Uitfasering Fokkervloot

Ondanks dat de KLM haar Fokkers 50 en 100 aan de kant zet, is Fokker weer helemaal terug in Nederland, zo valt vandaag te lezen in een bijna pagina vullend artikel in het Noordhollands Dagblad.
Waarop de krant dit baseert?

In de lead wordt bericht dat sinds 1 januari Fokker helemaal terug is, inclusief logo. Reden: Stork heeft voor al zijn luchtvaartactiviteiten, die grotendeels zijn voortgevloeid uit de failliete Fokkerboedel, de eigen naam laten vallen ten faveure van Fokker.
In het artikel valt verder te lezen dat Aircraft Conversions hard werkt aan de ombouw van Fokkers F50 tot vrachttoestel, e.e.a. gebaseerd op de destijds door Fairchild ontwikkelde vrachtversie van de F27 Friendship. "Vergelijk het met het plaatsen van een dakkapel op een huis", zegt een woordvoerder. Inmiddels zijn er zeven Fokker Freighters afgeleverd: twee bij het Italiaanse Miniliner en zes bij het Zweedse Skyways.
De Fokker 50 wordt (aan)geprezen omdat je er overal mee kunt komen, tot vliegvelden met grasbanen toe, hooggelegen, binnen de poolcirkel. Dat lukt met een straalvliegtuig meestal niet.
Lof is er ook voor de F70 en de F100 (kosteneffectief en betrouwbaar), waarbij niet onvermeld blijft dat de KLM haar vloot uitbreidt met F70's en daarmee meer dan de helft van de ooit geproduceerde F70's in dienst heeft.
Verder weer aandacht voor Rekkof, dat nog altijd in de weer blijkt. Met een geheel nieuw toestel dat op de F70 en de F100 is gebaseerd.

De pagina wordt volgemaakt met een artikel over Aercap House, de grootste verhuurder ter wereld. Daarin wordt duidelijk dat sommige vliegtuigen in plaats van een toekomst als vrachttoestel tegemoet tegaan soms wel héél snel ten prooi vallen aan de slopershamer: "Na zes, zeven, acht jaar gaan we nadenken over de toekomst van een vliegtuig. Investeren we in een grote onderhoudsbeurt, verkopen we hem of slopen we het toestel. Zo werd onlangs een tamelijk jonge A340 verschroot."
Voor de door KLM afgedankte F50's lijkt het zo ver (gelukkig) nog (lange) niet.
Wie weet er meer van?
 
Zo werd onlangs een tamelijk jonge A340 verschroot."
Voor de door KLM afgedankte F50's lijkt het zo ver (gelukkig) nog (lange) niet.
Wie weet er meer van?

Zonde van die Airbus. Je zou denken dat laten staan in een woestijn toch uiteindelijk in piek tijden meer oplevert (sowieso minder verspilling van grondstoffen en werk).

Ik weet nog goed, die 2 F50's ex-SAS die op de gesloten baan vlak achter de (voormalige) F50 sims op Beek stonden. Mooi ingepakt, raampjes afgeplakt, te wachten tot een nieuw baasje ze zouden ophalen:

LN-RNH.jpg


Elke keer als ik naar Beek ging voor een sim sessie stonden ze er weer, na een paar jaar leken het wel Fokker monumenten. Maar niemand die ze zielig genoeg vond om mee te nemen.

Toen ineens, nadat ik na een paar maanden weer daar was om te simmen keek ik vanuit het koffiehok weer eens naar die smachtende 50's:

0530465.jpg


0998064.jpg


Beide werden compleet ontmanteld, waarna de resten van de romp, staart en vleugels verpulverd werden tot zo klein mogelijke stukjes... Niet eens goed genoeg voor een museum...

