Airwork en de paralelle universums

arthorizon

New member
Note: Onderstaand betoog zit ik in te kloppen als een soort reactie na het voltooien van vijfentwintig missies naar gloom en doom land zonder echt ooit het idée een target geraakt te hebben. Zoals de “Memphis Belle” ga ik even op R&R en laat het vervolg traject aan een frisse bemanning over.

Here goes.

Er is al veel geschreven en gedebatteerd omtrent de ontwikkelingen in de luchtvaart en wel in het bijzonder voor wat betreft de vooruizichten op een fatsoenlijke baan, if any, voor degenen die net afgestudeeerd zijn, nu nog in opleiding zijn of er nog mee willen beginnen, echter ook ten aanzien van degenen met een baan die wellicht op de tocht staat.

Er is ook al genoeg geschreven en gedebatteerd over de kosten/baten van het aangaan van een 150K Euro lening. Ook is er al genoeg geschreven en gedebatteerd over de wenselijkheid eerst een andere beroeps studie te volgen om zodoende een alternatief voor handen te hebben indien na een peperdure vliegopleiding de begeerde baan een illusie blijkt te zijn.

Ook, en daar wil ik nu even op ingaan, de eeuwige controverse tussen degenen voor wie het glas steeds vol is, tenminste half vol en degenen die zien dat de fles leeg is waaruit die glazen gevuld moeten worden.

Maar laat ik eerst voorop stellen dat wat nu volgt een reflectie is van wat ik zelf vind van de situatie waarin we, u allemaal, beginneling en beroepsvlieger, niemands baan is nog zeker, ons bevinden.

In voorgaande bespiegelingen mijnerzijds heb ik gemerkt dat, of de baby met het badwater werd weggegooid of, dat niet welgevallige uitspraken en, ook , welgevallige uitspraken naar gelang wie het lezend publiek was, slechts perifirere aandacht mochten krijgen, let wel, mijn interpretatie. Prima hoor, kan er mee leven, heb het altijd allemaal zonder dwang via het keyboard laten weten.

Daarom, ik ga het nu eens over een andere boeg gooien, niet omdat ik willens en wetens in de belangstelling wil staan, verre van dat, hangmat en kokosnoot springs to mind, maar enige betrokkenheid met de materie kan ik niet van me afzetten. Zo, hieronder, met de tijdsdruk van Frau H. bartender die op de klok kijkend elk moment kan roepen, “last call for alcohol”.

Ik plan me dus voorlopig verder te onthouden van en inmenging in discussies over dit onderwerp op Airwork en laat het graag over aan de ruimte reizigers die met Captain Kirk meevliegen. Mijn denkraam is te beperkt gebleken en mijn lichtvoetigheid is ook niet meer die van Bo Jangles. Zelf ga ik me verplaatsen met een 150 pk Cub met floats. Ieder het zijne.

In dem Sinne, mit ein letztes Glas im stehen, (Reinhard M.) mocht een en ander wat U nu gaat lezen U niet aanspreken, shoot me. Here goes.

The Art of wish or the “Art” of doom.

Het is welhaast met enige absurditeit te konstateren dat Airwork uit twee paralelle universums bestaat die zich met warpspeed manifesteren al naar gelang welk topic je bezoekt.

Zo kan je binnen een nano seconde meekrijgen dat alle opleidings klassen 09 rulen, hyves worden aangemaakt en zonnebrillen gekeurd, dat alle opleidings klassen 10 uniformen gaan passen en, ooh ja, nog even bij de bank langs, een biertje gaan doen omdat ze aangenomen zijn en ingedeeld en, dat zelfs klassen 11X zich in de parade mengen om in ganze pas met de lemmingen naar de cliff te lopen.

Dat je “ervoor moet gaan”, je droom hoe dan ook waar moet maken no matter what en je niet laten beinvloeden door Jurassic scaremongerers met hun achterhaalde voorzichtigheids agenda. Neen, niets daarvan, “spring ook in de pool, het water is heerlijk.” Het lijkt soms wel een echoput. Het “Wish” universum.

