garantiefonds na 5 jaar: wat dan?

doku

Member
Bij de garantiefondsen (KLS + EPST) is het zo, dat na 5 jaar de volledige betaling aan (meestal) de ABN dient te worden voldaan door het garantiefonds. Wat gebeurd er hierna met ''jou''/werkloos-atpl-studentje?

Ik weet dat de ouders bij de NLS sowieso mee moeten tekenen en vast ook wel bij MVVL/Stella (wie weet er hier meer over)? Zij zouden dan nog aansprakelijk gesteld kunnen worden. Maar wat bijvoorbeeld bij de EPST vanwaar ik zeker weet, dat de ouders niet mee hoeven te tekenen (ook bij de KLS)? Hoe ziet zo'n regeling achteraf er dan uit, want de ABN heb je niet meer in je nek hijgen, maar de EPST in dit geval. Als je 700 in de maand verdient of wat dan ook, als werkloos (verder onopgeleid) piloot gaat aflossen niet echt werken natuurlijk.

Doku
 
Je lening wordt bij de KLS niet afbetaald hoor, je krijg tot 5 jaar na afronding opleiding je rente terug, maar een complete afbetaling heb ik nergens in de regeltjes gevonden. Het blijft daarna een gewone hypotheek, met de 'gewone' voorwaarden.
 
Je lening wordt bij de KLS niet afbetaald hoor, je krijg tot 5 jaar na afronding opleiding je rente terug, maar een complete afbetaling heb ik nergens in de regeltjes gevonden. Het blijft daarna een gewone hypotheek, met de 'gewone' voorwaarden.

'"Indien betrokken Leerling na deze drie jaar,, nog steeds niet op genoemde voorwaarden als verkeersvlieger werkzaam is zal het Garantiefonds de totaal (nog) verschuldigde Hoofdsom inclusief de daarop vervallen rente aan de Bank voldoen."

Dit staat letterlijk in het garantiefonds, maar er blijft wel een vermogenstoets van kracht,,
 
bron??
was het maar zo'n feest... dan zou iedereen eerst 3 jaar wachten, geld terug krijgen en dan lekker op 't gemakje een baan zoeken
 
bron??
was het maar zo'n feest... dan zou iedereen eerst 3 jaar wachten, geld terug krijgen en dan lekker op 't gemakje een baan zoeken

Ik zuig dit niet uit mijn duim, want zo staat het letterlijk in het contract (tussen EPST en de ABN). Maar dan heb je natuurlijk de borg (EPST) die het geld op je kan verhalen.

Waar zou een borg anders voor dienen dan?
 
Precies, EPST neemt dan de lening van de bank over, wat nog niet zegt dat zij geen afspraken met je gaan maken over terugbetaling.
 
Het lijkt me heel sterk dat het garantiefonds van de EPST de lening voor je aflost. - edit: ze lossen dus niks af, je krijgt alleen een andere kredietverstrekker. -
Het fonds staat borg voor jou, mocht er iets mis gaan tijdens of na je opleiding. Als je geen baan vindt als vlieger, moet je uiteindelijk alsnog alles zelf gaan aflossen, dan maar als vakkenvuller oid.

Hieronder kort samengevat wanneer het KLS garantiefonds kan uitkeren:
- opleiding moet worden gestopt door onvoldoende progressie of om medische redenen (zonder kans dat de student de opleiding later elders af maakt)
- medische ongeschiktheid na het voltooien van de opleiding, maar voordat er een baan als verkeersvlieger is gevonden

Het fonds kan de rente overnemen indien:
- de student door onvoldoende progressie met de opleiding moet stoppen, maar wel bij een andere school zijn papieren haalt (erg uitzonderlijk).
- de student niet binnen een jaar na afstuderen een baan vindt als vlieger.
In deze gevallen kan het fonds tot een maximum van 4 jaar de rentelast overnemen.
Als de persoon daarna nog steeds geen baan als vlieger heeft, zal hij/zij andere manieren moeten vinden om de schuld af te lossen.
 
Last edited:
Back
Top