Welke hand-held radio?

Chaseplane.nl

New member
Medepiloteurs,

Ik wil binnenkort een hand-held radio aanschaffen als safety backup. Ik heb erg weinig ervaring met dit soort apparaatjes, dus mijn vragen zijn eigenlijk heel simpel: wat gebruiken jullie, ben je daar tevreden over en zijn er niet-zo-voor-de-hand-liggende zaken waar je op moet letten bij de aanschaf?

Thanks,
Chaseplane.nl
 
Ik heb deze: Vertex Standard VXA-710 Spirit.

Hij is wat duurder dan een ICOM maar heeft een LiIon accu (blijft langer op spanning en heeft minder geheugeneffect), een sterkere en tevens kleinere behuizing en je kunt 'm zonder problemen nat laten worden.

Zie hier nog een vergelijking tussen verschillende handhelds. Ik kan sowieso MarvGolden.com aanbevelen als online pilotshop.

Succes!
 
Hoi,

ik heb een ICOM A24E. Ben er tot hier toe erg tevreden over. Heb wel verhalen gehoord over de beperkte accuduur van oudere modellen, maar dat kwam mss door verkeerd gebruik van de batterij. Zoals hierboven al vermeld zijn het NiMH batterijen, ik laat de mijne altijd volledig leeg gaan alvorens op te laden en heb daardoor helemaal niet te klagen over de accuduur. Ik heb eens gezien dat ze ook een apart Li-ion pack verkopen, maar weet niet of je een set (transceiver+accu) kan kopen waar die meteen standaard inzit.

Succes met je aankoop in ieder geval!
 
Bedankt allemaal voor de info. Dogleg, je link naar de vergelijking van enkele radio's vond ik heel bruikbaar. Desondanks toch gekozen voor het model van Sporty's wat Folberts noemde: Sporty's SP-200A. Qua uiterlijk verreweg het minst sexy van allemaal, maar qua functionaliteit toch wel erg interessant.

De modellen die ik vergeleken heb hadden ruwweg vergelijkbare features. Echter, de SP-200A kan direct uit de doos gewoon op penlight batterijen werken en heeft geen accu nodig. Bij de meeste andere modellen was dat ook wel mogelijk, maar alleen door toevoeging van extra optionele (dure) onderdelen.

Het gebruik kunnen maken van tried-and-proven penlight batterijen die standaard lang op spanning blijven (jaren) lijkt mij een heel wenselijk iets. Een losse accu moet namelijk op spanning gehouden worden en dus om de zoveel tijd weer opgeladen worden. Géén probleem als je de radio regelmatig gebruikt. Maar ik schat voor mijn gebruik in dat ik de radio in mijn pilotbag stop en dat 'ie daar dan voorlopig niet meer uitkomt, tenzij in een noodsituatie. En dan is het best prettig dat die penlights die ik er vorig jaar in gestopt heb (en ook overal te krijgen zijn) gewoon nog uren spanning geven waardoor de radio direct gebruikt kan worden. En een spare set aan penlight batterijen is natuurlijk nooit een probleem om mee te nemen; je hebt ze ook voor allerlei andere apparatuur nodig.

Het apparaat kan ook met een NiCad accu worden uitgerust, maar die ben ik dus niet van plan om te gaan gebruiken. Die accu is optioneel en maakt het hele product ook weer een heel stuk duurder.

Frequenties zijn te kiezen in stapjes van 8,33 KHz, in plaats van 25 KHz wat je bij bijna alle andere modellen tegenkomt.

Verder vind ik het een heel fraaie extra dat de SP-200A in noodgevallen te gebruiken is om mee te navigeren: hij kan localizers en VOR's gebruiken en daarvan de details op het display weergeven. Je hoopt het natuurlijk nooit nodig te hebben, maar kan zinvol zijn als ultieme last resort als je in je kist compleet zonder stroom komt te zitten.

En verder hebben de toch wel indrukwekkende features, de lovende kritieken en de fraaie prijs van $ 293,- inclusief international shipping (maar exclusief invoerbelasting) me overgehaald voor deze radio te gaan.

Zodra ik 'm uitgeprobeerd heb zal ik hier nog wel even melden hoe hij bevalt en of ik blij ben met mijn keuze.
 
Last edited:
Leuk dat je wat aan mijn tip hebt gehad. Ik ben heel benieuwd want ik ben zelf ook nog in de markt om ooit zo'n apparaat te kopen!

