Havo, Hbo?

Brokkenpiloot-

New member
Hallo Airworkers,

Momenteel ben ik bezig met me opleiding op het mbo . Ik ben nu nog erg aan het twijfelen wat ik volgend jaar wil gaan doen. Zelf vindt ik de luchtvaart erg aantrekkelijk. Dus is mijn keuze of ik havo of hbo ga doen.

Havo is natuurlijk erg aantrekkelijk voor de luchtvaart, maar je hebt geen back-up voor als er wat mis gaat in de vlieg-industrie. Mijn voorkeur gaat dus uit naar HBO. Alleen dan heb ik geen wiskunde en natuurkunde gehad. (1.) Dus moet ik dan alsnog havo gaan doen? Ik vindt het niet erg om dit te doen. Want dit doe ik dan als 2e studie er naast. Maar ik ben dan wel erg dubbel bezig..

(2.)Is het dan verstandig om ook nog je hbo en je havo er bij te halen?
(Want heb dan me vmbo, mbo. havo, hbo.)
Of zijn er ook nog andere mogelijkheden?

Brokkenpiloot.

Ik heb ook genoeg andere forums gelezen maar wil het liefst in 1 keer duidelijkheid :blabla:

(ps. ik weet dat er een kennisbank is en dat je kan zoeken).
 
Last edited:
Ik doe mbo 4. Met mbo 3 is het niet mogelijk om naar de hbo te gaan dus vandaar ;).

En bij andere topics wordt er wel vollop gereageerd is dat omdat mensen het hier niet durfen. Of niemand kijkt (lijkt me niet).

als weet je maar iets alles is welkom:)
 
Sowieso hoe meer hoe beter. Die regel geldt in ieder geval voor diploma's dus dat is zozeer het probleem niet.

Je moet vooral nagaan voor jezelf, wil ik nu mijn Havo doen en beginnen met vliegen? Of pak ik mijn HBO erbij zodat ik ook nog een backup op hoger niveau heb dan MBO.

Het is sowieso al goed dat je hier over nadenkt dat je een back-up hebt, dan sta je waarschijnlijk ook serieus in je overwegingen om wel / niet vlieger te worden.

Naar mijn mening, afhankelijk van je leeftijd, zou ik nu die HBO + Havo pakken. Het is misschien zwaar, maar je hebt idd je backup. Plus dat nu natuurlijk de wereld in economisch "zwaar weer" zit, dus kansen op een baan (en van wat ik heb mogen begrijpen zeker in de luchtvaart) zijn zeer miniem.

Nou staat daar bijvoorbeeld wel weer tegenover dat een vlieg opleiding gemiddeld 2 jaar duurt, en wie weet wat er in die tijd weer gebeurd.

Een definitief antwoord voor jou situatie is er niet, als ik zo kijk blijft er maar eigenlijk een vraag over:

- Voel ik me veilig genoeg met mijn MBO opleiding als eventuele back-up en doe ik me havo en ga ik vliegen OF doe ik toch die HBO?

Daar komt het allemaal op neer.

- Slipstream
 
Als ik de info van de site van KLS goed interpreteer, kom je die sowieso niet binnen als je geen havo hebt gehad. Alleen een HBO opleiding na een MBO opleiding is dus hiervoor niet 'goed' genoeg... (Na een MBO-4 opleiding kom je overigens nog wel in aanmerking om tot de studie airline pilot en management toegelaten te worden)

Info van de KLS-site:

Vooropleiding:
HAVO diploma met tenminste Wiskunde B1, Natuurkunde 1
VWO diploma met tenminste Wiskunde A12 of Wiskunde B1, Natuurkunde 1
VWO diploma "oude stijl", met Wiskunde A of B, Natuurkunde
HAVO diploma "oude stijl", met Wiskunde B, Natuurkunde
Voor alle genoemde opleidingen geldt dat de vakken Nederlands en Engels verplicht zijn,
HBO of WO studie of diploma, waarbij wel als voortraject minimaal HAVO met Wiskunde B1 en Natuurkunde 1 aanwezig moet zijn. Voor HAVO oude stijl geldt dan Wiskunde B en Natuurkunde. Voor VWO oude stijl geldt dan Wiskunde A of B en Natuurkunde.
HTS of TU diploma


Bij EPST worden alleen studenten van het MBO toegelaten, als deze een technische MBO4 opleiding hebben gevolgd.

