Participatie te koop op EHLE

Hallo vliegers

Wie van jullie heeft er belangstelling voor mijn participatie bij de katana flyers.

Vliegen voor 55 per uur. Ook in combinatie met lessen.

Stuur me even een PM

JB
 
beste jb,
wijd me alb iets meer in, inclusief het gevraagde entreebedrag en de jaarlijkse bijdrage.
staat het vliegtuig bij de diamondflyers in de hangar?
vriendelijke groet,
alex.
 
je koopt de participatie over voor x bedrag (dat mag JB zelf vertellen). deze kan je terug krijgen als je de participatie verkoopt.
je hebt een jaarlijkse bijdrage (amper 400euro).
en je betaalt 55euro/tik

voor de rest geen kosten.

goedkoper vliegen dan dit kan denk ik niet in hollanda. tenzij je wordt betaald!
 
RAH heeft het helemaal juist weergegeven ik kan daar weinig aan toevoegen.

55 euro is niet per tik maar per uur. maar dat is wel duidelijk meen ik.

Voor overname prijs even een PM

JB
 
Zomaar uit nieuwsgierigheid (aangezien ik me ook verdiept heb ik een participatie): waarom doet iedereen zo geheimzinnig over de vraagprijs van een participatie? Ik vroeg aan het bestuur van de DF ook om een overzicht van te koop staande participaties en de vraagprijzen en die kreeg ik niet. Voor zover ik kon inschatten werd mij een verkoper 'toegewezen' en moest ik met hem/haar maar onderhandelen. Niet echt bevorderlijk voor het mechanisme van vraag en aanbod lijkt me. Het argument wat ik destijds terug kreeg was iets in de trant van : zo voorkomen we dat aanbieders tegen elkaar worden uitgespeeld.

De kisten op de diverse sites hebben toch ook gewoon een openbare vraagprijs? Waarom zou je dat bij een participatie veel anders doen.
 
je koopt de participatie over voor x bedrag (dat mag JB zelf vertellen). deze kan je terug krijgen als je de participatie verkoopt.
je hebt een jaarlijkse bijdrage (amper 400euro).
en je betaalt 55euro/tik

voor de rest geen kosten.

goedkoper vliegen dan dit kan denk ik niet in hollanda. tenzij je wordt betaald!

Zou je in ieder geval niet ook moeten kijken naar het reserve fonds?

-Kees
 
Waar is zo'n participatie op gebaseerd? Is dit de waarde van de kist? Of is het puur een fictief bedrag dat als 'onderpand' dient?

Stel ik heb een leuke kist met een aanschafwaarde van 50K. Als ik anderen wil laten participeren, wat zou dan een redelijk bedrag zijn? Kan ik 5 participanten voor 10K intekenen, of zou dat meer moeten zijn? Kan ik ook 10 participanten van 10K laten inschrijven en er zo winst op maken, of er een fonds voor vervanging van starten? Zou je de kist in een stichting moeten onderbrengen?

Just asking. Puur hypothetisch natuurlijk, maaruh.. ik sta op EHLE ;)
 
Waar is zo'n participatie op gebaseerd? Is dit de waarde van de kist? Of is het puur een fictief bedrag dat als 'onderpand' dient?

Stel ik heb een leuke kist met een aanschafwaarde van 50K. Als ik anderen wil laten participeren, wat zou dan een redelijk bedrag zijn? Kan ik 5 participanten voor 10K intekenen, of zou dat meer moeten zijn? Kan ik ook 10 participanten van 10K laten inschrijven en er zo winst op maken, of er een fonds voor vervanging van starten? Zou je de kist in een stichting moeten onderbrengen?

Just asking. Puur hypothetisch natuurlijk, maaruh.. ik sta op EHLE ;)

Het hele idee achter fractional ownership is dat je de prijs deelt. De participatie zou in principe de initiële aanschaf moeten dekken. De lopende kosten zou je moeten dekken met een jaarlijkse bijdrage (stalling, verzekering) en de variabele kosten zou je moeten verrekenen in je uurprijs (brandstof, onderhoud, opbouw reserve).

Echter, bij de Diamondflyers krijg ik de indruk dat het aandeel in de kist meer een aandeel in de groep is. Zeker wat de Katana betreft zijn er meerdere kisten waar alle deelnemers gebruik van mogen maken. Je bent dus geen mede-eigenaar van een kist, je bent deelnemer in een collectief dat gezamenlijk kisten voor eigen gebruik exploiteert.

Rest de vraag nog steeds: waarom doet men geheimzinnig over de prijs van een participatie? Wat me overigens ook opviel is dat er meerdere participaties te koop stonden op het moment dat ik interesse had. Het zou erop kunnen duiden dat de verhandelbaarheid van de participaties niet zo makkelijk is als je in eerste instantie zou denken.

Persoonlijk zou ik de zaak iets anders opzetten. First of all zou ik al geen stichting opzetten, maar een vereniging. Dit is veel transparanter naar de deelnemers toe en iedereen heeft evenveel inspraak. Bij een stichting is het toch voornamelijk het bestuur, voor zover ik weet.

Nadeel van een vereniging is dat het vaak erg moeilijk is om besluiten te nemen, zie de onbestuurbaarheid waar VvE's vaak mee kampen...
 