Binnen die zelfde nano seconde kan je echter ook meekrijgen wat de reeds meer ervaren deelnemers aan de luchtvaart industrie van de stand van zaken vinden en daarom menige waarschuwende woorden en goed bedoelde adviezen uit hun vingers laten komen in eerst vriendelijk, maar toenemend krachtiger wordend taalgebruik. Die zich oprecht afvragen hoe een en ander zo is kunnen ontsporen en wat er nu nog aan te doen is om de onsteking uit die napalm bom te halen. Optimisme is een goede eigenschap, maar realisme is een betere. Het “Doom” universum.

Echter, hoewel het ene paralelle universum slechts een nano seconde in tijd en slechts een micro millimeter in afstand verwijderd is van het andere paralelle universum, gezien dat tijd en ruimte relatief zijn, raken beide sterrenstelsels elkaar vooralsnog niet. Wie en wat er ook over geschreven wordt op Airwork.

Voer voor psychologen vind U ook niet?

Het station , wie er nu wel of niet gelijk heeft, zijn we binnen Airwork nu wel gepasseerd. De argumenten blijven zich herhalen met het glas vol en de fles leeg. Als het glas leeg is kan er niet bijgeschonken worden is het ene argument en het andere is dat we dan toch gewoon om te beginnen een groter glas nemen, komt de flessenboer vanzelf met een grotere fles. Ad infinitum zodat ad fundum nooit kan voorkomen. Voila, de Wet van Behoud van Ellende.

The “Art” of Doom.

Het begrip doemdenken is slechts een variant op het begrip wensdenken en vice versa. Beide begrippen en hun variaties op thema worden te pas en te onpas gebruikt om zijns gelijk te halen echter zonder in die beschouwing mee te nemen dat in beide begrippen niet welgevallige feiten worden genegeerd om welgevallige theorien in stand te houden.

Niemand hier op Airwork zal het een “want to bee” misgunnen om beroepsvlieger te worden. Geen enkele “want to bee” kan ontkennen dat de al gearriveerde beroepsvlieger een kennis en ervarings voorsprong heeft. Het onderhavige probleem maifesteerd zich als de ene groep zich gaat vastklampen aan elke strohalm en de andere groep steeds het gras blijft maaien.

Daarom, “doom” is slechts een paralelle variant van “wens” en beide argumentabele arrangementen van protons, quarks, gluons, subatomic particles, atoms, molecules, die verondersteld worden te bestaan, functioneren slechts in de imaginaire wereld van de “beholder” die als een soort kruisridder zijn werkelijkheid blijft propageren.

Dat de twee universums existeren is simpel te concluderen vanwege het feit dat betrokkenen steeds weer in staat blijken te zijn hun vastgestelde waarheden te blijven debiteren met in het achterhoofd, wel of niet bewust, dat in de geaccepteerde natuurkunde wetten , een vacuum tot niets lijd.

Bent U er nog? De Big Bang is ontstaan, althans volgens Hawkins, als gevolg van conflicterende dimensies. Vanuit deze visie, er blijken Elf dimensies te bestaan, is de problematiek waarin we bij Airwork te maken hebben slechts klein bier en hoeven we elkaar dus niet tot in den treure te wijzen op het wel of niet aangaan van een lening om een “wens opleiding” te volgen of het vanuit de loopgraven, dat hielp in 14-18 ook niet, te verkondigen dat de luchtvaart cyclies is en dat “onze tijd nog komt”.

On the other hand, als er in een gewenste gedachten gang een werkbaar alternatief universum zou moeten bestaan, bijvoorbeeld een collusie van de twee heersende, dan zal het zich ongetwijfeld manifesteren. Er zijn een ondefinieerbaar aantal individuen, min of meer aan elkaar gelijk, die zich in bovenstaand plaatje thuis voelen. Bizar of terecht?