Bij DFA eisen ze een HAVO diploma of een afgeronde HBO diploma met minimaal wiskunde A , natuurkunde 1 en Engels.

Als je piloot wilt worden, lijkt Havo met natuur- en wiskunde toch de beste (/de enigste(?)) oplossing.

(weet overigens niet wat de eisen zijn van de andere scholen, kan goed dat deze anders liggen)
 
Beste Brokkenpiloot-,

Toevoegend aan het bericht van Nienke_# kan ik je vertellen dat EPST ook kandidaten aannemen die een afgerond HBO - diploma hebben.

Dit heb ik zelf nagetrokken omdat ik in het zelfde schuitje als jouw zit. Ook ik heb zojuist mijn MBO - 4 opleiding afgerond en piloot worden is al een droom van jongs af aan.

Ik heb ervoor gekozen om een HBO opleiding te gaan doen; Aviation Studies. Hierover heb ik ook een topic gestart die je via mijn profiel kunt opzoeken.

Ook ik heb overwogen om een havo - opleiding te gaan volgen, maar met deze HBO studie krijg je meteen veel met luchtvaart te maken en dat klonk toch een stuk aantrekkelijker. Je hebt ook de optie om naar twee jaar te beginnen aan de opleiding tot piloot.

PH-HZU
 
Ik vind het ook vreemd dat bijvoorbeeld de bij jou afgebeelde avater HZU dat die alleen maar mensen aannemen met als voortraject ooit in een grijs verleden minimaal havo is.

Ik snap ook niet de logica dan wanneer je aviation doet na je MBO 4 technisch zoals bijvoorbeeld AP&M HBO doet en dan alsnog KLS kan doen. Meestal vragen de maatschappijen als voortraject vaak Havo, wat in mijns inziens weinig bijdraagt aan goed vlieger zijn, want ik snap dat je bijvoorbeeld wel wat moet snappen op id havo niveau wis en natuurkunde. En dat je engels en NL goed moeten zijn, maar de rest van de vakken kun je enigerwijs ook wel skippen. ALs je een technische studie doet dan lijkt mij dat dat goed is. Dan snap je meer dan een gemiddelde afgestudeerde havo scholier. Maar ja ik maak de regels niet.

Conclusie. HBO iets met aviation lijkt mij meest logische na je MBO 4.
 
Het is inderdaad erg kort door de bocht om te zeggen dat kandidaten die op z'n minst geen havo diploma hebben niet in aanmerking tot de selectie komen.

Als je je ATPL binnen hebt en je hebt bijv. mavo / mbo als vooropleiding dan laat je toch iets van jezelf zien; je hebt ervoor geknokt om er te komen en een persoon met die eigenschap(pen) zouden ze bij de selectie serieuzer moeten nemen.

Volgens EPST neemt Transavia ook kandidaten aan die een HBO opleiding hebben gevolgd, ook al heb je daarvoor mavo / mbo gevolgd, maar anderen ontkrachten dit weer.

PH-HZU
 
Hallo Airworkers,

Havo is natuurlijk erg aantrekkelijk voor de luchtvaart, maar je hebt geen back-up voor als er wat mis gaat in de vlieg-industrie. Mijn voorkeur gaat dus uit naar HBO. Alleen dan heb ik geen wiskunde en natuurkunde gehad. (1.) Dus moet ik dan alsnog havo gaan doen? Ik vindt het niet erg om dit te doen. Want dit doe ik dan als 2e studie er naast. Maar ik ben dan wel erg dubbel bezig.