Vanaf die tijd dacht ik dat er voor onze F50's nooit meer volgende baasjes gevonden zouden worden. Gelukkig blijkt dat niet zo en mogen ze nog een 2e leven beginnen met het vervoeren van vracht die niet zichzelf inlaadt. Wellicht was de vracht conversie nog onbekend toen de SAS kisten op Beek stonden, ik geloof dat een paar jaar geleden de eerste F50 ooit werd omgebouwd in Italie (of was het de VS?). Dat was de eerste F50 die er toen bij KLC uit ging geloof ik. Hoe dan ook, ze gaan nog even door (in tegenstelling tot sommige F100's begrijp ik, waarvan er eentje naar het zou Aviodrome gaan).
 
Wellicht was de vracht conversie nog onbekend toen de SAS kisten op Beek stonden, ik geloof dat een paar jaar geleden de eerste F50 ooit werd omgebouwd in Italie (of was het de VS?). Dat was de eerste F50 die er toen bij KLC uit ging geloof ik. Hoe dan ook, ze gaan nog even door (in tegenstelling tot sommige F100's begrijp ik, waarvan er eentje naar het zou Aviodrome gaan).

Ze zijn omgebouwd in Denver. De eerste 2 waren F-50's uit Denemarken geloof ik. De KLC 50's waren nummer 3 en 4.
 
Zou het niet mogelijk zyn om de F100 ook om te bouwen naar freighters...
Men is in de Miami bezig om MD-80`s om te bouwen naar freighters, dus waarom die mooie Fokker 100 niet?

Just a Thought...:D
 
Zonde van die Airbus.

Dat vind ik uiteraard ook. Ik vind het so wie so altijd zonde, spijtig ende sneutig als een vliegtuig wordt gekanibaliseerd en verschroot. Een woordvoerder van Aercap vertelt in het door mij aangehaalde artikel (met de titel 'Erwtensoep bij de grootste verhuurder ter wereld') een eigen sloopdochter in de woestijn van Arizona te hebben zitten die daar toestellen uit elkaar schroeft. De onderdelen zijn los meer waard dan het tweedehandsje waar ze in zitten, is de redenatie. Het bekende voorbeeld van de koffiezetter die al drie- tot vijfduizend dollar waard is, wordt natuurlijk weer eens uit de kast gehaald.
Als je ziet dat vliegtuigen wel dertig, veertig jaar mee kunnen, vind ik slopen na zes, zeven, acht jaar wel héél erg snel. Maar daarover hadden we het al in een ander topic.

Zullen we een vliegtuigenbevrijdingsfront oprichten??? :D
 
Wellicht was de vracht conversie nog onbekend toen de SAS kisten op Beek stonden, ik geloof dat een paar jaar geleden de eerste F50 ooit werd omgebouwd in Italie (of was het de VS?).

Ombouwen gebeurd idd. in Denver. In Italie zit/ zat Miniliner die met de F50 conversie rondvliegt/vloog.

@Boeing 747: Wanneer je meer wilt weten over dergelijke keuzes kan ik je deze website aanraden: http://www.aels.nl/en

Voor maatschappijen met een continue jonge vloot kan dit een optie zijn. Het stallen en onderhouden van vliegtuigen in de woestijn kost immers ook geld.
 
27 maart dus de laatste lijnvlucht van de F50.
Inmiddels is mij ter ore gekomen dat er op de 28ste ook nog mee gevlogen wordt. Twee starts staan gepland: eentje voor de Stichting Hoogvliegers en eentje speciaal voor KLM-medewerkers.
Overigens blijft er na de 28e nog een week lang een F50 staan om eventuele uitvallers van de F70/F100/E-Jets op te vangen.
 
Twee starts staan gepland: eentje voor de Stichting Hoogvliegers en eentje speciaal voor KLM-medewerkers.

De toekomst van het bedrijf hangt af van het wel of niet inzetten van piloten in de cabine, althans, als je sommige posts mag geloven hier op Airwork, maar er is wel geld voor een rondvluchtje met KLM-medewerkers?
:D
 
Back
Top