5% meer boekingen

Wat de een positief noemt is voor de ander negatief of neutraal. Zoveel mensen, zoveel wensen. En dat is goed. En ik zal de laatste zijn om te beweren dat 5% groei een slecht teken is. Ik blijf, eigenwijs als ik ben, door het verhaal van een marketing manager heenprikken. En neem die dan ook met een behoorlijke korrel zout. Mede omdat hij een direct verband legt met de vliegtax, heeft hij het over Nederlandse passagiers (als je in het buitenland opstapte betaalde je die tax immers niet). Om de cijfers van de heer Graber in een wat breder AF/KLM perspectief te plaatsen volgt hieronder een update van Reuters (vandaag gepubliceerd). Lees vooral de laatste alinea goed. Die sluit namelijk naadloos aan bij recente uitlatingen van president directeur Pierre-Henri Gourgeon van de holding AF/KLM. Hij zei in een interview dat "hoewel het aantal werknemers door natuurlijk verloop afneemt de holding geen enkele maatregel uitsluit indien er op korte termijn geen significante verbetering van het bedrijfsresultaat bereikt wordt". En hij omschreef "korte termijn" als in de loop van de zomer 2009. Voor mij blijft het bericht van Graber een typisch marketingverhaal waar je alle kanten mee opkunt.

July 1, 2009
Air France's first-quarter sales have fallen sharply, calling into question the airline's target for a 2009/10 operating loss of EUR129 million euros (USD$181.5 million), French newspaper La Tribune reported.

"The revenue loss will widen in the first quarter of the 2009/10 fiscal year," La Tribune quoted an Air France-KLM source as saying in an advanced copy of its Thursday edition.

Sales have fallen nearly 20 percent since April as the global financial hit business travel, La Tribune said.

Several sources cited an 18 percent drop in passenger traffic and a 35-38 percent fall in cargo activity in May, adding that June was also "bad" and the level of bookings until September "disappointing," La Tribune said.

"Air France-KLM's (quarterly) results will not be finalised before the end of the month so we do not make any comment," a spokeswoman said. Air France-KLM is due to report first-quarter results on July 30.

Sales at the Franco-Dutch airline fell 12.2 percent in the final quarter of the 2008/09 fiscal year ended March 31.

Citing an internal document, La Tribune said: "We (Air France-KLM) will need to wait until the 2011/12 fiscal year to find profitable growth again."

Faced with difficult economic conditions, the airline could cut 4,480 jobs by 2011 instead of 2,467 initially expected -- a large part of which will be carried out through attrition.

(Reuters)
 
Wat de een positief noemt is voor de ander negatief of neutraal. Zoveel mensen, zoveel wensen. En dat is goed. En ik zal de laatste zijn om te beweren dat 5% groei een slecht teken is. Ik blijf, eigenwijs als ik ben, door het verhaal van een marketing manager heenprikken. En neem die dan ook met een behoorlijke korrel zout. Mede omdat hij een direct verband legt met de vliegtax, heeft hij het over Nederlandse passagiers (als je in het buitenland opstapte betaalde je die tax immers niet). Om de cijfers van de heer Graber in een wat breder AF/KLM perspectief te plaatsen volgt hieronder een update van Reuters (vandaag gepubliceerd). Lees vooral de laatste alinea goed. Die sluit namelijk naadloos aan bij recente uitlatingen van president directeur Pierre-Henri Gourgeon van de holding AF/KLM. Hij zei in een interview dat "hoewel het aantal werknemers door natuurlijk verloop afneemt de holding geen enkele maatregel uitsluit indien er op korte termijn geen significante verbetering van het bedrijfsresultaat bereikt wordt". En hij omschreef "korte termijn" als in de loop van de zomer 2009. Voor mij blijft het bericht van Graber een typisch marketingverhaal waar je alle kanten mee opkunt.

July 1, 2009
Air France's first-quarter sales have fallen sharply, calling into question the airline's target for a 2009/10 operating loss of EUR129 million euros (USD$181.5 million), French newspaper La Tribune reported.

