Logboek internationaal geldig?

Wilmer

New member
Hoi,

Ik kan hier niet echt duidelijke info over vinden al ligt het antwoord misschien heel erg voor de hand uiteindelijk ...

Ik heb in mei dit jaar een proefles gehad (vanaf San Carlos, CA), dat was erg mooi en smaakte naar meer. Nou kom ik ivm werk elk jaar wel een keer in die omgeving en da's hardstikke mooi omdat (leren) vliegen daar een stuk goedkoper is. Maar de hele training t/m het behalen van een PPL ga ik niet in een maand voor elkaar krijgen als ik ook nog moet werken. :(

Wat ik me dus afvraag is of een logboek dat ik zo opbouw hier ook nog nut heeft. Tellen die uren hier ook gewoon mee of zou ik min of meer opnieuw moeten beginnen? Het lijkt mij toch wel logisch dat het internationaal is, maar van mijn instructeur daar kreeg in de indruk dat hij me geen in Europa bruikbaar logboek kon geven.

(Dat de theorie en medische test overgedaan zouden moeten worden kan ik nog mee leven, op zich, en ik neem aan dat dat in elk geval wel zou moeten...)
 
Je mag niet zomaar overal wat losse uurtjes sprokkelen voor een brevet, je moet je opleiding volgen bij een geregistreerde opleidingsinstantie of FTO(Flight training organistation) volgens JAA normen. Er moet bij die instelling ook een file worden bijgehouden van je vorderingen. Dus een FAA opleiding heb je in zoverre niet zoveel aan, als je vervolgens in Europa doorgaat.
Officieel mag je ook maar 3 x een proefles doen(geen idee hoe dat wordt gecontroleerd, maar dat terzijde)

Je logboek moet in JAA landen, voor een JAA brevet een JAA goedgekeurde layout hebben(waarschijnlijk heb jij een FAA logboek gekregen daar?).
 
Je hoeft het niet bij een FTO te doen, alleen als je gaat voor CPL/ATPL. Je PPL kan je ook bij een RTO halen en je kan uren overnemen vanaf een andere vliegschool (ook in US heb je JAA scholen). Ik zou het alleen zo niet doen, daarbij is het niet zozeer dat je uren moet maken, meestal heb je meer lesuren nodig dan de wettelijke minima voordat je klaar bent voor examen. Je kan wel je FAA brevet halen en dan later converteren naar JAA, maar dan kan je net zo goed proberen meteen voor JAA te gaan in US. Je woont nu in Dublin?

Je kan een paar goede online, pc based of apple based computer logboeken krijgen die JAA approved zijn, keuze zat.
 
Beroepspiloot worden is niet mijn doel, ik houd het bij een PPL. Heb al een hele leuke baan en ben ws ook al te oud om nu nog voor een piloot-carrière te gaan.

Ik woon nu in Dublin ja, waar het weer zo slecht is (lees: bewolkt) dat ik ook nooit goed aan lessen toe zou komen. Maar het ziet er naar uit dat mijn ideetje van hier en daar (US/IE/NL) wat uren en lessen bij elkaar sprokkelen niet zomaar gaat lukken. Uiteindelijk ook wel weer heel begrijpelijk.

Ik zal me eens even wat beter verdiepen in de termen en afkortingen die ik hier nu tegenkom en zien wat in elk geval nog mogelijk en realistisch is. Bedankt voor de informatie!
 
Of je doet een gecombineerde JAA/FAA opleiding,
maar dan moet de instructeur wel voor beide gecertificeerd zijn! ;)

Heb nu ook een student die dit ws wil.

Er zit wel wat verschil in de lesstof,
maar het is te doen.

Qua logboek is het goed om inderdaad e.e.a. goed uit elkaar te
houden, bijv. PIC uren voor FAA daar zitten wat verschillen in t.o.v. JAA
evenals cross-country uren.

greetz VanFan
 
Laat ik de vraag iets anders stellen: ik ben bezig met een PPL opleiding bij de KLM Aeroclub. Als ik nou tijdens de opleiding een vakantie in bv de States zou houden en daar een 'lesvlucht' (gewoon een rondvlucht eigenlijk, maar met instructeur zodat ik lekker zelf kan sturen) uitvoer, kan ik die probleemloos bijschrijven in m'n logboek? Dat ene uurtje kan nou net dat ene uurtje zijn wat ik te kort kom (er van uitgaande dat ik een HEEEEELE goeie leerling ben :))...

