Piloot worden zonder natuurkunde?

Samira

New member
Ik had me laatst aangemeld bij vavo zodat ik havo 4 en 5 kan afmaken, zodat ik me vervolgens kan aanmelden op een vliegschool. Nou zit ik met een probleem.. Ik ben geslaagd met ENG, WISK, SK, maar geen NATK. Nu mag ik dus ook geen havo doen met Natuurkunde, terwijl dat wel bij één van de eisen hoort. Dus mijn vraag is nu, zou ik alsnog piloot kunnen worden ZONDER natuurkunde, of moet ik een cursus gaan nemen?

Jullie zouden me hier heel erg bij helpen! Alvast bedankt.

Groetjes Samira.
 
Niet getreurd Samira, je zou nog steeds piloot kunnen worden.
Ten eerste raad ik je aan om dit forum eens goed door te lezen (dat heb je nog niet gedaan, want deze vraag is namelijk vaker voorbij gekomen). Daarna raad ik je aan om na je havo een technische hbo opleiding te gaan doen. Dit is vaak ook genoeg om aan de eisen van een vliegschool te voldoen. In de huidige economische omstandigheden zijn er in Europa en de VS nauwelijks ab initio vliegers nodig, dus je hebt best de tijd om eerst een hbo studie te volgen en af te ronden. Dan kan je in die periode je prima verder oriënteren. Succes ermee
 
Samira,

Als ik je post goed begrijp schrijf je dat je dat je examen hebt gedaan op je vorige opleiding (vmbo?) in de vakken Scheikunde, Wiskunde en Engels, en nu Havo 4 en 5 wilt gaan halen op een Vavo school.

Volgens mij kun je bij een vavo gewoon Natuurkunde als vak kiezen ongeacht wat je vooropleiding is. Ik weet niet welk profiel je gaat kiezen of hebt gekozen maar elk profiel heeft ruimte voor keuzevakken die je zelf in mag vullen.

Om een voorbeeld te geven ik doe zelf vavo met het profiel e&m met de vakken:
standaard
Engels
Nederlands + Ned Literatuur
Maatschappijleer

Profieldeel
Wiskunde B
Geschiedenis
Economie

Keuzevakken
Aardrijkskunde
Natuurkunde

Stel dat ik nu bijv. denk; Tekenen lijkt me ook wel een tof vak, dan kan ik dat er zo bij gaan doen als ik dat wil tenminste. Hetzelfde geldt voor jou bij Natuurkunde.
Informeer dus even op je school wat de mogelijkheden zijn....

En anders kun je voor Natuurkunde altijd nog hier terecht: http://www.jbi.uu.nl/

Groet, Sander
 
Ik doe ook E&M LOI.

Ook zelfde als SAN. VAVO geen natuurkunde mogelijkheid.

Das een enorme BS. Dan is het niet de juiste school voor jou. Want zoals SAN al zegt. Hij doet ook VAVO E&M met natuurkunde. E&M is redelijk pret pakket met twee serieuse vakken.Nat en wisk b. Goed te doorstaan. Echter op school straks met selectie krijg je de vraag,,, waarom dit profiel? Mooi antwoord: E&M is bredere richting dan het wetenschappelijke van bijvoorbeeld N&T of N&G. Hierin beperk je je alleen het tot beta achtige wereldje. E&M ligt dichter bij de dagelijkse maatschappij die daardoor makkelijker is toe te gebruiken. Ook mocht er na de opleiding nog even geen werk zijn kun je makkelijker verplaatsen in het algemene werkveld.

Groetjes,

Johny
 
JB, ik denk niet dat je zo een vraag tegen zal komen bij een vliegschool. Die zullen allang tevreden zijn dat iemand met een knap profiel aan komt zetten ;).

Ik denk eerder dat je de vraag "Waarom EM als je piloot wilt worden?? Dan kan je toch beter een van de natuurprofielen nemen?" tegen zult komen.

Verder ontopic: Samira, je hebt veel mogelijkheden om dat certificaat wel te halen ook al weigeren ze je dat aan te bieden bij de vavo. Ik zou het je erg aanraden om dat in elk geval wel te doen voor je aan zo'n opleiding begint, omdat het heel veel zaken gewoon een stuk makkelijker te begrijpen maakt.
 
Samira,

Als ik je post goed begrijp schrijf je dat je dat je examen hebt gedaan op je vorige opleiding (vmbo?) in de vakken Scheikunde, Wiskunde en Engels, en nu Havo 4 en 5 wilt gaan halen op een Vavo school.

Volgens mij kun je bij een vavo gewoon Natuurkunde als vak kiezen ongeacht wat je vooropleiding is. Ik weet niet welk profiel je gaat kiezen of hebt gekozen maar elk profiel heeft ruimte voor keuzevakken die je zelf in mag vullen.

Om een voorbeeld te geven ik doe zelf vavo met het profiel e&m met de vakken:
standaard
Engels
Nederlands + Ned Literatuur
Maatschappijleer

Profieldeel
Wiskunde B
Geschiedenis
Economie

Keuzevakken
Aardrijkskunde
Natuurkunde

Stel dat ik nu bijv. denk; Tekenen lijkt me ook wel een tof vak, dan kan ik dat er zo bij gaan doen als ik dat wil tenminste. Hetzelfde geldt voor jou bij Natuurkunde.
Informeer dus even op je school wat de mogelijkheden zijn....