QUOTE]

Zelf heb ik na mijn MBO opleiding ervoor gekozen om HBO opleiding te doen. Tijdens (vrijwel alle) HBO opleidingen dien je ook een bepaald aantal vrije studiepunten te behalen. Wat wil zeggen, studiepunten die worden verkregen door het volgen van vakken cq. opleidingen of activiteiten die iets extra's toevoegen aan jouw persoonlijke ontwikkeling of relevant zijn voor jouw toekomstige werkveld. Het volgen van zowel wiskunde als natuurkunde komen hiervoor redelijkerwijs in aanmerking (al moet je dit nog wel zelf aan de betreffende opleiding aantonen d.m.v. een persoonlijk plan). Op deze manier volg je zowel een HBO opleiding en kun je de vakken wiskunde en natuurkunde buiten de opleiding om volgen, maar ze toch gebruiken om de verplichte vrije studiepunten te behalen.
 
Last edited:
Dan snap je meer dan een gemiddelde afgestudeerde havo scholier. Maar ja ik maak de regels niet.

Haha daar hebben we hier een hele leuke emoticon voor: :blabla:. Sorry hoor maar mijn ervaring is dat technische mbo'ers vaak bijvoorbeeld niet eens de wet van Archimedes of Boyle kennen. Ligt vooral aan het niveau van veel ROC's, maar een mbo stelt nou eenmaal niet zoveel voor op dat gebied.

Iig ontopic, denk sowieso in deze tijd niet aan piloot worden, daar schiet je niets mee op. Klinkt misschien hard voor je droom, maar aan degene die er nu in zitten heeft de luchtvaart meer dan genoeg. Ga 4 jaar studeren en kijk rond 2013, wanneer alles hopelijk wat opgelost is, eens opnieuw. Dan ben je beter af.
 
Iig ontopic, denk sowieso in deze tijd niet aan piloot worden, daar schiet je niets mee op. Klinkt misschien hard voor je droom, maar aan degene die er nu in zitten heeft de luchtvaart meer dan genoeg. Ga 4 jaar studeren en kijk rond 2013, wanneer alles hopelijk wat opgelost is, eens opnieuw. Dan ben je beter af.

Ik kan het niet laten...ik vind het toch een beetje een apart advies wat je hierboven geeft, vooral met in het achterhoofd houdende dat je zelf op de KLS zit en een vliegopleiding volgt. Een beetje ongeloofwaardig, aangezien je je eigen raad dus niet opvolgt. Ik vrees dan ook dat niet veel mensen deze van je aan gaan nemen.

Dat gezegd hebbende, denk ik zeker dat het verstandig is om eerst een HBO-opleiding te doen (heb zelf ook een HBO op zak). En daarna eens rond te kijken. Maar zoals in andere threads al te lezen valt, blijft het ook in de 'goede' tijden een loterij en is er nergens baangarantie.
 
Last edited:
Ik kan het niet laten...ik vind het toch een beetje een apart advies wat je hierboven geeft, vooral met in het achterhoofd houdende dat je zelf op de KLS zit en een vliegopleiding volgt. Een beetje ongeloofwaardig, aangezien je je eigen raad dus niet opvolgt. Ik vrees dan ook dat niet veel mensen deze van je aan gaan nemen.

Dat gezegd hebbende, denk ik zeker dat het verstandig is om eerst een HBO-opleiding te doen (heb zelf ook een HBO op zak). En daarna eens rond te kijken. Maar zoals in andere threads al te lezen valt, blijft het ook in de 'goede' tijden een loterij en is er nergens baangarantie.

Waarom eerst HBO doen een geen Havo? Kijk je bijvoorbeeld naar de KLS, daar zie je al dat ze je niet toelaten als je wel een hbo diploma, maar geen havo hebt.
Zelf zegt de Topic starter al dat ie geen Natuurkunde heeft gehad, wat ook weer vereist is om toegelaten te worden tot de DFA als je een hbo-diploma hebt.
Dat verkleint het lijstje van mogelijke vliegscholen alweer....
Dan lijkt mij een Havo diploma met wiskunde en natuurkunde halen toch het meest logisch.