Dat het niet de bedoeling is om zo je 45 uur bij elkaar te sprokkelen snap ik, maar er is toc een verschil tussen een uurtje op vakantie of een halve opleiding her en der...
 
Volgens mij kan je elk uur dat je vliegt, dual of niet, probleemloos schrijven in je logboek. Hij telt mee met je total time, maar om hem mee te laten tellen in je specifieke PPL opleiding is een andere vraag. Dat hangt er vanaf of de kist is gecertificeerd in lijn met JAR standaarden en of hij een luchtwaardigheids certificaat heeft dat is uitgegeven of geaccepteerd is door een JAA lidstaat. Op zo'n soort kist en bij een FTO of geregistreerde faciliteit (RTO bijvoorbeeld) moet je dan minimaal 25 uur dual en minimaal 10 uur supervised solo vliegen. Totaal moet je 45 uur op vliegtuigen gevlogen hebben, wat betekent dat je 10 uur op een andere manier kan loggen. De JAR FCL schrijft voor dat je daar uren van een ander brevet (heli, zweven, ultralight) voor kan gebruiken, 10% van je PIC uren om precies te zijn tot een max dus van 10 uur (en in dat geval niet minder dan 20 uur dual).

Lees deze maar eens door, pagina 1-C-1 t/m 1-C-4: http://jaa.nl/publications/jars/607069.pdf

Of je ook dual uren op niet JAA kisten kan meetellen in die 10 uur is een tikkie grijs. 10% van PIC uren op een zweefkist in de US zou wel kunnen (10 uur zou dus maar voor 1 uur tellen), maar dual wordt niet over gesproken. Ik zou er niet vanuit gaan in ieder geval. Hoe dan ook, je kan ze sowieso altijd in je logboek zetten. Alleen voor het optel sommetje bij je PPL examen worden dat soort uren dus wel of niet meegeteld, afhankelijk van waar en hoe ze gevlogen zijn. Maar sowieso wel altijd in je logboek zetten. Als je van plan bent uiteindelijk een JAA brevet te gaan halen, zorg dan dat dat in een JAA standaard logboek is (waarbij ik kan aanraden dat online te doen, of op de pc / mac / iphone, zie ook Safelog (online log voor linux/OSX/Win en pc log voor windows en iphone) en LogTen (pro en mobile voor apple en iphone)).
 
Als je van plan bent uiteindelijk een JAA brevet te gaan halen, zorg dan dat dat in een JAA standaard logboek is (waarbij ik kan aanraden dat online te doen, of op de pc / mac / iphone, zie ook Safelog (online log voor linux/OSX/Win en pc log voor windows en iphone) en LogTen (pro en mobile voor apple en iphone)).

Waarom je voorkeur om een logboek on-line of op de computer bij te houden?
Ik ben toch altijd verplicht om mijn logboek (dus een papieren versie) bij me te hebben als ik vlieg?
 
Je kan altijd op print drukken en er staat nergens dat het papier moet zijn. En online ben ik tegenwoordig overal, dus als je laptop online kan is dat prima. En beide merken hebben ook iphone versies, die kan je ook altijd meenemen. Safelog online kan je ook doen vanaf blackberry of een beetje gsm, die krijg ik midden in de Schotse Hooglanden nog online. Je moet tijdig een flight time record kunnen produceren (zie hier pagina 1-A-13), dus dat is niet echt een probleem. Alleen een student pilot moet een logbook meenemen vanwege de cross country aftekening van de instructeur. Maar prints zijn natuurlijk in dat geval het makkelijkst om mee te hebben.