"The revenue loss will widen in the first quarter of the 2009/10 fiscal year," La Tribune quoted an Air France-KLM source as saying in an advanced copy of its Thursday edition.

Sales have fallen nearly 20 percent since April as the global financial hit business travel, La Tribune said.

Several sources cited an 18 percent drop in passenger traffic and a 35-38 percent fall in cargo activity in May, adding that June was also "bad" and the level of bookings until September "disappointing," La Tribune said.

"Air France-KLM's (quarterly) results will not be finalised before the end of the month so we do not make any comment," a spokeswoman said. Air France-KLM is due to report first-quarter results on July 30.

Sales at the Franco-Dutch airline fell 12.2 percent in the final quarter of the 2008/09 fiscal year ended March 31.

Citing an internal document, La Tribune said: "We (Air France-KLM) will need to wait until the 2011/12 fiscal year to find profitable growth again."

Faced with difficult economic conditions, the airline could cut 4,480 jobs by 2011 instead of 2,467 initially expected -- a large part of which will be carried out through attrition.

(Reuters)
Ach, dan leveren we toch die 10% salaris in... :(
 
Dat KLM het economisch veel beter doet dan AF blijkt ook uit de recente jaarverslagen. Maar ook deze mate is voor mij een verassing (in positieve zin).

De volgende zin is voor mij wel een reden tot zorg:

Bij het bekendmaken van de financiële prestaties in mei wilde topman Pierre-Henri Gourgeon van Air France-KLM niet ingaan op de vraag wie er beter had gepresteerd. "We zijn twee maatschappijen binnen één groep, en onderlinge resultaten doen niet ter zake. Het leidt alleen maar tot scheve gezichten", zei de Fransman.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de fransman Gourgeon de pijn over 2 werkmaatschappijen gaat verdelen terwijl 1 van de 2 de zaakjes niet op orde heeft en de ander wel. Die indruk wordt gesterkt door het feit dat werknemers van AF en franse overheid verregaande zeggenschap hebben t.a.v. het te voeren beleid. Iets wat de nederlandse werknemers en de nederlandse overheid niet hebben.

In het artikel in de Telegraaf legt Peter Hartman de vinger op de zere plek. Hij zegt namelijk: "De vliegtuigen zitten voller, de vracht gaat weer beter, maar de verdiensten per eenheid verontrustend verminderd". En die zin plaatst de opmerkingen van 5% groei waar Graber het over heeft in de enige juiste context. Graber vertelt 1 kant van het verhaal en verzwijgt de keerzijde. Peter Hartman vertelt het complete verhaal. En met die woorden in het achterhoofd kan ik die 5% groei niet als positief nieuws ervaren. Graber doet waar een marketing-manager goed in is: Aan slecht nieuws een dusdanige draai geven dat de lezer deze wel als positief moet ervaren. Maar dan wel door het bewust weglaten van een relevant deel van het hele verhaal. Ik gun iedereen zijn blije ervaring bij het lezen van 5% groei maar ik kan er weinig positiefs in zien.
 
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de fransman Gourgeon de pijn over 2 werkmaatschappijen gaat verdelen terwijl 1 van de 2 de zaakjes niet op orde heeft en de ander wel. Die indruk wordt gesterkt door het feit dat werknemers van AF en franse overheid verregaande zeggenschap hebben t.a.v. het te voeren beleid. Iets wat de nederlandse werknemers en de nederlandse overheid niet hebben.