Het advies van CostaBella vind ik niet vreemd, denk zelf dat het verstandig is nu eerst iets anders te gaan studeren.
Heb zelf ook getwijfeld over het al dan niet eerst volgen van een andere studie, maar heb nu besloten na volgend schooljaar toch eerst iets anders te gaan studeren. (Is overigens geen luchtvaart-gerelateerde studie...)
 
Ik had het misschien wat duidelijker in de post moeten zetten, maar ik ben er zeker VOOR om eerst Havo te doen en evt daarna zelfs nog iets anders te studeren als backup.

Verder vind ik het heel apart wanneer iemand adviseert om niet de luchtvaart in te gaan omdat de markt verzadigd, terwijl hij zelf ook zijn geld heeft gestoken in een opleiding en over een jaar op die volle arbeidsmarkt terecht komt.

Ik vind dat je je kansen zo breed mogelijk moet spreiden, dat wil zeggen:

1: Haal een Havo of Vwo-diploma met het juiste vakenpakket
2: Zorg evt voor een back-up in de vorm van een HBO/WO-opleiding
3: Kies een school/Cadet programme die de meeste kans geeft op een baan.
 
Ik had het misschien wat duidelijker in de post moeten zetten, maar ik ben er zeker VOOR om eerst Havo te doen en evt daarna zelfs nog iets anders te studeren als backup.

Verder vind ik het heel apart wanneer iemand adviseert om niet de luchtvaart in te gaan omdat de markt verzadigd, terwijl hij zelf ook zijn geld heeft gestoken in een opleiding en over een jaar op die volle arbeidsmarkt terecht komt.

Ik vind dat je je kansen zo breed mogelijk moet spreiden, dat wil zeggen:

1: Haal een Havo of Vwo-diploma met het juiste vakenpakket
2: Zorg evt voor een back-up in de vorm van een HBO/WO-opleiding
3: Kies een school/Cadet programme die de meeste kans geeft op een baan.

Hoe zit het dan met studenten die er toch voor te kiezen om na hun MBO een HBO opleiding te gaan volgen en daarna voor een vliegopleiding te kiezen?

Ik weet bijvoorbeeld dat je dan bij EPST terecht kunt, maar ook scholen waaronder Stella en Seppe Airservice. Echter zou ik ten eerste voor EPST gaan.

En trouwens; even een stukje off-topic. Als je dan wel je HBO diploma hebt, maar niet een havo diploma als minimale vooropleiding, is het dan mogelijk om nog deelcertificaten (wiskunde / natuurkunde)te behalen op havo-niveau zodat je aan de eisen van maatschappijen als KLM en Transavia voldoet?

PH-HZU
 
Ja het kan....Na je MBO een HBO, daarmee verklein je wel je kansen. Er zijn nu eenmaal maatschappijen (wat zij eisen is het belangrijkst!!) die vasthouden aan de Havo-eis en dan maakt het niet uit wat je daarna hebt gedaan. Wat je er ook van vindt, zo is het nu eenmaal. Het klopt ook dat het bij EPST niet zo is.

Ideaal is eigenlijk, Havo in één jaar doen en daarna een combo HBO/vliegopleiding, volgens mij kom je dan op AP&M of Aviation .

Deelcertificaten is ook een goede optie, dat kan best icm een HBO-opleiding. Let wel: met deelcertificaten voldoe je NIET aan de eisen van de KLS!!!! Zij vragen sinds kort minimaal een Havo-diploma met wis-natuurkunde etc. Deelcertificaten kunnen niet meer.
 
Ja het kan....Na je MBO een HBO, daarmee verklein je wel je kansen. Er zijn nu eenmaal maatschappijen (wat zij eisen is het belangrijkst!!) die vasthouden aan de Havo-eis en dan maakt het niet uit wat je daarna hebt gedaan. Wat je er ook van vindt, zo is het nu eenmaal. Het klopt ook dat het bij EPST niet zo is.

Ideaal is eigenlijk, Havo in één jaar doen en daarna een combo HBO/vliegopleiding, volgens mij kom je dan op AP&M of Aviation .