In de vijfendertig jaar dat ik het genoegen heb gehad in deze industrie werkzaam te zijn geweest dacht ik alles wel gezien te hebben. Wel, ik kan U verzekeren dat ook ik een ware educatie heb ondergaan de afgelopen jaren. Wat is gepasseerd en wat nog komt is van een welhaast niet te bevatten devestatie en ik kan alleen maar constateren dat ik de dans ontsprongen ben alleen vanwege het feit dat de combinatie van geboortedatum en ekonomische ontwikkeling elkaar welgevallig waren.

Brace for impact, wie had dat ooit durven denken met betrekking tot flight crew als er met de equipment niets mis is. Iedereen zit nu in dezelfde trein en er komen geen tussen stations waar je uit kan stappen, het eindstation is waar de dikke dame staat te zingen.

The “Art of Doom”

Zoals gezegd, Doom is in the eye of the beholder. In tegenstelling tot wat menigeen nu denkt na het lezen van bovenstaande, als ik nu achtien was, zou ik nog steeds graag vlieger willen worden, maar niet ten koste van het op het spel zetten van het recht wat een ieder heeft op een aanvaardbaar leven en zeker niet met het zwaard van Damocles constant boven je hoofd te weten. Al s er dat niet inzat, als ik achtien was, ging ik de politiek in. Geen enkele verantwoording voor wat je uitkraamt en bij ontslag, of weggestemd, wachtregeling. Thank you, was a pleasure.

Als iemand nu, op dit moment, met de kennis die in publiek domein aanwezig is, toch wil nastreven beroepsvlieger te worden met een door de nu nog glimlachende bank verstrekte worglening, dan, good luck and see you later, alligator, in a while, crocodile. (Elvis P.)

U zult mij niet missen in verdere dialogen op thema. Het is hetzelfde als de houdbaarheid van een artikel op de plank van een supermarket. De volgende ochtend ligt er wel weer een vers nieuw broodje. Zo ook hier met mijn scribbelingen. Ik heb alles gezegd en geschreven wat ik van belang vond op thema. Heb er niets meer aan toe te voegen zonder in herhalingen te vallen.

Rest mij nog te vermelden dat the “Art of Doom” net zo zeer een gedachten kronkel is als the “Art of Wish”. In de paralelle universums komen alle zienswijzen tot hun recht. Zonder hier in te gaan op de metafysische aspecten van of er wel of niet en wanneer er een collusie komt van beide Airwork sterrenstelsels denk ik te kunnen stellen dat als het zover is, het beroep van vlieger in geen enkele verhouding zal staan met wat nu nog als aanvaardbaar wordt geacht.

En let in het vervolg op de gepokt en gemazelde kommentaren van Kliko, Morning Glory, Nosig, Overload, Jack Daniels, Onassis, Iz, Cousin avi c.s. de komende vijfentwintig jaar.

Art is is signing off on the subject, na voor de spiegel gestaan te hebben.

Tot slot.

# De constante van Skinner (Flannagans knoei-factor):

De hoeveelheid die, indien vermenigvuldigd met, gedeeld door, opgeteld bij of afgetrokken van het antwoord dat je gekregen hebt, je het antwoord oplevert dat je had moeten krijgen.

# De wet van Maier:

Als de feiten niet in overeenstemming zijn met de theorie, moeten ze weggewerkt worden.


Cheers
Art
 
Baby met badwater?
Gewoon veels te lange lappen tekst. De huidige Mtv generatie moet je bite-size info geven. Ik ga eerst even een pizza consumeren, dan nog een Ikea mebeltje in elkaar draaien en er vanavond eens goed voor zitten.
 
Mooi verhaal Art, ik meen 'The Universe in a Nutshell' van Hawkings hier en daar te herkennen. ;)
En een mooie vergelijking dat het oplevert.

Maar een 'clash' van de hier neergelegde universums zal, denk ik, enkel en alleen op individueel niveau plaats vinden. Want je weet, iedereen beleeft airwork (en het leven natuurlijk) in zijn eigen realiteit.
Menig want-to-be'er zal er, na een paar jaar in het 'wish'-universum te hebben vertoefd, hoe dan ook achter komen dat zijn/haar realiteit niet zo mooi is als eerst was gehoopt en beloofd door de vliegschool.

