Zijn er ook participaties in een Cirrus SR22

wsh

New member
Ik lees met veel belangstelling over de participaties in de DA20 en de DA40. Het lijkt mij een heel mooi systeem, zeker ook als je meerder kisten hebt zodat het ook een beetje redundant is.

Ik zie echter nergens zo'n stichting voor een Cirrus terwijl dit toestel mij erg aantrekkelijk lijkt? Niet zozeer voor de laagste prijs maar wel een toestel met een heel moderne cockpit, een redelijke aanschafprijs (va ca 125.000) en een mooie kruissnelheid om ook eens langere afstanden te kunnen vliegen?

Is er zo'n stichting of is er belangstelling voor?

Waar ik uberhaupt benieuwd naar ben, is waar kan je een goed inzicht krijgen in wat een vliegtuig nu echt kost (inclusief stalling, verzekering, registratie, onderhoud .. etc).
 
Wat zuipt zo'n SR-22 met zo'n IO-550 van 310 pk eigenlijk? Dat zal wel veel schelen met een DA40 TDI'tje....:biertje:

Tikt wel aan met AVGAS á € 2,30 per L
 
hij gebruikt iets van 13g/h maar vliegt dan 170kts.

dat zal absoluut meer zijn dan een DA40 maar je verdere bestemmingen komen wel snel dichterbij?
 
uitgaande van 2.3 per liter zou je dan dus zo'n 115,- aan brandstof betalen.

Stel dat je dit in een participatie vorm doet. Wat komt daar dan nog aan andere kosten bij? hoeveel is onderhoud, stalling, verzekering e.d.

Zijn de vaste lasten ca 10.000 per jaar (dus jaar inspectie, stalling, verzekering)
en de variabele ca 30-50 per uur

dan kom je heel dicht in de buurt van wat je normaal moet betalen bij een vliegclub.

stel :
aanschaf kist& oprichtingskosten 160.000
ca 10.000 vaste lasten
20 participaties a 10.000 (inclusief stukje kas geld voor onvoorzien)
500,- per jaar lidmaatschap
165,- per uur incl brandstof

dan vlieg je wel met een heel ander toestel dan cessna
inclusief full glass cockpit, stormcatcher, traffic en andere moderne zaken
 
Best nette kosten dan eigenlijk. Per mijl net zo duur als een C172, maar je bent er wel eerder, bespaart tankstops en overnachtingen. Ik vraag me nog steeds af of het een geschikte club kist zou zijn, merk dat er veel koudwatervrees is voor exotisch, glas en snel.
 
hij gebruikt iets van 13g/h maar vliegt dan 170kts.

dat zal absoluut meer zijn dan een DA40 maar je verdere bestemmingen komen wel snel dichterbij?

Daar heb je gelijk in, het is natuurlijk ook een echte reiskist en minder geschikt voor een rondje polder sightseeing (als je alleen naar de vliegkosten kijkt)...
 
Daar heb je gelijk in, het is natuurlijk ook een echte reiskist en minder geschikt voor een rondje polder sightseeing (als je alleen naar de vliegkosten kijkt)...

Niet helemaal met je eens. Zeg dat je vanaf EHLE een rondje langs Pampus wil maken of zelfs een op en neertje Texel. Je bent veel sneller op een hoogte om kruissnelheid te maken en in plaats van kruipen over de Houtribdijk schiet je er nu bijna 2 keer zo snel overheen. Je netto kosten (kosten per mijl) zullen dan dus ongeveer net zo hoog zijn, maar je hebt meer tijd over voor je satéetje bij Ed. Alleen als je perse uren wil maken (als je CPL / ATPL wil halen ofzo) is het niet efficiënt, maar minder ervaring krijg je er niet door (je leert tenslotte niet bijna 2 keer zo veel door 2 keer zo traag over het IJselmeer te vliegen). Hij is veel kosten efficiënter.
 
uitgaande van .. vaste lasten ca 10.000 per jaar (dus jaar inspectie, stalling, verzekering) ...

