Gedimd licht in cabine bij opstijgen & landen

Boeing747

New member
Verschillende berichten doen de ronde over de reden waarom tijdens het opstijgen en landen het licht in de cabine wordt gedoofd.

Naar aanleiding van de crash van de Boeing 737-800 van TA merkte iemand zelfs op dat dit uit piëteit met de slachtoffers en nabestaanden was.

Graag hoor ik de werkelijke reden.
 
Verschillende berichten doen de ronde over de reden waarom tijdens het opstijgen en landen het licht in de cabine wordt gedoofd.

Naar aanleiding van de crash van de Boeing 737-800 van TA merkte iemand zelfs op dat dit uit piëteit met de slachtoffers en nabestaanden was.

Graag hoor ik de werkelijke reden.
Om je ogen alvast te laten wennen aan het duister. Als je de lampen voluit laat branden en je dan een evacuatie moet doen waarbij de stroom is uitgevallen, dan zie je een stuk minder in het donker en is de kans van ontsnappen een stuk lager.
 
Als het een kwestie is van je ogen laten wennen aan het donker, waarom mag je je leeslampje dan wel aan hebben? Die is vele malen feller dan de TL-buizen in de cabine. Een blik je krantje en het is gedaan met je nightvision. Wat natuurlijk wel zo is met het dimmen, is dat je als mens al ingesteld bent op een donkere cabine, je bent er al aan gewend, je weet waar je bent, je wordt niet plots verrast door het duister, waardoor je je beter kunt richten op belangrijkere zaken tijdens een evacuatie.

De emergency floorlighting zie je sowiso als het licht uit gaat, tenzij je een Italiaan bent met een zonnebril op je snufferd. En dan nog zie je ze!

Een gedimde cabine zorgt er wel voor dat de cabin crew beter naar buiten kan kijken en beter kan beslissen welke deur wel of niet bruikbaar is tijdens een evacutie. Het kan bijvoorbeeld gevaarlijk zijn om je slide op te blazen als de passagiers bijvoorbeeld regelrecht in een verwrongen stuck metaal terecht komen.
 
Last edited:
Ik kan me voorstellen dat er nog een andere reden is ook. (Let wel, ik zit niet op een bus, maar ach, wellicht weet ik toevallig wat van andere vakgebieden...)

Bij diverse psychologische en fysiologische onderzoeken is gebleken dat het menselijk lichaam (en daarmee ook de menselijke geest) tot rust komt als de hoeveelheid licht afneemt. (Niet in 1 keer al het licht uit doen, want dat kan juist weer leiden tot paniek!)

Door dus het licht te dimmen zorg je er voor dat je passagiers rustiger worden.

Tevens is de overgang van gedimd licht naar een helemaal geen licht een stuk kleiner, waardoor als het licht helemaal uitvalt, de paniek onder de passagiers minder heftig zal zijn.

Op sommige andere fora zou ik nu om de oren worden geslagen met de opmerking: "bronnen !!". Ik neem aan dat jullie bij twijfel desnoods zelf Google kunnen raadplegen?
 
Als het een kwestie is van je ogen laten wennen aan het donker, waarom mag je je leeslampje dan wel aan hebben? Die is vele malen feller dan de TL-buizen in de cabine.
Dat is dan de keuze van de persoon in kwestie. De maatschappij biedt een ieder een veilige omgeving (half duister) en als je daar zelf van af wilt wijken, moet je het zelf weten...
 
Dat is dan de keuze van de persoon in kwestie. De maatschappij biedt een ieder een veilige omgeving (half duister) en als je daar zelf van af wilt wijken, moet je het zelf weten...

Ik denk niet dat de gemiddelde passagier zich ervan bewust is dat het licht gedimd wordt om veiligheidsredenen, dus is het ook geen bewuste keuze om jezelf in gevaar te brengen door je leeslampje aan te laten.

Vroeg laatst iemand waarom volgens hem het cabinelicht gedimd werd en diegene dacht dat alle elektriciteit nodig was voor de motoren tijdens take-off...

grtz Sander
 
Last edited:
Eikie, bij ons wordt er zelfs omgeroepen 'we shall be dimming the cabin lights for take off (...) if you want to read please use the reading light in the panel above your head'. Dus nightvision is in ieder geval bij ons (in de UK?) geen groot thema. Sowiso duurt donker adaptatie een stuk langer dan die ene minuut voor de T/O dat de cabine verduisterd wordt.

Vandaar dat ik gok op het naar buiten kunnen kijken en orientatie.
 
Het dimmen van het cabine licht is om een aantal reden meer wenselijk dan ze aan te laten.

