Piloten lastig gevallen met laser

Heb het zelf nu gister in Polen gehad, op 200ft tijdens de landing. Als je iets lager zit en het is een lastige landing (crosswind oid) dan kan het best fout gaan.
 
Vrijdag avond/nacht in de arrival voor Amsterdam... erg krachtige laser die automatisch mijn aandacht trok toen we nog boven de Noordzee zaten, gelukkig geen oogschade.
 
Update;

Ik heb persoonlijk aangifte gedaan bij de Marrechaussee te Schiphol van bovenstaande 'belasering' van 29-8.
Luister en huiver; het is nog niet strafbaar vliegtuigen/piloten te beschieten met industriële lasers in Nederland.

Ik heb nu aangifte gedaan van poging tot zware mishandeling (is ook niet strafbaar in Nederland) en poging tot doodslag op XXX-passagiers+bemanningsleden.
Deze aanklacht wordt nu neergelegd bij de officier van justitie die al één persoon had opgepakt die al eerder vliegtuigen had beschoten met zijn laser. Mocht die uitspraak mogelijkheid geven tot het strafrechtelijk vervolgen (!) van dit soort incidenten wordt mijn aangifte ook gebruikt.

Al met al komt het er dus op neer dat er eerst moet worden uitgeplozen óf en hóe iemand voor dit soort ongein kan worden vervolgd... en dan is het nog maar de vraag wat voor uitspraak er komt.

Werkelijk ongelooflijk weer... meer info volgt.
 
Damn he, das echt ongelovelijk! :1855: Lees er bijna dagelijks meldingen van in het wachtrapport op zaal, erg jammer dat het zo moeilijk te pinpointen is!
 
Centrum Noordwijk! kon bijna de woning aanwijzen... maar al die info doet er niet toe; het is onstrafbaar en met de huidige daadkrachtige politie in NL heb ik er een hard hoofd in dat er nog iets mee wordt gedaan.

Gelukkig wel vorige week 5 meter voor de slagboom van P40 staande gehouden en een boete van 128 euro gekregen omdat ik iets te hard reed tussen de A9 en P40. (je weet wel, die 4-baans weg waar je maximaal 70 mag... deze straatcrimineel reed zeker 95km/h) :dozey:
 
Last edited:
Zal ik dan in navolging van de politieke partij Trots Op Nederland maar Schaam Voor Nederland oprichten? Niet te geloven dit.

Succes met het aanklagen JPC.
 
Last edited:
JPC,

Ik zit hier nu met een mond vol tanden te lezen wat jou is overgekomen. Man, man, man, hoe ver moet dit nu gaan? Ik vind dit ongelooflijk, echt ongeloof, diep en diep triest. Ik ben blij dat ik dat oord heb verlaten, maar het is toch van de zotte dat je niet eens veilig je werk kan doen, laat staan dat een of andere halve zool een vliegtuig belasert vol met passagiers. Persoonlijk denk ik dat het pas strafbaar gaat worden wanneer er een echt incident gebeurd met alle gevolgen van dien.

Niet te geloven dit; ik heb in mijn 6,5 jaar dat ik heb gevlogen nog nooit met dit soort dingen meegemaakt, maar ik kan me voorstellen dat je je de pleuris schrikt!
 
Tikkeltje tendentieus. Als iets nog niet strafbaar is op basis van huidige wetgeving en jurisprudentie kun je daar moeilijk een organisatie (politie/marechaussee) op afrekenen die geen wetgevende macht bezit, maar ligt er een schone taak aan de beroepsgroep (vakbond ?) te lobbyen en aan te tonen bij de wetgever waarom iets strafbaar gesteld dient te worden.
 
Ik geef ook niet zozeer de politie/marechaussee de schuld, maar het is natuurlijk wel erg krom dat bij dit soort ernstige incidenten mensen vrijuit gaan vanwege bureaucratie en regelgeving terwijl er tegelijk wel maximaal wordt opgetreden tegen kleine overtredingen zoals snelheid en niet precies binnen de lijntjes parkeren. Dan vraag je je toch af waar de prioriteiten liggen.

Waar ik me ook aan erger is dat er zo extreem naar de exacte regeltjes van de wet wordt gekeken. Wat maakt het nou uit dat er nergens precíes staat omschreven dat je vanaf de grond een luchtvaarttuig niet mag hinderen?
Mensen die bakstenen van een viaduct gooien worden aangepakt nadat er een paar doden zijn gevallen, moet het eerst zover komen met vliegtuigen beschijnen met een laser?

Intentie is de vlieger blind maken en/of het vliegtuig laten neerstorten; wat heb je nog meer nodig om zo'n persoon aan te pakken?
 