Dit lijkt me nogal fantastisch. Ik denk dat een Cirrus hebben (moet all risks verzekerd worden) echt aanzienlijk meer als 10.000 Euro per jaar kost. Verschillende airworkers hebben me wel eens gevraagd naar vaste kosten van mijn kist (simpele C150) en dat is al zo`n 7000 Euro per jaar (enkel WA verzekerd). Een jonge Cirrus ga je toch minimaal all risks verzekeren lijkt me.

Dan heb je het nog niet over de kosten van current houden Avidyne / Garmin materiaal (begroot gerust 2000 Euro per jaar) en sparen voor de chute (die moet elke 10 jaar meen ik vervangen worden voor rond de 20.000 Euro). Kortom, de vaste kosten zullen m.i. aanzienlijk hoger liggen dan hierboven gestelde. Verder; een Cirrus van 160.000 is (zoals ik het bekijken kan) eerder een SRV, dus géén luxe IFR reiskist. Je moet volgens mij toch echt even doorsparen dan.

Ter info even dit lijstje met onderhoudskosten:

http://www.vliegwerkholland.nl/tarieven2009.pdf

Tenslotte denk ik dat je ook af moet schrijven op een kist als de Cirrus. Ik vind een Cirrus een geweldige kist, maar de vast kosten schat ik toch wel behoorlijk hoger in.
 
Last edited:
Wellicht is een SR22 wel goedkoper te verzekeren door de parachute? De aanschafprijs zal in de praktijk natuurlijk stuk hoger zijn, maar qua onderhoud lijkt de 50 uurs goedkoper dan een C172 van jou lijstje (100 uurs weer stuk duurder alleen). Groot voordeel is natuurlijk dat een groep vliegers met vaste bestemmingen en routines er bijna 2 keer zo lang er over doen voordat ze toe zijn aan een 50 of 100 uurs beurt. Je kan zeg maar bijna 2 keer zoveel op en neertjes Texel doen in hetzelfde tijdsbestek (voordeel dat kistonderhoud op uren gaat, niet op kilometers).

Afschrijving zal met zo'n populaire kist vast wel goed zijn, ware het niet dat ze natuurlijk absoluut meer afschrijven tov een oude 2ehands doordat ze nog nieuw zijn. Ik kan me nog een artikel uit een oude Flying herinneren waarbij de Rockwell Commander als beste investering naar boven kwam (toen, pre Cirrus tijd) omdat hij alleen maar relatief meer waard werd (los van running costs natuurlijk).
 
Weet uit betrouwbare bronnen dat verzekeringen rond de 4000 per jaar liggen voor een kist die verhuurd wordt en voor kisten met meerdere participanten. Voor dit laatste is het zelfs all risk.

Hoe kom je aan 7000 euro, N2024? Zo slecht vond ik je niet vliegen ;
) :biertje:
 
Reken dat een gemiddelde 'VFR' (sport)vlieger circa 5 uur checkout time nodig heeft.

Afhankelijk van de polisvoorwaarden zal hij/zij hierna nog 5 uur met een SR22 safety pilot ......

Vooraleer je echt solo weg kunt, ben je dus min. 10 uur verder en dit is maar goed ook ;)
 
Reken dat een gemiddelde 'VFR' (sport)vlieger circa 5 uur checkout time nodig heeft.

Afhankelijk van de polisvoorwaarden zal hij/zij hierna nog 5 uur met een SR22 safety pilot ......

Vooraleer je echt solo weg kunt, ben je dus min. 10 uur verder en dit is maar goed ook ;)

Is dat vanwege descent planning en iets hogere (?) circuit speeds? Of vliegt ie gewoon heel moeilijk? Of vanwege avionica bediening (afhankelijk van versie)?
 
Is dat vanwege descent planning en iets hogere (?) circuit speeds? Of vliegt ie gewoon heel moeilijk? Of vanwege avionica bediening (afhankelijk van versie)?

Ik zou zeggen: vooral de landing - dit 'voelt' anders dan een P28/C1(5)(7)X en dat moet je wel 'even' oefenen. Voor de rest vliegt i juist makklijker - toch?
 