Goed gezien Viking! Een wrange realiteit. Zodra er drastisch gesneden moet gaan worden, is het niet ondenkbaar dat er bij KLM procentueel meer gesneden gaat worden dan bij AF. Ergens ook wel logisch: eigen volk eerst. Toen er een half jaar geleden door het AF vliegers korps gestaakt werd, omdat de minister de wettelijke pensioenleeftijd voor vliegers wilde ophogen van 60 naar 65, bleek al hoe de vork in de steel zit: Het is allemaal vriendjespolitiek tussen het management van AF en de politiek leiders van Frankrijk. En dat weet het AF personeel ook.
Neemt niet weg dat het natuurlijk verstandig zou zijn om in winstgevende takken (KLM) te investeren;)
 
Ach....of Dhr. Graber nou een volledig verhaal verteld of niet:

5% meer reizigers dan vorig jaar is een mooi resultaat in deze tijd; die reizigers vliegen in ieder geval niet met de concurrent, dus ik denk dat KLM er toch wel blij mee is! Tuurlijk, als ze per stuk meer zouden betalen dan was dat nog veel mooier, maar om er een negatief verhaal van te maken gaat echt te ver!
 
KLM boekt winst, Air France verlies

KLM boekt winst, Air France verlies

KLM boekt winst, Air France verlies

15:15 04 Juli 2009
KLM boekt winst, Air France verlies

De KLM draait beter dan zijn partner Air France. Uit nog niet gepubliceerde jaarcijfers blijkt dat Air France-KLM het afgelopen boekjaar diep in de rode cijfers is gekomen. Dat verlies komt helemaal voor rekening van de Franse luchtvaartmaatschappij.

Air France verloor 300 miljoen euro. De KLM maakte daarentegen 159 miljoen euro winst. Volgens een woordvoerder is de Nederlandse maatschappij beter bestand tegen de recessie omdat ze kleiner en flexibeler is dan Air France.

Vanwege de crisis schrappen de twee maatschappijen 7000 banen. Dat gebeurt bij de KLM zonder gedwongen ontslagen.
 
Goed gezien Viking! Een wrange realiteit. Zodra er drastisch gesneden moet gaan worden, is het niet ondenkbaar dat er bij KLM procentueel meer gesneden gaat worden dan bij AF. Ergens ook wel logisch[...]
Logisch? Helemaal niet. Fransen zijn vrij chauvinistisch, maar ook prima zakenmensen. Als ze zien dat KLM het blijkbaar beter deed en naar ik hoop nog steeds doet, dan is het toch niet logisch om dat uit te hollen door daar de meeste klappen te laten vallen?
Mij lijkt het logisch om juist de dingen in je bedrijf die het goed doen, te ondersteunen en uit te bouwen...
 
@ Fokker86:
Begrijp mij niet verkeerd. Indien er inderdaad 5% meer pax. zijn dan vorig jaar vind ook ik dat positief nieuws. Alleen betwijfel ik of dat wel de realiteit is. Waarom wordt er in het artikel in La Trinbune waaruit ik op 02-07-2009 10:51 citeer gesproken over "the level of bookings until September are disappointing"? Onder deze marktomstandigehden 5% pax.groei realiseren is toch alleen maar prachtig en niet disappointing? Uit een ander interview begrijp ik dat de 5% groei uitsluitend betrekking heeft op het totaal aantal reizigers die vanuit NL reizen maar ik kan het mis hebben. En dat is m.i. verklaarbaar in relatie tot de afschaffing van de vliegtax waar Graber het over heeft. Nogmaals: Ik wil er geen negatief maar een afgewogen verhaal van maken. Voor mij is het daarom geen positief noch negatief nieuws. In die zin sta ik er neutraal en zo realistisch mogelijk tegenover.

@Eikie 16:19
Fransen zijn prima zakenmensen, helemaal mee eens. In dit geval echter: De franse staat bezit 15,7% van de holding. De overige aandelen zijn in handen van particuliere aandeelhouders. Van die particuliere aandeelhouders bezitten de werknemers van AF een dusdanig percentage (heb het exacte percentage niet bij de hand) dat zij, volgens mijn informatie, 2 commisarissen leveren aan de holding. Dat is een machtblok waar je niet om heen kunt. In een situatie waarbij de staat aandeelhouder is en AF-werknemers aandeelhouder met zeggenschap zijn gelden niet automatisch de logische bedrijfskundige wetten zoals jij die beschrijft. Sterker nog: Er is sprake van tegenstrijdige belangen.

