Vragen aan FAA - brevethouders en eigenaren / vliegers van N-reg kisten

Chaseplane.nl

New member
Goed, dus je kwam trots met je brevet uit de VS. Misschien had je zelf al wel een N-geregistreerde kist op het oog, maar misschien ook niet. Hoe ging het toen verder? Wat miste je, waar had je "last" van, wat was gewoon anders?

Mijn bedoeling is om hier een soort van inventarisatie te maken van wensen, behoeftes en verschillen (US vs EU) tussen het vliegen in de VS en Europa. En ik bedoel niet de voor-de-hand-liggende zaken als dat vliegen hier veel duurder is enzo.

Om zelf maar de aftrap te geven:
  • Weer: al heel snel na aankomst uit de VS heb ik me verder verdiept in het weer. De verschillen tussen Arizona (waar ze bijna binair weer hebben: òf prachtig òf thunderstorms) en wat we hier in Europa gewend zijn is enorm. De kennis hierover opgedaan in de VS vond ik te weinig.
  • Airspace indeling bleek ook heel anders. Alpha-airspace tot aan de grond is non-existent in de VS. De gehanteerde minima voor zicht zijn verschillend.
  • Communicatie is verschillend. Niet dat we er niet uit kwamen, maar de lingo (gebruikte woorden) is gewoon verschillend en ook wat je wel of niet meldt.
  • Airlaw is verschillend. Was ook een kleine conversie voor nodig om de verschillen met Nederland en Europa duidelijk te krijgen.
  • Typeconversie. Waar ik in de VS vooral gelest had op Ce.172's, bleken hier vooral Pa.28's in diverse smaken voorhanden. Een korte begeleide typeconversie vond ik dan ook nodig.
  • Overzicht van huurbare N-toestellen in Nederland / Europa. Heb ik niet kunnen vinden en ben ik nu dus zelf aan het opstellen.
  • Overzicht van FAA certified instructeurs in Nederland / Europa. Gelukkig ken ik er nu wel een paar, maar ook daarvan heb ik geen lijst o.i.d. kunnen vinden. Ook die ben ik dus zelf aan het opstellen.
  • Belangenorganisatie voor N-vliegers. Is er volgens mij niet. AOPA NL richt zich weliswaar op privévliegers en eigenaren, maar niet direct op FAA-vliegers in Nederland. De services van AOPA USA vind ik heel zinvol, maar deze club is in Nederland weer niet vertegenwoordigd.

Wat zijn jullie ervaringen?

En direct daaraan gekoppeld, hoe is het om hier een N-geregistreerd vliegtuig te hebben? Zijn er voldoende onderhoudsfaciliteiten voorhanden die N-toestellen van maintenance kunnen voorzien? Voldoede monteurs die af kunnen tekenen?

Ben alsjeblieft zo uitgebreid mogelijk, want ik probeer een zo compleet mogelijk beeld te krijgen over de verschillen.

Thanks,
Chaseplane.nl
 
Last edited:
Wat drijft u om deze survey te starten?

Nou, simpel. Ik denk dat we als FAA-piloten onderling nog wel wat van elkaar kunnen leren. Gezamenlijk weten we meer dan één. De lacunes - voor zover die er zijn - worden dan ook duidelijk, en misschien gaat dit wel de aanzet zijn om die gaten dan te vullen . . .

Maar dan moet er wel eerst een inventarisatie gedaan worden van wat er mist, natuurlijk.
 
Last edited:
Goed topic ! Ik denk dat menig FAA-PPL vlieger hierin geinteresseerd is. Zelf kan ik weinig aanvullen helaas, aangezien ik nog bezig ben met mijn PPL.
 
Info die vaak aan mij gevraagd worden:

Een FAA inspector (om je annual op de kist te doen) woont in Anna Paulowna, dit is Ruud Heijnen. Ik denk dat het niet verstandig is hier verdere informatie te geven i.v.m. privacy info.

Een FAA instructeur woont in Arnemuiden, dit is VanFan. Via het forum kunnen jullie hem goed bereiken neem ik aan.

Een N-reg kist kun je in een Trust zetten. Dit doe je bij:

Aircraft Guaranty Holdings, LLC
515 N. Sam Houston Parkway East
Suite 305
Houston, Texas 77060
www.agcorp.com
Tel: 1.281.445.7594

Qua kosten ben ik voor mijn kist kwijt:

Annual Trust liability fee 400 dollar.
Annual Trust administration / mail forwarding fee 300 dollar.
Bank Fee (als je betaalt met een US bank hoef je dit niet te betalen) 35 dollar.

Al met al valt het dus wel mee. De mail forwarding fee is niet voor niets, je krijgt best vaak post doorgestuurd van ze van de FAA.
 
Kijk, N2024, dit soort dingetjes bedoel ik inderdaad ook. Heel zinvolle info voor FAA-vliegers.

VanFan zal ik binnenkort eens contacten, zodat ik 'm op de lijst bij kan schrijven. Ook naar Ruud Heijnen ga ik op zoek.

Bedankt!
 
Leuk initiatief,

Hoop echt dat het nog mogelijk blijft N-reg kisten te houden en vliegen in Europe.
Maar het kon wel eens moeilijk worden.