Intentie is de vlieger blind maken en/of het vliegtuig laten neerstorten; wat heb je nog meer nodig om zo'n persoon aan te pakken?
En dat is nu net de crux van het probleem. Het is jouw opvatting dat die intentie er is, maar zoals je ziet zijn er andere meningen. En om zo'n mafkees te veroordelen zul je die intentie moeten kunnen bewijzen. En hoe dom en imbeciel ook, mij lijkt het stug dat Kevin van 15 met zijn dealextreme 10mw laserpointer werkelijk een volle 747 neer wil halen. Veel waarschijnlijker is het dat zijn brein is blijven steken in groep 4 van de basisschool....

Waarschijnlijk is dit een voorbeeld van gedrag waarop de wet niet bedacht was en moet er stevig nagedacht worden over hoe het aan te pakken, maar zelfs met efficient lopende justitie departementen neemt dat nogal wat tijd in beslag.
 
Ik geef ook niet zozeer de politie/marechaussee de schuld, maar het is natuurlijk wel erg krom dat bij dit soort ernstige incidenten mensen vrijuit gaan vanwege bureaucratie en regelgeving terwijl er tegelijk wel maximaal wordt opgetreden tegen kleine overtredingen zoals snelheid en niet precies binnen de lijntjes parkeren. Dan vraag je je toch af waar de prioriteiten liggen.

Waar ik me ook aan erger is dat er zo extreem naar de exacte regeltjes van de wet wordt gekeken. Wat maakt het nou uit dat er nergens precíes staat omschreven dat je vanaf de grond een luchtvaarttuig niet mag hinderen?
Mensen die bakstenen van een viaduct gooien worden aangepakt nadat er een paar doden zijn gevallen, moet het eerst zover komen met vliegtuigen beschijnen met een laser?

Intentie is de vlieger blind maken en/of het vliegtuig laten neerstorten; wat heb je nog meer nodig om zo'n persoon aan te pakken?

De intentie is niet blind maken of het vliegtuig laten neerstorten mensen van mijn leeftijd vinden het gewoon leuk om mee te kloten ik heb er zelf ervaring mee.
Aan gevolgen denken ze niet.
begrijpelijk is dat er maximaal word bekeurd er sterven meer mensen door het verkeer dan je ooit kan dromen. Geen fout in de samenlevingshandboek = geen straf. Simpeler kan niet?
 
Vandaag weer 2 meldingen van personen met minder dan 3 hersencellen en wel een laser. Wordt elke keer netjes doorgegeven aan de Luchtvaartpolitie, maar heb niet het idee dat die veel actie ondernemen....:dozey:
 
En hoe dom en imbeciel ook, mij lijkt het stug dat Kevin van 15 met zijn dealextreme 10mw laserpointer werkelijk een volle 747 neer wil halen.

Dat is het m juist, het zijn hufters die moedwillig kwaad willen doen en het zijn geen laserpointers waar we het over hebben, het zijn proffessionele lasers. Ze kunnen er uitzien als een pistool en je kan ze zelfs met vizier kopen.
 

Attachments

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    5.5 KB · Views: 0
Het is jouw opvatting dat die intentie er is, maar zoals je ziet zijn er andere meningen. En om zo'n mafkees te veroordelen zul je die intentie moeten kunnen bewijzen. En hoe dom en imbeciel ook, mij lijkt het stug dat Kevin van 15 met zijn dealextreme 10mw laserpointer werkelijk een volle 747 neer wil halen. Veel waarschijnlijker is het dat zijn brein is blijven steken in groep 4 van de basisschool....

De intentie is niet blind maken of het vliegtuig laten neerstorten mensen van mijn leeftijd vinden het gewoon leuk om mee te kloten ik heb er zelf ervaring mee.
Aan gevolgen denken ze niet.

Ik vind het vergelijkbaar met mensen die stoeptegels van viaducten gooien; Wellicht ook niet direct met het idee om anderen blind/dood te krijgen maar dat kan wel het directe gevolg zijn van een dergelijke actie.
Moeten we het daarom maar negeren, omdat het jeugdige rebellie is en ze 'een beetje aan het kloten waren'? Ik vind hier een zeer zware straf minstens van toepassing en hoop dan ook van harte dat het eikeltje dat hier aan het werk is geweest als voorbeeld zal dienen voor de rest van die mongolen die zoiets in hun hoofd halen. Desnoods kijkt hij zelf eens een halfuur in zijn eigen laser.
Ongelooflijk dat er zo zalvend en begripvol naar 'baldadige pubers' wordt gekeken, maar misschien verander je van mening nadat je zelf een aantal van dit soort grapjes hebt meegemaakt.




begrijpelijk is dat er maximaal word bekeurd er sterven meer mensen door het verkeer dan je ooit kan dromen. Geen fout in de samenlevingshandboek = geen straf. Simpeler kan niet?

