2e typerating

dassault

New member
Hoi

ik zit met het volgend probleem.

Ik moet van huidige werkgever een 2e typerating doen. Op zich heb ik daar geen probleem mee maar wat me tegen de borst stoot is dat daar een 2e bond moet voor gaan tekenen.

Is zoiets wettelijk? Zijn er mensen die in een gelijkaardige situatie hebben gezeten?

thx
 
Het is alleen maar wettelijk als u er uw handtekening onder zet.
Get the picture?
Mogen we misschien wat meer informatie?
Breekt de baas het huidige contract open of is het een verlenging van het contract?
Ik ben geen advocaat, maar het lijkt mij dat als 2 partijen een overeenkomst aangaan en beide partijen gaan akkoord met de voorwaarden, dan zijn beide partijen gehouden aan die voorwaarden.
Mocht u hier geen trek in hebben, zijn er helaas enkele honderden jonge (en oude) afgestudeerden die die kans met beide handen willen aanpakken.
Ik weet het, ik blijf vechten tegen de bierkaai, maar er is niks op TV.
 
Hoi

Ik kan helaas niet teveel info geven want mss leest die werkgever wel mee. Maar dat ik mijn handtekening daar ga zetten, lijkt me onwaarschijnlijk; dit te meer omdat ik verplicht word om een tweede type te halen.

Als het mijn huidige baan kost, heel spijtig dan.
 
Ik zie niet zo zeer het probleem.

Je krijgt een 2de type en hebt een redelijke baan (misschien wel een goede) en je klaagt? Ik denk dat er veel piloten rond lopen die je voor gek verklaren. En voor goede reden.

Het gras is altijd groener ergens anders, en als je ergens bent ziet het erg vaak bruiner uit dan verwacht. Waarom kunnen piloten nooit tevreden wezen:eek:
 
Last edited:
Tuurlijk jetcap, en als de baas over 5 jaar met een 3e, 4e en 5e bond komt, bukken we wel weer en zeggen we met z'n allen: "Thank you sir, may I have another". En down en down the spiral goes.
Als we bij de 6e bond eindelijk zeggen: "Enough is enough", zegt de baas: "OK, you can go. NEXT". En de volgende sucker komt aan de beurt.
In ieder geval weet de baas nu hoe ver hij kan voor iemand bedankt voor zijn conditions of service.

Bedankt dat je ook aan gaf dat er genoeg piloten rondlopen die dassault voor gek verklaren. Je bewijst daarmee het punt dat we onze eigen ergste vijanden zijn en niet te beroerd zijn om iemand een mes in de rug te steken en alsmaar slechter wordende COS's te accepteren totdat er niets meer over is en tante Truus voor 48 euro naar Barcelona kan (zie mijn andere post).

Piloten kunnen best tevreden "wezen", maar hoeven niet alles te accepteren Ben Dover.
Wezen zijn trouwens ouderloze kinderen, knurft. (Met excuses naar de colours, maar dit is het netste scheldwoord dat ik "kan").

P.S. Zie nu dat je al een tijdje in Texas zit, dus kan ik me voorstellen dat je Nederlands misschien ietwat te lijden heeft gehad. (Evanals je Engels waarschijnlijk Y'ALL).
 
2nd Type Rating

2nd Type Rating

The normal practice is that if you are bonded for your first Type Rating you are not bonded for additional Type Ratings with the same company.

This is now changing - there are several operators that now bond you for each Type Rating (including my employer).

What you need to look at:-

Will this Type Rating improve your career prospects? Also consider the length of the bond vs. the time you intend to remain with the company. Also make sure if you sign the bond you are protected in case of layoff or company bankruptcy.
 
Jetcap,
heb net wat van je andere posts gelezen en kan nu 2 dingen doen:
Mijn post aanpassen of even excuses aanbieden.
Dat laatste toch maar.
Je hebt het 1 en ander meegemaakt het afgelopen jaar en kan me voorstellen dat jouw situatie redelijk penibel was of is.
Toch maak ik van de gelegenheid gebruik om jouw rottige situatie te gebruiken om een punt te maken tegen de jonge wannabees.
Want vooral in de V.S. vallen de (luchtvaart)bedrijven met bosjes tegelijk om.
Ik kwam pas ergens een lijstje tegen met failliete luchtvaartbedrijven op datum van het afgelopen jaar en er kwamen er veel uit de V.S.
Steeds meer mensen staat het water aan de lippen en steeds meer mensen zijn bereid om lagere condities te accepteren, omdat er brood op de plank moet komen.
Dat velen die eerder niet bereid waren om hun heil in het buitenland te zoeken, nu worden gedwongen om ook die mogelijkheid met beide handen aan te pakken betekent dat de internationale grenzen vervagen en dat de concurrentie op de internationale markt alleen maar groter wordt.
Let wel, dan heb ik het nog niet eens over de ab initio's die met honderden tegelijk over de markt worden uitgestort.
Zij moeten nu de strijd aan met veel ervarener en oudere piloten, die vaak vlak voor hun pensioen, datzelfde pensioen als sneeuw voor de zon zagen verdwijnen (401k's e.d.)