En anders kun je voor Natuurkunde altijd nog hier terecht: http://www.jbi.uu.nl/

Groet, Sander

Mooi pakket! Ik mag dus ook natuurkunde niet als keuzevak gebruiken helaas. Ik heb 13/07 weer een 2e gesprek. Nu dacht ik dus, als ik nou gewoon optijd een cursus kan vinden voor natuurkunde dat ik alsnog havo wil gaan doen. Zo niet, heeft het weinig nut om havo te gaan doen zonder natuurkunde. Heb ook gevraagd of ik het een tijdje zou kunnen proberen, maar ook dat hebben ze afgekeurd. Of anders een andere havoschool...?



JB, ik denk niet dat je zo een vraag tegen zal komen bij een vliegschool. Die zullen allang tevreden zijn dat iemand met een knap profiel aan komt zetten ;).

Ik denk eerder dat je de vraag "Waarom EM als je piloot wilt worden?? Dan kan je toch beter een van de natuurprofielen nemen?" tegen zult komen.

Verder ontopic: Samira, je hebt veel mogelijkheden om dat certificaat wel te halen ook al weigeren ze je dat aan te bieden bij de vavo. Ik zou het je erg aanraden om dat in elk geval wel te doen voor je aan zo'n opleiding begint, omdat het heel veel zaken gewoon een stuk makkelijker te begrijpen maakt.

Hallo,

Ja inderdaad. Door natuurkunde zal je ook veel gaan snappen tijdens het vliegen zelf, je krijgt er ook veel mee te maken. Zelf is het ook een leuke vak en ben er ook goed in geweest. Waar kan ik zo'n natuurkunde cursus volgen? En hoelang duurt het ongeveer?

Alvast bedankt.
 
En hoelang duurt het ongeveer?

Alvast bedankt.

Ik weet van mensen die bij mij op de HBO (Aviation Studies) zitten, dat sommige daarvan in de zomer een cursus natuurkunde hebben gedaan. Dus ik schat zo 6 a 8 weken.
 
Ik weet van mensen die bij mij op de HBO (Aviation Studies) zitten, dat sommige daarvan in de zomer een cursus natuurkunde hebben gedaan. Dus ik schat zo 6 a 8 weken.

Oh oké, dat is dus niet zo lang. Dus dat zal wel goed komen als ik er later mee begin. Bedankt!
 
Ik begin de 24e van augustus met een cursus natuurkunde op het JBI, misde dit vak ook op mijn havo papiertje.

Gr
 
Ik begin de 24e van augustus met een cursus natuurkunde op het JBI, misde dit vak ook op mijn havo papiertje.

Gr
Oké, en hoelang duurt die cursus? Misschien dat ik het dan ook neem.

samira

welke vavo doe je, welke stad en waar want heb precies hetzelfde ;)

do

Vavo rijnmond College in Rotterdam.
Albeda College sportlaan. Word er bij jou ook moeilijk gedaan over Natuurkunde?
 
Zelf wat onderzoek verrichten is ook geen zonde. Op de site van het JBI staat dat de zomercursus duurt van 8 juni tot 20 juli.
 
@Samira

haha ik zit ook op hetzelfde VAVO, doe alleen de 5e nu van HAVO.
Nee maar het probleem is dat ik dan in het 5e jaar opeens dit moet krijgen. Me docent ging nog kijken of ze wat kon regelen voor me maar anders wordt het ook naar het JBI(instituut).

want het is waarschijnlijk téveel om 2 jaar in 1 jaar lessen te proppen zij ze..
 
Zelf wat onderzoek verrichten is ook geen zonde. Op de site van het JBI staat dat de zomercursus duurt van 8 juni tot 20 juli.
Nou mijn excuses dat ik je stoor met mijn vragen. :)

@Samira

haha ik zit ook op hetzelfde VAVO, doe alleen de 5e nu van HAVO.
Nee maar het probleem is dat ik dan in het 5e jaar opeens dit moet krijgen. Me docent ging nog kijken of ze wat kon regelen voor me maar anders wordt het ook naar het JBI(instituut).

want het is waarschijnlijk téveel om 2 jaar in 1 jaar lessen te proppen zij ze..
Haha, heel toevallig is dat. Ik twijfel nu wel heel erg of ik het wel of niet wil gaan doen. Het blijft natuurlijk akelig dat ik dan natuurkunde appart moet gaan nemen, maargoed. Ja dat is inderdaad teveel.

Hopelijk komt het wel goed met je.
 
@samira,

dat insituut staat goed aangeschreven en ik ga dit waarschijnlijk ook gewoon volgen. Dit behaal je in 1.5 maand en ze passen kennis toe die voor jou belangrijk is dus ik ga de gok gewoon wagen ;)

heb je al je intake gehad op de sportlaan?
 
EPST heb je geen natuurkunde nodig?
En alsnog, dan zou je mits je een andere vliegopleiding wilt doen, gewoon een deelcertificaat halen voor je natuurkunde(kan volgens mij ook na de selectie).

Ik wou namelijk ook in 1 jaar me natuurkunde doen, maar dat kon ook niet (Zit ook op VAVO).
Bij de EPST voorlichtingsavond, werd verteld dat je de natuurkunde wel leert tijdens de opleiding zelf, dus dat daarom bij EPST geen natuurkunde nodig is.
Maatschappijen kunnen het wel eisen, maar dan kan je altijd nog na je opleiding voor je delcertificaat gaan!
Wil je een andere school gaan, moet je gewoon je natuurkunde halen, je moet niet naar EPST bijv. , omdat je daar geen natuurkunde nodig hebt, je moet naar de school gaan, wat jou het beste lijkt.
 
Ik weet het niet zeker, maar er word vaak op dit forum gezegd dat je met natuurkunde deelcertificaten niet bij de KLS kunt beginnen mocht je dat willen.
 
Back
Top