Geen fout in samenlevingshandboek? Volgens mij is poging tot doodslag en mishandeling met voorbedachte rade wel degelijk strafbaar.
Dat is dus precies mijn punt; wat maakt het uit dat er niet EXACT staat omschreven dat je geen vliegtuigen/vliegers mag lastigvallen met verboden krachtige lasers? Het wordt tijd dat er eens niet zo zeer naar de exacte punt komma van de wet wordt gekeken maar naar de intentie van bepaalde artikelen en aan de hand daarvan situaties worden bekeken/veroordeeld.

En je opmerking van doden in het verkeer snap ik helemaal niets van, moeten we dit soort incidenten dan maar negeren omdat er in het verkeer nóg meer doden vallen?
Of bedoelde je mijn opmerking dat de politie/marechaussee zich drukker maakt om verkeersboetes dan ernstige delicten? Het stond misschien niet geheel op één lijn maar het was om te illustreren dat in dit land prioriteiten af en toe nogal scheef over komen; afgelopen jaren heb ik een aantal keren persoonlijk een poging tot zware mishandeling (en erger) mogen meemaken.
En dan krijg je te horen dat dat niet strafbaar is; kom maar terug als het mes écht in je gestoken is of je fysieke schade hebt opgelopen.
Ik kan je vertellen dat je je op zon moment flink in de steek gelaten voelt door de politie.

Dát was mijn punt vanwege die boete en daarom vind ik het misselijkmakend dat er voor gemakkelijke overtredingen zoals snelheid op lege wegen e.d. maar al te veel mensen rondlopen, maar bij (zware) geweldpleging of bv het beschieten van vliegtuigen/vliegers bijna niets wordt gedaan omdat het óf niet strafbaar is óf omdat het teveel werk is voor het veel te ver uitgekleedde politie-apparaat.
Goed ik ga die discussie over de prioriteiten van de politie/justitie verder niet aan, het was enkel even om mijn onvrede te ventileren over hoe het Nederlandse rechtssysteem in elkaar steekt.
 
Last edited:
Gelukkig wel vorige week 5 meter voor de slagboom van P40 staande gehouden en een boete van 128 euro gekregen omdat ik iets te hard reed tussen de A9 en P40. (je weet wel, die 4-baans weg waar je maximaal 70 mag... deze straatcrimineel reed zeker 95km/h) :dozey:


Stonden zeker te wachten met een lasergun..............
 
net als JPC moet ik af en toe stoom afblazen als we het over dit onderwerp hebben, daarom van mijn kant een berichtje met het nodige 'over-één-kam-scheren'-gehalte:

Probleem (en oorzaak!) is dat de asocialen meer en meer sociaal worden behandeld, en met het excuus "tijdens de vroege jeugd onvoldoende moedermelk gehad" door geldbeluste advocaten vaker en vaker uit de klauwen van de rechtsstaat worden gehaald.

JPC: ik ben het volkomen met je eens dat opsporing en rechtspraak meer in de geest van de wet kan gebeuren. Het lijkt wel of je tegenwoordig wegkomt met iedere misdaad vanwege een fout geplaatste punt of komma in de wetsteksten.

Ondertussen worden we met z'n allen meer en meer sponsor van de advocatuur, die op gewiekste manier zelf zorgt voor vergroting van het aantal uren dat ze kan schrijven... Best wel slim van de advocatuur, maar veel waardering kan ik er niet voor opbrengen omdat juist hierdoor de geest uit de rechtspraak verdwijnt...

(deze generalisaties gelden natuurlijk niet voor vliegende juristen :biertje:, die hebben sowieso een streepje voor, net als alle andere vliegers).

Ga nu niet meteen vanuit je onderbuik hierop reageren, denk eerst even na over wat ik hier nu precies bedoel te zeggen :kerst:.
 
Het hoeven niet eens van die enorme guns te zijn. Ik heb ze gezien in griekenland waarmee een paar gasten naar de andere kant van de baai (zeker 10km!) aan het schijnen waren. Het zijn iets grotere laser pennen vaak groen en met een enorm bereik! Er vlogen daar geen vliegtuigen, maar ben er van overtuigt dat er zeker problemen van komen...

Al heb ik het idee dat sommige jongetjes van een jaar of 12 geen idee hebben wat ze met die lasers aan kunnen richten..en onbedoeld leuk op vliegtuigjes gaan schijnen..

Ik zeg: Get those bitches.
 
Back
Top