Ik hoop echt dat ik fout zit, maar zo snel als deze markt is ingestort, zie ik hem niet meer opleven.

Jetcap, sorry en succes. Maar houd ajb je eigenwaarde en ga niet voor peanuts werken. Tenzij het de peanuts van Herb Kelleher zijn natuurlijk.
 
Wezen zijn trouwens ouderloze kinderen, knurft. (Met excuses naar de colours, maar dit is het netste scheldwoord dat ik "kan").

P.S. Zie nu dat je al een tijdje in Texas zit, dus kan ik me voorstellen dat je Nederlands misschien ietwat te lijden heeft gehad. (Evanals je Engels waarschijnlijk Y'ALL).
Al bijna 18 jaar, en daarvoor Fries, dus mijn Nederlands is nooit echt sterk geweest:grijns:
 
Kijk, ik ga het gewoon allemaal ff rustig bekijken. Zoals alles heeft het voor en nadelen.
Zij die mij gek verklaren zoals jetcap het aanhaalde zijn volgens mij de werkzoekende piloten. Zij die mij begrijpen zijn degene die al werk hebben.

In ieder geval ik ga het aanbod zeker niet afschieten maar ik wou gewoon ff weten hoe het in ander bedrijven aan toe ging inzake een tweede type.

Toch bedankt voor de reactie.
 
Kijk, ik ga het gewoon allemaal ff rustig bekijken. Zoals alles heeft het voor en nadelen.
Zij die mij gek verklaren zoals jetcap het aanhaalde zijn volgens mij de werkzoekende piloten. Zij die mij begrijpen zijn degene die al werk hebben.

In ieder geval ik ga het aanbod zeker niet afschieten maar ik wou gewoon ff weten hoe het in ander bedrijven aan toe ging inzake een tweede type.

Toch bedankt voor de reactie.


Niet doen, nooit. Als je bij de bakker komt en het brood is in prijs verdubbeld en de bakker zegt: Tja, maar in Afrika hebben ze honger, is er toch ook niemand die zegt, oja nou ok dan maar? Dus het excuus dat er genoeg anderen je plaats over kunnen nemen is b.s. Je marktwaarde stijgt met toenemende ervaring en met meerdere types op je brevet. Maar dat er een kans is dat je naar een andere werkgever stapt is het risiko van je baas. Moet hij je maar betere condities geven. Een tweede bond is als een ketting om je nek. Beste Dassault, ik begrijp de situatie waar je in zit, maar niet zomaar alles accepteren...

Succes,

C.
 
Persoonlijk zeg ik niet doen.

Maar als het een A320 of 737 rating is, zou ik er toch over nadenken. ligt ook aan de hoogte van de bond en lengte. voorlopig zullen er weinig aannames zijn, dus je kan voor een korte tijd tekenen.

Ik zou nooit tekenen voor een minder gangbare rating, maw eentje waarmee je moeilijk kan overstappen bv citation. dan zou ik mn baas uitleggen dat je er toch weinig mee kan en daarom geen bond teken
 
Ik vind het niet zo heel raar. Een TR kost nou eenmaal een hoop geld en de werkgever wil daarvoor wat zekerheid. Als jij van plan bent om bij deze club te blijven en de voorwaarden van de bond normaal zijn (36 maanden naar nul, vervallen bij loss of license of ontslag etc) en je salaris goed is, zie ik het probleem niet zo.

Erik
 
Erik, het slaventijdperk hebben we toch ver achter ons gelaten? Wat is nou belangrijker dan het recht om als werknemer zelf te bepalen waar, wanneer en voor wie je werkt. Het recht om controle uit te oefenen op je leven. Als jij een binding aangaat bij een toekomstige werkgever, dan is dat nog altijd jouw eigen keuze.

Maar een baas die puur uit eigen gewin nieuwe vliegtuigen aanschaft en daarin een reden ziet om zijn personeel voor jaren te binden is een slavendrijver, wetende dat de jongens in deze economie momenteel toch geen kant op kunnen. In alle redelijkheid kan je je personeel niet hiertoe dwingen, je ontneemt ze de controle over hun eigen leven. En wie zegt dat je over drie jaar niet weer met een gedwongen omscholing incluis binding komt? Natuurlijk zullen ze het allemaal proberen, maar hopelijk komt het nooit verder dan een 'managerial wet dream'. Want beter gezegd: it's taking the piss.