De spreekwoordelijke strohalm wordt dan niet alleen steeds korter weggemaaid, maar zal voor sommigen ook slechts een totale illusie blijken te zijn geweest en de onvermijdelijke overgang naar het 'doom' universum volgt niet lang daar na.
De bank begint steeds minder te glimlachen, de koffie smaakt er nu een stuk bitterder en de druk om af te gaan lossen zal steeds diepere striemen achter laten.. zie hier een bijna ongemerkte transformatie tussen de twee universums.

Diegenen die wel aan die felbegeerde (al dan niet zelfbetaalde) baan komen merken al snel dat de arbeidsvoorwaarden niet meer zijn zoals in Catch Me If You Can en de waarde van de onverantwoord hoge studieschuld wordt pas pijnlijk duidelijk nu bijna 2/3e van het netto salaris elke maand naar de bank wordt gebracht.
Gelukkig is die dure RayBan tijdens de opleiding al gekocht... een nieuwe kan er nu niet meer vanaf.

En alhoewel het vliegen an sich geweldig blijft zien sommigen het noodzakelijk anderen, die deze zelfde stap willen gaan maken richting de big shiny jet, voor de desillusie te waarschuwen.
Vaak zonder effect want 1 op 1 communicatie tussen de verschillende universums blijkt vaak te verstommen in clichés en relativeringen.

En zo is de circel weer rond...
 
Zonder hier in te gaan op de metafysische aspecten van of er wel of niet en wanneer er een collusie komt van beide Airwork sterrenstelsels
Weet je zeker dat je collusie bedoelt?

En see you later alligator etc etc is toch echt niet van Elvis P. Mocht je een bekend iemand willen koppelen aan deze quite (songtext) neem dan Bill Haley (& his comets)
 
Leuke tekst Art.;)
Zal het boek 'Samenvatten voor dummies' even zoeken, dat zal vast veel tijd schelen voor de lezer!
Moraal van het verhaal: blijf reëel, houd de cockpit in je achterhoofd.

'Wat er ook gebeurd, altijd blijven lachen'(B en A v. Toor)
 
Fraai stukje proza, Art. Al denk ik dat de meeste wannabees nu meer gediend zijn met Prozac.

Er vanuit gaande dat de meeste van die wannabees van een jongere generatie zijn, zou ik wel wat meer met punten en Hoofdletters strooien en teksten van Eminem of nog recentere rappers. Als je wil dat je - overigens inhoudelijk prima - verhaal ook bij hen aankomt, tenminste.
 
Een mooi verhaal Art.

Ik heb een tijd zitten nadenken wat ik als reactie wou plaatsen, en ik ga nu toch echt een poging doen in de hoop dat ik jou post niet verkeerd heb begrepen.

Achtergrond

Ik verplaats mezelf even terug naar het moment dat ik vliegen voor het eerst geweldig vond. Plaats mij gerust in het "Wish" universum met een zeer zware vorm van het Big Shiny Jet syndroom. Één hoofdrolletje in Catch Me If You Can voor Slipstream alstublieft!

Verschillende oorzaken brachten mij ertoe van mijn Havo af te stappen en daarmee, althans zo leek op het op dat moment, mijn eigen droom bubbel kapot te prikken. Er gingen bijna 6 jaar aan mij voorbij gevuld met dingen waarvan ik dacht dat ik ze wel leuk vond voor de rest van mijn werkende leven. Maar je bent nog jong dus wat weet je nu eigenlijk? Simpel gezegd, ik wist niet wat ik wou. Gebrek aan motivatie voortgekomen uit gebrek aan interesse zagen mij een paar keer van opleiding wisselen. En ook al ben ik nog zeer jong, heb ik het gevoel dat deze jaren mij alleen maar ten goede zijn gekomen. Ik groeide op, leerde mijzelf beter kennen, of zoals ze dat zo mooi zeggen, ik werd volwassen.

