N registratie R22 huren

rstam

New member
Hi,

Ik vroeg mij eens af, is er eigenlijk ergens in Nederland een bedrijf of prive persoon die N-registratie R22 Robinson(s) verhuurd? Ik zie genoeg N registratie vliegtuigen, maar weinig helikopters.
Dit in verband met dat ik in de US mijn PPL(H) wil halen, maar het natuurlijk wel fijn zou vinden om daarna in NL te kunnen vliegen.

En om een klein beetje off subject te gaan, hoe kunnen mensen in NL eigenlijk het voor elkaar krijgen om een N-registratie hier in Nederland te bezitten? Ik las iets van een trust??? Hoe werkt dat eigenlijk?

gg,

Rogier
 
Het N-geregistreerde toestel is in eigendom van een trust die een Amerikaans rechtspersoon is voor de Amerikaanse wet. Bij de trust staan een of meerdere trustees ingeschreven die verantwoordelijk en aansprakelijk zijn voor het toestel en het volledige beheer erover voeren. Zij betalen een tarief aan de trust voor de inschrijving en het (eventueel) doorsturen van binnenkomende FAA correspondentie, verder doen en regelen de trustees alles zelf.
 
Is het alleen geen verplichting dat 75% van die leden amerikaans moet zijn?
m.a.w, betekend dat dat het vliegtuig voor 75% op papier aan anderen behoord?
Of heb ik het verkeerd begrepen?
 
De trust is 100% amerikaans en is in naam eigenaar.
De verantwoordelijkheden van trustor en die van de trustee(s) zijn geregeld per overeenkomst.
 
Bedankt voor de informatie!

Tot nu toe heb ik alleen Bristol gevonden die dit aanbiedt. Zijn er ook nog andere betrouwbare scholen?
 
Bristow Academy is de enige school in de VS die een JAA brevet kan leveren. De opleiding is vooral gericht op mensen die beroeps piloot willen worden, maar het moet in principe mogelijk zijn om een JAA PPL te behalen.

Overigens is het probleem met een helikopter huren niet alleen dat je -als je een Amerikaans brevet hebt- een Amerikaans toestel moet zien te vinden. Je mogelijkheden om buiten vliegvelden te landen zijn als huurder ook zeer beperkt. Dus daar vlieg je dan met je schreeuwend dure brevet in je belachelijk dure huur helikopter, van de ene vliegveld landingsbaan naar de andere landingsbaan.

Het is als helikopter piloot een beetje lullig om te zeggen, maar als je alleen voor de lol wilt vliegen ben je beter af met een fixed-wing brevet. Bijna net zo leuk en half zo duur.

P.S. Ik ben in Utrecht opgegroeid! Op de Maliesingel! Small world...
 
Ha Rotorusa,

Hah:) das inderdaad niet iets wat je zou verwachten te horen van een helivlieger.
Kun je me een pointer geven naar de regelgeving van de iwv waar deze beperkingen staan?
Is het met een jaa ppl (h) dan toch nog beter?
Een van de redenen waarom ik aan faa zat te denken was dat ik van sommige post hier op het forum niet zo'n geweldige indruk kreeg van bristow (kan verkeerd zijn), maar ook het feit dat ze best wel prijzig zijn in vergelijk met bijv civic helicopters. En afgezien van de hoge prijs lijkt het er op dat daar ook geen theorie bij zit en dat je dat zelf mag uitvogelen. Nogmaals corrigeer me als ik t fout heb. Mijn voornaamste doel is zelf vliegen, en (gezien ik daar woon) in Europa. Als Azië eenvoudig zou zijn dan is dat mooi meegenomen.

Het wereldje is idd klein. Ik ben geboren in de rivierenwijk:)
 
Ik ben niet zo op de hoogte van de precieze luchtvaart regels in Nederland maar in het algemeen is het zo dat je alleen buiten vliegvelden mag landen met toestemming van zowel de landeigenaar als de betreffende gemeente. Die gemeentelijke toestemming moet soms dagen van tevoren worden geregeld, dus even spontaan bij een bevriende boer in z'n weiland landen is meestal geen optie. In Belgie en Engeland is dat soort dingen weer makkelijker, heb ik gehoord; net zoals hier in de VS heb je daar in de meeste gevallen alleen toestemming van de landeigenaar nodig.