Logten (mac only helaas) heeft prachtige print reports in het formaat van de meest bekende logboeken overigens:
logbook_binder.jpg


LogTenPro4Promos2.jpg


Het grote voordeel van een (online) computer logbook is dat het veiliger te backuppen is en dat er veel minder makkelijk fouten in voorkomen door optelfouten. Ook kan je makkelijker naderhand vluchten corrigeren. En het grootste voordeel is dat als je bepaalde uren wil weten (met aanvraag bepaalde brevetten vragen ze altijd uren waar nooit een kolom voor in een logbook staat zoals dual at night op single pilot vliegtuigen die een blauwe streep hebben en vleugels boven ofzo) je veel makkelijker filters kan aanmaken in plaats van handmatig proberen vlucht voor vlucht op te tellen. Ik ben met papier begonnen, 14 jaar geleden was er nog niet zo heel veel anders. Maar daar krijg je echt spijt van op een gegeven moment, want fouten kan je bijna niet voorkomen. Zolang je je logbook database ergens online als backup hebt kan je het altijd opnieuw printen en de optelling klopt altijd, heerlijk gewoon.

Bijkomend voordeel, voor als je professioneel wil gaan vliegen althans, is dat dit soort systemen kunnen bijhouden voor je hoe je wettelijk zit voor wat betreft uren per week, maand, jaar etc. Ook currency bijhouden gaat vanzelf op die manier, ideaal.
 
Ik wil niet eigenwijs zijn en deze discussie hebben we al eens gevoerd, maar de meningen zijn er over verdeeld. In de JAA documenten waar je zelf naar verwijst spreekt men namelijk ook over het countersignen door de instructeur, iets wat Erwin ook heel braaf doet elke keer. Dat kan bij een electronisch logboek natuurlijk ook niet. Daarbij is een eis dat je de logentries maakt met onuitwisbare inkt (lees, geen potlood) teneinde niet meer te kunnen rommelen. Met een electronisch logboek kan dat dus ook niet gegarandeerd worden. Daarbij zijn er dus FI's en mensen op de club die zeggen dat je gewoon altijd je logboek bij je moet hebben. Als ik onderweg op de taxiway door de LVP wordt aangehouden en mn papieren moet tonen dan kan ik mn logboek dus _niet_ tonen...
 
Ik wil niet eigenwijs zijn en deze discussie hebben we al eens gevoerd, maar de meningen zijn er over verdeeld. In de JAA documenten waar je zelf naar verwijst spreekt men namelijk ook over het countersignen door de instructeur, iets wat Erwin ook heel braaf doet elke keer.

Zoals ik al zei, voor studentpilots is het nodig vanwege de solo aftekening. En op zich is dat een aparte pagina die je ook als los document natuurlijk bij de prints kan doen. Als je eenmaal je brevet hebt is het hele document eigenlijk niet nodig aangezien je dan je brevet hebt. Currency zoals vroeger (toen moest je altijd 20 uur in de afgelopen 12 maanden hebben gevlogen) bestaat niet meer, alleen de 3 maanden regel zou het enigste zijn wat de luchtvaartpolitie wil zien. Voor de rest staat er eigenlijk niets in waar zij wat aan hebben.

Dat kan bij een electronisch logboek natuurlijk ook niet. Daarbij is een eis dat je de logentries maakt met onuitwisbare inkt (lees, geen potlood) teneinde niet meer te kunnen rommelen.

Laat me die onuitwisbare inkt eis maar eens zien. En het "er niet meer mee kunnen rommelen", alsof entries corrigeren iets anders is dan rommel juist opruimen, is een gevolgtrekking die je zelf zou trekken. Met een vork je regels invulllen kan natuurlijk van te voren ook. Prints zijn net zo min uitwisbaar als logboeken, al neemt het wat meer tijd om alles opnieuw in te vullen.

Met een electronisch logboek kan dat dus ook niet gegarandeerd worden.

Jawel, vroeger waren er electronische logboeken die de veranderingen vastlegden geloof ik (het kan dus wel), maar da's nu niet meer nodig.

Daarbij zijn er dus FI's en mensen op de club die zeggen dat je gewoon altijd je logboek bij je moet hebben. Als ik onderweg op de taxiway door de LVP wordt aangehouden en mn papieren moet tonen dan kan ik mn logboek dus _niet_ tonen...