Een reden is inderdaad om mensen te laten wennen aan het donker. De adaptatie gaat over het algemeen sneller dan die "1 minuut" daarnaast wil je het comfort voor de pax zo hoog mogelijk houden door zo lang mogelijk het licht aan te houden. Mocht er een situatie voordoen waarbij een evacuatie nodig is dan is men de sensatie van de omgeving in duisternis al min of meer gewend.

De vraag hoe het dan zit met de leeslamp is een goede, maar een evacuatie zal geen individuele bezigheid zijn, dus de nadelen niet significant. Het totale lichtvolume in de cabine is weldegelijk minder met de leeslamp, slechts geconcentreerder.

Daarnaast is het inderdaad om voornamelijk de cabinepersoneel een beter beeld van de buitensituatie te verkrijgen. Brand aan een zijde, water/land, afgrond, etc. zijn in die paar seconden slecht waar te nemen in het donker met het licht aan.

Misschien dat ik een paar reden ben vergeten te noemen, maar dit zijn wel de hoofdredenen.

groeten,

Mark
 
Een reden is inderdaad om mensen te laten wennen aan het donker. De adaptatie gaat over het algemeen sneller dan die "1 minuut"

Google weet alles:

"Het oog adapteert sneller wanneer je van een donkere ruimte naar een lichtere ruimte gaat. Deze aanpassing gaat in een paar seconden. Omgekeerd, van het licht naar donker, is veel moeilijker. Daar heeft het oog enkele minuten tot soms wel een half uur voor nodig."

Wil het echt het beoogde effect hebben, dan zal het licht dus ruim vantevoren gedimd moeten worden, en ik meen dat dat niet het geval is, maar er zijn hier mensen die dat beter weten dan ik.
 
Google weet alles:

"Het oog adapteert sneller wanneer je van een donkere ruimte naar een lichtere ruimte gaat. Deze aanpassing gaat in een paar seconden. Omgekeerd, van het licht naar donker, is veel moeilijker. Daar heeft het oog enkele minuten tot soms wel een half uur voor nodig."

Wil het echt het beoogde effect hebben, dan zal het licht dus ruim vantevoren gedimd moeten worden, en ik meen dat dat niet het geval is, maar er zijn hier mensen die dat beter weten dan ik.
De lampen gaan uit zodra de cabinecrew klaar is met het voorbereiden van de cabine. Dat kan snel zijn, maar ook pas enkele momenten voor de start.

Echter ik kan me mijn initiële medische keuring nog herinneren waarbij je ook een nachtzicht keuring onderging. Nu weet ik niet meer precies wat dat inhield, maar ik weet wel dat je vrij snel van licht naar donker ging en iets moest kunnen zien.. Daar zat zeker geen half uur tussen en ik betwijfel of het zelfs een aantal minuten was, maar nogmaals, dat is alweer te lang geleden om accuraat te herinneren.

En uiteraard is het duister niet alleen bedoelt voor de passagiers, maar ook zeker, zoals 49015 al zegt, ook voor de crew.
 
Nu weet ik niet meer precies wat dat inhield, maar ik weet wel dat je vrij snel van licht naar donker ging en iets moest kunnen zien.. Daar zat zeker geen half uur tussen en ik betwijfel of het zelfs een aantal minuten was, maar nogmaals, dat is alweer te lang geleden om accuraat te herinneren.

Je zegt het zelf al, je moet initieel "iets" (voldoende) kunnen zien. Maar volledige adaptatie van de ogen aan donker duurt lang: http://en.wikipedia.org/wiki/Night_vision

In biological night vision, molecules of rhodopsin in the rods of the eye undergo a change in shape as light is absorbed by them. Rhodopsin is the chemical that allows night-vision, and is extremely sensitive to light. Exposed to a spectrum of light, the pigment immediately bleaches, and it takes about 30 minutes to regenerate fully, but most of the adaptation occurs within the first five or ten minutes in the dark. Rhodopsin in the human rods is less sensitive to the longer red wavelengths of light, so many people use red light to help preserve night vision as it only slowly depletes the eye's rhodopsin stores in the rods and instead is viewed by the cones.
 
Je zegt het zelf al, je moet initieel "iets" (voldoende) kunnen zien. Maar volledige adaptatie van de ogen aan donker duurt lang: http://en.wikipedia.org/wiki/Night_vision
maar je hoeft dan ook tijdens de evacuatie de krant niet te lezen, noch de gecamoufleerde marinier op 250 meter afstand te spotten. Maar in het donker de deur vinden en een fluoriserende strip volgen vergt geen 100% adaptatie en kan elke seconde dat je alvast aan het aanpassen bent helpen....
 
Back
Top