Bovenop de restrictieve regels in Nederland komt nog het feit dat de verzekering van een verhuurder het huurders waarschijnlijk niet zal toestaan om buiten vliegvelden te landen. Het is een beetje een risico; je zal niet de eerste zijn die bij het landen per ongeluk met de rotor een boom omhakt (dat doen de professionals ook af en toe).

Waar gaat het je om bij het vliegen? Neem eens een helikopter proefles en dan een vliegtuig proefles. Leren hoveren is natuurlijk leuk maar als je het eenmaal kan dan kan je het; het is net als zwemmen. En eenmaal in de lucht is het verschil tussen helikopter en vliegtuig vliegen vrij klein. Behalve dan dat je in een vliegtuig twee keer zo ver vliegt voor half de prijs.

Prive vlieg ik af en toe een vliegtuig. Ik moet er niet aan denken om prive een helikopter te vliegen!
 
Ha RotorUsa,

Bedankt voor de info. Gezien de kosten van helikopterhuur denk ik dat ik je advies beter kan nemen. Hier in Nederland zijn de regels inderdaad tamelijk limiterend.

gg,

Rogier
 
Sorry dat ik dit topic naar boven haal, maar ik heb een vraag die ongeveer in dit straatje ligt.
Hoe zit het met het huren van een helikopter in Amerika als je een JAA certificaat hebt? Is dat mogelijk? Of moet je daar echt een FAA certificaat voor hebben? Als het wel kan met een JAA certificaat, kan ik dan ook gewoon mijn uren loggen zoals in Europa?

Weet iemand wat het huren van een R22 of R44 ongeveer kost in de USA?
 
Voor de meeste kleine piston heli's betaal je hier al snel zo'n $280 per uur. Het schijnt mogelijk te zijn met minder uren een FAA rotary wing certificate aan een FAA ASEL certificate toe te voegen maar de regels daaromtrent begrijp ik niet helemaal...
 
Oei, dat is niet goedkoper dan hier. Dan kan ik toch beter naar Denemarken of België voor hour building denk ik. Bedankt voor het snelle antwoord.
 
Ralph, met JAA PPL naar Amerika om uren te maken, moet je een gelijkstelling krijgen zodat je FAA kisten kunt vliegen. Zeker 3 maand van te voren aanvragen. Hoeveel dit kost weet ik niet, iemand die dit weet? 280 lijkt me vrij hoog? Je moet met je PIC uren nog aardig kunnen besparen als je goed je huiswerk doet.
 
Zal nog eens vragen wat het hier kost, maar ik dacht zo'n 180 a 190 euro per uur, soms nog goedkoper. Ik had altijd het idee dat het goedkoper zou zijn in Amerika. Met 280 dollar kom je duurder uit dan in Europa. Het zal ook wel afhangen van het aantal uren dat je huurt, al geldt dat natuurlijk ook voor Europa.
Ik zal eens informeren bij een aantal bedrijven in de US.
 
FAA PPL(H) via JAR PPL(H)

FAA PPL(H) via JAR PPL(H)

Ik heb net mijn US brevet gekregen (FAA PPL(H) op basis van mijn JAR PPL(H). Geen echt probleem: papierwerk en een bezoek aan en FAA bureau in de US om je temporary certificate af te halen. Een paar weken later krijg je dan je credietkaart type brevet thuis gestuurd.

Anderzijds ken ik geen N-registred helicopters hier in België. Het gebruik is natuurlijk alleen tot FAA piloten beperkt en ik zie niet echt een voordeel behalve misschien voor de verzekering (in de US behoorlijk goedkoper).

In de US is hour building behoorlijk goedkoper (vanwege lagere fuel, aankoopprijs, verzekering, landingfees) maar de huidige ontwikkeling van de dollar gaat natuurlijk een deel van dat voordeel wegvegen...

Veel succes!
 
Bedankt Helispot! Weet je wat je ongeveer betaald voor het huren van een R22 of een 300C per uur?
Gefeliciteerd met je PPL :)
 
Om dit topic nog eens nieuw leven in te blazen, een vriendin van me heeft een FAA brevet en zou graag in NL eens een helicoptertje huren (R-22 / R-44). Maar valt er hier in Nederland iets te vinden wat ze zou kunnen huren?
 
Voor zover ik het snap heb je voor een PH kist een gelijkstelling danwel een JAA brevet nodig, en voor een N-reg kist niet (correct me if I'm wrong). Maar ja, N-reg helicopters lijken een zeldzaamheid in Nederland en omgeving :(
 
Back
Top