Ik zou zeggen: vooral de landing - dit 'voelt' anders dan een P28/C1(5)(7)X en dat moet je wel 'even' oefenen. Voor de rest vliegt i juist makklijker - toch?

Ok, maar 5 uur nodig voor landingen die iets anders zijn? Voor de E190 was een uurtje ook al prima, maar goed... je hebt het over de gemiddelde poldervlieger.
 
Ok, maar 5 uur nodig voor landingen die iets anders zijn? Voor de E190 was een uurtje ook al prima, maar goed... je hebt het over de gemiddelde poldervlieger.

Eens, ik heb er ook niet zozeer een mening over of het 5 uur moet zijn. De een heeft het in 1 uur door de ander pas in 10 uur (ook sterk afhankelijk van jaarlijkse vliegervaring). Voor dit soort 'checks' heb ik ook nooit zo op minimale uren eisen (die vervolgens door iedereen die het wil gaan doen als 'maximale' leertijd wordt gezien - en meer willen ze er niet aan spanderen ook al is het nodig. Of je vliegt rondjes om uren te maken met iemand die het allang snapt) - maar het schijnt dat de verzekeraar dat wil.
 
Is dat vanwege descent planning en iets hogere (?) circuit speeds? Of vliegt ie gewoon heel moeilijk? Of vanwege avionica bediening (afhankelijk van versie)?

Combinatie van dit alles.

Moeilijk vliegt 'n SR22 m.i. niet, wel is het wennen aan de (Side stick) pitch gevoeligheid.

De overstap van SR20 naar SR22 zal 'n stuk sneller verlopen, dan van 'n PA28, DA20/DA40, Sjeesna 1(5)(7)X naar SR22.

RMK / mensen met HP ervaring (o.a. C210, BE33/36, MO20, PA24 enz) zullen het een stuk makkelijker hebben.

Vooraf het SR22 Pilot's Operating Handbooks (POH), zie H I E R ;) van A t/m Z v.v. kennen is 'al' het halve werk. Idem, armchair SR22 vliegen.

Ok, maar 5 uur nodig voor landingen die iets anders zijn? Voor de E190 was een uurtje ook al prima, maar goed... je hebt het over de gemiddelde poldervlieger.

De één is idd ander niet.

M'n BE36 checkout airtime was 0.4 en m'n broer ging FIRTS SOLO met 4 uur en 'n paar minuten in z'n logboek :biertje:

Ik zou zeggen: vooral de landing - dit 'voelt' anders dan een P28/C1(5)(7)X en dat moet je wel 'even' oefenen. Voor de rest vliegt i juist makklijker - toch?

Monkey see, monkey do.

De 5 + 5 uur info komt van de GG dealer zelf.

Qua SEP (non Pressurized) IF platform, vind ik 'persoonlijk' 'n Hawker/Beechcraft Bonanza A/B 36 nog steeds de top.
 
Last edited:
Weet uit betrouwbare bronnen dat verzekeringen rond de 4000 per jaar liggen voor een kist die verhuurd wordt en voor kisten met meerdere participanten. Voor dit laatste is het zelfs all risk.

Hoe kom je aan 7000 euro, N2024? Zo slecht vond ik je niet vliegen ;
) :biertje:

Ha die JC,

Voor mijn eigen kist betaal ik slechts 1100 per jaar. Maar die wordt niet verhuurd en ook nooit door anderen gevlogen. Is slechts WA verzekerd en absoluut niet complex.

Een kist van rond de 250.000 Euro (beetje SR22 volledig glas) zal m.i. toch bij All Risks toch naar de 7000 Euro gaan, maar wellicht ben ik verkeerd geïnformeerd. Ligt natuurlijk ook aan de voorwaarden m.b.t. eigen risico en zo.

Misschien ben ik een zwartkijker, maar ik kan me gewoon niet aan de indruk onttrekken dat veel mensen onrealistisch zijn bij inschatten kosten van een vliegtuig.
 
De premie is, afhankelijk van het gebruik, het aantal uren van PIC's vanaf ong. 2,5% tbv casco. Vaak is er nog een aardig eigen risico. De WA kost € 1445,-.
 
Back
Top