6 jaar voorbij dus. Weliswaar gevuld met dingen die niet de rest van mijn leven zouden bepalen, of toch wel? Als ik het over zou doen zou het waarschijnlijk niet anders zijn gegaan, maar ik heb wel geleerd van deze jaren. Na deze 6 jaar kwam ineens het pensioen van mijn vader heel dichtbij. Ja mijn vader was gedurende 30 jaar ook een beroepsvlieger. Dus ik heb het met de spreekwoordelijke paplepel ingegoten gekregen.

Zijn laatste reis kwam en ik besloot om nog één laatste keer mee te gaan. De co-co op deze reis was bij toeval mijn leeftijd, en zat al in het vak. Zoiets simpels kan iemand laten beseffen dat hij/zij misschien dingen heeft laten liggen waar men later spijt van krijgt. Na de laatste "touchdown" en eenmaal bij de gate aangekomen natuurlijk een emotioneel moment. Ook voor mij. Ook al ging het om mijn vader, het was toch ook mijn hele leven al een deel van mij geweest. Ik reageerde vrij gemotioneerd.

Achteraf terugkijkend naar dat moment besefte ik dat ik voor een deel zo erg reageerde omdat ik zag wat ik had opgegeven. En, excuses als dit misschien wat te dramatisch klink, dat je toch echt maar één kans krijgt om dingen te doen zoals jij ze wilt in je leven.

De 2 maanden die hierna volgden heb ik mij georienteerd hoe ik mijn Havo toch kon halen met de juiste vakken en toen kwam Airwork in mijn vizier. Waar natuurlijk deze topic ook over gaat. De Havo wel voorbereid ingestapt en met volle moed aan begonnen (gaat nog steeds zeer goed overigens). Ik weet nu waarom ik het doe, en ook de oninterressante stukken doe ik met volle motivatie.

Die motivatie, waar komt die vandaan? Heel simpel, het "Wish" en "Doom" gedeelte op Airwork.

Wish

Daarom doe je het. Het is nou eenmaal een wens, en men kan zichzelf niet helpen te dagdromen als je op een lekkere zonnige dag naar de strakblauwe lucht staat te kijken en contrails de lucht versieren. Je hoort jezelf al met ATC praten, de gashendel naar voren duwen en alles doen waar je ooit van gedroomd hebt.

Je verbeelding verwijderd alle obstakels die er eigenlijk wel zijn. Lening? Ach kom ik wel overheen. Baan vinden? De economie is toch wel bijgetrokken tegen de tijd dat ik van mijn opleiding kom. Selectie? Maar die haal ik toch wel, want ik wil dit zo graag dat zien de mensen daar vast ook wel.

Toch?

Doom

Hét gedeelte van Airwork wat mij het meeste heeft geleerd. Om het even heel bot te zeggen: De economie gaat ruk, luchtvaart staat qua banen op slot, mocht iemand je toch aannemen ben je bakken kwijt aan een eventuele typerating of line training, en dan nog maar hopen dat er ergens een school is die je zo snel mogelijk aan de gang kan zetten met de opleiding.

Toch is dit leerzaam geweest. Alhoewel de ouwe baas (mijn vader) bij KLM vloog heb ik van dit forum geleerd me niet blind te staren op KLM, met alle respect voor de mensen die er wel vliegen. Ik heb geleerd dat er meer als één opleiding is en dat niet alleen Nederland kwalitatief luchtvaart onderwijs bied. De lening duurt waarschijnlijk zo'n 10 tot 15 jaar om af te lossen om nog maar niet te beginnen over een baan vinden, en dan wel een die nog een beetje knappe terms and conditions levert.

Kortom, Airwork heeft mij geleerd niet de voordelen, maar juist de nadelen in kaart te brengen. De voordelen, daarom doe ik het, de nadelen, daar moet ik goed van op de hoogte zijn zodat ik straks niet zo hard mijn hoofd stoot dat mijn droom in duigen valt.

