Kleurenblindheid

quintenvlieger

New member
Hallo,

Ik ben nieuw hier op dit forum maar heb wel veel topics gelezen....

Ik heb mij nu toch maar aangemeld omdat ik een brandende vraag heb.

Ik was gister op de opendag luchtmacht. Ik heb daar mijn ogen laten testen op kleurenblindheid, en helaas ik heb een lichte afwijking.

Vroeger op de basisschool was dit ooit al tegen mij gezecht. Ze zijden toen dat ik in mijn pubertijd er overheen kon groeien. Het was een vorm die 1 op de 3 jongens heeft.

Ik ben nu 15 en ben dus gister afgekeurd op kleurenblindheid op de opendag luchtmacht. Is de kans er nog dat ik er overheen groei?

En als ik er niet overheen groei kan ik dan wel beroepsvlieger worden?

Gr Quinten:airforce:
 
Denk dat je voor deze vraag beter een keurinsinstantie op kan bellen.. Maar ik als leek denk dat het er niet goed uitziet voor je. Geloof wel dat er een verschil is tussen luchtmacht en civiele keuring. Maar kleurenblindheid wordt ook voor burgerluchtvaart getest. Er zijn wel weer paar verschillende vormen en hoe dat beoordeeld wordt kan ik je niet vertellen. Mijn advies dus: Bellen
 
Ja dat weet ik. Ik weet ook al dat ik een lichte afwijking heb. Mijn vraag is alleen maak ik nog wel kans bij de burgervliegtuigen?
 
Als je dat boekje(natuurlijk iets uitgebreider als in die link) goed kan 'lezen', dan ja. Anders dus niet. Over het er over heen groeien zal je waarschijnlijk even je huisart of iets dergelijks moeten bellen...
 
Wanneer je niet door die Ishihara-test komt is er altijd nog een mogelijkheid voor een lantaarn-test. Het herkennen van 2 verschillende kleuren boven elkaar. Wat voor mij gelukkig goed uitpakte anders was het echt zuur !! Voor de rest kan je er geloof ik vrij weinig aan doen als je kleurenblind ben..
Succes !!

groeten Andyyy
 
Beste,

Ook k heb hetzelfde ervaren. Ik wist dit niet van mezelf en tijdens de medische keuring had ik moeite met de Ishihara en dus onvoldoende voor klasse 1. Daarna via lantaarntest (waarvan meerdere geschikte varianten in omloop zijn) wel door de medical gekomen. Er zijn dus wel mogelijkheden. Ik spreek nu alleen over burgerluchtvaart. Voor zover ik weet is het bij de luchtmacht gewoon einde verhaal. Als je meer wilt weten adviseer ik je om een afspraak te maken bij een van de keuringsinstanties. Mijn voorkeur zou uitgaan naar www.aecmedicals.nl

succes
 
in de civiele luchtvaart:...

Kleurenblind is een hele brede omschrijving. Bij het vliegen moet je in staat zijn om rood, groen, geel, blauw en oranje uit elkaaar te houden. Bij een vliegmedische keuring wordt in eerste instantie uitgegaan van de Ishihara test. Een test met plaatjes opgebouwd uit gekleurde stipjes. Daarna een primaire kleurtest, gevolgd door een anomaloscoop test of Beyne lantaarntest. Als je als kleurveilig kan worden geevalueerd kan je dus piloot worden.
BRON:CAE

Kleurenblindheid is in de meeste gevallen niet toegestaan.
BRON: KLS

Luchtmacht:
100% goed kunnen zien (zonder hulpmiddelen)
bron:lwerkenbijdeluchtmacht
 
Back
Top