@allemaal
Voor de goede orde: Als nederlander ben ik trots op de KLM en hoop het blauw nog vele jaren te kunnen zien.
 
Mensen, het gaat om de yield..

dus de prijs per gevlogen kilometer, en die staan zeer zwaar onder druk. overal

technisch geproken kan je 100% meer bezettingsgraad hebben en juist geld erbij moeten leggen. omdat je er te weinig geld voor terug krijgt met lage yield
 
@Larsp 19:59
Als je het lijste waar jij naar toe verwijst goed leest zie je er 2: Didier Le Chaton
Representative of flight deck crew en Christian Magne Representative of the ground staff and cabin crews. Verder zie je 3 personen die de belangen van de franse staat behartigen. Dwz dat 1/3 van het stemrecht bij de franse staat en de AF-werknemers ligt. Stemrecht nederlandse staat: 0 en stemrecht KLM-werknemers: 0. Bovendien is de hoogste baas (Gourgeon) zowel CEO van de holding AF/KLM alsmede CEO van de werkmaatschappij AF. Los van het feit of het fransen, engelsen, spanjaarden of wie dan ook betreft: Met een dergelijke constructie bestaat een niet te onderschatten risico van belangenverstrengeling. En juist uit zijn mond komt de opmerking "We zijn twee maatschappijen binnen één groep, en onderlinge resultaten doen niet ter zake. Het leidt alleen maar tot scheve gezichten". Vind je het gek dat hij zo redeneert? Zou het dat ook gezegd hebben als KLM zwaar verliesgevend was en AF winstgevend? Indien onderlinge resutaten er wel toe zouden doen dan had hij "met de billen bloot gemoeten". En had hij, als CEO van werkmaatschappij AF, aan de holding AF-KLM verantwoording af moeten leggen waarom het bij AF zo veel slechter gaat. Nu is hij ook nog eens CEO van de holding. In mijn optiek toch wel een beetje vreemd. Ik heb nergens beweerd dat de fusie slecht zou zijn geweest. Zelf denk ik dat de fusie voor de KLM de enige mogelijkheid was om nog enigszins zelfstandig door te gaan. Een uiterst innovatieve methode om een samenwerking aan te gaan. Maar dat neemt niet weg dat de positie van werknemers bij werkmaatschappij AF anders is dan die van werknemers van werkmaatschappij KLM. AF medewerkers zijn en aandeelhouder bij de holding en werknemer bij werkmaatschappij AF. KLM werknemers zijn uitsluitend werknemer bij werkmaatschappij KLM. Zo zijn de feiten nu eenmaal. Ik heb gereageerd op de opmerkingen van Graber en plaats die in een breder verband. Het gaat namelijk niet om het aantal pax. dat je vervoert (hoe je die berekening ook benadert). Het gaat er om hoeveel je aan het eind van het boekjaar overhoudt of verliest. Daar wordt je uiteindelijk, door de aandeelhouder van de holding, op afgerekend. Maar die aandeelhouder moet dan geen dubbele pet ophebben.

@Kliko 19:50
De spijker op zijn kop!
 
Last edited:
Chauvinistisch of niet, ook ik denk dat zij ook zakenmensen zijn en uiteindelijk het liefst veel winst maken. Als er bij KLM gesneden moet worden zullen ze dat ook doen(maar goed ook natuurlijk). Als ze nu bij KLM gaan snijden ipv Air France, blijven de verliezen en verdwijnt de motivatie bij KLM personeel en gaat uiteindelijk het beetje winst dat nog gemaakt wordt ook snel weg. Er is niet voor niets een paar maanden terug al gezegd dat er 3000 banen bij AF weg moeten en niet bij KLM. Maar desalniettemin blijft het afwachten...

Ik ben het eens met Foker86: het beter is dat de vliegtuigen voller zitten, al is het met minder winst. Ze vliegen nu niet met de concurrent! Die hebben nu nog slechtere bezettingen!

Groeten Supergrover...
 
Back
Top