KLM/AIR France zet a330s aan de grond

Het is de vraag of KL/NW/Delta dezelfde pitot buizen op hun A330's hebben geinstalleerd als Air France. Indien dit het geval is dan is het een begrijpbare actie om alle toestellen met deze pitot buizen zijn uitgerust aan de grond te houden.

Als ze ze al eerder hadden vervangen had het mischien geld bespaard ach ja iets meer of minder verlies in deze tijden maakt ook niet zo veel uit
 
AF/KLM gebruikt Airbus nu als zwarte schaap om de eigen overcapaciteit terug te dringen.
 
AF/KLM gebruikt Airbus nu als zwarte schaap om de eigen overcapaciteit terug te dringen.
Onzin, er is geen overcapaciteit bij de airbussen. Deze worden juist maximaal ingezet waardoor er zelfs krapte is onder de piloten op dit type...
Er worden wel nieuwe pitotbuizen geinstalleerd (opnieuw), diegenen die nu worden voorgeschreven door Airbus
 
Het is de vraag of KL/NW/Delta dezelfde pitot buizen op hun A330's hebben geinstalleerd als Air France. Indien dit het geval is dan is het een begrijpbare actie om alle toestellen met deze pitot buizen zijn uitgerust aan de grond te houden.

Als ze ze al eerder hadden vervangen had het mischien geld bespaard ach ja iets meer of minder verlies in deze tijden maakt ook niet zo veel uit
In juni heeft KLM al alle pitotbuizen vervangen. Echter airbus heeft nu het advies gegeven om een bepaald merk te installeren en je raad het al, dit merk is niet gelijk aan het merk welke er in juni al opgezet is. Dus wederom zullen ze vervangen moeten worden.

Nu is de vraag of de toonzetting van het artikel wel juist is, al een week was bekend dat in de week van 10 augustus deze nieuwe pitotbuizen geïnstalleerd zouden worden, bedoelen ze dat ermee, of staan alle A330's om een andere reden (dan alleen het vervangen van de buizen) op de grond?
 
Staan de A330's wel aan de grond? Op schiphol.nl is niets te vinden over mogelijke annuleringen en géén enkel ander medium heeft er over bericht. Niet de nos, de telegraaf, geen persbericht van KLM etc. etc.
 
Staan de A330's wel aan de grond? Op schiphol.nl is niets te vinden over mogelijke annuleringen en géén enkel ander medium heeft er over bericht. Niet de nos, de telegraaf, geen persbericht van KLM etc. etc.
10 tegen 1 dat het gaat om het vervangen en dat ze allemaal, om de beurt een tijdje op de grond staan om die werkzaamheden te laten plaatsvinden. Hij lijkt me stug dat ze allemaal tegelijk stil staan.
 
Vanochtend nog bijna de G/A ingegaan omdat er een A330 voor ons vloog, per wanneer zou dit zijn?
 
uit het WIS vernomen dateea is zoals EIKIE stelt..
1 voor 1 laten vervangen. Er is geen sprake van dat de gehele A330 Vloot tegelijk aan de grond gehouden wordt. Daarbij is het betreffende artikel reeds verwijderd
 
Read the article

Read the article

The link in the first post is quite clear - the fleet is not being grounded.
 
EASA stelt vervanging pitotbuizen op A330's en A340's verplicht

11-08-2009

KEULEN - De Europese luchtvaartautoriteit EASA wil dat alle Europese gebruikers van Airbus A330’s en A340’s nieuwe pitotbuizen op hun toestellen installeren. De maatschappijen krijgen daarvoor vier maanden de tijd, zo staat in de voorlopige opdracht die maandag door de EASA is verstuurd. KLM is inmiddels begonnen met het aanbrengen van de nieuwe sensoren, bevestigt een woordvoerster dinsdag (11 augustus) aan Luchtvaartnieuws.nl.


Air France had eerder al aangegeven de pitotbuizen van het Europese bedrijf Thales te vervangen door die van de Amerikaanse concurrent Goodrich. Vliegtuigbouwer Airbus adviseerde gebruikers van de A330 en A340 recent om de aanpassing door te voeren. De EASA nam deze aanbeveling over en kondigde aan van het advies een verplichting te maken.

De pitotbuizen zijn meetinstrumenten die gemonteerd worden aan de buitenkant van een vliegtuig. De drie sensoren dragen bij aan het vaststellen van de vliegsnelheid. Een niet goed functionerende pitotbuis heeft mogelijk een rol gespeeld bij het verongelukken van een Airbus A330 van Air France op 1 juni van dit jaar.

In het zogenoemde ‘airworthiness directive’ van de EASA staat dat een ouder model van Thales niet meer mag worden gebruikt. Een nieuwe versie van de pitotbuis werkt volgens EASA weliswaar beter dan de oude, maar is minder robuust dan het model dat Goodrich levert. De organisatie wil daarom dat zeker twee van de drie geïnstalleerde pitotbuizen afkomstig zijn van Goodrich.

KLM laat aan Luchtvaartnieuws.nl weten dat de pitotbuizen van haar A330’s ‘zo snel mogelijk’ worden vervangen. Het bedrijf benadrukt dat het om een preventieve maatregel gaat, en dat de maatschappij ‘instaat voor de veiligheid van de vliegtuigen’ waarop de aanpassing nog niet is doorgevoerd.

bron luchtvaartnieuws
 
Back
Top