Deelcertificaten is ook een goede optie, dat kan best icm een HBO-opleiding. Let wel: met deelcertificaten voldoe je NIET aan de eisen van de KLS!!!! Zij vragen sinds kort minimaal een Havo-diploma met wis-natuurkunde etc. Deelcertificaten kunnen niet meer.

Uiteraard verklein je je kansen als je geen havo-opleiding gaat doen, maar omdat ik de nodige studiejaren achter de rug heb en nu eindelijk richting het pilootschap kan toe werken kies ik er toch voor om een HBO-opleiding te gaan volgen, namelijk Aviation Studies waarmee ik ook nog na 2 jaar via Stella piloot kan worden, maar daar heb ik nog zo mijn twijfels over.

Ik bedoelde trouwens met die deelcertificaten niet om aan de eisen van de scholen te voldoen, maar aan de eisen van de werkgevers waaronder KLM, Transavia en andere Europese maatschappijen, uitgezonderd de UK.

PH-HZU
 
Ja je moet het natuurlijk zelf weten. Ik zou als je HBO gaat doen, toch via een avondschoolconstuctie proberen die deelcertificaten te halen. Met een beetje zelfstudie en een staatsexamen kan je volgens mij een eind komen.

Met deelcertificaten voldoe je niet aan de eisen van de KLM, lijkt mij. Andere maatschappijen denk ik wel. En al voldoe je er wel aan....dan kiezen ze op dit moment eerst uit die grote stapel KLS'ers die wel een Havo-diploma hebben. Erg vervelend...maar het zij zo.

Succes
 
Ja je moet het natuurlijk zelf weten. Ik zou als je HBO gaat doen, toch via een avondschoolconstuctie proberen die deelcertificaten te halen. Met een beetje zelfstudie en een staatsexamen kan je volgens mij een eind komen.

Met deelcertificaten voldoe je niet aan de eisen van de KLM, lijkt mij. Andere maatschappijen denk ik wel. En al voldoe je er wel aan....dan kiezen ze op dit moment eerst uit die grote stapel KLS'ers die wel een Havo-diploma hebben. Erg vervelend...maar het zij zo.

Succes

Dat klopt, het zal voor bepaalde studenten een aantal handelingen meer vergen, om bij hun maatschappij naar voorkeur te komen dan een gemiddelde student.

Echter, wat EPST mij ook vertelde is dat je je niet teveel stampij moet maken of je wel of niet bij bijvoorbeeld Transavia terecht kunt. Dit is een van de zovele maatschappijen die je dan opnoemt.

Ik hoop ook, samen met de andere actieve Airworkers in dit forum, "Brokkenpiloot-" te hebben geholpen.

PH-HZU
 
Volgens mij is de economische situatie nu zo, dat je blij mag zijn als je überhaupt werk kan vinden. Bij wat voor een maatschappij dan ook. Ik denk dat je niet meer kunt spreken van maatschappij die jouw voorkeur heeft. Maar meer dat werk in het algemeen jouw voorkeur heeft.

Succes met je verdere keuzes
 
Ik kan het niet laten...ik vind het toch een beetje een apart advies wat je hierboven geeft, vooral met in het achterhoofd houdende dat je zelf op de KLS zit en een vliegopleiding volgt. Een beetje ongeloofwaardig, aangezien je je eigen raad dus niet opvolgt. Ik vrees dan ook dat niet veel mensen deze van je aan gaan nemen.

Waarom zou dat ongeloofwaardig zijn? Toen hij/zij selectie deed en de opleiding begon zag het er nog een stuk beter uit. Zelfs als je nu gaat beginnen op de KLS kan je niet solliciteren bij de KLM. Waarom zou je dan 150K+ gaan uitgeven wanneer je zeker bent dat je geen werk hebt als je klaar bent? Mensen die nu in het traject zitten zoals CostaBella mogen in ieder geval nog solliciteren bij KLM, het enige lichtpuntje...
Ik denk niet dat er veel mensen die in opleiding- of klaar zijn, je aan zullen raden nu te gaan beginnen.
 
Back
Top