Als student pilot moet je je "logboek" meehebben vanwege de gedachte dat daar de solo endorsement in staat (zo staat het ook in de JAR). Met brevet is een flight time record voldoende, dat kunnen ook prints zijn, dat kan ook digitaal zijn. Niet dat men er echt iets aan heeft, maar je kan het dus wel degelijk tonen. Dat "mensen" op de club zeggen dat het moet ligt aan hen. De wet is redelijk veranderd in de laatste eeuw en doet dat in de beweging naar EASA nu weer. Er zijn veel oude wijsheden die al lang niet meer gelden, maar mythische proporties hebben af en toe. Zo zijn er ook nog veel mensen die denken dat lift onstaat omdat de luchtdeeltjes bij een bolle bovenrand de deeltjes onder moet inhalen, het staat zelfs nu nog in schoolboeken. Maar je zal nu als beginnend vlieger ook al weer geleerd hebben om niet zomaar dingen aan te nemen, dat is in de vliegerij dodelijk.
 
JAR noemt logboek regels in JAR FCL 1.080. Hier beneden is IEM FCL 1.080.
IEM staat voor: "Interpretive and Explanatory Material".

Ik hoop dat EASA dat zal veranderen want tegenhouden kunnen ze het niet
in deze tijden van digitale vastlegging en digitale uitgave van "controlled copies"...

Enfin, voorlopig hou ik nog steeds allebei bij, waarbij mijn ouderwetse logboek
de basis is.

1. JAR-FCL 1.080 and JAR-FCL 2.080 require holders of a flight crew licence to record details of all flights flown in a format acceptable to the National Aviation Authority responsible for licence or rating issue. This logbook enables pilot licence holders to record flying experience in a manner which will facilitate this process while providing a permanent record of the licence holders flying. Pilots who fly regularly aeroplanes and helicopters or other aircraft types are recommended to maintain separate logbooks for each type of flying.
2. Flight crew logbook entries should be made as soon as practicable after any flight undertaken. All entries in the logbook shall be made in ink or indelible pencil.
3. The particulars of every flight in the course of which the holder of a flight crew licence acts as a member of the operating crew of an aircraft are to be
recorded in the appropriate columns using one line for each flight, provided that if an aircraft carries out a number of flights upon the same day returning on each occasion to the same place of departure and the interval between successive flights does not exceed thirty minutes, such series of flights may be recorded as a
single entry.
4. Flight time is recorded from the time the aircraft first moves under its own power for the purpose of taking off until the time the aircraft finally comes to rest after landing (see JAR-FCL 1.001).
5. When an aircraft carries two or more pilots as members of the operating crew, one of them shall, before the flight commences, be designated by the operator as the aircraft ‘commander’, in accordance-with JAR-OPS, who may delegate the conduct of the flight to another suitable qualified pilot. All flying carried
out as ‘commander’ shall be entered in the log book as ‘pilot-in-command’. A pilot flying as ‘pilot-in-command under supervision’ or ’student pilot-in-command’ shall enter flying times as ‘pilot-in-command’ but all such entries shall be certified by the commander or flight instructor in the ‘Remarks’ column of the logbook.
 
Ik heb geen idee waar jij FCL 1.080 hebt gevonden, ik heb me rot gezocht en kan het nog steeds niet vinden. Doet er niet zo toe, in de EASA FCL proposal heb ik hetzelfde gevonden: http://www.easa.eu.int/ws_prod/r/doc/NPA/NPA 2008-17b.pdf

Een operator voor commercieel transport mag digitale archieven gebruiken die opvraagbaar zijn door de crew, op andere vluchten moet het in genoemd formaat zijn, zolang het maar gemaakt is in inkt of iets onuitwisbaar. Pennen inkt of printer inkt maakt natuurlijk niet uit, de printer schrijft het een stuk mooier voor me op moet ik zeggen. Legaal zit je helemaal goed dus.

Endorsements kan je trouwens ook als aparte bladen kopen, hier bijvoorbeeld: http://secure.nc-software.com/Notes-Endorsement-Memo-Pages-for-Full-Size-Binders-P47.aspx .

Je printer schrijft dus gewoon jou papieren logbook op, je handtekeningen voor endorsements kunnen gewoon op papier gezet worden, het is in het juist formaat, je bent dus helemaal legaal. Wordt ook door IVW geaccepteerd met aanvraag. Andersom kan ook, scans van belangerijke documenten kunnen in het programma opgeslagen worden. Logten pro (apple) is overigens gratis voor student pilots, voor de eerste 40 uur. Nou nog uitvogelen hoe ik m'n safelog data goed kan importeren naar logten.
 
Back
Top