Echter, bij de Diamondflyers krijg ik de indruk dat het aandeel in de kist meer een aandeel in de groep is. Zeker wat de Katana betreft zijn er meerdere kisten waar alle deelnemers gebruik van mogen maken. Je bent dus geen mede-eigenaar van een kist, je bent deelnemer in een collectief dat gezamenlijk kisten voor eigen gebruik exploiteert.

Euh, ik denk dat je de DA40's bedoelt, daarvan zijn er 3 (PH-DAI/TDI/FLD) Van de Katana (DA20) is er maar 1, de PH-FLK.
 
Odiebla wat jij stelt is correct. Een stichting kent slechts begunstigers die geen stemrecht hebben itt een vereniging.

Ik weet dat er bewust voor een stichting is gekozen om niet eindeloos te hoeven discussiëren. Dat is wellicht niet heel democratisch, maar gezien de verhalen die ik om mee heen hoor werkt het wel en daar gaat het tenslotte om!
 
Ik vind het een beetje kiezen tussen twee kwaden: 15000 euro (dat is zo ongeveer wat een DA40 participatie zou moeten kosten) betalen aan een stichting waar je verder niets te zeggen hebt en blij mag zijn dat je mag vliegen of eenzelfde bedrag storten in een club en het risico lopen dat je niet tot consensus kunt komen met 50 andere leden. Wat je vaak bij VVE's ziet is dat men constant 'nee' stemt tegen niet populaire maatregelen zoals contributieverhoging terwijl dat wel heel hard nodig kan zijn om 'het grote goed' in stand te houden. Daarbij wil een deel van de groep iets (wat vaak geld kost) en dan zegt de andere groep "waarom zou ik daaraan mee moeten betalen, daar heb ik helemaal geen belang bij"...

Fractioneel eigendom is redelijk complex, ik ben voorlopig bij dat ik gewoon bij een club zit voor relatief weinig geld en tegen weinig risico.
 
Participatie te koop

Participatie te koop

Beste allemaal,

Voor de mensen die nog een participatie zoeken...ik heb een participatie in de Katana te koop. PM me voor meer info.

Ik ken Captain JB ook goed en wij willen beide wat groters en luxers gaan vliegen.

Groeten,
PA-28
 
Wat kost je participatie?

edit: Als ik nou PM, krijg ik het dan wel te horen :) ?
 
Last edited:
Wat kost je participatie?

edit: Als ik nou PM, krijg ik het dan wel te horen :) ?



Ik ben net terug van vakantie en zie dat er nog een gesprek gaande is.

Kosten participatie:
DA20: ongeveer 4000 euro
DA40: ongeveer 15000 euro

Zo'n geheim is het echt niet.

Salaam alaikum!

RAH
 
Sorry, ik was niet duidelijk genoeg. Ik weet wat de participaties ongeveer moeten kosten. Ik ben benieuwd wat de verkopers er in casu voor vragen en daar lijkt wat geheimzinnig over gedaan te worden. Dat roept bij mij de vraag op : wil men voorkomen dat eigenaren van participaties tegen elkaar gaan opbieden qua 'laagste prijs' (prijsdumping) of probeert men de investering plus een stuk 'rente' uit de opbrengst te halen en wil men dat niet laten zien? Of wellicht zijn er nog andere (goede) redenen?
 
Odiebla,

Zoals ze in de autohandel zeggen, "daar kan je met bieden achter komen".

Voor jou info, een aandeel in de Da20 Katana "kost" € 4000.-!

Alles wat je er minder voor geeft is winst voor jou. Echter, wat maakt het uit man, de winst die je maakt door te vliegen met je eigen kist is zo groot in verhouding met het huren van zo'n ding dat je het eventuele verschill er zo uit hebt.

En inderdaad, mensen bij de Diamond flyers lopen niet zo te bléren wat wat allemaal wel niet kost. Daarom werkt het systeem ook, omdat het niet van die blérders zijn. Waar men uberhaupt niet op zit te wachten in de stichting zijn mensen die de prijs van alles weten maar de waarde van niks. En ook niet op mensen die geen financiele reserve hebben.

Want in tegenstelling tot een verhuurbedrijf moet je bij de stichting alles samen ophoesten als het eens tegen zit. Stel er gaat iets kapot wat niet verwacht is. Dan moet je allemaal misschien wel ineens € 300.- of € 500.- PP lappen, in het ergste geval. Tja, dan moet je niet ineens met mensen zitten die dat niet kunnen en dus daarom de kist niet gerepareerd kan worden.

Ook moet je elkaar aan kunnen spreken op je gedrag, want zo werkt het, daarom is er ook een soort van Ballotage. Je kan wel een prijsafgesproken hebben met een aandeelhouder. Maar dat wil nog niet zeggen dat JIJ aandeel houder kan worden. Want de overdracht van de aandelen loopt via het bestuur van de stichting. En als blijkt dat jij bekend staat als een crimineel of een problemen maker/brokkenpiloot. Dan word je mooi geen aandeel houder.

Oneerlijk? Ja, misschien wel, maar een stichting in nou eenmaal geen democratisch gebeuren. En daarom werkt het ook zo goed!

Er is geen ENKELE club in NL waar mensen zo goedkoop vliegen, en waar het in de hangaar zo goed voor elkaar is, (in verhouding dan hé:))

Dus als je belangstelling hebt, gewoon mailen met de voorzitter via de site, afspraak maken, geld bieden bij een aandeel houder die er toevallig van af wil. Zoals nu PA28 en als alles goed is vlieg je een week later je checkout!

Groeten en succes!

:radar: André :radar:
 
Back
Top