Wisten jullie trouwens dat:
In de USA mogen foreign registered aircraft ook niet langer als 6 maanden
op/met hun buitenlandse registratie vliegen.

Mocht ik een bijdrage kunnen leveren dan doe ik dat graag!

Grtz VF

PS Monteurs zijn er genoeg, zelfs bij de gewone vliegtuigonderhoudsbedrijven,
Inspectors zijn er ook genoeg en om over instructeurs maar niet te spreken.
(Of ze allemaal even goed zijn, is een ander punt)

PS2 over een vliegtuig in een trust hier een artikel van Dr. C. Wood een bekende
in de wereld van trusts:

http://www.agcorp.com/lba_us.cfm
 
FAA PPL

FAA PPL

Beste Airworkers,

Ruim twee jaar geleden heb ik in de VS mijn FAA PPL behaald. Toen ik weer terug was in Nederland ging ik toch twijfelen aan mijn mogelijkheden hier met een Amerikaans brevet. Maar na een vraag op dit forum gesteld te hebben, is het me toch duidelijk geworden dat ik er wel degelijk mee kan vliegen.

Ik zit nu al weer twee jaar in Nederland en heb al die tijd niet meer gevlogen. (Ik heb praktisch niet meer gevlogen na mijn checkride) Geen tijd, geen zin om me erin te verdiepen, is duur... Maar vooral dat ik niet echt durf om zelf te gaan vliegen (luchtruim en regels zijn toch anders als in de VS) en het ook niet echt ziet zitten om veel dure uren te gaan maken met een instructeur.

Na twee jaar lijkt me wel weer is leuk om gebruik te gaan maken van dit papiertje!!

Zijn er op dit forum misschien mensen die mij hiermee willen helpen? Misschien een N-kist hebben?

Zelf studeer ik (luchtvaarttechnologie) en ben woonachtig in de omgeving van Leiden

Alvast ontzettend bedankt!

Groet
 
Last edited:
Beste Airworkers,

Ruim twee jaar geleden heb ik in de VS mijn FAA PPL behaald. Toen ik weer terug was in Nederland ging ik toch twijfelen aan mijn mogelijkheden hier met een Amerikaans brevet. Maar na een vraag op dit forum gesteld te hebben, is het me toch duidelijk geworden dat ik er wel degelijk mee kan vliegen.

Ik zit nu al weer twee jaar in Nederland en heb al die tijd niet meer gevlogen. (Ik heb praktisch niet meer gevlogen na mijn checkride) Geen tijd, geen zin om me erin te verdiepen, is duur... Maar vooral dat ik niet echt durf om zelf te gaan vliegen (luchtruim en regels zijn toch anders als in de VS) en het ook niet echt ziet zitten om veel dure uren te gaan maken met een instructeur.

Na twee jaar lijkt me wel weer is leuk om gebruik te gaan maken van dit papiertje!!

Zijn er op dit forum misschien mensen die mij hiermee willen helpen? Misschien een N-kist hebben?

Zelf studeer ik (luchtvaarttechnologie) en ben woonachtig in de omgeving van Leiden

Alvast ontzettend bedankt!

Groet, Menno

Beste Menno,

Als je wilt kunnen we een keertje afspreken op EHMZ, ik heb daar een N-reg kist.

Mvg.


Rudy
 
Ger Pols

Ger Pols

Ik woon en werk op de mooiste locatie in Nederland met het allerbeste vliegveld en havenmeester.....................jazeker...............nee, niet de apotheker...........
maar Texel !!!!

Vlieg ze,

Ger Pols

FAA ATP CFII MEI
 
FAA Instructeurs, dan denk ik ook aan de volgende namen: Adriaan Brouwer, Rob Rikhof, Edwin Boshoff en bij FAA Inspector aan Theo Hendriks.

Je weet ze allemaal vast wel te vinden!

Greetz,
TD
 
taildragger, bedankt voor je lijstje. Adriaan Brouwer is geen FAA CFI (meer?), althans dat heeft 'ie me vandaag verteld. Zijn zoon Mark weer wel . . .

Rob, Edwin en Theo zal ik binnenkort vragen of ze ook op de lijst willen.
 
Ik heb gehoord dat een FAA instructeur alleen in Europa les mag geven (ongeacht registratie, dus ook op N-reg toestellen) als hij ook een EASA FI bevoegdheid heeft.
Weet iemand hierover meer?
 
Nog even een (volgens mij) nuttige toevoeging van Chase op het topic die ik van de week ontving per mail.

Over hoe dat zit met PH-kisten vliegen met alleen een FAA brevet, daar kan ik zéér stellig over zijn want ik heb het eens bij IVW nagevraagd en nu zwart op wit. Het antwoord is dat je niet legaal met een FAA brevet een PH-geregistreerde kist boven Nederlands grondgebied mag vliegen. Echter, hoe onwaarschijnlijk dit ook lijkt, je mag diezelfde PH-kist wel met een FAA brevet boven niet-Nederlands grondgebied (België bijvoorbeeld) vliegen. Zalig inconsequent, maar zo zit het in elkaar.
 
Back
Top