Ik hoor wel eens dat je in Belgie op de apron niet met zo'n apparaat moet worden gespot, want dan heb je een probleem. Iemand die daar meer van weet?
 
Ik hoor wel eens dat je in Belgie op de apron niet met zo'n apparaat moet worden gespot, want dan heb je een probleem. Iemand die daar meer van weet?

Je moet voor zo'n zender een vergunning aanvragen bij het BIPT. Daar staat wel op dat hij enkel als noodradio mag gebruikt worden aan boord van een vliegtuig. In hoeverre dat gebruik op de apron toelaat weet ik niet, die vermelding staat er vooral op om te vermijden dat je hem als main radio zou gebruiken in je toestel. 'k Denk als je je zender bv gebruikt als instructeur terwijl je een leerling solo én je hebt een vergunning, je je weinig zorgen hoeft te maken...
 
Review Sporty's SP-200A

Ik had beloofd nog even terug te komen op de Sporty's SP-200A. Nou, ik heb 'm inmiddels een maandje of 2 in mijn bezit en in gebruik. En eigenlijk is het precies wat ik al vermoedde: niet sexy maar uiterst functioneel. Gevolg is dat ik eigenlijk niet veel te melden heb. Het apparaatje doet het gewoon prima.

Het apparaatje ligt goed in de hand. Prima formaat en gewicht voor langdurig gebruik.

Het zit ergonomisch logisch in elkaar; knoppen en functies zitten waar je ze verwacht, dus geen zoekwerk. Toetsenbord kan op slot zodat je niet per ongeluk een knop indrukt.

Het werkt lang op gewone penlight batterijen. Ik heb al uren geluisterd en ook wat gesproken, maar de eerste set batterijen zit er nog steeds in. Volgens de handleiding kun je met een set verse batterijen tot wel 16 uur luisteren. De meegeleverde batterijhouder ziet er wat ongebruikelijk uit (valt bij verwijderen in twee delen uit elkaar), maar is wel stevig. Een accu en accuhouder heb ik niet besteld dus daar kan ik niets over zeggen.

Frequenties worden eenvoudig ingetypt. In principe is er steeds maar één frequentie actief, maar je kunt wel met een speciale knop direct naar de vorige frequentie terug springen. Op meerdere frequenties scannen kan ook (op meerdere manieren zelfs) en gaat snel zodat je weinig van de conversaties mist.

Ontvangst met zeer weinig tot geen ruis, en anders doet de squelch gewoon zijn werk.

VOR en localizer opties werken goed en eenvoudig: je typt de frequentie in en het display toont je de radialen en grafisch de afwijking in graden.

Het LCD display kan verlicht worden zodat je er ook 's-nachts mee kunt werken. Bij mijn exemplaar is het display zonder backlight overigens niet vanuit alle hoeken even goed leesbaar, maar kantel 'm even en je ziet alles weer.

De BNC-aansluiting voor de bijgeleverde antenne zorgt voor veel aansluitmogelijkheden in je kist.

Een kop- of oortelefoontje en een losse microfoon kunnen aangesloten worden, al heb ik dat nog niet geprobeerd omdat de hiervoor gebruikte aansluiting wat anders lijkt dan wat ik hier aan oortelefoontjes (standaard mini-jack) voorhanden heb. Volgens de handleiding zijn ze bruikbaar voor een "standard aviation noise attenuating headset", maar dan dus wel met kleine plugjes.

De bijgeleverde handleiding is simpel maar duidelijk, compleet en in goed Engels. Het heeft mij niet met vragen achtergelaten.

Er is eigenlijk maar één klein dom dingetje dat ik eraan mis, en dat is een beugeltje om de radio aan je broeksriem te hangen. Die blijkt wel leverbaar te zijn, dus bestel die meteen mee ("Metal Belt Clip", artikel nr. 3920A). Een polsriempje wordt wel meegeleverd.

Ook kun je overwegen om een extra batterijhouder aan te schaffen zodat je heel snel van batterijpack kunt wisselen. Ik heb die niet aangeschaft en ben er vooralsnog ook nog niet van overtuigd dat het nodig is. In het beroerdste geval moet je even 8 penlight batterijen wisselen.

De levertijd vanaf bestelling tot mijn thuisadres was ongeveer 2 weken. Apparaatje was keurig verpakt en goed tegen stoten beschermd. Ik moest bij Sporty's wel wat extra betalen voor levering buiten de VS, maar ik heb nog geen bon voor de eventuele importbelasting gezien.

