. Ik was meer op zoek na bijvoorbeeld wat Koning Lucht zei dat je alleen in Nederland een belasting voordeel zou hebben. Erg bedankt voor de reactie voor dusverre!

Hmm oke, ik begrijp hieruit da tje het 300 maanden vast zet? Volgens mij heb ik mijhn 5,4% voor 3 jaar vast gezet, hoe langer het vast staat hoe meer je betaald is het vaak. Ik zou gewoon even met de ABN om tafel gaan zitten kijken wat ze je aanbieden, ik weet niet of je nog meer keuze hebt in banken? (ivm garantie fonds)
 
Mark_D, ik had in eerste instantie niet bedacht dat je je levensonderhoud a € 50,000.- mee zou financiëren. Het staat in de kleine lettertjes, maar dit voorbeeld gaat ervan uit dat je binnen 12 maanden een baan hebt. Hoe realistisch is dat?

Ik zou mezelf toch 3 keer achter de oren krabben, voordat ik voor dit geld naar de NLS zou gaan. Uiteindelijk bieden ook zij totaal geen garantie.
 
Ik ben zeker van plan om die levensonderhoud mee te gaan financieren. Ik heb niet zo'n grote spaarpot staan dat ik mij 2 jaar lang kan onderhouden helaas. Ik zal wel moeten. Ook die 300 maand vindt ik inderdaad erg lang. 3 jaar is redelijk? Lijkt mij persoonlijke erg kort? Maar des te korter des te minder rente dat je betaald gaan we maar van uit. Ik ga 2 september na een voorlichtingsmiddag en hoop dan nog wat wijzer te worden!

En het is inderdaad 3 keer achter de oren krabben, daarom vroeg ik hier ook om tips en wat jullie in gedachten hebben! Alles bij elkaar genomen zou ik mijn beslissing beter kunnen afwegen! Jullie werken er immers in de praktijk mee en weten waarschijnlijk dingen die een ABN niet zo maar zou zeggen.
 
Krijg je tegenwoordig een looptijd van 300 maanden? Mag je dit later ook sneller aflossen of zit daar dan een boete aan verbonden. Ik heb namelijk een looptijd van 144 maanden met een minimum van 60.
Maar al die extra maanden scheelt natuurlijk een hele hoop geld aan rente.

Kortere looptijd zit natuurlijk een hoger aflossingsdeel aan vast dus je zit wat krapper bij kas aan het begin, maar het is wel de moeite waard op de langere termijn.
 
ook heb ik gehoord dat je na je opleiding en niet meteen een baan krijgt je in de ww kan vallen, zo zou je het garantie fonds kunnen omzeilen omdat die nog 12 maanden uitbetalen na je opleiding. Ze garanderen dus een uitkering maar je moet er wel rente overheen betalen.

Hoe kom je hierbij / wat bedoel je hiermee? Garantiefonds bij NLS is niet meer dan een borgstellingfonds (het staat borg indien jij dat niet kunt), er is geen garantie ofzo voor een baan of een uitkering indien je geen baan hebt. Theoretisch zou het garantiefonds kunnen helpen met uitkeren (lees voorschieten!) indien je zelf niet meer in staat bent uit te keren naar de bank (omdat je geen baan hebt of niet één met voldoende salaris).

Ook zouden ze theoretisch moeten uitkeren indien blijkt dat je gedurende de opleiding toch niet de juiste capaciteiten hebt, CAE kan echter altijd aanspraak maken op het regressierecht in het contract om hun geld alsnog bij jou of je ouders (die dat tekenen) te halen. Of dit in de praktijk gedaan zal worden is wat anders, maar zwart op wit is er dus alleen garantie dat de stichting voor jou borg staat zodat je toch de lening kan afsluiten zonder dat jij of je ouders hoeven aan te tonen dat je die ook daadwerkelijk kan betalen (overwaarde huis, suikeroom) als het naderhand niet goed gaat. Zeg maar een beetje zoals de huidige economische crisis is ontstaan... Dit zijn dan ook dingen die je eerst duidelijk van te voren moet weten / vragen.
 
Mark_D, ik had in eerste instantie niet bedacht dat je je levensonderhoud a € 50,000.- mee zou financiëren. Het staat in de kleine lettertjes, maar dit voorbeeld gaat ervan uit dat je binnen 12 maanden een baan hebt. Hoe realistisch is dat?

Ik zou mezelf toch 3 keer achter de oren krabben, voordat ik voor dit geld naar de NLS zou gaan. Uiteindelijk bieden ook zij totaal geen garantie.

Het is inderdaad momenteel niet erg realistisch dan je binnen een jaar een baan hebt. Echter ben ik van mening dat die 12 maanden rente + Living die je krijgt na je opleiding behoorlijk overbodig is. Je hebt tenslote de hele dag niks te doen, misschien solliciteren, maar daarnaast kan je best fulltime gaan werken. Scheeld je ongeveer 12*1200 euro en dat is al bijna 14.400 wat je zo kan aflossen.

Je zou ook de eerste maanden dat je in hoofddorp zit thuis kunnen blijven wonen als dat te doen is met de reisafstand. Scheelt je ook 8*750 euro = 6000.

Totaal scheelt dat dus 20.000 euro die je zo kan aflossen aan het einde of dat je zo bij je type rating kan leggen.
 
Back
Top