Anders is natuurlijk als je een keuze hebt, als je er zelf voor kiest om dat ander vliegtuig te vliegen, maar uit dassaults woorden begrijp ik dat hij geen keus heeft.
 
Dus jij vindt het helemaal ok als een werkgever net 30k heeft geinvesteerd in de rating van een werknemer, waarna die vervolgens met die rating bij de buurman gaat vliegen voor een beetje meer salaris?

Ik ben faliekant tegen betalen voor een rating, of tegen een bond voor een idioot bedrag, maar heb niets tegen een nette bond die de werkgever schadeloos stelt als iemand snel daarna de benen neemt. Een bond kost jou niets...

Erik.
 
Een tweede bond kost je onvrijwillig je vrijheid. Omdat jouw werkgever per se van vliegtuig wil veranderen kun jij de komende drie jaar geen kant op. Ik begrijp het wel voor de baas, die wil zekerheid, netzoals de feodale landheer van vroeger zijn zekerheid afdwong bij de landeigenen. En daarbij ook het recht om hun kersverse bruid voor te ontmaagden, le 'droit du seigneur', maar dat terzeide.

easyJet wilde dat enige tijd geleden ook. Niet het ontmaagden, maar een tweede binding van drie jaar op straffe van vele duizenden ponden, nadat ze een superdeal gesloten hadden met Airbus ter vervanging van de Boeing 737. Dat heeft niet lang geduurd. Zelfs in het arbeidsrechtelijk redelijk achterlopend Engeland was de tweede binding een stap te ver. En wat denk je: Was er een mass exodus van dual rated piloten bij easyJet? Nope.

Waar ik wel 'mee kan leven' is een concurrentiebeding. Als je voor de direkte concurrent van je baas gaat werken met je nieuwe typerating, dan mag je dokken. Maar dat feodale tweede bindingsgedoe, nee, als werknemer kan ik daar absoluut geen begrip voor opbrengen.


(Dassault, hoe is het afgelopen?)
 
Last edited:
En daarbij moet niet vergeten worden dat een maatschappij bij aankoop van toestellen vaak meerdere ratings gratis krijgt...
 
Beste Erik, als onze werkgever een bond op de 2e typerating had, dan zit ik nog wel even vast met mijn 3de rating. Niet dat ik daar zo mee zit, maar dat is gelukkig niet zo.

Waarom sta jij wel toe dat een bedrijf hun risico’s mag afdekken over jou rug d.m.v. nog een 2de bond. Wij lopen allemaal risico als wij van baan verwisselen en dus weer ergens onderaan beginnen. Deze risico’s draag je ook 100% zelf. Vraag je (onze) collega’s zou ik zeggen. Dat je werknemer een bond vraagt voor je initiële typerating lijkt mij ook logisch. Je komt nieuw binnen en wordt tewerkgesteld op een bepaald type van het bedrijf. Als het bedrijf nu types gaat veranderen of jou voor bedrijftechnische redenen overplaats, is dat ondernemers risico van het bedrijf lijkt mij.

:eek:fftopic:
Zo had ik ooit een captain bij AirExel die de 35.000 euro die ik betaalde voor de ATR rating een reëel bedrag vond. Want zo’n selectie kost ook geld, en hij was dan ook druk bezig op kantoor zo’n dag.... Kom op zeg! Als je zo rekent is die 35.000 euro nog te laag. Dan moet de brandstof en de vliegtuig huur van je line-training er ook nog bij opgeteld worden. Oeps, misschien breng ik Ryanair nu op een idee! :grijns: ;)

:eek:fftopic:

Grtz Mike5
 
nooit tekenen voor een 2e TR!

Het is de keuze van het bedrijf om een ander type te gaan vliegen. En ook al kan je van type naar type gaan binnen 1 bedrijf, dan zijn er maar een paar zo gek dat je moet tekenen.
Denk je nou echt dat je bij de grotere jongens moet tekenen? Waarom zou je dat bij de andere bedrijven dan wel doen? Zekerheid voor de werkgever? Ze kunnen het "pakket" wat jij krijgt ook zo aantrekkelijk maken dat jij niet eens nadenkt om te vertrekken......

Wij lopen ook risico, waarom zou je werkgever dan niet ook een beetje risico mogen lopen?

Ik zeg: NIET DOEN
 
Back
Top