Tja, dit is het wel zo'n beetje. Zoals al eerder gezegd, de Sporty SP-200A is niet sexy, maar wel zeer functioneel, compleet en goedkoop. Ik vind het een aanrader.
 
Last edited:
En mocht iemand besluiten om de Sporty's te bestellen, wil die dan even via PM contact met me opnemen? Ik wil graag alsnog zo'n belt clip bestellen, maar ben niet bereid alleen daarvoor die international shipping kosten te betalen. Als ik die met iemand kan delen, dan graag.

Thanks.
 
heb ook een icom handy maar heb last van heel veel geruis. is daar iets aan te doen?

heb sinds kort een externe antenne gamaakt mar moet die nog wel uit testen.

ik gebruik de radio met een headset in een ultralight
 
Review Sporty's SP-200A

Een kop- of oortelefoontje en een losse microfoon kunnen aangesloten worden, al heb ik dat nog niet geprobeerd omdat de hiervoor gebruikte aansluiting wat anders lijkt dan wat ik hier aan oortelefoontjes (standaard mini-jack) voorhanden heb. Volgens de handleiding zijn ze bruikbaar voor een "standard aviation noise attenuating headset", maar dan dus wel met kleine plugjes.

Ik heb deze tijdens de Airventure 2009 in Oshkosh gekocht en ben er ook zeer tevreden over. Ik heb er ook de kabel bij gekocht om een headset aan te sluiten want een standaard headset gaat er niet in. Je moet dan echt een verloopkabel kopen. Werkt geweldig, luid en duidelijk van beide kanten. Nadeel is wel dat de PTT-knop op de radio gebruikt moet worden. Vroeger had ICOM een aparte zendsleutel in de kabel en dat was wel handig.
Die clip heb ik ook niet, jammer, volgende keer maar meenemen...

Ander nadeel was dat de radio het niet doet met Duracells omdat deze een fractie kleiner zijn dat andere penlights. Ik heb bij Conrad oplaadbare exemplaren gekocht en die passen goed en gaan zo lang mee dat ik ook nog niet heb hoeven wisselen.

Verder ook alleen maar lof over deze SP-200A..:rt:
 
Hey FlushRivet,

Leuk dat 'ie jou ook zo goed bevalt. Achter zo'n kabeltje moet ik ook nog eens aan - goed dat je daaraan gedacht hebt.

Overigens werkt de mijne wel gewoon op Duracell penlights (wel in Europa gekocht maar in Azië geproduceerd, als daar al verschil in zit). Had je niet per ongeluk AAA-batterijtjes voor AA's aangezien?
 
Neee, ik wil mijn SP-200A nog niet kwijt. Maar mocht je zelf besluiten om de opvolger, een SP-400 aan te schaffen, laat dan zeker even weten hoe die bevalt. Op papier lijkt 'ie nog een stuk interessanter dan de SP-200A al was, dus ben benieuwd naar een review daarvan.
 
Je moet voor zo'n zender een vergunning aanvragen bij het BIPT. Daar staat wel op dat hij enkel als noodradio mag gebruikt worden aan boord van een vliegtuig. In hoeverre dat gebruik op de apron toelaat weet ik niet, die vermelding staat er vooral op om te vermijden dat je hem als main radio zou gebruiken in je toestel. 'k Denk als je je zender bv gebruikt als instructeur terwijl je een leerling solo én je hebt een vergunning, je je weinig zorgen hoeft te maken...

Ik had voor de grap van de week Agentschap Telecom gemailed deze zeiden het volgende:

"Een back-up VHF Com transreceiver valt onder de zendvergunning die voor het vliegtuig is afgegeven."

Oftewel, aparte vergunning aanvragen niet nodig.. mits het apparaat "volwassen" gebruikt wordt ;-).
 
Gelukkig dat ze zo reageerden, ik dacht juist dat niet te doen, geen slapende honden wakker maken.. :)

Maar dan de vraag, ik heb geen kist op mijn naam staan, dus geen zendmachtiging. Dan zal ik zeker wel een aparte vergunning nodig hebben? Je vind er niets over op de website.
 
De zendmachtiging hoort bij de kist, niet bij jou. Dus zolang je je handheld gebruikt in combinatie met een vliegtuig zit het goed als ik C172SP begrijp.
 
Back
Top