KMSL

Stab trim

New member
Jaja, ook ik was van de partij op de luchtmachtdagen, en om eerlijk te zijn was ik best onder de indruk van het hele gebeuren, en de KLu als werkgever. Eigenlijk kwam ik daar pas achter toen ik weer thuis was (ik was een beetje te overwhelmed:grijns:) dus erg veel informatie heb ik niet uit de werknemers daar kunnen trekken (gemiste kans!).

Dus ik thuis natuurlijk al wat informatie winnen, maar toch vind ik de website van de KLu niet helemaal duidelijk. Nu snap ik dat dit forum zich vooral richt op het vliegersgedeelte, maar ik begrijp dat iedereen eerst een militaire opleiding moet doorlopen aan de KMSL. De website van de KLu is hier erg stilletjes in. Er staat bijvoorbeeld niet bij hoe lang die duurt, of die voor iedereen hetzelfde is of niet (infanterie, vliegers, luchtverkeersleiders, engineers, hospiks, etc), wat er nou eigenlijk precies aan bod komt enzo...

Zijn er misschien websites e.d. met persoonservaringen over deze 'vooropleiding'? Ben daar namelijk wel erg benieuwd naar...
 
De KMSL? Je doorloopt de militaire acedemie op de KMA, je moet even onder de kennisbank kijken op deze website! Veel informatie te vinden over de KMA:) of google op KMA;)
 
Stab-trim, even een paar vragen:

Wat heb je voor opleiding?
Hoe oud ben je?
Wat lijkt je leuk om te doen?

Met deze info kunnen we je een wat gerichtere uitleg geven...

Red

Jaja, ook ik was van de partij op de luchtmachtdagen, en om eerlijk te zijn was ik best onder de indruk van het hele gebeuren, en de KLu als werkgever. Eigenlijk kwam ik daar pas achter toen ik weer thuis was (ik was een beetje te overwhelmed:grijns:) dus erg veel informatie heb ik niet uit de werknemers daar kunnen trekken (gemiste kans!).

Dus ik thuis natuurlijk al wat informatie winnen, maar toch vind ik de website van de KLu niet helemaal duidelijk. Nu snap ik dat dit forum zich vooral richt op het vliegersgedeelte, maar ik begrijp dat iedereen eerst een militaire opleiding moet doorlopen aan de KMSL. De website van de KLu is hier erg stilletjes in. Er staat bijvoorbeeld niet bij hoe lang die duurt, of die voor iedereen hetzelfde is of niet (infanterie, vliegers, luchtverkeersleiders, engineers, hospiks, etc), wat er nou eigenlijk precies aan bod komt enzo...

Zijn er misschien websites e.d. met persoonservaringen over deze 'vooropleiding'? Ben daar namelijk wel erg benieuwd naar...
 
Hoi Redskull

Ik ben 22 jaar en ik heb bijna mijn MTS Vliegtuigtechniek afgerond (MBO-4). Ik ben geïnteresseerd om als Avionica engineer of als Luchtverkeersleider aan de slag te gaan.

Het gaat inderdaad om de officiersopleiding. Daar staat naar mijn smaak te weinig over op de website van de luchtmacht zelf.
 
Hoi Redskull

Ik ben 22 jaar en ik heb bijna mijn MTS Vliegtuigtechniek afgerond (MBO-4). Ik ben geïnteresseerd om als Avionica engineer of als Luchtverkeersleider aan de slag te gaan.

Het gaat inderdaad om de officiersopleiding. Daar staat naar mijn smaak te weinig over op de website van de luchtmacht zelf.


De officiers opleiding volg je op de KMA. kort model is 1,5 jaar (wat jij moet doen)
Hierna doe je nog een half jaar VTO. Daarna mag je echt gaan werken.

Ook de vliegers zitten op de KMA. Elke officier in wording zit daar (met uitzondering van marine en marechaussee).

Je werkt gewoon met je eigen groep samen, maar ziet de andere wel rondelopen etc. ;)
Ik begin zelf in februari op de KMA, Off. INF. en hopelijk via lumbl naar commando's :)

Husky out
 
Ah, okee dat is duidelijk. En wat wordt er allemaal behandeld op de KMA? Is dat een theoretische opleiding? Of een mix van praktijk en theorie? De website van de KLu is er namelijk in 1 zinnetje klaar mee, daar kan ik niet echt veel uit opmaken.
 
Het is heel simpel. Je wordt of jou nou vlieger of putjesschepper wordt militair. Dus ja je gaat een aantal weken groen, oftewel praktijk van het militair zijn.
Of je veel theorie daarnaast krijgt als Klu zijnde weet ik echt niet.
 
Ah, okee dat is duidelijk. En wat wordt er allemaal behandeld op de KMA? Is dat een theoretische opleiding? Of een mix van praktijk en theorie? De website van de KLu is er namelijk in 1 zinnetje klaar mee, daar kan ik niet echt veel uit opmaken.

Kijk ook eens op www.nlda.nl ;)
Er is heel wat te vinden over de KMA hoor!
Op de KMA leer je in het beginsel militair worden. Je gaat fysiek lekker aan de bak en zal ook regelmatig op bivak gaan. Tijdens en hierna spits men meer en meer op het leiding geven (officier zijnde;)) Dit duurt 1,5 jaar. Daarna je VTO.

Net terug van een rondleiding op de KMA. Ziet er erg mooi en vetjes uit!
Can't wait :D
 
Het is heel simpel. Je wordt of jou nou vlieger of putjesschepper wordt militair. Dus ja je gaat een aantal weken groen, oftewel praktijk van het militair zijn.
Of je veel theorie daarnaast krijgt als Klu zijnde weet ik echt niet.

bbastienne,

De theorie die je krijgt is puur als militair zijnde.
De vliegers krijgen de vliegtheorie pas op woensdrecht ;)
 
Ah, okee dat is duidelijk. En wat wordt er allemaal behandeld op de KMA? Is dat een theoretische opleiding? Of een mix van praktijk en theorie? De website van de KLu is er namelijk in 1 zinnetje klaar mee, daar kan ik niet echt veel uit opmaken.

TIP: Bel met voorlichting of kijk op het web voor een op maat gemaakt banen-advies bij de koninklijke luchtmacht. -Immers jou vooropleiding is van belang voor het soort functie dat je kunt gaan vervullen.

Er zijn vele banen bij de Luchtmacht, en allé officieren komen langs de KMA voor vorming. De lange opleiding is echter alleen open voor mensen met minimaal VWO of HBO.

Als je meer specifiek over de officiersvorming wilt weten kun je het beste jezelf aanmelden voor een oriëntatiedag. Je zult dan de ins- en outs van de academie beter leren kennen.

Kortom, bel of mail.. Hier op airwork kunnen mensen je veel vertellen, maar de werving & selectie van de KLu is daar nog veel beter in! - Je krijgt dan ook een persoonlijk advies!
 
Hoi Redskull

Ik ben 22 jaar en ik heb bijna mijn MTS Vliegtuigtechniek afgerond (MBO-4). Ik ben geïnteresseerd om als Avionica engineer of als Luchtverkeersleider aan de slag te gaan.

Het gaat inderdaad om de officiersopleiding. Daar staat naar mijn smaak te weinig over op de website van de luchtmacht zelf.

Avionica Engineer = Onderofficier
Luchtverkeersleider = Officier

Total different ballgame, never the less, both are very rewarding.
 
Back
Top