Conclusie

Nieuwe media zoals internet die voor iedereen toegankelijk is, maken het makkelijker voor mensen om zich wel overal op te werpen en overal hun mening over te geven. Betekent dit persé dat dit slecht is? Misschien ontstaan er paralelle universums op deze manier zoals op Airwork. Naar mijn mening is dit niet slecht. Want de mensen die echt dit willen, en de mensen die echt willen zorgen dat de "Wish people" niet vastlopen zullen elkaar uiteindelijk helpen.

Misschien is het wat meer verdeeld als het moet zijn. Misschien is dit deels wel slecht voor de gezondheid van een forum-cultuur. En misschien is dit nu wel een stuk erger als normaal omdat de economie in een domper zit en de Wish mensen niet anders denken dan voorheen, maar de Doom mensen hen wel MEER proberen te waarschuwen.

Mijn doel met deze post? De mensen die hier zijn met goede bedoelingen zijn er over tig jaar nog. Of zij nou Wannabe's of Ervaren Vliegers zijn. De kwaliteit van een forum hooghouden is een groeps activiteit. En de juiste mensen zullen dit vanzelf doen en de mensen die niet daarin meegaan zullen vanzelf afvallen.

Nog even als laatste

Stiekem ook een beetje voor mezelf opkomen natuurlijk. Ik wil vooraf zeggen dat ik heus wel begrijp dat deze replies nooit persoonlijk aan mij gericht zijn geweest.

Maar ik vind het toch ietwat simpel van sommige posters om ons (en dus ook mij daarmee) af te schrijven als een MTV-generatie die in iedergeval niks snapt.

Maar goed, ik ga nu even wat bite-size info lezen geschreven in rap lyrics en daarna zal ik onderruit zakken achter de tv met Catch Me If You Can in de dvd-speler denkend dat het allemaal wel goed komt. :grijns:;)

- Slipstream
 
Dat was een lange zit en ik zal het nog eens een paar keer nalezen om het denkraam eens goed te laten nawerken. En elke keer als ik een epistel lees van Art heb ik een vermoeden dat er een paar boeken van Toonder op zijn planken moeten staan.

Als ik zelf terugdenk aan het punt van wel/niet piloot worden, moet ik terug naar een tijdperk waarin internet nog niet bestond, dus laat staan Airwork. De eerste selectie was nog bij de RLS. Helaas niet voor mij, en als je alle kranteknipsels van die tijd ernaast legt, was het zo'n beetje de enige goede optie om piloot te worden. De krantenknipsels zeiden ook dat die tijd niet denderend waren om piloot te zijn. Maar ook toen waren er al vliegschoolhouders die een mooie zeepbel konden blazen. Airlink was de mooiste maar spatte voor het einde van de "en vergeet je tennisracket niet" video van de opleiding, al uitelkaar.

Toch bleef piloot worden het enige wat ik wilde en een negatieve verkooppraat van een boerenzakdoek ergens op de Ringweg in Amersfoort haalde me over. De wish die me voorgehouden werd was een jaartje of twee US en dan terug naar NL om aan te schuiven bij elke mogelijke maatschappij. De doom was 4 en een half jaar en een schimmige arbeidsmarkt.

De continue mantra's van vliegscholen en parasitaire maatschappijtjes maakten je imuun voor Terms and Conditions zoals je die in je ergste dromen nog niet had meegemaakt. "Koop tijd in een Metro, dan kom je er zo" "Betaal je type, dan betalen we jou salaris"

Gelukkig kon ik een redelijk betaalde baan bij een Vlaamse Fokker-operator vinden om zo te voorkomen dat mijn studieschuld van 160.000 gulden nog eens verder omhoog ging. (Hij ging zelfs behoorlijk snel omlaag)

De laatste jaren is er veel gebeurd in opleidingsland. Als Piloot en Vliegtuig al een special vol advertorials krijgen met alle vliegscholen die er in NL rondvliegen, hoe moet een 18jarige hier wijs uit worden, naast alle regelgeving, garantiefondsen en leningen. Ik heb mijn decaan meer bijgebracht over de toenmalige vliegopleidingen dan dat hij me kon vertellen. Piloot worden was toen iets voor de zonen van, niet voor de gemiddelde Havist/VWOer.

