Welke hand-held radio?

Chaseplane.nl

New member
Medepiloteurs,

Ik wil binnenkort een hand-held radio aanschaffen als safety backup. Ik heb erg weinig ervaring met dit soort apparaatjes, dus mijn vragen zijn eigenlijk heel simpel: wat gebruiken jullie, ben je daar tevreden over en zijn er niet-zo-voor-de-hand-liggende zaken waar je op moet letten bij de aanschaf?

Thanks,
Chaseplane.nl
 
Ik heb deze: Vertex Standard VXA-710 Spirit.

Hij is wat duurder dan een ICOM maar heeft een LiIon accu (blijft langer op spanning en heeft minder geheugeneffect), een sterkere en tevens kleinere behuizing en je kunt 'm zonder problemen nat laten worden.

Zie hier nog een vergelijking tussen verschillende handhelds. Ik kan sowieso MarvGolden.com aanbevelen als online pilotshop.

Succes!
 
Hoi,

ik heb een ICOM A24E. Ben er tot hier toe erg tevreden over. Heb wel verhalen gehoord over de beperkte accuduur van oudere modellen, maar dat kwam mss door verkeerd gebruik van de batterij. Zoals hierboven al vermeld zijn het NiMH batterijen, ik laat de mijne altijd volledig leeg gaan alvorens op te laden en heb daardoor helemaal niet te klagen over de accuduur. Ik heb eens gezien dat ze ook een apart Li-ion pack verkopen, maar weet niet of je een set (transceiver+accu) kan kopen waar die meteen standaard inzit.

Succes met je aankoop in ieder geval!
 
Bedankt allemaal voor de info. Dogleg, je link naar de vergelijking van enkele radio's vond ik heel bruikbaar. Desondanks toch gekozen voor het model van Sporty's wat Folberts noemde: Sporty's SP-200A. Qua uiterlijk verreweg het minst sexy van allemaal, maar qua functionaliteit toch wel erg interessant.

De modellen die ik vergeleken heb hadden ruwweg vergelijkbare features. Echter, de SP-200A kan direct uit de doos gewoon op penlight batterijen werken en heeft geen accu nodig. Bij de meeste andere modellen was dat ook wel mogelijk, maar alleen door toevoeging van extra optionele (dure) onderdelen.