En dat lijkt het ondertussen dus wel te zijn geworden. Voorlichting is lichtjaren vooruitgegaan (of is het oplichting) dank zij de moderne media. Piloot worden is iets gewoons worden. Net als vliegen voor tante Truus uit Assen gewoon is geworden.

Catch me if you can is voor velen een droom, een andere paralelle dimensie die door scriptwriters is gemaakt. Het was echter ooit deel van ons universum. Maar die dimensie heeft langzaam aan glans verloren en lijkt mij ook een zwart gat te worden dat weerloze schoolverlaters opslokt en vijf dimensies later en 150.000 euro armer weer worden uitgespuugd om dan te beginnen aan een "neverending voyage to seek out new payments, etc" Sommige zwarte gaten hebben of hadden ambities om dit 500 keer per jaar te doen.

Maar zijn ze allemaal opgeslokt of zijn er bij het volle verstand ingesprongen? De laatste hebben een redelijke kans van slagen. De nieuw gebrevetteerden die nog met een glimmend foldertje van de vliegschool in de hand uitgespuugd worden en beduusd om zich heen kijken in het huidige universum zullen zich achter de oren krabben en zich afvragen "what the f just happened...." tsja.

Voor hen wordt handhaving in dit universum zwaar, heel zwaar.

Mijn moraal voor vanavond; Spreid je kansen (Holland Casino)

PS Slipstream, ik refereerde natuurlijk naar mijn eigen one-liner universum
 
Last edited:
Tsjah... wat moet je hiervan zeggen.

Naar mijn mening gaan we hier allemaal veel te diep op de materie in. Je hoeft geen promovendus-onderzoek te doen naar de staat van de internationale luchtvaartindustrie om te weten dat het nu gewoon kut is en dat het, zeker voor beginnende piloten, zelfs in goede tijden misschien iets minder kut is. Maar kut blijft het.

Dat staat echter helemaal los van de strijd die er binnen de industrie is omtrent Terms and Endearment zoals dat zo mooi heet. Voor beginners is het heel lelijk, en voor de mensen die er al zitten wordt het gras steeds bruiner vanwege de zovele beginners op de markt die hun voorwaarden onder druk zetten.

Dat is in een normale economische tijd al een subject of debate, gooi daar onze economische crisis overheen en de rapen zijn overal helemaal gaar.

Mijn eigen interpretatie van het hele verhaal van Art; Of je nu beginner bent met een verse fATPL, of je zit al 20 jaar bij een major carrier. Hold on for dear life, because it's gonna be a hell of a ride. Zolang je studieschuld niet af is betaald is dat "zwaard van damocles" nog altijd een constante, en mocht je op straat komen te staan zoals enkelen momenteel overkomt bij de Tirolers, dan is het rioolwater nog altijd net zo smerig als voor een beginnende AI. Of het nu een studieschuld is die je af moet betalen, of je hebt een zooitje koters met een hypotheek, het niet hebben van een baan of nog erger je baan verliezen is op professioneel gebied het lelijkste wat je kan overkomen.

In die trant kan ik alleen maar meegaan met kebab; Spreid je kansen. Daar moet ik zelf nog mee beginnen om heel eerlijk te zijn.
 
Tjonge Art, die vlucht naar het land van Gloom en Doom moet wel heel erg lang geweest zijn. Middenstoeltje in cattle class tussen een paar dubble pounders (zal wel niet, dan kun je computer bewerken ook wel vergeten)? Je moet je vingers wel blauw getikt hebben. AAhhh, je bent nog uit het tijdperk van de Litton 71 INS (je weet wel, die met 9 waypoints), in welk geval er een dikke eeltlaag op je vingertoppen zit (wij hebben Litton 91's, 99 waypoints en je moet elk point van je vliegplan erin typen- 300 keystrokes voor een beetje vlucht is geen uitzondering).

Anyway, mooi verhaal.
 
Back
Top